Gå til innhold
Hundesonen.no

Mops parring


Synnikken

Recommended Posts

Takk for svar Nell og Synnikken! Alltid interessant å høre hvordan andre rasefolk "tenker".

Spennende å se bilder av de små nurkene, da! Vil det kun komme sorte utifra denne kombinasjonen, eller kan man få gule (?) også?

Hva om man hadde parret en gul og en sort?

Susanne

Oh, med glede svare på noe kjekt! :D

Jo nå skal du høre! :D

Lillemor (tispen) kommer fra ett kull der det var 1 fawn (gul) og to sorte. Hun har helsorte foreldre. Der tre av fire "besteforeldre" er sorte.

Boris derimot er fra ett kull der de var syv valper. Fire sorte og tre fawne. Boris har Sort pappa og Fawn mor. Så det er en mulighet for at det kommer fawne også, selvom vi forventer sorte. Så blir det en hyggelig overraskelse hvis det kommer en fawn eller to ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar
Oh, med glede svare på noe kjekt! :D

Jo nå skal du høre! ;)

Lillemor (tispen) kommer fra ett kull der det var 1 fawn (gul) og to sorte. Hun har helsorte foreldre. Der tre av fire "besteforeldre" er sorte.

Boris derimot er fra ett kull der de var syv valper. Fire sorte og tre fawne. Boris har Sort pappa og Fawn mor. Så det er en mulighet for at det kommer fawne også, selvom vi forventer sorte. Så blir det en hyggelig overraskelse hvis det kommer en fawn eller to ;)

Så spennede da at begge farger kan komme. :D

Da er det gøyere å gjette og vente for å se hva som kommer ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, så moro da - at det kan komme begge farger. Ja, det gjør det jo bare ennå mere spennende å se hva som kommer, da.. Det er vel sånn at man har sine helt spesielle ønsker på farge/kjønn i den rasen også.

Tror knapt jeg har sett en sort mops i levende livet - kun på bilder. Men de er kanskje ikke så vanlige, sett sånn generelt på rasen?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, så moro da - at det kan komme begge farger. Ja, det gjør det jo bare ennå mere spennende å se hva som kommer, da.. Det er vel sånn at man har sine helt spesielle ønsker på farge/kjønn i den rasen også.

Tror knapt jeg har sett en sort mops i levende livet - kun på bilder. Men de er kanskje ikke så vanlige, sett sånn generelt på rasen?

Susanne

På hamar i november var det 4 sorte av 40-50 påmeldte. Så de er ikke så vanlige nei, mange som ikke vil ha de for de syns ikke uttrykk kommer frem på samme måte som de med maske.

De fleste vil ha fawn, vil tro at det er fordi det er den fargen som er mest vanlig.

Selv liker jeg de sorte best, dette er fordi de sorte har en helt annen pelskvalitet, de har også kun ett lag pels. De har altså ikke underull slik som de fawne. Mens den fawne pelsen er matt og myk, så er den sorte skinnende, blank og "glattere" å ta på. :P Det med at jeg liker de sorte best spiller vel litt inn på at min første var sort.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her må jeg jo bare innom å sjekke fremgangen, Boris er en nydelig mops. Vi snusa litt på rasen når vi skulle ha hund, og da skulle det være en sort. Men nå gikk det ikke slik, kanskje i fremtiden? Lykke til med kullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her må jeg jo bare innom å sjekke fremgangen, Boris er en nydelig mops. Vi snusa litt på rasen når vi skulle ha hund, og da skulle det være en sort. Men nå gikk det ikke slik, kanskje i fremtiden? Lykke til med kullet.

Takk for det! :D

Ja, kanskje det ja :P

Hilsen ifra Boris og Synnøve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, med glede svare på noe kjekt! :P

Jo nå skal du høre! :D

Lillemor (tispen) kommer fra ett kull der det var 1 fawn (gul) og to sorte. Hun har helsorte foreldre. Der tre av fire "besteforeldre" er sorte.

Boris derimot er fra ett kull der de var syv valper. Fire sorte og tre fawne. Boris har Sort pappa og Fawn mor. Så det er en mulighet for at det kommer fawne også, selvom vi forventer sorte. Så blir det en hyggelig overraskelse hvis det kommer en fawn eller to :P

Interessant info. :D

Må si jeg synes sorte Mops er flottest. Blir spennende å se hvilke farger det blir på valpene. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror knapt jeg har sett en sort mops i levende livet - kun på bilder. Men de er kanskje ikke så vanlige, sett sånn generelt på rasen?

Det har faktisk ikke jeg sett heller, og det til tross for at jeg har sett en god del mops både i hverdagen og på utstillinger. Hadde vært moro å se en sort en "live" og :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...
Unnskyld, men du høres helt fjern ut. Har du vært borti avlsuttrykk før? Og eventuelt med dialektpåvirkning?

Tispa står, altså hun er i den tiden av løpetiden hvor hun står i ro, og er klar til å reprodusere seg, det er sånn hannhunden kommer til, for det fungerer ikke like bra hvis tispa hopper rundt og er potte sur, sånn som hun kanskje er på de dagene i løpetiden hun ikke står.

Tispa skal ta seg. Her er håpet, og meningen med hele parringen, altså at parringen er vellykket = at tispa får valper inni magen sin = at tispa tar seg.

Håper på heng. Etter en parring er det vanlig at hannhunden og tispa henger fast i hverandre, de kan henge i alt fra noen minutter til godt over en time.

du kommentere ting du åpenbart ikke kan noe om?

Hei SoppenCamilla :rolleyes: Jeg har et spørmsål hvis det er ok. Vet du hvorfor hundene henger sammen etter parring? Jeg mener det fysiske som skjer bakenfor. Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...