Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpetråd

-Vilde-

Recommended Posts

• Svar 67
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Uu, bilder ja. Gleder emg til du skal legge ut bilder når de er født. Kan tenke meg at det er en rase som er ekstra herlig som valp, siden de sikkert er ekstra lodne :)

Skrevet
ohhh... Spennende.. Gleder meg til å se valpebilder :P

du er faktisk forpliktet til å legge ut bilder denne gangen, her nytter det ikke å snike seg unna :rolleyes:

Uu, bilder ja. Gleder emg til du skal legge ut bilder når de er født. Kan tenke meg at det er en rase som er ekstra herlig som valp, siden de sikkert er ekstra lodne :)

Jeg lover! Vakre, søte, lodne, rampete, tullete pjusketroll bilder skal bli :closedeyes:

Prøver og ikke glede meg for mye, for jeg vet jo ikke om det blir noe valpis på meg.... Men det er litt vanskelig.... Er så spent! Dag 60 idag!

Skrevet

Den 25/26.02 ble det født 6 valper hos Jomgarden! Fødselen gikk veldig bra, ingen komplikasjoner. 5(!) tisper (2 svarte og 3 harlekin) og en hann (svart.)

:) :) :):D :D Så da blir det valp!! Iiiiiiiii :D :D :D :D :D

Skrevet

Det er egentlig helt det samme for meg :) Det er visst noen oppdrettere som ønsker harlekin tispe (2 stk tror jeg..) så det blir nok mest sannsynlig sort, men harlekin er like fint :) Tenker oppdretteren og jeg bestemmer sammen når jeg har hilst på dem.

Ååååå, jeg er så glad!

Skrevet

Gratulerer så mye!

Min valp ble født 24 februar :) Ser ut som det er en del tidlige vårbarn her på doggis!

Spennende å følge med videre framover!

Skrevet

Gratulerer!

Men lurer litt på fargene jeg .. Hva er halkein(?)

Er det de som ligner på blue merle foran her: (stjal bilde fra oppdretteren sin side jeg :drool: )

090225_h-valpar3.JPG

Forresten, blir de slik som hunden til høyre eller venstre? Eller hvordan kommer din til og bli ?

(*flau over at jeg ikke kan noe om rasen!)

090103Aubisq8liten.jpg

Synes den til venstre var søtest :wub:

Skrevet
Gratulerer!

Men lurer litt på fargene jeg .. Hva er halkein(?)

Er det de som ligner på blue merle foran her: (stjal bilde fra oppdretteren sin side jeg :wub: )

*klippe ut bilde av søtiser*

Forresten, blir de slik som hunden til høyre eller venstre? Eller hvordan kommer din til og bli ?

*klippe ut bilde av vakringer*

Synes den til venstre var søtest :yes:

Harlekin er de som ligner på blue merle ja. Hos pyrre er "bakgrunnsfargen" mindre blå, og mere grå.

Altså, jeg aner jo ikke akkurat hvordan de kommer til å se ut. Jeg vil vel tippe at pelsen blir en mellomting mellom de to, Aubisq har jo relativt mye pels, mens Tindra er semilong. Dvs. kortere pels. Du kan jo se Diesel og Birk (Aubisq's norske avkom) www.realscoop.com. Nå har vel Harriba (deres mor) mer pels enn det Tindra har. Men jeg er ingen pelsekspert, så dette er mer gjetting fra min side.

Jeg synes egentlig begge foreldrene er veldig fine :D

Valpedagboken har blitt oppdatert med bilder av hver enkelt valp: www.jomgarden.com

Takk Anette :drool:

Skrevet

Nå ligger det ny film og bilder av valpene ute på oppdretters hjemmeside :P

Jeg sitter og tenker på mulige navn til pjusketrollet, men står foreløpig litt fast. Noen flinke doggiser som vil hjelpe? Jeg vil gjerne ha et navn som betyr noe, eller en forkortelse av et ord som betyr noe. Gjerne fransk.

Jeg har kun 2 navn på lista foreløpig, ingen av dem er noen som betyr noe, men søte navn jeg har kommet fram til.

- Müesli

- Dilla

Skrevet
Harlekin er de som ligner på blue merle ja. Hos pyrre er "bakgrunnsfargen" mindre blå, og mere grå.

Altså, jeg aner jo ikke akkurat hvordan de kommer til å se ut. Jeg vil vel tippe at pelsen blir en mellomting mellom de to, Aubisq har jo relativt mye pels, mens Tindra er semilong. Dvs. kortere pels. Du kan jo se Diesel og Birk (Aubisq's norske avkom) www.realscoop.com. Nå har vel Harriba (deres mor) mer pels enn det Tindra har. Men jeg er ingen pelsekspert, så dette er mer gjetting fra min side.

Jeg synes egentlig begge foreldrene er veldig fine :icon_confused:

Valpedagboken har blitt oppdatert med bilder av hver enkelt valp: www.jomgarden.com

Takk Anette :cry:

Veeel...

Altså, en korrekt harlekin pyrre har stor kontrast fra sin gråblå bunnfarge mot sine svarte flekker.

Dette er en stor utfordring i avlen på fargen, det oppstår også endel individer som får dårlig kontrast. Da ser fargen skitten ut i ettersom de to fargene sklir inn i hverandre og ikke har et tydelig skille som det skal være.

Aubisq har en veldig bra pels med tanke på mengde, jeg har ikke sett han "live" så det er litt vanskelig å se på bilder om fargene hans er rene eller ikke.

Diesel har en veldig flott harlekin farge :icon_redface:

Skrevet
*klippet

090103Aubisq8liten.jpg

Synes den til venstre var søtest :icon_redface:

hehe :icon_confused: forhåpentligvis vil valpene få noe fra begge foreldrene!

• 2 weeks later...
Skrevet

Åhhh, du må glede deg! Jeg var og hilste på dalmisjenta mi på torsdag, da var hun 4 1/2 uke. Noe så herlig kan jeg ikke huske å ha vært med på! Du må ta masse bilder og kose deg max!

Skrevet

Jeg vet ikke hvilken som blir min enda. Skal bestemme sammen med oppdretter i påsken :icon_redface: Jeg skal ha med både videokamera og kamera, og knipse masse bilder av pjusketroll.

7 dager igjen!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...