Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan er karantenen for valper?


Kristiin

Recommended Posts

hei! Trenger valper under 3 mnd og sitte i karantente når de kommer til Norge fra utlandet?

Er hvilket land den kommer fra relevant?

Eller er det den samme regelen for valper og voksene hunder?

Evt. hvor lenge må de stå i karantene?

Det ble visst en del spørsmål :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper under 6 mnd har man ikke lov til å ha i karantene heller, om det er de samme reglene som det var for 4-5 år siden, så får du ikke direkteimportert valper under 3 mnd fra et land, så må den stå til den er over 6 mnd, det være seg for å bli ferdig med rabiesprogrammet eller den skal stå i karantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper under 6 mnd har man ikke lov til å ha i karantene heller, om det er de samme reglene som det var for 4-5 år siden, så får du ikke direkteimportert valper under 3 mnd fra et land, så må den stå til den er over 6 mnd, det være seg for å bli ferdig med rabiesprogrammet eller den skal stå i karantene.

Valpen vil ha blitt 8 - 9 måneder - før du kan ta den inn. Mange utenlandske veterinærer rabiesvaksiner ikke valper første gang før de er 12 uker. Finner du allikevel en som blir vaksinert når den er 8 uker gammel, med ny vaksine ved 12 uker - for så å vente 4 måneder for at blodprøven skal tas er valpen allerede 7 måneder. Så må du vente noen uker på prøvesvaret for så å ordene transporten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen vil ha blitt 8 - 9 måneder - før du kan ta den inn. Mange utenlandske veterinærer rabiesvaksiner ikke valper første gang før de er 12 uker. Finner du allikevel en som blir vaksinert når den er 8 uker gammel, med ny vaksine ved 12 uker - for så å vente 4 måneder for at blodprøven skal tas er valpen allerede 7 måneder. Så må du vente noen uker på prøvesvaret for så å ordene transporten.

Jeg vet. Men å gjøre det sånn er raskere enn å vente til valpen er 6 mnd, for så å sette den i karantene i 4 mnd. Billigere og, vil jeg tro :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet. Men å gjøre det sånn er raskere enn å vente til valpen er 6 mnd, for så å sette den i karantene i 4 mnd. Billigere og, vil jeg tro :hyper:

ja, Jeg tror det vil være myyye billigere enn i karantene. Sist gang jeg hørte om en hund som var i karantene var regninga himmelsk. Er ikke sikker på det aktuelle beløp men har ett minne om at noen mente opp mot 60.000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to hunder fra Spania, de kom til Norge før de fylte 3mndr.

De var da grundvaksinerte og ble testet så nært reisen til Norge som mulig.

Det må søkes hos mattilsynet og da må også papirer fra utenlandsk oppdretter/omplasserings senter og vetrinær være med.

Fikk pass og deretter var det bare å dra.

Ikke sikker på om det er slik i alle land?

Tror en person kan ha med opptil 5hunder.

Er de eldre så kan de ikke reise før de er 7-8mndr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...