Gå til innhold
Hundesonen.no

Prisene på mindre selskapshunder


thomas84

Recommended Posts

Hva er grunnen til at f.eks. Pomeranian-valper selges for 25 000 kr? Er det fordi det er færre valper enn hva de større rasene gjerne får?

Er det så store kostnader med et valpekull at man trenger 25 000 kr ganget med 2-3 (?) for at det skal gå rundt/pluss?

Det er vel stort sett fordi man kan ta det? Og om en oppdretter setter ned prisen med 1000-5000 kr, så får de jo pes fra de andre oppdretterne i raseklubben, fordi de 'ødelegger markedet'. I tillegg, om du ser valper til salgs til billigere pris enn resten, så vil du jo fort tro at det er noe galt med dem, siden de selges så billig.

Regner med at det er fordi det er den prisen som er 'normal' på slike hunder, og som oppdretter, så vil man vel gjerne få inn så mye penger som mulig, slik at man f.eks kan kjøpe en ny lovende hund. (tenker jeg i mitt hode, jeg vet ikke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tilegg til det de andre skriver, så er det vel også ofte små kull (gjerne bare en valp) og ofte keisersnitt, noe som øker valpeprisen betraktelig ja..

ser ikke helt logikken i akkurat det. Et labradorkull på 8 tilsvarer jo 8 ganger så store utgifter for oppdretter som et pomeraniankull hvor det bare blir født en valp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tilegg til det de andre skriver, så er det vel også ofte små kull (gjerne bare en valp) og ofte keisersnitt, noe som øker valpeprisen betraktelig ja..

Ja. Og så kommer jo da diskusjonen om man skal avle på hunder som må taes keisersnitt på osv. :|

Men jeg veit iallefall om 2 tilfeller personlig der det har blitt tatt 'normal' valpepris (henholdsvis 20 000 og 24 000 kr) fordi de andre oppdretterne i raseklubben hadde problemer med at disse valpene ble solgt billigere. Fri konkurranse? Ikke hørt om! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen er vell etter hva markedet er villig til å betale, presset maksimalt opp da. Jeg ville ikke klaget på en pris mellom 15 og 20 000 hvis det var gjort aktuelle helsesjekker bakover i linjen, og valpene fikk optimal oppvekst hos oppdretter.

Med det som jeg syntes er helt utrulig er jo at ''oppdrettere' får solgt hunder uten stamtavle til 10-15 000. De sier de er reinraset, men slik jeg ser det, følger det ikke stamtavle med, så er det en blanding. Og så tar de jo til og med samme pris for 75% og 50% blandinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ikke helt logikken i akkurat det. Et labradorkull på 8 tilsvarer jo 8 ganger så store utgifter for oppdretter som et pomeraniankull hvor det bare blir født en valp?

Hva begrunner du denne påstanden med?

Om det er förutgifter du tenker på er vel det en av de mindre utgiftspostene uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chihuahuaen har jo også vært enormt populær de siste årene og prisen enorm.

Ser en rundt på finn.no og lignende nå så er prisen godt på vei ned, mens pomeranieren har "overtatt" populariteten og prisen.

Er noen villige til å betale så mye, kan du være sikker på at noen er villige til å selge dem for så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Staffordshire bull terrier- prisen er på vei opp. De skal egentlig koste 12000, men har sett noen som har sneket prisen til 13000+...

http://www.dalstaff.no/images/Advarsel.htm

Ikke søren om jeg ville satset på det. For meg pleier det å ringe ei bjelle dersom hunder (alle raser) koster over 12000kr. Vet ikke hvorfor. Dersom pattedyr skulle kostet mer å selge jo mindre de var, hadde jeg i hvert fall startet et dverghamster- oppdrett om det var for penga si skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ikke helt logikken i akkurat det. Et labradorkull på 8 tilsvarer jo 8 ganger så store utgifter for oppdretter som et pomeraniankull hvor det bare blir født en valp?

Jeg er ganske enig i dette. Ikke bare er det fler valper, men også større valper sm trenger mer mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva begrunner du denne påstanden med?

Om det er förutgifter du tenker på er vel det en av de mindre utgiftspostene uansett...

Nå skal ikke jeg med "alle" mine valpekull på nakken si noe. Men det koster vel mer og vaksinere, chippe, veterinærbeskikte (det det heter) 8 valper enn 1? Det høres i hvertfall logisk ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva begrunner du denne påstanden med?

Om det er förutgifter du tenker på er vel det en av de mindre utgiftspostene uansett...

Det var ingen påstand, det var et spørsmål..

Uansett, så tenkte jeg mer på ting som vaksiner, veterinækontroll, chipping, ormekur osv. Ser nå at det blir litt feil å si at 8 valper blir 8 ganger så store utgifter, da det selvfølgelig er en del utgifter som skal til uavhengig av antall valper.

Jeg er ingen oppdretter, har vel ikke noe særlig kunnskap om hva som skal til for å være en oppdretter heller (mtp praktiske ting hvert fall) derav spørsmålstegnet på slutten der

Edit: I tillegg går det nok en del mer energi og tid på 8 valper. Nå tenker jeg heller egentlig ikke på foring, men vasking, sosialisering osv. OM man skal regne dette som en "utgift" da, og noe oppdretter fortjener en form for kreditt for. (diskusjonen om hvorvidt oppdretter burde tjene penger på valpekull eller ikke, holder jeg meg utenfor, og jeg har vel heller ikke satt meg opp en mening om dette, annet enn at all oppdrett bør være seriøst, og penger burde derfor være en fin bonus i oppdretters øyne, ikke noe mer.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg med "alle" mine valpekull på nakken si noe. Men det koster vel mer og vaksinere, chippe, veterinærbeskikte (det det heter) 8 valper enn 1? Det høres i hvertfall logisk ut...

Tja men hva slags engangskostnader har man. Altså ting som betales i kun en sum, ikke mer per valp. En parring må jo koste X og da har det ikke noe å si om det kommer 1 eller 8 valper. Men kommer det 8, så deles jo denne summen på 8, og det blir betydelig mindre per valp.

Nå sier jeg ikke derved at det er billigere å ha et f.eks. labrador kull på 8 stk enn et chihuahua eller pomeranian kull på 1-2 valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja men hva slags engangskostnader har man. Altså ting som betales i kun en sum, ikke mer per valp. En parring må jo koste X og da har det ikke noe å si om det kommer 1 eller 8 valper. Men kommer det 8, så deles jo denne summen på 8, og det blir betydelig mindre per valp.

Nå sier jeg ikke derved at det er billigere å ha et f.eks. labrador kull på 8 stk enn et chihuahua eller pomeranian kull på 1-2 valper.

Godt poeng, som jeg ikke tenkte særlig over. Men det kommer vel an på om de andre utgiftene (per valp) overgår det man får igjen for å dele engangskostnadene på antall valper. Jeg vet altså ikke hvor store disse utgiftene er. Noen som har veldig lyst til å sette opp en form for "regnestykke" på dette? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
*klippe klippe*

Edit: I tillegg går det nok en del mer energi og tid på 8 valper. Nå tenker jeg heller egentlig ikke på foring, men vasking, sosialisering osv. OM man skal regne dette som en "utgift" da, og noe oppdretter fortjener en form for kreditt for. (diskusjonen om hvorvidt oppdretter burde tjene penger på valpekull eller ikke, holder jeg meg utenfor, og jeg har vel heller ikke satt meg opp en mening om dette, annet enn at all oppdrett bør være seriøst, og penger burde derfor være en fin bonus i oppdretters øyne, ikke noe mer.)

Jaha, så om oppdretter "tjener" penger på å ha ett valpekull, så er de useriøse da??? Hvorfor skal ikke en oppdretter kunne sitte igjen med en fortjeneste, sånn rent bortsett fra at når man trekker fra alt forarbeidet før avlsarbeidet, utgifter til selve parring, drektighet og fødsel så er det faktisk liten fortjeneste for de fleste.. Jeg blir så forundret over den holdningen som florerer i hundeverden om at man må være idealist og drive blåkors for å være seriøs. Enten dreier seg om oppdrett eller organisert hundesport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...