Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjedelige og vanlige raser? (Golden, labbis, schäfer m.fl..)


Wheaten terrier

Recommended Posts

Golden retriever

Labrador retriever

Schäfer

m.fl.

Dette er raser som har oppnådd stor popularitet og etterspørsel, både pga. gemytt, utseende og kanskje nettopp fordi så mange har dem...

Det har også ført til helseproblemer for de forskjellige raser, HD er ganske vanlig hos golden og schäfer (labbis også kanskje?)

Men har disse rasene blitt for kjedelige?

I et annet innlegg her inne hadde mange satt opp labbis eller golden på spørsmål om lite krevende/lite utfordrende raser.

Er det fordi de er så vanlige eller fordi de blir for kjedelige?

Hva gjør en hund kjedelig?

For rasene er jo ikke kjedelige, de er allroundhunder alle tre som kan brukes til veldig mye. Fra lydighet til bruks til jakt og agility osv.

Dette kan jo også komme til å skje sheltien (bl.a.) etter hvert, som er blitt en veldig populær rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare for å ha det sagt golden er den rasen som oftest biter barn i ansikt, kanskje forde at folk tror at den rasen er jo født barnevennlig så en sånn en må vi ha, også glemmer de å sette grenser for både barn og hund. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg syns gjør en hund kjedelig er utseendet. At det rett og slett ikke appelerer til meg. Og så har du de hundene man ser på gaten hele tiden. De hundene folk ikke snur seg etter eller legger merke til. De er kjedelige i mine øyne. Men jeg sier ikke at de er dårliger hunder eller sånn, men kun at de er kjedelige i mine øyne, og jeg liker beste litt sjeldnere hunder enn de du ser på gata hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg syns gjør en hund kjedelig er utseendet. At det rett og slett ikke appelerer til meg. Og så har du de hundene man ser på gaten hele tiden. De hundene folk ikke snur seg etter eller legger merke til. De er kjedelige i mine øyne. Men jeg sier ikke at de er dårliger hunder eller sånn' date=' men kun at de er kjedelige i mine øyne, og jeg liker beste litt sjeldnere hunder enn de du ser på gata hver dag.[/quote']

Ja, enig i det, er mer fristende å stoppe og snakke med en med en spennende rase enn en som alle har

(er sånn jeg tenker da)

Men ville du bare ungått å velgt den hunden kun fordi utseendet var for "kjedelig"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde jeg bedømt om en hund var kjedlig eller ikke etter utsende, ville jeg ikke hatt buhund! :)det som gjør en hund kjedlelig for meg, er hvor mange som har den rasen, evt hvor mye den rasen brukes og dominerer i div. hundesporter

eks: shelti og BC: agility

shæfer: bruks

labrador: førerhund

har ingenting i mot noen av disse rasene, faktisk er alle på min topp ti liste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Djervekvinnen. Jeg vil ha en hund folk snur seg etter! Men ulempen er jo at mange tror hun er farlig pga størrelsen, og at hun er en Grand Danois (styggeste grand danoisen jeg har sett da men) :)

Nei.. Jeg vet ikke hva det er med schæfer, jeg syns hunden i seg selv er jo ganske fin, men for meg er den litt ødelagt av at "alle" på en måte har den. Horten Hundeklubb kan vel snart kalles Horten Schæferhundklubb :P Det er jo en flott brukshund dersom gode linjer er ivaretatt!

Golden er jo ikke GOLDEN lenger. Den er blitt hvit av en eller annen "mystisk" grunn. Og de har mye helseproblemer fordi de blei knallpopulære (kanskje etter Den utrolig reisen, hvem vet) og det kom vel også en del useriøse oppdrettere. Sånn sett er jeg glad jeg har en upopulær rase :D

Labrador ser jeg faktisk ikke så mange av :? Og hadde ikke hatt noe imot å eie en, men den skulle hatt fine linjer, en type Cita-hund ville vært bra :D Ikke en slapp udugelig :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om hunden blir bra eller slapp og udugeli, er det eieren som utgjør :) om moren til valpen var topp-trent osv kan det godt hende valpen blir av type "sofahund". og om moren til en valp var slapp og udugelig, kan valpen i bli en kjempebra og ivrig hund. min mening om akkurat det da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om hunden blir bra eller slapp og udugeli' date=' er det eieren som utgjør :) om moren til valpen var topp-trent osv kan det godt hende valpen blir av type "sofahund". og om moren til en valp var slapp og udugelig, kan valpen i bli en kjempebra og ivrig hund. min mening om akkurat det da..[/quote']

Det var ikke det jeg mente. Jeg mente at noen dyr er jo bare avla for kun utstilling og har null motivasjon eller arbeidslyst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg ikke enig i, jeg mener det kommer an på eieren så vel som på hunden at den har motivasjon og arbeidslyst. At det fint går at og få en brukshund av en utstillingsgolden, om det er det man vil satse på...

Det ville nok gå bedre med brukslinjer, men om en golden kommer fra "utstillingsslekt" så betyr det ikke "alltid utstilling" liksom.

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snur meg etter en flott golden.. Og jeg snur meg etter en flott labbis, men jeg tror vel egentlig ikke det har så mye med populæritet å gjøre.. Det er vel mer det at jeg har sett så ufattelig mange stygge, feite golden/labrador.. Og det appelerer ikke til meg. Men en flott, feiende gyllen golden, eller en cita/Lisa labrador- jatakk!

Dessuten tenker jeg vel på golden/labrador som veldig rolige, trygge hunder, kanskje fordi så mange av de er førerhunder o.l? Jeg vet jo dette er feil, og jeg liker rasene veldig godt men.. Nå er det jo sånn med BC og- "alle" har en

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne nok hatt en golden, en gyllen en, en av brukslinjer. De er utrolig flotte. Tror egentlig jeg kunne hatt de aller fleste raser, selv om de var vanlige, men det er selvfølgelig morsomst med en spennende rase man kan finne ut mye nytt om... Herlige raser alle tre, men ikke mine førstevalg da. Selv om de ikke står så langt ned på lista mi.

www.bredekaer.dk/ galleri2.htm

Og Lisa til charlotte er jo en utrolig slank og fin labrador da, kunne godt hatt valp fra linjer etter henne :)

Med schäfer er jeg ikke sikker... Er ikke helt min rase

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bc blir for kjedelig for meg...kunne ikke tenkt meg en.ALLE har en...og jeg har møtt noen mindre tiltalene individer av rasen (for det har jeg ALDRI gjort med belger liksom*host*).

Men det finnes jo unntak..Spesiellt de som er tricolour og med litt lengde i pelsen er pene..

Retrievere og schæfere er ikke direkte kjedelige raser synes jeg.Schæferen var yndlingsrasen min i mange år , det er noe helt spesiellt med en langhårsschæfer med mørk maske,og retrievere har jeg jo hatt sjøl! :)

Men de er nok for "trege" for mitt gemytt...

:wink:

Mvh Annette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv synes jeg golden er en oppbrukt rase, labbiser er søte hunder men i Norge er de så feite og oppblåste, Shcæfer er en rase jeg liker veldig godt, det er mange som har dem men de som kommer fra seriøse oppdrettere og har eiere med vett i hodet er flotte hunder, liker best den langhårede varianten.

rasene er ikke kjedelige, men noen er litt mer oppbrukt enn andre...

BC er jeg egentlig drittlei, for "alle" har en.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange raser har opplevd popularitetsbølger som har ødelagt for de seriøse oppdretterne og skapt mange dårlige raserepresentanter og ødelagt både helsestatistikken og resultatlister. Schæfer og golden er vel de som har blitt mest utsatt. Også labrador, og flere andre raser.

Det at noen raser er mer populære enn andre kan altså få negative konsekvenser, og i tillegg kan det være de som ikke skaffer seg den rasen fordi de syns den er for vanlig.

Mange tror at en golden retriever er født snill og rolig og vennlig og akkurat passe lydig. Når da folk skaffer seg en golden uten å for det første ha peiling på hund, men heller ikke går valpekurs for å lære mer sier det seg selv at det fort kan gå galt.

Mange har også en illusjon om at labradorer og golden retrievere er selve roligheten selv, og at de er slappe hunder som ikke trenger så særlig mye mosjon. Hvordan disse menneskene klarer å leve med hundene sine (og særlig en labrador på åtte-seksten måneder omtrent) når de ikke gir hundene sine noe særlig aktivitet, det er over min forstand.

Okei, nå begynner jeg å prate meg bort her. Spørsmålet er om disse rasene er kjedelige. Tvert imot. Disse hundene er aktive, lettlærte, snille, gode, sosiale - og det er nok derfor labrador og golden retriever er så populære som de er. De har en passe stor størrelse og kan brukes til så mye: Jakt, agility, lydighet, førerhund, spor, rundering, vannarbeid, redningshund, freestyle osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke noen raser er kjedelige. Men jeg synes noen raser er lite utfordrende eller har egenskaper som jeg ikke vil utnytte. Golden, schæfer og labrador er kjedelige i manges øyne, det er fordi de er enormt populære som familie og blindehunder, samt i politiet. Det som gjør de lite utfordrende i mine øyne, er at de har blitt avlet på feil grunnlag (igjen i mine øyne.) Jeg mener at golden og labrador skal avles som brukshund, ikke som en familehund, for å fremme linjene som labradoren og golden en gang hadde. En topptrent brukshund kan bruks som familiehund, men en familiehund kan ikke brukes som topptrent brukshund. Jeg kan ikke ta en hvit svær golden og gjøre den til jaktchampion, men jeg kan ta en gyllen og liten jaktchampion og gjøre den til familiehund - satt litt på spissen.

Jeg synes utstillings-avlet labbe og utstillings-avlet golden er lite interessante hunder, fordi de mangler egenskaper som jeg vil utnytte hos dem, som er avlet i stykker etter mange år med stor popularitet. Schæfer vil jeg ikke uttale meg særlig om, kjenner ikke rasen så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...