Gå til innhold
Hundesonen.no

Spanske gatehunder får nye hjem i Sverige (tv-program)


BDD Girl

Recommended Posts

Tror du skal ta deg tid til å se denne dokumentaren før du sier stort mer positivt om Lesmania.. Makan til vissvass.

Svenskene har stygge tall på dette ut i fra en undersøkelse som ble gjort og man frykter at den skal spres med andre ting som f.eks slått.

Tror du skal ta deg tid til å lese innlegget mitt før du påstår at jeg sier noe positivt om sykdommen. Men nå har vi nå engang importert en hund og vært på diverse veterinærbesøk både i Hellas og Norge og jeg tror jeg er rimelig godt oppdatert. Ellers takk. Det er fremdeles bare en myggart som bærer sykdommen og ingen flått. Du kan forresten også få sykdommen hvis du blir stukket av myggen når du er i syden. Det er faktisk den eneste måten man kan få sykdommen på. Det er også bare hunder og mennesker som kan rammes. Sånn er det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Tror du skal ta deg tid til å lese innlegget mitt før du påstår at jeg sier noe positivt om sykdommen. Men nå har vi nå engang importert en hund og vært på diverse veterinærbesøk både i Hellas og Norge og jeg tror jeg er rimelig godt oppdatert. Ellers takk. Det er fremdeles bare en myggart som bærer sykdommen og ingen flått. Du kan forresten også få sykdommen hvis du blir stukket av myggen når du er i syden. Det er faktisk den eneste måten man kan få sykdommen på. Det er også bare hunder og mennesker som kan rammes. Sånn er det nå.

pr dags dato er det denne myggarten ja men den sprer seg også nordover. Jeg har heller ikke sagt at flått sprer denne sykdommen men at man er bekymret for at det kan skje i fremtiden.

Hvis du hadde giddi sett dokumentaren og forholdet mellom importerte hunder og Lesmania kanskje du slutter å se så rosenrødt på ting. Det er grunn til å tru at sykdommen kan bre seg her i Norden og da er det ett resultat av import av gatehunder. Enkelt og greit. Selvom sykdommen kan kureres er det ikke akkurat en tilstand jeg vil unne min beste venn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pr dags dato er det denne myggarten ja men den sprer seg også nordover. Jeg har heller ikke sagt at flått sprer denne sykdommen men at man er bekymret for at det kan skje i fremtiden.

Hvis du hadde giddi sett dokumentaren og forholdet mellom importerte hunder og Lesmania kanskje du slutter å se så rosenrødt på ting. Det er grunn til å tru at sykdommen kan bre seg her i Norden og da er det ett resultat av import av gatehunder. Enkelt og greit. Selvom sykdommen kan kureres er det ikke akkurat en tilstand jeg vil unne min beste venn.

Så jeg har egentlig rett? Ikke mye rosenrødt, det jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pr dags dato er det denne myggarten ja men den sprer seg også nordover. Jeg har heller ikke sagt at flått sprer denne sykdommen men at man er bekymret for at det kan skje i fremtiden.

Hvis du hadde giddi sett dokumentaren og forholdet mellom importerte hunder og Lesmania kanskje du slutter å se så rosenrødt på ting. Det er grunn til å tru at sykdommen kan bre seg her i Norden og da er det ett resultat av import av gatehunder. Enkelt og greit. Selvom sykdommen kan kureres er det ikke akkurat en tilstand jeg vil unne min beste venn.

Litt (?) selvmotsigende, eller? Om vi importerer en million hunder fra Spania følger ikke myggen etter?!? Den brer seg nordover pga klimaendringer, da det sakte men sikkert blir varmere vintre her nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg har da aldri sagt at myggen følger etter hundene.. Hvis det viser seg at f.eks flåtten bærer smitten i Norden så ja da er det ett reusltat av importen i mine øyne. Lesmania er innført til sverige i stort antall med hunder spesielt fra Spania. Jeg bare referer til dokumentaren som viser grunn til bekymring over antallet hunder med sykdommen blant de importerte hundene fra Spania. Det er gjort spørreundersøkelse blant svenske veterinærer som dokumenterer dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.norskemagasinet.com/article.1078.html

Ifølge dette er det kun sandflua som kan smitte hund/menneske. I tillegg må det jo sies at en flått aldri biter to ganger, så om den har bitt en smittet hund er det umulig at den smitter videre til f.eks et menneske. Og sandflua emigrerer nok ikke like lett nordover som myggen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
http://www.norskemagasinet.com/article.1078.html

Ifølge dette er det kun sandflua som kan smitte hund/menneske. I tillegg må det jo sies at en flått aldri biter to ganger, så om den har bitt en smittet hund er det umulig at den smitter videre til f.eks et menneske. Og sandflua emigrerer nok ikke like lett nordover som myggen..

Flått er en biologisk vektor. Den bærer og sprer virus og bakterier. Det har ikke nødvendigvis noe med at de smitter fra hund til menneske. Borrelia er også smittsomt. Akkurat hvordan dette fungerer biologisk er jeg ikke sikker på men velger å forholde meg til fagfolks utsagn fremfor anonyme hundefolk på forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flått er en biologisk vektor. Den bærer og sprer virus og bakterier. Det har ikke nødvendigvis noe med at de smitter fra hund til menneske. Borrelia er også smittsomt. Akkurat hvordan dette fungerer biologisk er jeg ikke sikker på men velger å forholde meg til fagfolks utsagn fremfor anonyme hundefolk på forum.

Flått er en biologisk vektor, ja, det er mennesket også. Det betyr ikke at alle sykdommer èn vektor bærer på/smitter kan overføres til en annen vektor med samme effekt. Så selv om sandflua er vektor for Leishmania er det ikke gitt at flåtten er det. Det er forsket litt på dette i Spania og USA, og de har kun klart å smitte hamster med leishmania etter å ha latt de spise flått som var kunstig leishmaniasmittet. Da var smitteprosenten i magesekk og tarmer rundt 12% etter 6 mnd, og kun i disse organene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Flått er en biologisk vektor, ja, det er mennesket også. Det betyr ikke at alle sykdommer èn vektor bærer på/smitter kan overføres til en annen vektor med samme effekt. Så selv om sandflua er vektor for Leishmania er det ikke gitt at flåtten er det. Det er forsket litt på dette i Spania og USA, og de har kun klart å smitte hamster med leishmania etter å ha latt de spise flått som var kunstig leishmaniasmittet. Da var smitteprosenten i magesekk og tarmer rundt 12% etter 6 mnd, og kun i disse organene.

Makan da, jeg har aldri sagt at det er gitt at flåtten er det. Jeg prøver bare å poengtere at man uhindret importerer en alvorlig sykdom som under visse biogiske forutsetninger kan smitte mennesker. Jeg syns det er skremmende når man ikke med sikkerhet vet konsekvensene av dette. Og i Sverige er det importert 300 sånne tilfeller uten at jordbruksdirektoratet hadde oversikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makan da, jeg har aldri sagt at det er gitt at flåtten er det. Jeg prøver bare å poengtere at man uhindret importerer en alvorlig sykdom som under visse biogiske forutsetninger kan smitte mennesker. Jeg syns det er skremmende når man ikke med sikkerhet vet konsekvensene av dette. Og i Sverige er det importert 300 sånne tilfeller uten at jordbruksdirektoratet hadde oversikt.

Sykdommen smitter allerede mennesker, sandfluas bitt skiller ikke på hund eller menneske. Men å gå derfra til å tro/anta/skremselspropaganda til at flått i Skandinavia gjør det samme er å dra strikken altfor langt. Parasitten som gir leismania fullføre sin livssyklys i sandflua for i det hele tatt kunne bli til sykdommen leishmania.(at noen veterinærer i dokumentaren synser og tror uten å være immunologer eller spesialister på infeksjonssykdommer er skremselspropaganda.)

Hvordan i all verden skulle Jordbruksdirektoratet i Sverige (eller andre land for den saks skyld) ha oversikt når hundene kom inn med falske pass/blodprøvesvar? Da er jeg mer bekymret for om hundene har rabies, enn leishmania!

Utenom sandfluebitt er blodoverføring eneste måten å bli smittet av leishmania. Spytt og intimvæsker er ikke smittebærende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.norskemagasinet.com/article.1078.html

Ifølge dette er det kun sandflua som kan smitte hund/menneske. I tillegg må det jo sies at en flått aldri biter to ganger, så om den har bitt en smittet hund er det umulig at den smitter videre til f.eks et menneske. Og sandflua emigrerer nok ikke like lett nordover som myggen..

Flott link tulip :hug:

Skulle ønske uppdrag granskning gadd å granske ting litt bedre enn å skremme så mye som de har gjordt, men nå er vel det programmet kun lagd for å finne alt "dritt" de kan finne. Ikke noe positivt. Hvis nrk lager repotasje også så er jeg spent på om de gir alle fakta eller om de kun er ute etter "dritt" og mere skremsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott link tulip :hug:

Skulle ønske uppdrag granskning gadd å granske ting litt bedre enn å skremme så mye som de har gjordt, men nå er vel det programmet kun lagd for å finne alt "dritt" de kan finne. Ikke noe positivt. Hvis nrk lager repotasje også så er jeg spent på om de gir alle fakta eller om de kun er ute etter "dritt" og mere skremsel?

Takk. Tom jeg som er idiot når det kommer til pc/internett klarer å google meg fram til mange troverdige/seriøse/internasjonalt anerkjente kilder. Man skal være kritisk til det media serverer, har selv stått på "feil" side av en mediahistorie, og fy **** kor mye stygt og feil de klarer å få seg til å trykke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Hvordan i all verden skulle Jordbruksdirektoratet i Sverige (eller andre land for den saks skyld) ha oversikt når hundene kom inn med falske pass/blodprøvesvar? Da er jeg mer bekymret for om hundene har rabies, enn leishmania!

Jeg har aldri ment at de skulle hatt noe oversikt ved import av hver enkelt hund men at det kanskje burde vært en ordning som gjorde de klar over antall tilfeller registrert av svenske veterinærer. hver enkelt veterinæren synes jo ha oversikt over egne behandlede hunder, det er bare ikke noe ordning for å rapportere inn sånne tilfeller.

Det er veldig fint at du kan sitte her og påstå hva du mener må til for at denne parasitten skal smitte. Men greia er at du umulig kan vite de biologiske følgene av å få denne dritten inn her i Norden i sånn skala. Det er ett fint ord jeg ikke kommer på i farta men det er når arter blir importert/esksporert til andre økosystemer så skjer det mye rart som sjelden blir forutsett. Og det er poenget mitt men det har tydeligvis ikke du enda forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri ment at de skulle hatt noe oversikt ved import av hver enkelt hund men at det kanskje burde vært en ordning som gjorde de klar over antall tilfeller registrert av svenske veterinærer. hver enkelt veterinæren synes jo ha oversikt over egne behandlede hunder, det er bare ikke noe ordning for å rapportere inn sånne tilfeller.

Det er veldig fint at du kan sitte her og påstå hva du mener må til for at denne parasitten skal smitte. Men greia er at du umulig kan vite de biologiske følgene av å få denne dritten inn her i Norden i sånn skala. Det er ett fint ord jeg ikke kommer på i farta men det er når arter blir importert/esksporert til andre økosystemer så skjer det mye rart som sjelden blir forutsett. Og det er poenget mitt men det har tydeligvis ikke du enda forstått.

Vi har da ikke en slik oversikt i Norge heller, om jeg ikke tar feil? Er det noen land som har det? Det er vel bare rabies man fører internasjonal oversikt på, nettopp fordi det smitter fort og lett mellom dyr/mennesker.

Jeg påstår ingenting, jeg prøver å innformere om det man (det som er forsket på/er medisinskt bevist) vet må til. Leishmania er ingen ny sykdom, den er bare ny i våre områder pga økt import av hunder fra middelhavsbeltet. I middelhavsbeltet har det eksistert i hundrede år, og det er godt forsket på siden mennesker også får sykdommen. Men det er vel dette du ikke vil innse, at det er hysterisk å tro at det leishmania skal ødelegge vår fauna, og smitte store antall hunder og mennesker. Hva er så spesielt med vår fauna at det er logisk å trekke konklusjoner om at leishmania vil bre seg til andre arter enn de tre det er kjent hos? Finnes det ikke flått i middelhavsbeltet, tror du? Eller er den brune hjorteflåtten vår en helt spesiell flått som blir biologisk vektor for alle skumle sykdommer som smitter både hund og menneske? (veldig barnslig sagt, jeg vet, men kanskje man må ned på det nivået for å fortrenge skremselspropagandaen du så tydelig har tatt til deg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Flott link tulip ;)

Skulle ønske uppdrag granskning gadd å granske ting litt bedre enn å skremme så mye som de har gjordt, men nå er vel det programmet kun lagd for å finne alt "dritt" de kan finne. Ikke noe positivt. Hvis nrk lager repotasje også så er jeg spent på om de gir alle fakta eller om de kun er ute etter "dritt" og mere skremsel?

http://nrk.no/nyheter/1.6458816

kanskje det ikke er så mye positivt å si om dette?

Og Tulip: Mattilsynet advarer mot at disse importerte hundene kan spre smittsomme sykdommer både til mennesker og andre dyr når de kommer hit til landet.

Menne Mattilsynet vet jo heller ikke hva de snakker om da. Vi har jo ikke sandfluer her så vi kan jo bare øse på med sjuke hunder over en lav sko... Pytt pytt, heller det enn å la de syke dyrene bli andre sitt ansvar. Redde det som reddes kan mens det flommer over av friske bikkjer her hjemme som trenger ett nytt hjem. Flotte greier gitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://nrk.no/nyheter/1.6458816

kanskje det ikke er så mye positivt å si om dette?

Og Tulip: Mattilsynet advarer mot at disse importerte hundene kan spre smittsomme sykdommer både til mennesker og andre dyr når de kommer hit til landet.

Menne Mattilsynet vet jo heller ikke hva de snakker om da. Vi har jo ikke sandfluer her så vi kan jo bare øse på med sjuke hunder over en lav sko... Pytt pytt, heller det enn å la de syke dyrene bli andre sitt ansvar. Redde det som reddes kan mens det flommer over av friske bikkjer her hjemme som trenger ett nytt hjem. Flotte greier gitt..

Begynner du å gå tom for argumenter?

Såklart advarer Mattilsynet om sykdommer på hunder som importeres, spesielt når det i denne saken er bevist at pass/prøvesvar er falske! Og nei, Mattilsynert har i mange tilfeller ikke peiling, det har de jo bevist gang på gang. Men du har hengt deg opp i sykdommen Leishmania, som slett ikke er så smittefarlig som du/media skal ha det til. Om du i det hele tatt gidder å google litt, så vil du fort se at jeg har rett. Ikke gå i fella og tro alt du leser i avisa og ser på tv, da det er helt opp til journalist/reporter hva som kommer fram, og de velger selvsagt kilder som fremmer deres eget syn på saken.

Og vennligst ikke tillegg meg at jeg synes det er greitt å importere syke gatehunder fra andre land og neglisjere hjemløse hunder i Norge, den saken har jeg aldri uttalt meg om, jeg har kun prøvd å opplyse om sykdommen Leishmania for å dempe "hysteriet" rundt den. I ditt tilfelle har jeg tapt, jeg innser det, men kanskje andre har lettere for å ta til seg kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...