Gå til innhold
Hundesonen.no

Når blir en katt gammel?


Poter

Recommended Posts

Synes det varierer veldig hvor gamle kattene blir, det virker som om veldig mange dør tidlig pga påkjørsel, sykdom eller andre ting. Samtidig hører man jo om de som blir 14, 18 eller 20 år gamle. Tro hva som er gjennomsnitlig levealder på en katt? Og når regnes de som seniorer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke sånn når det dauer, men når den er 10år begynner den og bli gammel ja :) Men trenger ikke dø fordi.

Når du er 60-70 år, så er du også gammel, men det betyr ikke at du dør :D Kan ha leeenge igjen enda.

Men når katta her er 10år vill jeg si hun begynner og bli gammel ja :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre katter, alle er kastererte. Den eldste er en flott eldre herre på snart 17 år! Jeg var for kort tid siden til veterinæren med ham da han hadde kastet opp etpar dager. (første gang hos veterinær siden han ble kasterert som helt ung!) Veterinæren sa at det var en meget sprek katt til å være såpass gammel. Ingenting var i veien med ham, alle blodprøver helt fine. Han går sin vanlige tur hver dag, hvis været tillater da, snø og regn liker han ikke. Han leker også ganske mye med de to yngre på 6 og 3 år. Jeg håper viekelig at han vil være like sprek ennå noen år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre katter, alle er kastererte. Den eldste er en flott eldre herre på snart 17 år! Jeg var for kort tid siden til veterinæren med ham da han hadde kastet opp etpar dager. (første gang hos veterinær siden han ble kasterert som helt ung!) Veterinæren sa at det var en meget sprek katt til å være såpass gammel. Ingenting var i veien med ham, alle blodprøver helt fine. Han går sin vanlige tur hver dag, hvis været tillater da, snø og regn liker han ikke. Han leker også ganske mye med de to yngre på 6 og 3 år. Jeg håper viekelig at han vil være like sprek ennå noen år!

Så herlig å høre! :icon_confused: Er de innekatter eller utekatter? Min er utekatt og kastrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattene mine er ute en tur hver dag, men de to yngste har aldri vært ute en eneste natt i sitt liv! Gamlefar, Mirre på 17 år, var ute om natten noen ganger da han var helt ung, men det kom nok av at han i utgangspunktet var "villkatt", født av en kattemamma som ble forlatt av sine eiere! Jeg tok vare på de tre kattungene da kattemor ble lei av dem, (de bodde under uthuset mitt), og naboen min tok seg av mammaen. Hun levde et langt og godt liv, og ble gammel. Den ene kattungen ble overkjørt på hovedveien her, mens den andre bare ble borte en dag, han var ikke kasterert. Men Mirre har hele tiden vært en rolig og forsiktig herremann, og er altså blitt en gammel, men kjempesprek pus. Hvis været er dårlig, og nå om vinteren, er de ikke mye ute, bare en times tur ca. Ellers kommer de inn om ettermiddagen, alle tre. Jeg er veldig redd for å miste dem, så blir de for lenge borte så roper jeg på dem. Da kommer de i full fart, nesten like lydig som hunden mine! :icon_confused:

Jeg har også hørt at katter gjennomsnittlig kan bli oppmot 20 år, så det håper jeg Mirre også blir! Blir rart den dagen han blir borte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...