Gå til innhold
Hundesonen.no

Spanske gatehunder får nye hjem i Sverige (tv-program)


BDD Girl

Recommended Posts

Var det 15000 hunder som svenske veterinærer hadde hatt inne for kontroll pga. sykdom av disse spanske hundene?

Ja, får virkelig håpe at dette kanskje forandrer synet enkelte har på denne "rescuen" og at man ikke tar inn hunder derfra mer. Det er jo skummelt om vi skal få en slik sykdom her i Skandinavia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott du fant en link Mushi, dette er et program mange i Norge burde se også.

Jeg er hoppende sinna over å se hvor skakkjørt Julies Rescue er. :) Jeg har mange ganger vært på hjemmesiden deres og tenkt at jeg burde gjort noe for denne "flotte" organisasjonen og jeg har fortalte andre om det "fantastiske" arbeidet de gjør - jammen sa jeg smør. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faktisk noe som i hvert fall har plaget meg lenge, og det er godt noen setter søkelyset på dette. Import av sydeuropeiske hunder blir ikke nødvendigvis arrangert av mennesker med glorie over hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hvorfor blir jeg ikke overrasket? Forferdelig tragisk at folk er så naive og uhemmet gjerne bruker masse penger på behandling av hund også i ettertid. Det er jo folk som har tatt i mot syke hunder med visshet om påfølgende veterinærutgifter! Penger som kunne hjulpet så mye mer kvanta av de hjemløse hundene vi har her i Norge. Bare fordi vi ikke har gatehunder så betyr ikke det at det ikke finnes hunder som desperat trenger ett hjem her også.

Hvis dere ikke får sett den så gå på "instälningar" oppe til venstre og velg avspiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fy f***... hvordan de transporterer hunder,ny opererte som blir kjørt fra Spania til Sverige.Kan flaten ikke fatte at dette er å HJELPE dyr..Hva med smertestillende? Herremin hatt ..Selvfølgelig er det flott at man har slike organisasjoner,men for søtten du sender ikke en ny operert hund så langt i et trangt bur. Ang.dette EU passet hundene skal ha,hvor de skal være friske før reise bekreftet av vetrinær.Det stemmer jo ikke med mange av disse dyrene når de kommer frem til Sverige. At man vet at dette er en hund man kanskje må bruke penger på er jo en ting,men når det er "skjulte" feil og sykdommer på en hund som liksom er frisk når den blir sendt til nye eiere...æsj nei

Ikke rart den første vetrinæren ikke ville hjelpe Julie mer,med hennes krav om at ting skal hoppes over/ignoreres..

Sikkert flott for Julie nå når hun har en vetrinær som bare stempler mens hun fyller ut selv..Er det mulig?!

Hvor blev det av gavene Julie fikk? Mat ,halsbånd,flåtthalsbånd osv.?

Nei uff denne filmen gjorde at jeg grein og ble forbanna. Men godt fordi det blir avslørt at disse såkalte Hunde elskere ikke er hva de utgir seg for.Flott å ha 250 bikkjer som kan formere seg ,slik at man får solgt flere flott valper i alle mulige blandinger,slik at de kan få enda mer penger til seg selv. Fy f..

Vi vurderte faktisk å hjelpe til ,men nå blir det kun norske hunder som vi vil vurdere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-og dumme, blåøyde, naive norske dyreelskere er noen av deres beste støttespillere...Det samme gjelder de irske,avdankede løpshundene som på dødd og liv må "reddes" til Norge. Vi har da endelig nok av omplasseringshunder her hjemme, som trenger hjelp! Eller høres det "finere" og "snillere" ut å si at joda, dette er en utenlandsk gatehund, se så fin glorie jeg har? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Eller høres det "finere" og "snillere" ut å si at joda, dette er en utenlandsk gatehund, se så fin glorie jeg har? :)

Hva i alle dager? Nå har riktignok vi fått vår hund fra Hellas og vi fant ham på gata helt selv, men vi har ikke angret en dag. Han er verdens herligste og det var kjærlighet ved første blikk og slett ingen edel tanke bak avgjørelsen om å få ham hit. Han var jo vår og vi hadde ikke noe valg. Vi var heldige som fikk hjelp til både opphold i karenstiden og transport til Nord - Tyskland. De som kjøper hund gjennom disse ulike Resqueorganisasjonene, ønsker vel bare å kombinere det å skaffe seg hund med å få en som virkelig trenger et hjem.
Jeg har ikke sett disse dyreprogrammene, men hvis sydommen det er snak om er Lesmania, er den altså ikke smittsom. Sykdommen spres via mygestikk fra en myggart som bare finnes i Middelhavsområdene. Sydommen bryter ut fra åtte måneder etter at hunden har blitt stukket og hunden bør være et år for den testes. sykdommen behandles ikke forbyggende, men med antibiotika ved symptomer. Derfor er det lite man kan gjøre før en hund eventuellt blir syk. Det er ikke vanlig å teste friske hunder. At hunden blir syk etter at den er kommet til Sverige eller Norge, er altså ikke noe å hyle for, men folk som importerer (eller kjøper import) hunder fra Middelhavslandene bør jo selvsagt sette seg inn i alle mulige konsekvenser av sine handlinger. Behandlete hunder blir friske. Uten behandling er prognosen dårlig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg har ikke sett disse dyreprogrammene, men hvis sydommen det er snak om er Lesmania, er den altså ikke smittsom. Sykdommen spres via mygestikk fra en myggart som bare finnes i Middelhavsområdene. Sydommen bryter ut fra åtte måneder etter at hunden har blitt stukket og hunden bør være et år for den testes. sykdommen behandles ikke forbyggende, men med antibiotika ved symptomer. Derfor er det lite man kan gjøre før en hund eventuellt blir syk. Det er ikke vanlig å teste friske hunder. At hunden blir syk etter at den er kommet til Sverige eller Norge, er altså ikke noe å hyle for, men folk som importerer (eller kjøper import) hunder fra Middelhavslandene bør jo selvsagt sette seg inn i alle mulige konsekvenser av sine handlinger. Behandlete hunder blir friske. Uten behandling er prognosen dårlig.

Tror du skal ta deg tid til å se denne dokumentaren før du sier stort mer positivt om Lesmania.. Makan til vissvass.

Svenskene har stygge tall på dette ut i fra en undersøkelse som ble gjort og man frykter at den skal spres med andre ting som f.eks slått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...