Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK Bergen


Synnikken

Recommended Posts

Ok, der ja.. Skal vel gå greit det da.. Har ikke vært på rasespesial der før, pleier det å være mange påmeldte?

Nå kan jeg bare snakke for min rase, men antar den er ganske representativ. :) Det pleier å være ca like mange på rasespesialen som på NKK-utstillingen, noen ganger er det nok litt færre på rasespesialen pga at man ikke får stor-cert der (og det er stort sett det folk trenger og som det er mest rift om). I tillegg kan det jo hende den ene dommeren er litt mer attraktiv enn den andre, og noen ganger vil nok påmeldingstallene gjenspeile dette. Men stor forskjell er det nok uansett ikke, de aller fleste vil jo gjerne få max ut av helgen, og melder på hunden på begge to om det ikke er noe spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 142
  • Created
  • Siste svar
Ok, der ja.. Skal vel gå greit det da.. Har ikke vært på rasespesial der før, pleier det å være mange påmeldte?

Du kan jo ikke sammenligne det med det totale på en vanlig utstilling, men der har pleid å komme ein del folk ja, og når det blir dobbelutstilling sånn som dette, så er det som oftest de samme folkene på spessialen som på NKK'en. Mange av d samme som kommer år etter år. Veldig kjekt å treffe de samme igjen, er blitt en liten gjeng :) Men ja, mange hunder og enda flere som kommer for å se på, tatt med en klype salt da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg derimot, fikk spørsmål i kveld om å være med. Fem på midnatt meldte jeg på bikkjedyrene. :) Galskap.

Trenger forresten muligens handlerhjelp på søndag, da begge hundene går da. Jeg kan ikke dele meg i to, og i verste fall går de samtidig. Jeg tar Tulla selv denne gangen, haha, men om noen vil gå med Aynï, og muligens en dreven cairn-hann som står for championatet, så ville det vært supert! ;)

Jeg kan sikkert hjelpe :P Syns det er veldig arti å gå i ringen :P Men jeg har ikke noe handlerkurs da. Men jeg er disponibel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan sikkert hjelpe :P Syns det er veldig arti å gå i ringen :) Men jeg har ikke noe handlerkurs da. Men jeg er disponibel :P

Jeg har da ikke noe handlerkurs jeg heller, bare en drøss hunder, haha! :P Du er andre personen som har meldt seg, så dere må evt stå i kø, eller krangle om tispa/hannen. ;) Men bare fint å ha back-up, kan jo hende alt går skeis og alle må inn i ringen i samme sekund. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, der ja.. Skal vel gå greit det da.. Har ikke vært på rasespesial der før, pleier det å være mange påmeldte?

Nå kan jeg bare snakke for min rase, men antar den er ganske representativ. :) Det pleier å være ca like mange på rasespesialen som på NKK-utstillingen, noen ganger er det nok litt færre på rasespesialen pga at man ikke får stor-cert der (og det er stort sett det folk trenger og som det er mest rift om). I tillegg kan det jo hende den ene dommeren er litt mer attraktiv enn den andre, og noen ganger vil nok påmeldingstallene gjenspeile dette. Men stor forskjell er det nok uansett ikke, de aller fleste vil jo gjerne få max ut av helgen, og melder på hunden på begge to om det ikke er noe spesielt.

Hos oss er det faktisk motsatt. Det er så å si alltid flere bernere påmeldt på spesialen enn på NKK-utstillingen. Mye av det henger nok sammen med at folk velger å melde på når avdelingen har utstilling for å støtte egen klubb, gjøre en innsats for klubben både økonomisk og praktisk. Spesialer er gjerne også koseligere og har mer premier enn NKK, slik at folk prioriterer rasespesialen hvis de ikke gidder begge dager. De som ikke er så opptatt av utstilling, driter i NKK-certet, og vil ha det trivelig med masse kjentfolk, og føler kanskje også litt forpliktelse når egen klubb arrangerer. Så det er gjerne markante forskjeller på de to dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det faktisk motsatt. Det er så å si alltid flere bernere påmeldt på spesialen enn på NKK-utstillingen. Mye av det henger nok sammen med at folk velger å melde på når avdelingen har utstilling for å støtte egen klubb, gjøre en innsats for klubben både økonomisk og praktisk. Spesialer er gjerne også koseligere og har mer premier enn NKK, slik at folk prioriterer rasespesialen hvis de ikke gidder begge dager. De som ikke er så opptatt av utstilling, driter i NKK-certet, og vil ha det trivelig med masse kjentfolk, og føler kanskje også litt forpliktelse når egen klubb arrangerer. Så det er gjerne markante forskjeller på de to dagene.

Og ofte har raseklubbene oppdrettere/rasespesialister som dommere. Og jeg syntes i hvertfall det er litt mer å stille for dem enn en allround på NKK (selv om jeg ofte gjør det best for de sistnevnte :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da ikke noe handlerkurs jeg heller, bare en drøss hunder, haha! :) Du er andre personen som har meldt seg, så dere må evt stå i kø, eller krangle om tispa/hannen. :) Men bare fint å ha back-up, kan jo hende alt går skeis og alle må inn i ringen i samme sekund. :)

Når alle må inn samtidig heter det ikke "skeis" :) Er jo lykke det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det faktisk motsatt. Det er så å si alltid flere bernere påmeldt på spesialen enn på NKK-utstillingen. Mye av det henger nok sammen med at folk velger å melde på når avdelingen har utstilling for å støtte egen klubb, gjøre en innsats for klubben både økonomisk og praktisk. Spesialer er gjerne også koseligere og har mer premier enn NKK, slik at folk prioriterer rasespesialen hvis de ikke gidder begge dager. De som ikke er så opptatt av utstilling, driter i NKK-certet, og vil ha det trivelig med masse kjentfolk, og føler kanskje også litt forpliktelse når egen klubb arrangerer. Så det er gjerne markante forskjeller på de to dagene.

Hehe, nå følte jeg meg veldig truffet.. jeg er nok en av dem som ikke er så opptatt av utstilling, men er jo trivelig med kjentfolk og kjenthunder, om man kan si det sånn ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når alle må inn samtidig heter det ikke "skeis" :) Er jo lykke det :)

Haha, jo strengt tatt er det vel det kanskje. Men nå tenkte jeg først og fremst på de to hundene mine som ikke er av samme rase; da er det litt skeis om begge må inn samtidig. Om Aynï av alle merkelige ting går videre og skal inn sammen med hannen, DA er det lykke! :) Hun er så uferdig at hun kan nok ikke hevde seg i toppen (enda). Men hun har lagt seg ganske mye ut siden Hamar, så man vet jo aldri. :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem å ha med hund som ikke er påmeldt, men viktig å huske å ha med vaksinasjonsatesten likevell.

Jeg skal stille Oscar (Kimura's Galaxy) i Åpen hannhundklasse. Vi ska også på Rasespessialen som er på Myrbø på lørdagen. Der skal jeg også stille Nokas (Kimura's Kazakstan) for første gang som valp :sint_01: Er det noen flere rottweiler mennesker som skal dit?

Og noen som vet når programmet for NKK kommer ut, eller om der er kommet ut? Greit å vite om de to utstillingene kresjer. Forhåpentligvis er NKK, for oss, på søndagen.

Jeg tenkte jeg bare skulle stille på myrbø iom at påmeldingsfristen til NKK er gått ut, men jeg kommer å ser på søndagen. Må bare få byttet jobbhelg først, men det tror jeg ikke er noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tekla skal muligens sendes med oppdretteren sin for en siste utstilling i unghundklassen. Selv har jeg ikke mulighet til å dra, men hadde vært moro å fått stilt henne nå som hun er i knallkondisjon :sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nå følte jeg meg veldig truffet.. jeg er nok en av dem som ikke er så opptatt av utstilling, men er jo trivelig med kjentfolk og kjenthunder, om man kan si det sånn ;-)

Det er ikke noe å føle seg truffet for, var ikke ment som kritikk.

Folk er forskjellig - noen prøver å få stilt alle helger i året, andre foretrekker en helg annet hvert år - og de fleste utstillingsfolk ligger på hele spekteret mellom de ytterpunktene. I min rase er det for eksempel veldig mange som synes det er hyggelig å stille på hovedspesialen i pinsa - hvilket jo er sabla teit om en stiller for å oppnå noe, da velger en jo ikke den utstillingen med flest påmeldt og størst konkurranse. Likevel er det 150 bernere der hvert år, noen ganger flere. Men det er jo et godt tegn på at mange opplever utstilling primært som sosialt, og det er også et veldig viktig aspekt. Og det er ikke noe galt i å ha litt solidaritet med egen klubb, og støtte opp når den arrangerer noe.

Still på det du vil, og ha det moro uansett farge på sløyfa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med samme dommer er det i hvertfall umulig at begge dine og min er i ringen samtidig. Dommer Hans springeren? :sint_01:

Jepp. :( Flaks, da! Men vet du noe om han, du som er så proff, NOE må du jo vite siden du har valgt å melde på. Jeg, som antageligvis for evig og alltid vil være grønn amatør, sjekker jo dommer etter at jeg har meldt på. Såh.. :sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe fast på han, men har sjekket litt nære slektninger han har dømt på dogweb/hunddata og de har gjort det greit. Har du gjort det? Sjekket nære slektninger som likner på din? :sint_01:

edit: han vet i hvertfall hva han liker. På de 2 siste uts i Sverige dømte han samme hunden som henholdsvis 2bhk m/cert, og bir m/ cert. Sjekk hunddata til skk og søk uts. dommer + es :sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tekla skal muligens sendes med oppdretteren sin for en siste utstilling i unghundklassen. Selv har jeg ikke mulighet til å dra, men hadde vært moro å fått stilt henne nå som hun er i knallkondisjon :sint_01:

Å, det hadde jo vært spennende da :sint_01: Frøkna fortjener da å få vise seg litt i ringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tekla skal muligens sendes med oppdretteren sin for en siste utstilling i unghundklassen. Selv har jeg ikke mulighet til å dra, men hadde vært moro å fått stilt henne nå som hun er i knallkondisjon

Det blir spennende Helene:):sint_01:

Mocca er også påmeldt, og hun reiser sammen med Toy kjæresten sin, og hans litt småsjalu Toy samboer(Engelsk Toy Terrier)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er oppdretteren min og jeg meldt pä!

Vi skal ha med oss to portiser (en i äpen, og en skal Belle gä med i JH) en skotsk hjortehund, en saluki, en papillon, og min egen Mischa, som stilles i Junior for aller förste gang! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...