Gå til innhold
Hundesonen.no

Muligheter for papirjuks (konkurranser, titler, avl..)


thomas84

Recommended Posts

- Når ble det obligatorisk for bruksprøver?

- Ang mentaltester, så skal det sjekkes ID på hunden (chip eller tatovering).

- Vi ble ikke sjekket på NKK's utstilling i Trondheim, så det kunne vel kanskje være noen stikkprøver...

Grunnen til at jeg spør om når id-sjekk ble innført i bruks er at jeg vet om en hund som visstnok har konkurrert i bruksklasse c, men ingen finner at hunden har gått i D, ei heller at hunden har opprykk til B (som er ett krav om hunden skal bli svensk champion). Inne hos brukshundsportsforbundet (ahhh... lange vanskelige ord...) står ikke hunden registrert i det heletatt. Men der finner jeg en hund som visstnok har opprykk til klasse C i Sverige, men hos SKK er det ikke registrert noen brukskonkurranser for hunden (kun mentale tester samt utstillinger)...

Mht bruksprøver så er det vel obligatorisk at hunden ER ID-merket, men jeg har aldri opplevd chip-avlesning ifm prøve må jeg si.

Den hunden du tenker på - den gikk ikke i det gamle schäferhundprogrammet ? Der var det jo bare tre klasser, og laveste var C... Vi har et tilfelle i vår rase, der hunden kun har startet i denne C-klassen, med opprykk til B - og dermed har NKK sagt at opprykk til B er opprykk til B (og ikke tatt hensyn til at programmene er forskjellige og at hunden i realiteten ikke hadde bruksmeritter mer enn tilsvarende opprykk til C i NBF-programmet) - dermed har den da også fått godkjent svensk utstillingschampionat (der kravet er opprykk til B i NBF-programmet)...

Jeg har selv ikke sett det, men jeg vet det blir gjort stikkprøver, og jeg mener jeg hørte det ble gjort for eksempel før BIS-finalen på WDS i fjor - altså av samtlige ti gruppevinnere som skulle delta.

Men om man skal lese av ID-merkingen må man jo også ha noe å sammenligne ID-merkingen med, sånn at man vet hvilken hund dette er - men så vidt jeg vet er det ikke noe krav om å ha med papirer som viser ID-merking på utstilling (stamtavle, pass) ? Så hvordan kan de da vite at det er rett hund tross at den ER ID-merket ? Om du skjønner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om man skal lese av ID-merkingen må man jo også ha noe å sammenligne ID-merkingen med, sånn at man vet hvilken hund dette er - men så vidt jeg vet er det ikke noe krav om å ha med papirer som viser ID-merking på utstilling (stamtavle, pass) ? Så hvordan kan de da vite at det er rett hund tross at den ER ID-merket ? Om du skjønner...

Ja, jeg ser hva du mener. Jeg vet ikke om det var mer for å kunne kontrollere og skrive ned, og ha om noen i ettertid klaget?

Svenske hunder kan de jo sjekke på Hunddata med en gang, men på en slik utstilling skal det jo litt til at kun svenske hunder må sjekkes.

I Norge kan jo også en hund være ID-merket, uten at det er registrert i Dyreidentitet/NKK, og en er jo ikke noe lengre da.

Juks går alltid for den som er lur og dum nok til det, men jeg liker å tro at det er et fåtall. Særlig fordi det blir selvdisiplin i rasemiljøer. Selv om jeg kan si til en person at "oj, jeg kjente nesten ikke igjen Y, den har jo endret seg masse på tre måneder" skal det litt til at det likevel er en helt annen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juks går alltid for den som er lur og dum nok til det, men jeg liker å tro at det er et fåtall. Særlig fordi det blir selvdisiplin i rasemiljøer. Selv om jeg kan si til en person at "oj, jeg kjente nesten ikke igjen Y, den har jo endret seg masse på tre måneder" skal det litt til at det likevel er en helt annen hund.

Jeg er vel såpass naiv at jeg faktisk tror de fleste har reint mel i posen, og at det mer er uhell eller slurv om slike ting kan skje. Forøvrig slår deg meg jo at en oppdretter som ikke husker hvilke hunder man har meldt på, evt hvem som er hvem når de kommer på utstilling, har alt for mange hunder :rolleyes2:. Det er jo heller ingen hemmelighet at hunder forandrer seg veldig fort på kort tid. Jeg så det på pappa'n til Willy, jeg, da han var rundt 1,5 år - plutselig, fra en måned fra en annen, hadde han skiftet FARGE !! I andre raser ville man vel fått sjokk, antar jeg, men siden vi vet at dette skjer på vår rase, så var det jo helt naturlig :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk gidder det mest utrolige. Det er juks som er grunnen til at vi nå skal begynne å lese av chiper, alltid sjekke startkort og papirer på godkjent mentaltest på alle våre nbf-konkurranser - uten at jeg skal gå nærmere inn på det. <_<

Bare sånn for å pirke... Det kreves ikke GODKJENT mentaltest. Det kreves GJENNOMFØRT test. Man kan få "ikke godkjent", og likevel starte NBF-programmet. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var i fjor en gang hvor jeg skulle inn i en gruppefinale på utst. i Sverige - og da ble det annonsert om at eierne skulle ha med stamtavlene til hundene og at det vil bli ID-sjekk i oppsamlingsringen.

Jeg hadde jo ikke med stamtavle (reg.beviset) til min, så jeg hadde jo ingen mulighet til å bevise at Moby faktisk var Moby. Men hele greia tok jo så lang tid, så de kom aldri så langt som til der jeg sto - så jeg vet ikke hva som skulle ha skjedd, jeg.

Troligvis så sjekker SKK de hundene "på kammerset" etterpå.

Og jeg har vært på ID-kontroll ved vet.sjekken på en utst. i Sverige. Da sa jeg at den hunden vet'en holdt på å kikke på faktisk ikke var påmeldt, men likevel var det et evig "mas" om denne id-merkingen de ikke kunne sjekke opp imot noe som helst...

Men, men. Jeg tror ikke man skulle finne mye juks på dette - i alle fall ikke i gruppe/BIS-ringen. Troligvis heller ikke i noen rasebedømmelse...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Mht bruksprøver så er det vel obligatorisk at hunden ER ID-merket, men jeg har aldri opplevd chip-avlesning ifm prøve må jeg si.

Den hunden du tenker på - den gikk ikke i det gamle schäferhundprogrammet ? Der var det jo bare tre klasser, og laveste var C... Vi har et tilfelle i vår rase, der hunden kun har startet i denne C-klassen, med opprykk til B - og dermed har NKK sagt at opprykk til B er opprykk til B (og ikke tatt hensyn til at programmene er forskjellige og at hunden i realiteten ikke hadde bruksmeritter mer enn tilsvarende opprykk til C i NBF-programmet) - dermed har den da også fått godkjent svensk utstillingschampionat (der kravet er opprykk til B i NBF-programmet)...

Men om man skal lese av ID-merkingen må man jo også ha noe å sammenligne ID-merkingen med, sånn at man vet hvilken hund dette er - men så vidt jeg vet er det ikke noe krav om å ha med papirer som viser ID-merking på utstilling (stamtavle, pass) ? Så hvordan kan de da vite at det er rett hund tross at den ER ID-merket ? Om du skjønner...

Mulig at det er det gamle schäferhundprogrammet (når ble det "avsluttet" og hva var evt grensen for opprykk til B?). Men ifølge noen som selv er aktive innen schäferhundmiljøet i Norge, er det snakk om ett uoffisielt stevne i dette tilfellet.

Den andre hunden vet jeg at ikke har konkurrert i det gamle schäferhundprogrammet, men i det som er i bruk i dag. Hos SKK kommer jo alle brukskonkurranser (som er offisielle) inn på hunddata, og den har ingen bruksresultater inne hos SKK.

Når det gjelder røntging er det ikke alltid at hunden blir sjekket, selv om det skal gjøres

På utstilling/brukskonk. er reglementet slik:

Bruks: Påviselig syke hunder, aggressive hunder eller hunder det er gitt feilaktige opplysninger om i påmeldingen skal avvises.

Utstilling:

4.3 Korrekt informasjon

Uriktige opplysninger ved påmeldingen, kan føre til at hunden blir diskvalifisert og resultater annullert.

5.1 Hundens identitet

Arrangør kan når som helst gjennomføre kontroll av hunders id-merking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mht bruksprøver så er det vel obligatorisk at hunden ER ID-merket, men jeg har aldri opplevd chip-avlesning ifm prøve må jeg si.

Den hunden du tenker på - den gikk ikke i det gamle schäferhundprogrammet ? Der var det jo bare tre klasser, og laveste var C... Vi har et tilfelle i vår rase, der hunden kun har startet i denne C-klassen, med opprykk til B - og dermed har NKK sagt at opprykk til B er opprykk til B (og ikke tatt hensyn til at programmene er forskjellige og at hunden i realiteten ikke hadde bruksmeritter mer enn tilsvarende opprykk til C i NBF-programmet) - dermed har den da også fått godkjent svensk utstillingschampionat (der kravet er opprykk til B i NBF-programmet)...

Stemmer dette...? Var det ikke bare hunder som hadde opprykk til A eller var i klasse A NSchK's program som fikk konvertere over til NBF...? Jeg manglet på det siste stevnet som ble arrangert NSchK's program 3 poeng på opprykk til A og fikk ikke konvertere...men mulig reglene ble forandret igjen senere uten at jeg vet det.

Mulig at det er det gamle schäferhundprogrammet (når ble det "avsluttet" og hva var evt grensen for opprykk til B?). Men ifølge noen som selv er aktive innen schäferhundmiljøet i Norge, er det snakk om ett uoffisielt stevne i dette tilfellet.

Jeg mener det var i 2002 det gamle NSchK's program ble nedlagt. Dette programmet og NBF var nesten identiske, litt kortere spor i A og B i NSchK's program. Opprykksgrensen lå på 80 %. I C var max oppnåelig 310 poeng.

Nå er det noen år siden jeg konkurrerte i NBF, men tidligere måtte vi ha Hundejournalen som resultatbok som skulle leveres inn på stevnet og resultatene ble ført inn og stemplet... Er det slutt på det? I så fall burde det jo være ganske enkelt å sjekke opp tidligere resultater.

PÅ RIK bruksprøver starter prøvene med vesenstest og ID kontroll. Alle prøvene blir også ført i resultatbok...enkle tiltak for å forebygge fjusk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn for å pirke... Det kreves ikke GODKJENT mentaltest. Det kreves GJENNOMFØRT test. Man kan få "ikke godkjent", og likevel starte NBF-programmet. :rolleyes2:

Ja, det var å pirke. Det jeg la i godkjent her, var at det skal være en offisiell test som er godkjent av NKK. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at det er det gamle schäferhundprogrammet (når ble det "avsluttet" og hva var evt grensen for opprykk til B?). Men ifølge noen som selv er aktive innen schäferhundmiljøet i Norge, er det snakk om ett uoffisielt stevne i dette tilfellet.

Det ble som det var sagt avsluttet i 2002 eller 2003, men opprykksgrensa vet jeg ikke.

Stemmer dette...? Var det ikke bare hunder som hadde opprykk til A eller var i klasse A NSchK's program som fikk konvertere over til NBF...? Jeg manglet på det siste stevnet som ble arrangert NSchK's program 3 poeng på opprykk til A og fikk ikke konvertere...men mulig reglene ble forandret igjen senere uten at jeg vet det.

Jeg husker ikke hvordan denne konverteringen foregikk, men jeg mener det bare var A-hunder som kunne konvertere direkte ja.

Nå gjaldt den saken jeg snakker om godkjenning av utstillingstittel i Sverige (min rase må ha opprykk til B for å bli S UCH). Hunden hadde som sagt kun opprykk fra C i schäferhundprogrammet, og fikk godkjent sin utstillingstittel hos SKK fordi NKK "bekreftet" at hunden hadde opprykk til klasse B i "bruks" (jeg tror ikke vedkommende hos NKK overhodet ante hva brukspremiering dreide seg om engang). Raseklubben hos oss klaget både til SKK og til NKK, men SKK kunne ikke gjøre stort siden NKK bekreftet hundens meritter, mens NKK selvsagt ikke kunne innrømme å ha gjort feil (hvilket jeg faktisk tror de har gjort for flere hunder - vi har en hund til i vår rase med bekrefet tittel selv om den aldri har startet i NBF-programmet, og det antas at den kun har startet i schäferhundprogrammet med opprykk til B der).

Nå er det noen år siden jeg konkurrerte i NBF, men tidligere måtte vi ha Hundejournalen som resultatbok som skulle leveres inn på stevnet og resultatene ble ført inn og stemplet... Er det slutt på det? I så fall burde det jo være ganske enkelt å sjekke opp tidligere resultater.

Man må fortsatt ha hundejournal, samtidig som man må kunne bevise at hunden har gjennomført MH eller godkjent andre mentaltester, før start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Det ble som det var sagt avsluttet i 2002 eller 2003, men opprykksgrensa vet jeg ikke.

*klippe*

Man må fortsatt ha hundejournal, samtidig som man må kunne bevise at hunden har gjennomført MH eller godkjent andre mentaltester, før start.

Ok, dette er nok ett grensetilfelle ned tanke på årstallene. Og er det i det "nye" NBF-programmet så er ikke hunden i nærheten til "godkjent" (og såklart heller ikke opprykk).

Eneste gyldig bevis for at hunden har gjennomført mentaltest (dvs kjent mental status) er at eieren må fremvise baksiden av stamtavla, da det er kun der det finnes underskrift fra dommere samt stempel fra arrangører.

Som jeg skrev så har ikke den andre hunden (ifølge hunddata hos skk) konkurrert i bruks i Sverige, men det står det at den har gjort inne på NBF's side (der man kan søke om hvem som har hatt opprykk til de forskjellige klassene).

Skal bli spennende å se om NKK makter å legge inn bruksresultatene på dogweb'n også. Burde ikke være noe hokus-pokus. Nå har jo eldre resultater innen LP begynt å komme :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eller bare en eller annen premiering for at hunden skal bli godkjent gjennom raseklubben (som avlsdyr) - evt. hvis man vil ha en premiering på en hannhund med bare en testikkel som er brukt i avl, eller lignende..

Å stille ut "feil" hund på utstilling gir neppe så mange fordeler, men jeg vil tro at mange oppdrettere heller lar seg friste av noe helt annet: å bruke en hannhund med diskvalifiserende feil i avl, og påstå at det i stedet er en annen hann som er kullfaren. Forestill dere en oppdretter som har en utrolig vakker hannhund, men at den kun har én testikkel, eller at den har HD-grad D, eller no' lignende som gjør den mindre egnet som avlshund. Oppdretteren ønsker likevel å bruke hannen i avl (for han er jo så fin, så!), så hun parrer ham med ei tispe hun selv eier, og så oppgir hun en av sine andre hanner som kullfar. Det blir jo ikke sjekket om den påståtte faren virkelig ER far til kullet.

Det var på 70-tallet engang en oppdretter av min rase nedi Europa et sted, som drev med noe lignende: hun slapp alle hundene løse i hundegården, også tisper med løpetid. Oppdretteren ante derfor ikke hvem som var faren til kullene, så hun bare gjettet seg til hvem som hadde parret seg med hvem. Heldigvis be det oppdaget, og landets kennelklubb krevde DNA-testing av kullene. Men jeg vet ikke om de faktisk fant ut hvem som var de virkelige fedrene. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på utstilling i Sverige for et par år siden hvor alle ble id-sjekket. Tror det var en 3-dagers på Høgbo. Sammen med papirene til utstillingen fikk vi beskjed om at reg.bevis i original skulle medtas p.g.a. sjekken ved inngangen. Alle ble sjekket + stikkprøver inne på selve utstillingsområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer også på om det er mulig å registrere ikke-renraset valp som renraset hos NKK. Hvis f.eks. naboen har en eller flere blandingsvalper som h*n vil registrere, som fødes omtrent samtidig som dine som er renraset.

Valpene til naboen har en stor nok andel av din rase i seg at det er veldig vanskelig (umulig?) å se at de er blandinger. Du tar da med naboens valp(er).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Lurer også på om det er mulig å registrere ikke-renraset valp som renraset hos NKK. Hvis f.eks. naboen har en eller flere blandingsvalper som h*n vil registrere, som fødes omtrent samtidig som dine som er renraset.

Valpene til naboen har en stor nok andel av din rase i seg at det er veldig vanskelig (umulig?) å se at de er blandinger. Du tar da med naboens valp(er).

Jeg lurer litt på hvorfor du er så intressert i disse tingene, jeg da?! Er det en reel spørsmålsstilling, liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev så har ikke den andre hunden (ifølge hunddata hos skk) konkurrert i bruks i Sverige, men det står det at den har gjort inne på NBF's side (der man kan søke om hvem som har hatt opprykk til de forskjellige klassene).

Jeg vet ikke om NBF sjekker ut resultater fra Sverige eller om de bare tar det for god fisk når noen sender inn resultat ? Det kan jeg finne ut av forøvrig... skal sende en mail om jeg husker det i morgen. Om du vil kan du gjerne sende meg et PM med hvilken hund det gjelder...

Lurer også på om det er mulig å registrere ikke-renraset valp som renraset hos NKK. Hvis f.eks. naboen har en eller flere blandingsvalper som h*n vil registrere, som fødes omtrent samtidig som dine som er renraset

Det er fullt mulig det, selvsagt. En bekjent av meg kjøpte renraset valp i Sverige. Hunden ble stilt på flere valpeshow med bra resultat, men den vokste nok litt mye, og var vel noe større enn sine rasefrender, men fikk like fullt brukbare resultater også i juniorklassen. Etter hvert ble det vel mange blå og gule sløyfer - og eier begynte å lure på om hunden virkelig var renraset. Det ble derfor tatt DNA-test av alle valpene i kullet, og det viste seg at kullet hadde to fedre - noen den riktige, mens andre var avkom etter en hannhund av annen rase som oppdretter også hadde hjemme hos seg. Kullet ble selvsagt avpremiert umiddelbart da dette dukket opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til en beardistispe som fikk snodig old english sheepdog-like avkom... Det ble aldri tatt noen DNA-test, men tispen ble heller aldri parret igjen. Men muligheten for at hun hadde et oes-forelder/besteforelder var jo nærliggende å mistenke, da.

Men ja - "noen" pitbuller ble registrert som amstaff på den måten thomas84 her spør om. Så en stund var det jo kun tillatt å få registrert valper hvis alle valpene + mor og far var DNA-analysert og dokumentert de riktige.

Staffordshire Bullterreier må vel ennå DNA-testes før registrering (eller er jeg helt "på jordet" nå?).

En annen problemstilling ang. blandinger er jo at de kanskje burde være DNA-testet uansett. I alle fall hvis de har renrasede og ID-merkede foreldre. Da slipper man i alle fall all form for mistanke om "farlig hunderase" senere i livet...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer også på om det er mulig å registrere ikke-renraset valp som renraset hos NKK. Hvis f.eks. naboen har en eller flere blandingsvalper som h*n vil registrere, som fødes omtrent samtidig som dine som er renraset.

Valpene til naboen har en stor nok andel av din rase i seg at det er veldig vanskelig (umulig?) å se at de er blandinger. Du tar da med naboens valp(er).

Det behøver da ikke å være noe kull i nærheten på samme alder heller - det er ingen som sjekker med mindre det er spørsmål, mistanke og klage. Hvis du eier en tispe og hannhund av samme rase, tispe blir parret med en annen hund, så kan du registrere valpene etter de to - registreringen skjer ved tillit til de som er registrert som hundens eiere. Om valpene aldri stilles ut vil trolig heller ingen oppdage det - men hvorfor skulle nå disse valpene registreres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi du da neppe er så seriøs at du bryr deg om hundens gemytt og hva den kan føre videre, du ser bare at du har to tilgjengelige livmorer og taper penger?

Jammen hvordan skal de klare det, når alt bare er registrert på en hund? For den hunden som er stilt ut i den andre hundens navn, kan jo ikke stilles i sitt eget navn, for da vil jo noen mest sannsynlig merke det(tenker jeg, hvis hunden er såpass bra at den faktisk vinner noe, og hvis ikke de er ekstreeemt like, men da burde jo den dårligere hunden også vinne noe). Så den kan jo ikke avles på med samme prisklasse.

Og om du avler på begge to, så får du jo ikke registrert begge kullene på en hund(ett navn), om de kommer med 2 mnds mellomrom.. Eller om det er to kull på et år, liksom. Da vil jo noen begynne å lure, da også, på hva slags avl du driver med? Da er det vel like greit å bare bruke den hunden du har, som er bra. Ser fortsatt ikke helt hvordan noen kan få noe ut av å bruke en bedre hund for å gi premier til en dårligere hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen hvordan skal de klare det, når alt bare er registrert på en hund? For den hunden som er stilt ut i den andre hundens navn, kan jo ikke stilles i sitt eget navn, for da vil jo noen mest sannsynlig merke det(tenker jeg, hvis hunden er såpass bra at den faktisk vinner noe, og hvis ikke de er ekstreeemt like, men da burde jo den dårligere hunden også vinne noe). Så den kan jo ikke avles på med samme prisklasse.

Og om du avler på begge to, så får du jo ikke registrert begge kullene på en hund(ett navn), om de kommer med 2 mnds mellomrom.. Eller om det er to kull på et år, liksom. Da vil jo noen begynne å lure, da også, på hva slags avl du driver med? Da er det vel like greit å bare bruke den hunden du har, som er bra. Ser fortsatt ikke helt hvordan noen kan få noe ut av å bruke en bedre hund for å gi premier til en dårligere hund.

Jeg stiller hund A i åpen klasse, den får rødt. Altså har den oppnådd utstillingskravet for raseklubben min.

Jeg melder på hund B, som er livredd, og møter opp med hund A. Jeg bor i Kongsvinger, og tar derfor en tur til Sverige med hund A andre gang, for å være sikker på at ingen avslører meg. Så ber jeg raseklubben sjekke Hunddata for å få bekreftet at hunden har oppnådd tilstrekkelig resultat.

Resultatet registreres på to forskjellige hunder, men det er en hund som stilles to ganger. Det kunne vært gjort i Norge og, velge to utstillinger med et års mellomrom, stille den som junior og i åpen klasse, sørge for at de er rimelig like i tegninger og velge små utstillinger, og ellers ligge lavt.

Poenget for at det skal være juks er jo at ingen merker det, og det går an å lure seg til det, om en på død og liv vil. Men om en trenger å bruke så mye energi på å jukse til seg en rød, tror jeg en er så useriøs at den rød er irrelevant, og en gjør det ikke.

Poenget er jo heller ikke å registrere begge kull på samme tispe, poenget er å få avlsklarert begge tispene, så du kan få solgt begge kullene gjennom klubbens valpeformidling (registrert i NKK får du uansett utstillingsresultat eller ei).

To kull på et år er det da noen som har fra før av, det er ikke noe spesielt.

Vil en jukse, klarer en relativt mye, men jeg tror også at de som er så useriøse at de kan tenkes å jukse ikke bryr seg om å jukse til seg utstillingsresultat, de selger valpene til første og beste som driter i utstilling.

Selges til en betydelig høyere pris, f.eks.

Joda, selv om registreringen koster cirka 500 kroner. Men prisforskjellen er vel såpass med og uten stamtavle, jeg har aldri vurdert å sjekke det liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Synes at problemstillingen i denne tråden er "rar".

Hvorfor i all verden "spekulere" i juks? Og hvorfor i all verden være så interessert i akkurat det emnet...?

I slike saker er det jo også noe som heter dokumentforfalskning også, og så vidt meg bekjent er det ulovlig ifølge NL.

Edit: Og blir slik oppdaget av NKK, er jo sjansen stor for at man får registreringsnekt samt aktivitetsnekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...