Gå til innhold
Hundesonen.no

Mops parring


Synnikken

Recommended Posts

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar
For noen uttrykk. Tispa (!) har stå, hun skal ta seg og dere håper på heng? Unnskyld, men høres helt fjernt ut.

Unnskyld, men du høres helt fjern ut. Har du vært borti avlsuttrykk før? Og eventuelt med dialektpåvirkning?

Tispa står, altså hun er i den tiden av løpetiden hvor hun står i ro, og er klar til å reprodusere seg, det er sånn hannhunden kommer til, for det fungerer ikke like bra hvis tispa hopper rundt og er potte sur, sånn som hun kanskje er på de dagene i løpetiden hun ikke står.

Tispa skal ta seg. Her er håpet, og meningen med hele parringen, altså at parringen er vellykket = at tispa får valper inni magen sin = at tispa tar seg.

Håper på heng. Etter en parring er det vanlig at hannhunden og tispa henger fast i hverandre, de kan henge i alt fra noen minutter til godt over en time.

du kommentere ting du åpenbart ikke kan noe om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen uttrykk. Tispa (!) har stå, hun skal ta seg og dere håper på heng? Unnskyld, men høres helt fjernt ut.

Hihihi thomas84, det er godt du har vett på å lure på ting du ikke vet noe om. Det er jo på den måten man lærer.

Lykke til med drektigheten, håper det blir småttiser om litt.

REDIGERT for dobbeltposting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, men du høres helt fjern ut. Har du vært borti avlsuttrykk før? Og eventuelt med dialektpåvirkning?

Tispa står, altså hun er i den tiden av løpetiden hvor hun står i ro, og er klar til å reprodusere seg, det er sånn hannhunden kommer til, for det fungerer ikke like bra hvis tispa hopper rundt og er potte sur, sånn som hun kanskje er på de dagene i løpetiden hun ikke står.

Tispa skal ta seg. Her er håpet, og meningen med hele parringen, altså at parringen er vellykket = at tispa får valper inni magen sin = at tispa tar seg.

Håper på heng. Etter en parring er det vanlig at hannhunden og tispa henger fast i hverandre, de kan henge i alt fra noen minutter til godt over en time.

du kommentere ting du åpenbart ikke kan noe om?

Takk Soppen, for at du forklarte greit! :ahappy:

Lykke til med drektigheten, håper det blir småttiser om litt.

Takk for det :cry: Ja, blir spennende å se. Tar hun seg ikke prøver vi på nytt nestegang :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, men du høres helt fjern ut. Har du vært borti avlsuttrykk før? Og eventuelt med dialektpåvirkning?

Tispa står, altså hun er i den tiden av løpetiden hvor hun står i ro, og er klar til å reprodusere seg, det er sånn hannhunden kommer til, for det fungerer ikke like bra hvis tispa hopper rundt og er potte sur, sånn som hun kanskje er på de dagene i løpetiden hun ikke står.

Tispa skal ta seg. Her er håpet, og meningen med hele parringen, altså at parringen er vellykket = at tispa får valper inni magen sin = at tispa tar seg.

Håper på heng. Etter en parring er det vanlig at hannhunden og tispa henger fast i hverandre, de kan henge i alt fra noen minutter til godt over en time.

du kommentere ting du åpenbart ikke kan noe om?

Oversatt til ungdomsslæng, så håper de at babe'n er kåt nok til å være med på en runde i høyet, og at råner'n klarer å dyppe'n lenge nok til at babe'n får stær i kassa

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir jeg sikkert slaktet, men la gå - jeg spørr fordi jeg lurer. :)

Hvorfor vil noen bruke en hannhund på 15 mnd? Vil en parring med et så ungt avlsdyr bli godkjent av avlsrådet (Jeg bare antar (og håper..) at dere går gjennom dem)? Jeg mener...hva vet man om en hund som nettopp har fyllt ett år da? Mentalitet, eksteriør, for ikke å snakke om arvelige sykdommer! I Buhundklubben hvertfall, har vi en nedre annbefalt grense på 18 mnd på hannhund. (jeg syns selv det er i laveste laget)

Personlig ville jeg som tispeeier ikke brukt en så ung hund, og som hannhundeier ville jeg ikke godtatt det. Men det kan jo hende dere bare vil ha søte små valper, eller? Helt greit det, for all del, men det er ikke sikkert det hjelper mops som rase.

Som sagt, jeg spørr fordi jeg lurer og mener på ingen som helt måte å angripe noen, bare syns dette virket litt rart. Men nå vet jo ikke jeg et fnugg om avlskriterier på mops da..

Uansett, gratulerer med de fremtidige valpene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir jeg sikkert slaktet, men la gå - jeg spørr fordi jeg lurer. :)

Hvorfor vil noen bruke en hannhund på 15 mnd? Vil en parring med et så ungt avlsdyr bli godkjent av avlsrådet (Jeg bare antar (og håper..) at dere går gjennom dem)? Jeg mener...hva vet man om en hund som nettopp har fyllt ett år da? Mentalitet, eksteriør, for ikke å snakke om arvelige sykdommer! I Buhundklubben hvertfall, har vi en nedre annbefalt grense på 18 mnd på hannhund. (jeg syns selv det er i laveste laget)

Personlig ville jeg som tispeeier ikke brukt en så ung hund, og som hannhundeier ville jeg ikke godtatt det. Men det kan jo hende dere bare vil ha søte små valper, eller? Helt greit det, for all del, men det er ikke sikkert det hjelper mops som rase.

Som sagt, jeg spørr fordi jeg lurer og mener på ingen som helt måte å angripe noen, bare syns dette virket litt rart. Men nå vet jo ikke jeg et fnugg om avlskriterier på mops da..

Uansett, gratulerer med de fremtidige valpene :)

Neida, ingen slakt ;)

parringen er godkjent ja :P

Begge hundene er friske og raske, med friske og raske foreldre. Denne kombinasjonen er godkjent og ettertraktet for de som ønsker sort mops. Dette fordi Begge disse to er små i str (standarden er blitt stor) og de har begge svært flotte pigmenter. Boris er ferdig utviklet i lengde, har bare litt bredde igjen.

Bare å spørre, sålenge det blir spurt på en måte der ingenting virker "frekt" fremlagt får dere nok svar ;)

Hilsen Synnøve & Boris

Beklager at det blir litt ot, men jeg finner ikke noe på mhk sin sider, og vet ikke om andre steder. Men hva av helse må sjekkes på mops før parring...? ;)

Lykke til med parringene ;)

Vi har ingen sjekker på de før parring dessverre. Dette er veldig trist syns jeg.

Selv sjekker vi knær og øyne hos vetrinær før noensomhelst blir parret

*Dobbelpost, mod. Marthe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, ingen slakt :)

parringen er godkjent ja :)

Begge hundene er friske og raske, med friske og raske foreldre. Denne kombinasjonen er godkjent og ettertraktet for de som ønsker sort mops. Dette fordi Begge disse to er små i str (standarden er blitt stor) og de har begge svært flotte pigmenter. Boris er ferdig utviklet i lengde, har bare litt bredde igjen.

Bare å spørre, sålenge det blir spurt på en måte der ingenting virker "frekt" fremlagt får dere nok svar ;)

Hilsen Synnøve & Boris

Hm. Hvorfor ikke vente et år eller to til han er fullt utvokst både mentalt og fysisk? Man er aldri 100% sikker på at hunden er frisk og rask, men det er vel større sannsynlighet for at man kan oppdage det om man gir hunden tid til å bli voksen. Og han er vel heller 14 mnd enn 15 mnd ser jeg, bare for å være litt pirkete.

Er en grunn til at de fleste anbefaler at hannhund skal være over 2 år før parring liksom - uansett om det fins lov på det eller ikke. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Hvorfor ikke vente et år eller to til han er fullt utvokst både mentalt og fysisk? Man er aldri 100% sikker på at hunden er frisk og rask, men det er vel større sannsynlighet for at man kan oppdage det om man gir hunden tid til å bli voksen. Og han er vel heller 14 mnd enn 15 mnd ser jeg, bare for å være litt pirkete.

Er en grunn til at de fleste anbefaler at hannhund skal være over 2 år før parring liksom - uansett om det fins lov på det eller ikke. :)

Grunnen til at han parres nå i så ung alder er at oppdretter har krav på tilbakeparring. Så var det tispeeier som hadde lyst å bruke ett av avkommene.. hun foreslo.. jeg sa OK. For jeg liker denne tispen MYE bedre enn den hun egentlig skulle bruke han på på.

:) Men jeg har ingen tro på at det blir valper av dette... av en eller annen grunn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ingen sjekker på de før parring dessverre. Dette er veldig trist syns jeg.

Selv sjekker vi knær og øyne hos vetrinær før noensomhelst blir parret

Åja.. Er det lite plager på rasen? Sjelden jeg hører om rasen hvor man ikke sjekker noe.

For jeg antar at sjekk hos dyrlegen som du nevner er som en generell helsesjekk og ikke som f.eks øyelysning hos aut. øyelyser? Finnes det forresten ikke uts. krav på rasen heller? For det er vel i såfall den eneste typen "konkurranse" som er vanlig blandt dem? Er litt nysgjerrig jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja.. Er det lite plager på rasen? Sjelden jeg hører om rasen hvor man ikke sjekker noe.

For jeg antar at sjekk hos dyrlegen som du nevner er som en generell helsesjekk og ikke som f.eks øyelysning hos aut. øyelyser? Finnes det forresten ikke uts. krav på rasen heller? For det er vel i såfall den eneste typen "konkurranse" som er vanlig blandt dem? Er litt nysgjerrig jeg :)

Er MYE plager på rasen og det er en skam at vi ikke har helsesjekk.. Men ja. Godgutten min ble helsesjekket før parringen.

Utst kravene er jo ingen "tungefeil eller andre synlige feil"... så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er MYE plager på rasen og det er en skam at vi ikke har helsesjekk.. Men ja. Godgutten min ble helsesjekket før parringen.

Utst kravene er jo ingen "tungefeil eller andre synlige feil"... så...

Satt av raseklubben? Serriøst??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, tullete at de ikke er strengere på avlskravene til mange raser synes jeg.. mange sykdommer som kunne vært kraftig begrenset da vil jeg tro...! :)

Booooris er jo bare herlig, søøte gutten til tante det! :) Blir spennende å se de små, Charlie gleder seg til å terrorisere de like mye som han har gjort med papsen deres det siste året :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, men du høres helt fjern ut. Har du vært borti avlsuttrykk før? Og eventuelt med dialektpåvirkning?

Tispa står, altså hun er i den tiden av løpetiden hvor hun står i ro, og er klar til å reprodusere seg, det er sånn hannhunden kommer til, for det fungerer ikke like bra hvis tispa hopper rundt og er potte sur, sånn som hun kanskje er på de dagene i løpetiden hun ikke står.

Tispa skal ta seg. Her er håpet, og meningen med hele parringen, altså at parringen er vellykket = at tispa får valper inni magen sin = at tispa tar seg.

Håper på heng. Etter en parring er det vanlig at hannhunden og tispa henger fast i hverandre, de kan henge i alt fra noen minutter til godt over en time.

du kommentere ting du åpenbart ikke kan noe om?

Nå er det vel en gang sånn at for å lære mer så må man spørre av og til, ikkje sant? Du kan ikkje regne med at alle er kjent med alle utrykk når det gjelder hund og f.eks parring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel en gang sånn at for å lære mer så må man spørre av og til, ikkje sant? Du kan ikkje regne med at alle er kjent med alle utrykk når det gjelder hund og f.eks parring.

Jo det er sant :) Men hvis man ikke kan noe om tema så blir det litt for dumt å komme inn på noe man ikke kan noe om og si at det høres teit eller dumt ut. Da er det bedre å spørre på en ordentlig måte om hva det betyr. Jeg har feks ikke en dritt peil på bil, men jeg ville da ikke turt å gå inn på et bilforum og le av ord og utrykkene deres selv om jeg syntes de hørtes rare ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...