Gå til innhold
Hundesonen.no

Letohallen 10. - 11. januar 2009


Peers

Recommended Posts

Guest Dratini

Hey! Quotene mine forsvant igjen! Hva er det som skjer inne med disse?

Uansett. Takker for svar fra dere som skrev ang størrelse på ringene. Og som enkelte av dere skriver, vanskelig å vise bevegelsene når man konstant springer i en venstresving. Faktisk så er de beste ringene jeg har opplevd (i Norge hittil og utenom rasespesialen) de som de hadde på Oppdal i år (og Sunndalsøra). Men så hadde de vel begrenset plass til teltene (noe som er helt greit, enkelte plasser kommer man seg jo ikke frem til ringen pga telt over alt).

Ellers så er vi ikke på mange utstillinger og svært få innendørs, men på Orkanger så var ikke ringene så veldig ille. Selv om de gjerne kunne ha vært litt større. Ringen i "lillehallen" passet utmerket til valp, men ble litt liten for voksen (iallefall på Hoffe). Virker nesten som om enkelte klubber kjører på "er jo få av den rasen som stiller, så da trenger ikke ringen være så stor". På NKK i Trondheim i fjor var det jo simpelten tragisk (ikke bare temperaturen og parkering, men også ringen). Kort-endene ble løpt i èn sving, mens langsiden var ok, underlaget var så humpete at jeg plutselig kom flygende mot dommeren (høydeforskjeller på ca 20 cm i flere "bølgedaler" i hele ringen), håper det blir bedre år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 130
  • Created
  • Siste svar
Nå har jeg fått bildene av Talli og Tia, men de ble ikke spesielt bra desverre:

http://utstilling.havika-kennel.com/#54.216

Takker :) Bilder er bilder uansett (og jeg holder godbiten for høyt).......

Anngående ringer så er vel det mer fakta enn en klage. Jeg melder meg nok på til nesteår også.

Det er vel heller det at når man har en rase som skal løpes med i litt tempo og man selv ikke klarer svingene i moderat tempo, ja da ønsker man å lufte litt tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Takker :) Bilder er bilder uansett (og jeg holder godbiten for høyt).......

Anngående ringer så er vel det mer fakta enn en klage. Jeg melder meg nok på til nesteår også.

Det er vel heller det at når man har en rase som skal løpes med i litt tempo og man selv ikke klarer svingene i moderat tempo, ja da ønsker man å lufte litt tanker.

Moderat tempo for min rase er vel kanskje noe som kvalifiserer til "full gallopp" for andre raser. Uansett har jeg aldri hatt problemer med å koordinere meg selv og hunden(e) i ringen. Annet blir det når ringen er lang og smal samtidlig som den er en "berg og dalbane" :) I de utstillingene hvor ringene er for små, får ikke hunden nok fart til å strekke ut, slik som denne hunden gjør.

På fjorårets spesial for rasen var det i den største klassen 15 hunder (totalt ca 60). Og det var ingen problem med alle 15 hundene i ringen samtidlig. Legger ved linker så dere kan se ;)

- Inntrykk av størresle

- Flere bilder fra den hjemmesiden (endel av bildene der er tatt med 18-200mm objektiv og fotografen står på motsatt side av ringen).

På "vanlige" utstillinger er det for liten plass å stille 5-6 hunder i samme klasse, bare til sammenligning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og uansett ringstørrelse får man i alle fall si at alle i rasen stiller jo i alle fall med samme utgangspunkt, da. Så på en måte blir det jo "rettferdig" likevel.

Og selvsagt må man fordeles plassen på en helt annen måte innendørs pga plassmangel. Og med en svær scene midt i hallen er det klart at det må gjøres endel kreative løsninger på ringene.

Men nå er det vel alltid sånn - når man er i innendøssesongen klager man over dèt, og ønsker å komme ut. Når våren og sommeren er der sutrer man over humpete plen og vær/vind - og vil bare INN i hallene igjen - ikke sant?

Av positive notes ang utstillingen så synes jeg det fungerte veldig bra ute på parkeringen, de var til og med hyggelige (!), og damen i sekretariatet/premieutdelingen var bare søt og hjelpsom utenom det vanlige for folk som har jobbet slik hele dagen.

Og bortsett fra at store ringen var "feil vei" (dvs at dommeren får inn hundene på en kortside av ringen), var det jo et flott arrangement som helhet, synes jeg. Og virkket ikke så rotete som Doberklubben pleier å gjøre. (Kanskje Bernerklubben hadde en positiv innflytelse - i så fall var det godt jobba!)..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg kunne absolutt tenkt meg større ringer jeg også. Det gir et mye bedre bilde av bevegelsene, men som sagt stiller alle likt.

Med tanke på rammebetingelsene i Letohallen (særlig denne gangen) og når jeg også vet hvor mye de har slitt for å få tegnet- og for å unngå å bruke kjelleren (som det også, naturlig nok, ble klaget mye på) synes jeg det bare blir synd med den sytingen over ringstørrelser. Når man melder på til en stor innendørs-utstilling bør man vite at ringstørrelsene ahenger av rammene rundt og antall påmeldelser.

Så slikt sett synes jeg det var kommet fram til en god løsning, men her er jag kanskje partisk i mitt syn? :rolleyes:

Vel vel..

Her er iallefall en liten videonutt fra Letohallen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg stilt i Leto, da retrievere ikke deltar. Men syntes generelt sett ofte at disponeringen er så sinnsykt feil. Slik som f.eks Hamar nå stilte jeg Kooiker, Rottweiler, Pyreneer og Flat. Pyreneeren er en stor hund, men kanskje ikke den raskeste. Allikevel var ringen mindre en flat'en sin, som igjen var en god del mindre enn kooiker ringen. I denne ringen gikk det vannspaniel, kooiker o.l raser. Her var det også litt plass rundt, og med tanke på at de er betydelig færre enn oss i konkurranseklassene og totalt sett kan jeg ikke se hvorfor store raser ikke kan få disse ringene?

Vi kom før kl 8 i skipet, hadde ikke vi satt opp stoler dagen før hadde vi ikke fått plass i det hele tatt. Jeg skjønner at det er plassmangel og vanskelig å få tak i haller. Men kjenner jeg blir litt frustrert når jeg ser at selskapshunder av liten størrelse blir tildelt større ringer enn store hunder som må få tempo for å vise seg frem, hvor er logikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...