Gå til innhold
Hundesonen.no

Heeleren Ia

Poter

Recommended Posts

• Svar 109
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Jeg kan da seriøst ikke gå til anskaffelse av alle raser som jeg ser nydelige valpebilder av :hug: Men noe så fristende lite og vakkert :o

Skrevet
Jeg kan da seriøst ikke gå til anskaffelse av alle raser som jeg ser nydelige valpebilder av :hug: Men noe så fristende lite og vakkert :o

Jamen, vet du, jeg skjønner deg! Da jeg første gang så bilder av moren til Ia tenkte jeg "Kjære vene, er det mulig å være så skjønn?" og når jeg da møtte henne var jeg helt solgt. Herligere vesen skal du lete lenge etter. Så gjennomgående sosial, åpen og sjarmerende er det sjeldent jeg møter hunder som er :o Når jeg da senere traff en annen heeler som bor her i byen og en som var på besøk, ble jeg skikkelig fasinert, for alle sammen var jo like sosiale og herlige. De har noe med seg disse heelerne, virker det som. Noe åpent, sosialt og klovnete. Overrasket ble jeg da når vi fikk Ia i hus og fikk merke hvor forbaska sta og tøff hun er! Hehe. Et lite stabeist av et rampete troll ;) Hun er vår lille "miniatyrkelpie"! Ikke noe veskehund, nei, selv om hun selvsagt kler det også ;)

Skrevet

Skjønner ikke at vi enda ikke har møtt på hverandre, går stadig vekk oppi området.. Uansett: søta! Høres ut som en liten Labrador, dog tør jeg vedde noe mer turbo :hug:

Skrevet

Noe så helskjønt! Er helt betatt jeg. :rolleyes::rolleyes:

Jeg har lenge ønsket meg en liten hund, og har vurdert mange raser. Men har tilslutt endt opp med Heeler. Kanskje det blir en brun liten frøken på meg også.... :icon_clapping:

Skrevet
Noe så helskjønt! Er helt betatt jeg. :rolleyes::rolleyes:

Jeg har lenge ønsket meg en liten hund, og har vurdert mange raser. Men har tilslutt endt opp med Heeler. Kanskje det blir en brun liten frøken på meg også.... :icon_clapping:

Spennende! Har du funnet oppdretter?

Skrevet

b4440f7e.jpg

MIN wubbakong!

8e61369e.jpg

Ia prøver ut baggy lue. Dette er faktisk noe hun gjør titt og ofte på kontoret, helt av seg selv. Skal sikkert være kul byberte :icon_confused:

Skrevet

Spennende! Har du funnet oppdretter?

Ja jeg har funnet oppdretter, og har meldt min interesse. Er jeg heldig blir det en halvsøster av Ia, kanskje i desember/januar.

Jeg gleder meg noe veldig!

Skrevet

Har nok bestemt meg jeg også, blir det en liten hund så vil jeg ha en heeler :rolleyes: Ikke i år ,ikke neste år heller,men en gang i framtida ksal jeg ha en sånn "alt i ett" hund.

Skrevet

Hun er fabelaktig skjønn - har selv hørt mye bra om mora hennes og hatt lyst på en slik...

Nedsiden med rasen er jo at noen har litt for lang rygg o korte bein til at det skal være helt sunt til agility, og jeg kjenner noen eksemplarer som har vært aggressiv - dog sikker på at hvis man finner den rette er det en super liten hund!

Skrevet
Hun er fabelaktig skjønn - har selv hørt mye bra om mora hennes og hatt lyst på en slik...

Nedsiden med rasen er jo at noen har litt for lang rygg o korte bein til at det skal være helt sunt til agility, og jeg kjenner noen eksemplarer som har vært aggressiv - dog sikker på at hvis man finner den rette er det en super liten hund!

Moren hennes er virkelig noe for seg selv :icon_confused: Det jeg har sett av henne er veldig positivt!

Mm, vi var også skeptiske til dette med lang rygg nettopp fordi mannen vil bruke hunden til agility. Så vil man ha heeler og bruke den til agility, må man være ekstra oppmerksom på hvem man velger etter og hvilket individ man tar.

Det som overrasker meg med Ia er hvor utrolig aktiv hun er! Hun er mer aktiv enn noen av de andre hundene vi har hatt og vi har hatt en alaska husky og tre australian shepherd. Mulig hun kan måle seg med Brimi i aktivitetsnivå og han var skikkelig høyenergisk. Men om alle heelere er like aktive, det vet jeg ikke. Oppdretter sa hun var VELDIG aktiv i valpekassen og den som var mest energisk og aktiv av søsknene. Hun holdt henne igjen nettopp pga aktivitetsnivået og ville ikke selge henne til noen som ikke hadde hatt hund før. Hun krever sine eiere! Jeg tror ikke det er en overdrivelse å si at hun er en kelpie med korte bein! Jeg blir rimelig matt noen ganger, hehe.

• 4 weeks later...
Skrevet

Ia har lekt med ballonger i kveld:

d11eae97.jpg

c1db87ff.jpg

d82fafad.jpg

d5f27a59.jpg

Dette her synes jeg ble så bra

8b7264f3.jpg

Det var bare kult når den smalt, kunne leke enda mere med den etterpå :)

691b5cba.jpg

Wee, valp going nutts :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...