Gå til innhold
Hundesonen.no

Løse hannhunder under løpetid


Matmora

Recommended Posts

Jeg tror jeg har misforstått noe på veien her. Som nåværende tispeeier, spiller det da ingen rolle om hannhundeiere vil trene bikkja si i lukten av Fibi når hun har løpetid. Hilsing er heller ikke noe problem for oss så lenge hun selv kan si fra at hun ikke er klar. Men jeg har altså sett for meg at påstanden her inne gikk på at det bare var å slippe hanner og høyløpske tisper sammen, for det hele er et spørsmål om oppdragelse. Det var det jeg ikke kunne være helt enig i. Når min hund vil parre seg med alt som har fire bein og det igrunnen ikke er så nøye med antall bein, heller, vil jeg gjerne skåne henne for å komme i slike situasjoner så godt det lar seg gjøre. Men å trene med litt avstand, eller bruke henne som duftspreder, har jeg da ingen problemer med. Hannen jeg hadde tidligere var behagelig passe interessert i løpetisper, så problemstillingen har aldri vært så aktuell for meg. Hannen jeg har nå har blitt fratatt disse driftene, så han teller ikke i denne sammenhengen.

Ah, men da forstår jeg deg så mye bedre med ett :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 132
  • Created
  • Siste svar
Har du båret tjue kilo hund i et par hundre meter, fordi hun er mer enn villig til å parre seg med den løse hannhunden som slett ikke lar seg jage av meg og jeg ikke fikser å ty til vold, hadde du kanskje ikke vært så bastant i dine uttalelser. Så lenge jeg har min hund i bånd, forventer jeg faktisk at hannhundeierne har sine hunder under tilsvarende kontroll. Selvom Fibi sitter når jeg sier sitt og dermed stenger for mulighetene til parring, er det grenser for hvor lenge hun kan bli sittende, liksom.

Jeg ble nok litt mer bastant enn tanken var, men det jeg mener fortsatt at tispeeier har hovedansvaret.

Uansett om det er løpetid eller ei forventer jeg i grunn at alle som har hunden løs har nogenlunde kontroll på den og prøver å kalle den inn ved møte med andre hunder.

Og så har vi nok litt forskjellig syn da jeg antakelig ikke har noe i mot å bruke tøffere metoder enn deg. Men det er smak og behag, så beklager at jeg ble så bastant. Men jeg ville fortsatt ikke blitt spesielt blid for å blitt kjeftet på og påkrevd å betale for abbortsprøyte fordi tispeeieren ikke fikk passet på/ hindret parringen. Men om hunden min hadde stukket av og det hadde skjedd, hadde jeg nok blitt så glad for å få igjen hunden at abbortsprøyten kunne blitt finnerlønn...

Og jeg har aldri møtt spesielt vanskelige hunder i forhold til løpetid, hverken på tisper eller hanner, så det er vel kanskje også derfor jeg ikke ser på det som noe stort problem å hindre en tjuvparring:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tispeeiren sitt ansvar spør du meg. En løpsk tispe er vel neppe løs uten tilsyn, og er den det så har jo tispeeieren seg selv å skylde på om det blir valper.

Hadde min bikkja stukket av og parret en tispe tror jeg sannelig ikke jeg hadde blitt så bli om noen hadde kommet kjeftet p meg fordi de ikke klarte å passe på tispa si. Det er nemlig ikke så sinnsvakt vanskelig. Hadde nok sagt unnskyld og beklaget det hele, men betalt noe hadde jeg jommen ikke giddet. kall meg vanskelig med glede:P

Man skal kunne lufte hunden sin i hagen uten at en hannhund kommer hoppende. Man sitter ikke klar til å løfte opp bikkja si og få henne inn sånn i tilfelle en løs hannhund kommer. Det er minst like mye hannhund-eiers skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal kunne lufte hunden sin i hagen uten at en hannhund kommer hoppende. Man sitter ikke klar til å løfte opp bikkja si og få henne inn sånn i tilfelle en løs hannhund kommer. Det er minst like mye hannhund-eiers skyld.

Nei, men man slipper henne vel ikke av synet heller? Såvidt meg bekjent har de færreste hunder begreper om at det ikke går an å parre seg i naboens hage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppklaring: På trening kan hundene være løse men under kontroll. Altså, løpe i ruta, innkalling, apport osv. Da skal man være dønn sikker på att kåte hannhunder er såpass lydige at de takler deilige damer som svinser rundt med svansen sin :lol: Altså samme kontroll som er når deilige damer ikke er der.

Ellers så tenker jeg som så ang løpetisper og løse hannhunder. Løse hannhunder er noe makkværk! Så lenge tispa er i bånd og eier prøver så god denne kan, så er det jaggu meg eier av den løse hannhunden sitt ansvar. Beilere på besøk er slitsomme, når jeg får frøken i huset så kommer jeg IKKE til å være nådig med tlf. En gang eier, neste gang binder opp og ringer falken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
*klippe*

Løse hannhunder er noe makkværk!

*klippe*

Helt enig, men også løpske tisper på vift (uten eiers viten eller rett og slett ignorering?) er noe makkverk.

Tenker gru på om "nabo-tispene" her skulle ha tyvparet seg, de begge er pyreneerhund, (eller også kallt py/pyrre i rasemiljøet), mens far hadde vært en av disse:

- Norsk elghund Grå

- Gordon Setter

- Engelsk Setter

- Hovawart

- Irsk Ulvehund

- Blanding (virkelig "eventyrblanding", tror han har 4-5 forskjellige raser i seg, men ser mest ut som en vanvittig stor Gordon Setter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppklaring: På trening kan hundene være løse men under kontroll. Altså, løpe i ruta, innkalling, apport osv. Da skal man være dønn sikker på att kåte hannhunder er såpass lydige at de takler deilige damer som svinser rundt med svansen sin :lol: Altså samme kontroll som er når deilige damer ikke er der.

Ellers så tenker jeg som så ang løpetisper og løse hannhunder. Løse hannhunder er noe makkværk! Så lenge tispa er i bånd og eier prøver så god denne kan, så er det jaggu meg eier av den løse hannhunden sitt ansvar. Beilere på besøk er slitsomme, når jeg får frøken i huset så kommer jeg IKKE til å være nådig med tlf. En gang eier, neste gang binder opp og ringer falken.

Takk Margrete. Det enkle er ofte det beste. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Men de som har løse løpe-tisper skal jo egentlig ikke klage. De har jo ikke gjort noe for å forhindre at en eventuell parring skulle skje. Men bånd tvang er jo ikke en regel laget for morro skyld når man tenker på hunder som løper løs. Er jo folk som frykter nabo bikkja like mye som sau frykter ulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, men også løpske tisper på vift (uten eiers viten eller rett og slett ignorering?) er noe makkverk.

Amen, tisper med løpetid stikker også av å kommer til hannhunder...

Vi / De som har hannhunder har nok opplevd det også...

3 ganger vi har opplevd å ha annen hund som går sammen / leker med / klenger på Buster (som står i bånd)...

Aldri har våre forsvunnet til naboer med hund...

Slå i bordet med Båndtvangen som våpen... Tross alt lovpålagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg hadde Troya løs mens jeg knyttet skoene.

Jeg må si at det her skurrer litt; så sant du har på deg skoa utendørs da. Hvem er det som har ei løpsk tispe løs når du vet at det veldig ofte er en hanhund rundt veggene?

Skulle uhellet være ute her så hadde jeg nok tatt med meg hanhunden til eier og fortalt hva som hadde skjedd i en rolig og gemyttelig tone og bedt om at han betalte for abortsprøyta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at det her skurrer litt; så sant du har på deg skoa utendørs da. Hvem er det som har ei løpsk tispe løs når du vet at det veldig ofte er en hanhund rundt veggene?

Skulle uhellet være ute her så hadde jeg nok tatt med meg hanhunden til eier og fortalt hva som hadde skjedd i en rolig og gemyttelig tone og bedt om at han betalte for abortsprøyta.

Jeg skrev også at kompisen min nettopp hadde vært rundt huset og sjekket at ikke hannhunden var der. Jeg måtte slippe Troya løs for å knytte skoene mine fordi lissene var gått opp. Herlighet hvor nøye er folk er her inne! Dette er FEM år siden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev også at kompisen min nettopp hadde vært rundt huset og sjekket at ikke hannhunden var der. Jeg måtte slippe Troya løs for å knytte skoene mine fordi lissene var gått opp. Herlighet hvor nøye er folk er her inne! Dette er FEM år siden!

Vi er litt nøye noen ganger, fordi det faktisk er litt dumt å skylde på noen andre når man har glippet med ansvaret selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett år gammel tispe i løpetiden. Jaja, skulle likt å se den som fikk til det.

Det er ganske mange her som har hatt tisper på ett år med løpetid, som har kontroll på de allikevel.

Et lite tips.. Sånn i stedetfor å slippe båndet på en hund du ikke har kontroll på når du skal knyte skoene. Trå på båndet.. Da har du to hender fri, og bikkja er i umiddelbar nærhet. Jeg antar du ikke trenger å få tips om å droppe lisseknytinga om en hannhund klatrer opp på din ett år gamle løpetispe (så skal jeg være grei nok og ikke nevne noe om at SÆRLIG når de er så unge, bør man ha full kontroll på dem), det antar jeg du skjønner at er lurt helt av deg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du den løs selv om du ikke hadde kontroll på den? Og den var høyløpsk?

Les de andre innleggene så slipper jeg å gå gjennom alt igjen. Dette var i min gård. Det var sjekket om hannhunden var i nærheten. Den ble ikke observert. Så da trodde vi det var trygt å la Troya gå ut og tisse. Jeg slapp Troya mens jeg knyttet skolissene mine. BANG! Der satt hannhunden på ho. 5 meter unna meg. Jeg løp hen for å prøve å skille de. I mellomtiden måtte kompisen min binde sine to hunder før han kunne komme og hjelpe meg. Selvsagt forsøkte jeg å rope inn hunden, men alt skjedde meget fort. Hvis ikke andre har vært i eksakt samme situasjon, så tror jeg det er vanskelig å forstå. Det gikk IKKE an å skille hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les de andre innleggene så slipper jeg å gå gjennom alt igjen. Dette var i min gård. Det var sjekket om hannhunden var i nærheten. Den ble ikke observert. Så da trodde vi det var trygt å la Troya gå ut og tisse. Jeg slapp Troya mens jeg knyttet skolissene mine. BANG! Der satt hannhunden på ho. 5 meter unna meg. Jeg løp hen for å prøve å skille de. I mellomtiden måtte kompisen min binde sine to hunder før han kunne komme og hjelpe meg. Selvsagt forsøkte jeg å rope inn hunden, men alt skjedde meget fort. Hvis ikke andre har vært i eksakt samme situasjon, så tror jeg det er vanskelig å forstå. Det gikk IKKE an å skille hundene.

Beklager at jeg ikke helt kjøper at du har sjekket godt nok annet enn å titte rett utenfor døra da. Om dette skjedde 5 meter i fra deg......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev tidligere at kompisen min gikk rundt huset for å sjekke. Du får tro hva du vil for min del...

Får bare håpe at du har lært av dine feil og at du skjønner at du også har et ansvar for en løpsk tispe... For du har din feil i dette og, selv om du forsøker å hive alt over på hannhunden uten kontroll.

Rart at noen klarer å ha tisper og hanner i samme hus uten at dette skjer en gang... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får bare håpe at du har lært av dine feil og at du skjønner at du også har et ansvar for en løpsk tispe... For du har din feil i dette og, selv om du forsøker å hive alt over på hannhunden uten kontroll.

Rart at noen klarer å ha tisper og hanner i samme hus uten at dette skjer en gang... :rolleyes:

Jeg følte jeg gjorde mitt i dens situasjonen. Skjer det neste gang, så kommer jeg til å gjøre helt andre ting. Jeg har både rifle og gravemaskin. Og jeg trenger nytt rosebed...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følte jeg gjorde mitt i dens situasjonen. Skjer det neste gang, så kommer jeg til å gjøre helt andre ting. Jeg har både rifle og gravemaskin. Og jeg trenger nytt rosebed...

Får håpe noen trenger et nytt rosebedd om de treffer på din hund en gang da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følte jeg gjorde mitt i dens situasjonen. Skjer det neste gang, så kommer jeg til å gjøre helt andre ting. Jeg har både rifle og gravemaskin. Og jeg trenger nytt rosebed...

Skjerp deg. Din hund var også løs og ikke under kontroll. Din feil like mye som hanhundeier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...