Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasebøker/leksikon


Guest Jonna

Recommended Posts

Jeg er litt koko så kommer jeg over ett billig leksikon så kjøper jeg. Nå har jeg ryddet i bokhyllen og ble dermed sittende å bla i The Enclyclopedia of Dog breeds. Den er fra 2001 og har engelsk forfatter.

The English Setter is no longer used as a gundog in Britain.

Norwegian Buhund was original used to pull sleds.

The Finnish Lapphund requires plenty of food for its size.

Noen som vil bekrefte eller avkrefte? Evt komme med flere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEhe, jeg er også sånn...

OG jeg har mange slike bøker som er rett og slett elendige, men er jo litt underholdene å lese om også da..

OG Norsk elghund ble vel ikke opprinnelig lagd for å trekke slede nei, men at de kan ha gjort det ja...

Har en hundebok hvor det står at hvis: lar sin Drever gå løs på utsiden vil den trolig gå på jakt,og vil komme skitten hjem...Himmelsk...

Har også noen bøker hvor rasebildene er så stygge at du lurer på om hunden er blanding..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg skal skrive inn fra hundeleksikonet mitt. Det står så mye tull der at det er til å grine av. *skrive inn så fort jeg kommer hjem igjen*

I den jeg har står det blant annet noe om Pitbull og at den er en drapsmaskin. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Bruce Fogles "The New Encyclopedia of the Dog" står det om min rase, sloughien, at de trives best i "stille atmosfære" uten barn, og at de kan oppføre seg aggressivt ovenfor fremmede. Begge deler er svært overdrevet. Sannheten er at de skal være uinteresserte ovenfor fremmede og aggressive ovenfor inntrengere (les: innbruddstyver og buskapsrøvere), og at de foretrekker å få være i fred for livlige og uvørne barn. I boka står det også at rasen sannsynligvis kom til nordvest-Afrika med nomadiske arabiske invasjoner for mer enn 1000 år siden, men det stemmer heller ikke. Allerede før arabernes invasjon på 600-tallet fantes det sloughis i nordvest-Afrika, blant regionens berber-stammer (som ikke var arabere). Genetisk er det ingenting som tyder på at sloughien er en arabisk import. Rasens nærmeste genetiske slektning er den halvville rasen azawakh blant tuareg-folket i Sør-Sahara.

Men man kan vel ikke forvente at forfatterne av slike bøker skal bruke årevis på å sette seg inn i alle de hundrevis av rasene de omtaler. Dette er jo ikke akkurat forskningslitteratur. Men selvfølgelig, man skulle jo ønske at informasjonen var så korrekt som mulig. Forfatterne og/eller forlagene burde ihvertfall forhøre seg med raseklubbene før de utga oppslagsverk om hunderaser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæhæ, når man først skal skrive om raser, så kan man vel sjekke rasestandarder og rasehistorie vel? Noen info må de jo finne uansett, før de skriver noe. Og da er vel det enkleste å sjekke innom raseklubber? :)

*note to self: forfatt en rasehåndbok en gang i framtiden*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Royal Canin har et leksikon jeg fikk en gang, og der står det at berner sennenhund var i slekt med labradoren. Siden det var helt nytt for meg, forsøkte jeg å komme i kontakt med redaktøren for å få vite mer - på det tidspunktet skrev jeg jubileumsberetningen for rasens femti første år i landet. Men jeg fikk aldri noe svar. Jeg tviler sterkt på at en canadisk rase og en sveitsisk rase har slektskap langt bak i tid, og det er ikke noe jeg har hørt om noe som helst annet sted. Det var heller ikke utdypet, bare sto omtrent i en bisetning.

I samme leksikon sto det om coton tulear, som en venninne av meg har, at det var en meget aggressiv hund som ikke skulle overvurderes som familiehund. Den var en redd liten **** som bet først og spurte etterpå (ikke direkte gjengivelse...). Nå har hun bare hatt tre coton, men hun kunne ikke kjenne det igjen, og ikke noen av de andre oppdretterne som satt rundt coton-ringen der heller. Fascinerende...

Boka ble kastet i siste flytterunde, da jeg ikke så noe behov for å ha den. Bildene av berner var også så dårlige representanter for rasen at jeg ble helt trist. De ville passet bedre på sidene for BC eller aussie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg skal skrive inn fra hundeleksikonet mitt. Det står så mye tull der at det er til å grine av. *skrive inn så fort jeg kommer hjem igjen*

I den jeg har står det blant annet noe om Pitbull og at den er en drapsmaskin. :)

Hehe, kanskje vi har samme hundeleksikon. Står noe slikt om alle bullehundene i den boka jeg har i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Royal Canin har et leksikon jeg fikk en gang, og der står det at berner sennenhund var i slekt med labradoren.

Hadde sikkert misforstått berner med nuffen :) (For er i slekt med labradoren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer noen fra meg:

Vizla: hvis hunden ikke får nok mosjon, kommer den til å bli vilter å stikker av

Munsterland: snill, energisk hund som er meget interessert i lukter

Strihåret Griffon: underkastene urinering, særlig hos tisper, særlig etter hard behandling

Amerikansk vannspaniel har en tendens til å hoppe opp på folk

Borzoi- kan finne på å jakte istedet for å høre på eieres innkalling

norsk lundehund- vansklig å få stueren-pga at de i tidligere tid bodde i fjøset ikke inni huset

Faraohund: rødmer når den blir opphisset

Kelpi: Tolerant, men ikke ovenfor barnas venner, bør holdes under oppsyn

Malle: en omtenksom eier som kan ta vare på denne sky hunden

Briard: kan være voldsomt sjefete

Scæfer: kan jage etter ting den burde holde seg unna

Puli:den snorlignende pelsen må knyttes i rastafletter ellers blir det floker

Cairn: mangel på mosjon kan føre til at hunden begynner å grave

samojed: kan tygge på ting hvis den kjeder seg

Chow: blir irritable på varme dager

dalmis: utrolig vansklig å kontrollere på tur

tibbe: elsker å rase rundt på gårdsplassen

Berner: må ha en avslappet men sterk eier

Riese: en vansklig hund rett og slett

Nuffe: må helst mosjoneres i vann

Husky: kan stikke av og ikke komme tilbake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

norsk lundehund- vansklig å få stueren-pga at de i tidligere tid bodde i fjøset ikke inni huset

Faraohund: rødmer når den blir opphisset

Puli:den snorlignende pelsen må knyttes i rastafletter ellers blir det floker

Nuffe: må helst mosjoneres i vann

HAR HAR HAR! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer noen fra meg:

Kelpi: Tolerant, men ikke ovenfor barnas venner, bør holdes under oppsyn

:) muligens pga barnas venner kommer til å bli "Bompet" ned, slikket i hel og løper grinene bort med ett vått tryne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å herregud så mye bullshit!

likte spesielt godt

Scæfer: kan jage etter ting den burde holde seg unna

Riese: en vansklig hund rett og slett

Nuffe: må helst mosjoneres i vann

Puli:den snorlignende pelsen må knyttes i rastafletter ellers blir det floker

I sistnevntes tilfelle ser jeg bare for meg en brun liten haug av rastefletter som glir bortover gulvet og bjeffer uten at det er mulig å se hva som er forran og bak xD og selvfølgelig med masse perler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, jeg ante ikke at det sto så mye tull i hundebøker... :shocked:

Når jeg skulle ha hund, så kjøpte jeg et raseleksikon (Velg rett hund for deg av Gwen Bailey), leste den opp og ned, og bestemte meg ut fra det. Ja...jeg innrømmer at jeg slukte nok alt rått. Selvfølgelig stoler man på at faktabøker mellom harde permer har sannhet i seg.

(men jadda, noe av det sto om sheltien i boka, var bare bullshit. Tilbøyelighet til å være sky du liksom!)

Aaangst! Nytter jo ikke å lese bøker lenger hvis man skal bli klok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobermannens hjerne vokser hele livet og vil til slutt føre til at hunden blir sint.

Collien har samme problem.

Rottweileren vil hvert år forsøke å ta sjefsrollen og faren er stor for at den vil angripe deg mens du sover.

Nakenhunder er vegeterinanere.

Nakenhunder har høyere kroppstemperatur enn andre hunder.

American Pitbull Terrier er agressiv og farlig.

Am.Staff finnes ikke agressiv og farlig selv om den ligner APBT av utseende.

Chihuahua vil aldri bli renslig.

Boxer vil aldri gå med andre hunder.

Hunder av mynderasen kan ALDRI slippes løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sikkert misforstått berner med nuffen :ahappy: (For er i slekt med labradoren).

Vel, berner og nuffe er heller ikke i slekt, så den kjøper jeg ikke.

Riktignok ble det på 1950-tallet (tror jeg det var) gjort en parring mellom nuffe og berner for å få en sortere sortfarge på berner, samt tykkere og generelt bedre pelskvalitet. Og da snakker vi om én parring, hvor først tredjegenerasjon ble ansett som rene bernere. Historisk er de ikke i slekt - det er fremdeles Canada og Sveits, liksom, og berner er en gammel sveitsisk gårdshund.

Berner: må ha en avslappet men sterk eier

Det er meg i et nøtteskall... Tusler avslappet på tur med bicepsene spent for å holde igjen det store, sterke dyret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, berner og nuffe er heller ikke i slekt, så den kjøper jeg ikke.

Riktignok ble det på 1950-tallet (tror jeg det var) gjort en parring mellom nuffe og berner for å få en sortere sortfarge på berner, samt tykkere og generelt bedre pelskvalitet. Og da snakker vi om én parring, hvor først tredjegenerasjon ble ansett som rene bernere. Historisk er de ikke i slekt - det er fremdeles Canada og Sveits, liksom, og berner er en gammel sveitsisk gårdshund.

Nei, jeg aner ikke om nuffe eller berner er i slekt, men har heller ikke prøvd å fremme den ideen. Jeg mente at Labrador og Newfoundlenderen er i slekt. Det han som skreiv den boka rett og slett kan ha gjort - er å ha bytta/tatt feil av/bomma på berner og nuffe i hodet sitt (selv om det var et rart bytte) :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu vel. Det er flere eiere og også oppdrettere av Sheltien som sier at rasen gjerne er sky/tilbakeholden/reservert ovenfor fremmede.

Ja, reservert og tilbakeholden, ja, men jeg ser på ordet sky som veldig sterkere enn de to andre begrepene og synes ikke det er veldig beskrivende for sheltien. Det burde i alle fall ikke være det.

Og kan jeg spørre om hvilken hundebok du har lest det du skrev i forrige innlegget ditt? :ahappy: Især det om dobermannen! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg aner ikke om nuffe eller berner er i slekt, men har heller ikke prøvd å fremme den ideen. Jeg mente at Labrador og Newfoundlenderen er i slekt. Det han som skreiv den boka rett og slett kan ha gjort - er å ha bytta/tatt feil av/bomma på berner og nuffe i hodet sitt (selv om det var et rart bytte) :ahappy:

OK, da misforsto jeg deg.

Men en forfatter skal ikke ta ting fra hodet sitt eller gjøre slike bommerter. Og en skal lese korrektur.

Det er en grunn til at leksikonet ble kastet, det er vel første gang i mitt liv at jeg kaster en bok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, reservert og tilbakeholden, ja, men jeg ser på ordet sky som veldig sterkere enn de to andre begrepene og synes ikke det er veldig beskrivende for sheltien. Det burde i alle fall ikke være det.

Og kan jeg spørre om hvilken hundebok du har lest det du skrev i forrige innlegget ditt? :ahappy: Især det om dobermannen! :wub:

Aha, da skjønner jeg hvorfor du reagerr på ordet sky. Nåe noen sier at hunden dems er sky til meg, så tenker jeg auutomatisk reservert ovenfor fremmede.

Det er i en av Foggels bøker. Husker ikke hvilken. Den ligger i boden, bare husker veldig godt dette som jeg skrev ned. Det med Dobermann og voksende hjerne er en gammel myte, tror også at han har klart å skrive at Pitten også låser kjeven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobermannens hjerne vokser hele livet og vil til slutt føre til at hunden blir sint.

Collien har samme problem.

Rottweileren vil hvert år forsøke å ta sjefsrollen og faren er stor for at den vil angripe deg mens du sover.

Har rottisen fast dato for dette angrepet tror du? :ahappy::wub:

Fantastisk mange usanne påstander i sånne bøker. God underholdning! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottweileren vil hvert år forsøke å ta sjefsrollen og faren er stor for at den vil angripe deg mens du sover.

Et tidligere vennepar av meg hadde hver sin rottis, de fortalte meg at sånn ca 2-3 ggr i året ble hundene banket, ellers ville de overta lederrollen og gå til angrep...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tidligere vennepar av meg hadde hver sin rottis, de fortalte meg at sånn ca 2-3 ggr i året ble hundene banket, ellers ville de overta lederrollen og gå til angrep...

Ja, det hørtes jo fornuftig ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hørtes jo fornuftig ut...

Skremmende at enkelte ikke bare svelger slikt sprøyt rått, men at de faktisk praktiserer det også..

De understreket at det kun gjaldt rottisen, "heldigvis" var feks ikke schäfer eller doberman like farlige... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...