Gå til innhold
Hundesonen.no

Løse hannhunder under løpetid


Matmora

Recommended Posts

Jeg synes det er helt horribelt med hundeklubber som ekskluderer løpetisper fra kurs og trening! At tispa løper er helt normalt faktisk, at en hannhund er så overhormonell at det er umulig å nå igjennom med løpetispe i nærheten vitner om en av 2 ting; dårlig trening el hormonubalanse.Og det er for pokker ikke tispa sin skyld! Jeg har bare hatt en hannhund som var idiot når han kjente tispelukt og han hadde så mange andre brister i tillegg at jeg valgte å kasterere. Hadde han vært normal ellers ville jeg sannsynligvis tatt det som en utfordring. Jeg har også hatt retriever hannhund og han var ikke noe problem rundt løpetisper. Jeg har også hatt retrievertispe som var i overkant billig hvis hun fikk lov men det fikk hun ikke.

Delvis enig. Men samtidig, på nybegynner kurs synes jeg at man kan forsøke å legge forholdene til rette uten løpske tisper. Men etter det nivået, så ser jeg ikke problemet med det (hilsen en som har en snart 4 år gammel hannhund som ikke kan samarbeide. Så er jeg IKKE bortskjemt i så måte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 132
  • Created
  • Siste svar

Når det gjelder dette med løpske tisper på trening, så tar jeg hensyn til dette i forhold til hvilke nivå det er på ekvipasjene. Er det klasse III/Elite hunder (eller hunder som er "tilsvarende" flinke), så trener jeg med løpske tisper. Er det en nybegynner med en hormonell labrador, eller folk som "sliter" fra før, så tar jeg selvfølgelig hensyn.

Dette med trening av løpsketisper kan være et problem Magrete. Jeg har en hund som overhode ikke er "med" under løpetiden. Hund nr 2 kan være veldig sliten under løpetiden, og ikke i "form" til å trene slik som vi ellers trener (Extra). Så dette kan være et problem for mange, og ikke bare en dårlig unnskylding.

Ang. dette med løse hannhunder, så hadde jeg ringt falken hver gang det skjer. Er det en hund som kommer flere ganger, så blir det fort dyrt.

Slik som flere skriver, har man tisper så må man ta hensyn. Passer man på, så blir heller ikke tispa parret. Punktum.

De med hannhund må selvfølgelig passe på å ha hunden sin under kontroll når den er løs ute. Man slipper den ikke ut, og tar den inn en halv time etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke holde deg unna om det er i hovedsak pga hannhundene. Det er jo bare å høre om det er greit for de fleste at du henger der. :) Jeg skal da ikke blande meg borti hvordan tispa di er under løpetid, for det er det jo kun du som vet. På hundeklubber mener nå jeg at tisper med løpetid bør få være med, kurs på grunnkurs og bronsemerke nivå er jeg nå litt mer tvilende til ;)

De treningene vi er på er mere miljøtrening hvor de fleste prøver å trene opp til klasse 1, så vi trener jo ikke på så veldig høyt nivå ;) Er andre grunner også nå til at jeg har holdt meg borte fra trening da. Blondie er nynappet og bruker dekken. Hun er mindre glad i snø, kulde, regnvær og våt bakke. Og jeg er så redd for å utvikle lydigheten til noe negativt med å "tvinge" henne til å ligge og sitte på kaldt/våttunderlag. Men på en annen måte, så er det jo også noe hun må lære seg etterhvert. Nå har pelsen grodd ut litt mere, så hun er ikke totalt naken lenger, så vi prøver vel oss på trening igjen om en stund (men nå har jo selvfølgelig typen brukket benet, og kan ikke kjøre bil på 6 uker da..... <_< ) men noen som har noen tips til å ikke kvele treningsgleden hos en litt prippen, frossen schnauzerfrøken??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nå tro at løpetisper var enda mer velkomne på nybegynner kurs jeg. Da får man en læring på at løpetisper skal man ikke la seg distrahere av med en gang, så er man ferdig med det. En annen ting er jo at de fleste på nybegynnerkurs ikke sikter på konkurranse og ville hatt enda mer utbytte av å lære seg å kontrollere en hannhund rundt godlukter i hverdagen enn de som fortsetter å være aktive med hund. Løpetisper finnes overalt i samfunnet og en hannhundeier må rett og slett lære seg å takle det. Tipper det hadde vært færre kastereringer hvis hannhundeierene hadde lært at slikt ofte kan kontrolleres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er TO uker i året hvor hunden min står.. TO treningsdager.. Så ja.. jeg klarer å holde meg borte fra treningene de dagene. jeg har faktisk såpass respekt for de med hannhunder i klubben...

Enig.

Jeg gjør det egentlig mest for hundens del jeg. Hun er et HELVETTE under løpetiden.

Respekt?? Det er faktisk noen hunder som har løpetid ofter og skjeldnere... Så to uker det er ikke nødvendigvis fasiten for alle..

På konkurranser går det da jevelig hunder forbi med løpetid. Er ikke dette en gylden anledning til å trene på dette. Det er jo også varierende hvor mye forskjellige trener. Noen trener en gang i uka, andre trener 4 ganger i uka eller mer. Vil det ikke være litt ergelig å komme på konkurranse og så stikker hannhunden fordi det står ei tispe med løpetid ved en annen ring. Åj dette har jeg vist ikke trent på?? Hos oss går det strålende med tisper og hannhunder på trening både med og uten løpetid.

Jeg vet ikke hvordan det fungerer med løpetisper i ag, lp osv... Men tror faktisk det er regler for løpetisper når det kommer til utstilling. For meg blir det veldig feil å si at det er trening, våre hunder bor sammen med løpetisper, og tispene kommer i løpetid til forskjellige tider. Likevell merker vi stor forskjell på dem i ringen dersom det er tisper med løpetisper utenfor ringen. Dette er egentlig og veldig individuelt, vi har 2 hannhunder som ikke bryr seg i det hele, også har vi to som døøøør på seg av kåthet, og for den siste garden der så ødelegger det mye for dem i ringen!

Jeg syns rett å slett ikke at folk burde få lov å ha løpetisper inne i hallen lenger en nødvendig jeg! :)

At de skal ha rett til å delta er jeg enig i.... men er det virkelig nødvendig å ha de liggende inne i bur osv, midt under løpetiden?

Du må ikke holde deg unna om det er i hovedsak pga hannhundene. Det er jo bare å høre om det er greit for de fleste at du henger der. ;) Jeg skal da ikke blande meg borti hvordan tispa di er under løpetid, for det er det jo kun du som vet. På hundeklubber mener nå jeg at tisper med løpetid bør få være med, kurs på grunnkurs og bronsemerke nivå er jeg nå litt mer tvilende til ;)

Jeg er enig i det Margrete sier her. At de er med på treninger er en ting det "betyr" liksom ikke så mye... men det blir for dumt dersom du betaler masse penger for å være med på kurs, også stiller noen opp med høyløpske tisper, eller?

Altså, jeg forstår veldig godt frustrasjonen rundt dette..... Men de som har vært borti overhormonelle hannhunder vet hva jeg snakker om!

Jeg kunne aldri fått meg til å møte opp på noe med en høyløpsk tispe. Ikke fordi hun er høyløpsk, men fordi det ødelegger for andre, og det er en påkjenning for tispen med "all" oppmerksomheten.

Jeg kunne jo feks: Tatt med meg Betty på fellestur på onsdag som var, for det er jo fellestur, og alle er inviterte?

Om jeg hadde hatt med meg Betty så hadde det resultert i at de fleste måtte hatt hundene sine i bånd, fordi det er en gjeng med overkåte unghunder som finner på å jokke på tispene selv utenfor løpetidene ;)

Edit: La til litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg blander meg.

Hm, men du hadde råd til å beholde noen av valpene, men ikke abortsprøyte til 4-5hundre kroner??

Det koster mye mer enn det. Venninna mi måtte gjøre det for et par mnd siden. Da kostet det i alt litt over 1700,-. Dette er hos en "billig" veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes folk har en litt rar innstilling jeg. Loke var så dårlig miljøtrent og spinnvill når han kom til meg at jeg brukte 2 år på å kunne trene øvelser rundt andre hunder. De som har trent med meg i den perioden kan bevitne dette hehe.. Vi dro da allikevel på kurs og trening, faktisk var vi enda ivrigere. Nei, jeg fikk ikke trent noe særlig øvelser, men vi trente på å konsentrere oss littegranne og å rett og slett kaste et blikk på meg i ny og ne også trente vi øvelsene hjemme. Det VI trengte kurs og treninger til var for å trene med forstyrrelser. Jeg fikk like mye utbytte av kurs som andre, jeg så på de andre og lærte masse. Sannsynligvis mer enn jeg hadde gjort om jeg bare fulgte med på egen hund. Etter et par år med trening flere ganger i uken kunne jeg begynne å slippe han på fellestreninger og trene som normale folk. Fin læring for både meg og loke. Mye bedre enn om vi hadde holdt oss hjemme og ventet på at det skulle gå over hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjempeglad for å høre at de fleste som driver aktivt med hund, med hanhunder, syns løpetisper er velkomne. For duverden som jeg har blitt skjelt ut på agilitybanen fordi tispa mi lukta godt og "ødela" treningen for en annen. Hører med til historien at tispa ikke hadde løpetid, hun bare lukta godt i den perioden, men jeg ble ikke trodd - ikke i det heletatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg trent i klubb så ville løpetispene vært fryktelig velkomne for min del, selvom jeg og bikkjene er på nybegynnernivå, altså, mange konkurranser i ag/lp er jo på utstillinger, og på utstillinger finner man løpetisper, så selvom løpetisper ikke får konkurrere(hvertfall i de lavere klassene?) så kan det fortsatt være løpetisper utenfor ringen, og er ikke hannhunden vandt med dette så kan det jo fort skjære seg i ringen.. Så det er jo ikke kun viktig for dem i høyere klasser å ha trent på dette, det er viktig for alle..

Og i tillegg, for dem som driver med utstilling er det jo også viktig, det har hvertfall vært viktig for meg, jeg ville ikke kaste bort penger på å stå der med en umulig hannhund bare fordi det er ei løpetispe utenfor ringbåndet når jeg stiller..

Når jeg er på turer osv så hilser vi gjerne på løpetisper, og jeg slenger inn litt trening på enkle kommandoer som sitt osv mens vi står der og er sosial.. Fantastisk trening for mine hanner er det, og de har lært seg å høre på meg selv med ei godtluktende tispe rett forran seg..(Og det var gull verdt den dagen eldstemann var løs og ei høyløpsk tispe uten eier kom bort og stilte seg opp for han, og jeg stod langt unna, hadde han ikke kommet på innkalling da kunne det endt galt)

Jeg syns alt for mange unnskylder hannhunden sin så fort de får nyss om at det er løpetispe i nærheten, det er fullt mulig å lære dem å konsentrere seg uansett, med mindre det er en medisinsk årsak(Altså overhormonell, men da burde vel bikkja vært kastrert)..

Jeg har alltid hatt den innstillingen at løpetisper skal vi oppføre oss rundt, og man skal høre etter uansett.. Noen hannhundeiere legger jo på firsprang i andre rettningen om de hører ordet løpetispe :) det er så unødvendig..

Folk med tisper som jeg møter på blir alltid så overrasket, "hun har løpetid" sier dem, "åja" er mitt svar, "du har tisper du og ja", "neida, de er nok hannhunder begge to" svarer jeg, og tispeeier sperrer opp øya og kikker på meg som om jeg var et spøkelse der jeg står fornøyd og lar gutta hilse før de får beskjed om å legge seg/sitte el.lignende ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke trene vekk noe som er naturlig for en hannhund. Man kan dempe det. Jada, en hannhund som er "oppvokst" eller trent med løpetisper takler det bedre enn en hannhund som ikke er vandt til det. Men man kan aldri fjerne instinktene på en hund! :) Uansett hvor mye man trener...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig veldig glad for at vi trener med gjengen som vi trener med. Der blir det tatt hensyn uansett hannhund eller tispe. Og der kan man også si i fra om ting fungerer eller ikke, uten å få stygge blikk tilbake. Godt er det.

Vi har forøvrig ingen problemer med å gå en ag bane, eller trene, etter en høyløpsk tispe har løpt rundt der. :closedeyes:

Men jeg unner ingen den frustrasjonen som kan oppstå om en overhodet ikke får kontakt med hunden. Dette gjelder både for hannhunder og løpetisper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal være litt slem, så er det egentlig litt artig at de som protesterer mest på at høyløpske tisper skal befinne seg på treningsbaner, er de som ikke har de helt store ambisjonene om å konkurrere. Det er vel også forholdsvis åpenlyst hvorfor noen kan ha hanner og løpske tisper i hus uten at det betyr 3 uker hormonhelvete.. Det har rett og slett med kontroll og oppdragelse å gjøre (Overhormonell er det svært få individer som er - som i en medisinsk tilstand - selv om det ikke høres sånn ut).

Jeg trente mine hanner rundt løpske tisper blant annet fordi at det er lov å ha med seg løpske tisper på utstilling - og LP-ringer befinner seg som oftest på steder hvor det er utstilling. Da vil man ikke ha en hannhund som detter ut bare fordi det lukter godt. LP-konkurranser er ikke lukka arrangementer heller, så noen kan ha med ei tispe som løper.. Samme om de konkurrerer eller ikke..

Jeg trener mine tisper selv om de har løpetid, ganske enkelt fordi at løpetid er en naturlig del av ei tispes liv, det er ikke en sykdom eller en lidelse.. Javel, noen tisper blir hormonelle og dillete, da senker man kriteriene, akkurat som man gjør med en hannhund som sliter med tisper som har løpetid. Men man lar ikke være å trene allikevel.. Skal man ta alle mulige hormonelle hensyn, så er det ikke bare to uker i året man ikke får trent, for de er premenstruelle, så har de løpetid, så blir de innbilte, så blir de premenstruelle igjen - og innimellom der så har man uker hvor bikkja er "normal".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er litt sånn over middels hysteri når det kommer til løpetisper.

Har selv begge kjønn i hus og har ingen problemer selv når damene er klare som egg. Da må hannen finne seg i å ligge på eget rom når jeg ikke er hjemme (noe jeg tror han syntes er helt ok for da slipper han dele min seng med meg :) ) og det er ingen lyd eller forsøk på å "pynte" på døren. Det er heller ingen problemer å gå tur med andre løpetisper, men jeg unngår det akkurat de dagene de står for jeg syntes det er litt urettferdig å utsette han for det når vi ikke må.

Er jeg på tur med alle sammen og møter en løs hund/hanne sier jeg ifra at jeg har løpetisper og ber dem holde sin hund/hanne unna da min hanne nok ikke er så glad for å få rivaler rett i rumpa på sine damer. De fleste respekterer dette, men en gang fikk jeg til svar at det ikke var nødvendig da hennes hanne jammen ikke var noen voldtektshund! Flirte godt da, men heldigvis hadde hunden mer omløp i skolten enn eieren og respekterte min hanne som sa ifra at dette var hans damer så hold deg vekk.

Det skal sies at jeg ikke oppsøker steder jeg vet det ferdes mye (løs) hund når damene løper, men innimellom, uansett hvor langt til skogs man "gjemmer" seg, møter man noen.

Har også vært på ferie med tilhørende løpskonkurranse med hanne og tispe hvor tispen fikk løpetid under tiden. Det hindret overhodet ikke hannen å vinne sitt løp og uken etter da hun var rimelig klar for litt romantikk, bli nr 2. Og det "til tross for" at han hadde DEN DAMA i buret next door i bilen ;)

Så mitt poeng er: nei, man kan ikke trene vekk et instinkt, men man kan så absolutt fortelle både hanner og tisper at de skal kunne både oppføre seg og omgåes under en løpetid. Og en hanne bør kunne "gjøre jobben sin", være seg konkurranse eller trening, selvom go'lukten er innom nese-grensen.

BTW; alle mine hanner har vært slik, så det er liksom ikke noe engangstilfelle det her.

Men jeg forstår alle dere som sliter med innpåslitne hanner under løpetid, det er ikke gøy. Cluet er vel egentlig at hadde alle bare kunnet vise bittelitt mer hensyn hadde ting gått mere på skinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Her i huset har vi pr nå to tisper og en hannhund. Ingen problemer med hannen når tispene har løpetid. Maks 2-3 pip fra han når de er høyløpsk.

Værre er det med en "nabo" (har garantert nevnt dette i andre tråder på forumet), de har to tisper som går løse hele året. Og hver gang de har løpetid kommer de til oss, noe som ikke vår hannhund takler helt (spesielt om han står ute i hundegården). De to tispene har løpetid 2-3 ganger hver i løpet av året, så det blir mange turer hit til oss. Har ringt Falk og snakket med politiet, Falk ville komme om vi ikke visste hvem eierne var (fordi de ikke har tilhold i komunen her, men "noen" mil unna), mens politimannen/lensmannsbetjenten anbefalte oss å slippe ut hannhunden slik at det ble tyvparing og at naboen holdt sine tisper i hundegård/bånd.

Eierne bryr seg ikke om hundene kommer hit, så neste gang vurderer vi å si at våre hunder kan jo også gå løs hele året... For slik som de sier "de kommer jo hjem etterhvert". Nei er møkklei å ha de hundene rekende rundt dørene her, så neste gang blir de puttet i bånd og telefonen til Falk ringt. Orker ikke å bry meg noe mer om eierne...

Han til stadighet en hannhund som også kommer, uansett løpetid eller ei. Dette er en harehund som stikker av hver gang de er ute og trener. Eieren trener 5-9 km fra her vi bor, men samme F@££$€ kommer hunden hit. Neste gang ber jeg han om å slippe hunden en helt annen plass, nytter jo ikke å ha den hunden rennende på døra konstant når han er ute og "trener".

Skal nevnes at våre tisper kun blir luftet i bånd når de har løpetid. Vi bor veldig landlig til, men likevel tar vi såpass hensyn til tispene og hannhundene at vi ikke lar de stå i hundegård under løpetid.

Nei, både tispe-eiere og hannhundeiere burde ta seg sjøl i nakkeskinnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Siri - du fikk sagt det.

Og nei - hunder MÅ ikke parre seg bare fordi de er sammen og har lyst, liksom..

Det ER fullt mulig å stoppe/hindre en parring ved å f.eks. bare å SETTE tispen ned foran bena dine og fysisk fjerne hannhunden, evt hvis det er en liten tispe ved å løfte henne opp, alt. holde fast hannhunden, osv..

Hvis man har en hannhund er det ingen unnskyldning for å ikke greie å holde han i bånd, eller å nekte han å parre en løs tispe..

Løse ute alene er det såklart værre - men det bør jo aldri en tispe med løpetid være uansett, da..

Eller som jeg måtte gjøre, ta Chickas lille Chihuahua frier under armen og gå hjem med han...Chicka la seg ned for at han skulle rekke opp, flyfille.. :rolleyes:

Har aldri hatt noen uhell eller nesten uhell den tiden Chicka ikke var kasterert, hun hadde som sagt endel friere, men hadde ikke noe problem med å holde dem borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg ser ikke helt problemstillingen. I løpet av 10 år med hannhunder og tisper i samme hus, så har jeg hatt ett uhell og det var på 27 dagen i løpetiden.. Det ble ingen valper for å si det sånn. Det største problemet vi har opplevd var en tispeeier som "glemte" å gi beskjed om at tispa hadde løpetid når hun skulle gå løs med hannhunden. Det ble ingen valper der heller. Det betalte vi og sørget for, nettopp fordi dette var hunder som man ikke overlot til "hvermansen" å hverken lage eller være "oppdretter" av. Når det gjelder hunder som soser rundt på egenhånd, så er det fortsatt bare å få dem tauet inn ett par ganger, så får eiere raskt kontroll igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke: Jeg skjønner ikke helt sammenlikningen mellom løpetid og superduperstressaglad Loke, jeg. Mulig jeg er teit, men kan jeg få det med teskje, takk. :)

Poenget er at man trener på det man må trene på. Fungerer ikke bikkja pga miljøet så trener man faktisk det! Man må ikke henge seg opp i å trene øvelser, det kan man trene hjemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at man trener på det man må trene på. Fungerer ikke bikkja pga miljøet så trener man faktisk det! Man må ikke henge seg opp i å trene øvelser, det kan man trene hjemme...

Ja, men jeg setter samtidig stor pris på om Fibi slipper å få rompa si full av guttesnuter, særlig den perioden hun gjerne vil akkurat det. Det blir litt for mye luremusvirksomhet til at jeg ser den store nytteverdien av det. Leit både for tispe og hannhund å komme såååå nær, men nei, det ble ikke noe parring, gitt. Hvorfor det, liksom. Greit å kunne trene i nærheten av og i eimen av, men hilsing, nei takk.

EDIT: Mumle noe om helvetes utenlandske tastatur.

EDIT: Hvis dere mener at dere trener deres hanner i å kunne trene i nærheten av løpetidslukt, så er det helt i orden for meg. Det blir jo det samme som at vi trener på å passere traktorer uten å oppføre oss som palestinademonstranter fra alle andre steder enn Palestina på Karl Johan, det. Men hold dere på respektfull avstand, vær så snill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg setter samtidig stor pris på om Fibi slipper å få rompa si full av guttesnuter, særlig den perioden hun gjerne vil akkurat det. Det blir litt for mye luremusvirksomhet til at jeg ser den store nytteverdien av det. Leit både for tispe og hannhund å komme såååå nær, men nei, det ble ikke noe parring, gitt. Hvorfor det, liksom. Greit å kunne trene i nærheten av og i eimen av, men hilsing, nei takk.

EDIT: Mumle noe om helvetes utenlandske tastatur.

Nå er jeg forvirret her Ida. La dem ikke hilse da? Er jo ikke verre enn det, så trener man i nærheten og i eimen av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tispeeiren sitt ansvar spør du meg. En løpsk tispe er vel neppe løs uten tilsyn, og er den det så har jo tispeeieren seg selv å skylde på om det blir valper.

Hadde min bikkja stukket av og parret en tispe tror jeg sannelig ikke jeg hadde blitt så bli om noen hadde kommet kjeftet p meg fordi de ikke klarte å passe på tispa si. Det er nemlig ikke så sinnsvakt vanskelig. Hadde nok sagt unnskyld og beklaget det hele, men betalt noe hadde jeg jommen ikke giddet. kall meg vanskelig med glede:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg setter samtidig stor pris på om Fibi slipper å få rompa si full av guttesnuter, særlig den perioden hun gjerne vil akkurat det. Det blir litt for mye luremusvirksomhet til at jeg ser den store nytteverdien av det. Leit både for tispe og hannhund å komme såååå nær, men nei, det ble ikke noe parring, gitt. Hvorfor det, liksom. Greit å kunne trene i nærheten av og i eimen av, men hilsing, nei takk.

EDIT: Mumle noe om helvetes utenlandske tastatur.

EDIT: Hvis dere mener at dere trener deres hanner i å kunne trene i nærheten av løpetidslukt, så er det helt i orden for meg. Det blir jo det samme som at vi trener på å passere traktorer uten å oppføre oss som palestinademonstranter fra alle andre steder enn Palestina på Karl Johan, det. Men hold dere på respektfull avstand, vær så snill.

vi hilser ikke på andre hunder når vi trener. Vi trener på å ikke hilse. Som de fleste andre som trener.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har misforstått noe på veien her. Som nåværende tispeeier, spiller det da ingen rolle om hannhundeiere vil trene bikkja si i lukten av Fibi når hun har løpetid. Hilsing er heller ikke noe problem for oss så lenge hun selv kan si fra at hun ikke er klar. Men jeg har altså sett for meg at påstanden her inne gikk på at det bare var å slippe hanner og høyløpske tisper sammen, for det hele er et spørsmål om oppdragelse. Det var det jeg ikke kunne være helt enig i. Når min hund vil parre seg med alt som har fire bein og det igrunnen ikke er så nøye med antall bein, heller, vil jeg gjerne skåne henne for å komme i slike situasjoner så godt det lar seg gjøre. Men å trene med litt avstand, eller bruke henne som duftspreder, har jeg da ingen problemer med. Hannen jeg hadde tidligere var behagelig passe interessert i løpetisper, så problemstillingen har aldri vært så aktuell for meg. Hannen jeg har nå har blitt fratatt disse driftene, så han teller ikke i denne sammenhengen.

Nå er jeg forvirret her Ida. La dem ikke hilse da? Er jo ikke verre enn det, så trener man i nærheten og i eimen av det.

Mista dette sitatet oppi her.

vi hilser ikke på andre hunder når vi trener. Vi trener på å ikke hilse. Som de fleste andre som trener.

Jada, men altså så glapp nok denne viten meg en stakket stund. :)

Det er tispeeiren sitt ansvar spør du meg. En løpsk tispe er vel neppe løs uten tilsyn, og er den det så har jo tispeeieren seg selv å skylde på om det blir valper.

Hadde min bikkja stukket av og parret en tispe tror jeg sannelig ikke jeg hadde blitt så bli om noen hadde kommet kjeftet p meg fordi de ikke klarte å passe på tispa si. Det er nemlig ikke så sinnsvakt vanskelig. Hadde nok sagt unnskyld og beklaget det hele, men betalt noe hadde jeg jommen ikke giddet. kall meg vanskelig med glede:P

Har du båret tjue kilo hund i et par hundre meter, fordi hun er mer enn villig til å parre seg med den løse hannhunden som slett ikke lar seg jage av meg og jeg ikke fikser å ty til vold, hadde du kanskje ikke vært så bastant i dine uttalelser. Så lenge jeg har min hund i bånd, forventer jeg faktisk at hannhundeierne har sine hunder under tilsvarende kontroll. Selvom Fibi sitter når jeg sier sitt og dermed stenger for mulighetene til parring, er det grenser for hvor lenge hun kan bli sittende, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som er eier av et dyr er vel ansvarlig for dyret's handlinger,om det er tispe eller hanhund som stikker av spiller ingen rolle. Eier av hundene er ansvarlige uansett, eier av "avstikkeren" har ikke klart sin del av ansvarlig hundehold etter min mening.Og ja,ting kan skje men er man eier/passer av dyr står man som ansvarlig uansett.Ble mye"ansvar " her men skitt au.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...