Gå til innhold
Hundesonen.no

Løse hannhunder under løpetid


Matmora

Recommended Posts

Hva gjør dere når det dukker opp løse hannhunder på døra hos dere når det er løpetid?

Jeg er så "frekk" at jeg får tak i hannhunden, putter den i bilen og kjører den hjem til eieren og forklarer at det er løpetid hos oss og at han ikke er ønsket på besøk akkurat nå.

Første gangen jeg gjorde det så ble det ikke helt godt tatt imot, men det bryr jeg meg ikke om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 132
  • Created
  • Siste svar

Har ikke skjedd. Men ville nok prøvd å få tak i eieren, jeg har ikke samvittighet til å bare lukke døra og la en løs hund svime rundt der ute. Ikke fordi det er så irriterende for meg, men fordi eieren kanskje bekymrer seg og det kan være farlig for hunden.

Litt annen situasjon om det hadde vært "nabolagets streifer" som stod der og ula, men vi har ingen sånne her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Nå er det ikke lenger ett problem, men jeg hadde det problemet et sted jeg bodde tidligere. Da visste jeg ikke hvem eieren var og hunden beleiret oss i 5 timer, da ringte jeg falken som hentet hunden. Eier ble møkksur fordi de måtte ut med 1500kr for å få igjen hunden sin. Ringte meg og spurte om jeg ikke kunne kontakte dem neste gang, så kvelden etter ringte jeg dem, kvelden etter det så ringte jeg igjen-litt surere og lurte på om de måtte ha sin bc hannhund løs alene ute, så han kom til meg hver kveld, men det måtte de, så femte kvelden ringte jeg falken igjen. Det var siste gangen jeg så den hunden på trappa mi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argh! Det var det problemet som førte til at Troya ble drektig. (lenge siden) èn hannhund som løp fire-fem km over heia for å sitte utenfor hos oss og vente til vi skulle ut på tur. Dette gjorde han flere ganger. Vi ringte eieren, vi kjørte bikkja hjem og vi prøvde å ringe politiet. De kunne selvsagt ikke hjelpe.

Eieren av hannhunden mente at det var mitt ansvar å passe på tispen min. Da jeg sa at vi ikke engang kunne lufte hunden i vår egen hage, fikk vi til svar at hun bare fikk tisse inne da... I tillegg så var hannhunden hennes et ert fra å bli champion. Som om det hjalp meg? Det var en flat, og min en blandingshund!

På fjerde eller femte forsøk klarte han å parre seg. Da skulle jeg gå tur med en kompis og hans to dobbere. Han hadde på forhånd gått rundt huset for å sjekke at hannhunden ikke var der. Så jeg hadde Troya løs mens jeg knyttet skoene. Plutselig nærmest bykser hannhunden fram og begynte å parre på Troya, som var mer enn klar for et eventyr.

Jeg ble fly forbannet og ringte hannhundeieren atter en gang. Fikk til svar at da kunne jeg jo selge valpene for mange penger siden hannhunden var så bra.

Da valpene kom, var det seks stykker. Siden Troya bare var ett år, avlivte vi tre av valpene. (sikkert hardt å høre for noen, men for oss var det det riktigste) Tilbød (i rent sinne) faktisk hannhund eieren å komme og avlive valpene selv, noe de selvsagt takket nei til.

Så egentlig er det ingenting en kan gjøre med hannhundeiere som har bestemt seg for å gi blaffen... Burde vært en lov eller noe som tvang hannhundeiere å betale for abortsprøyte hvis han parrer en tispe "uten lov". Da mener jeg dersom hannhunden er løs og kommer inn på tispens eiendom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linda Marie: Hvis du så det kunne du jo ha tatt abortsprøyte på henne? I stedet for å la en 1 år gammel hund få valpene og avlive halvparten av de...

Angående løse hannhunder, så er ikke det noe problem her hos oss. Men det var et problem for noen år siden når jeg bodde i Bergen, og en flat hannhund hang i hagen vår hele tiden. Men nærmet han seg oss når vi var ute brølte jeg til han, noe som gjorde at han ikke turte nærme seg helt. Men han diltet etter oss gjerne på flere timers tur på fjellet, min hund i bånd og hannhunden noen meter bak oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linda Marie: Hvis du så det kunne du jo ha tatt abortsprøyte på henne? I stedet for å la en 1 år gammel hund få valpene og avlive halvparten av de...

Veterinæren tar ikke abort på kreditt for å si det sånn. Og hvis en ikke har råd til sprøyten, hva er da alternativet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinæren tar ikke abort på kreditt for å si det sånn. Og hvis en ikke har råd til sprøyten, hva er da alternativet?

Nå tar vel veterinærer ingenting på kreditt. Men når man har hund er det kanskje lurt å ha satt av litt penger til veterinærregninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tar vel veterinærer ingenting på kreditt. Men når man har hund er det kanskje lurt å ha satt av litt penger til veterinærregninger.

Wow! Skal si du er dømmende? Nå har det seg sånn at akkurat da dette skjedde, så kom det andre uventede regninger. Så alt av sparepenger gikk til dette. Tipper det er flere enn meg her på forumet som har vært i økonomisk knipe iblant. Slike kommentarer synes jeg du kunne spart deg for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at slikt kan skje og at man ikke kan der og da økonomisk, og det var ikke meningen å virke frekk eller noe. Men på generelt grunnlag så syns jeg det er svært viktig å prøve å stoppe slike uønskede kull. Men går det ikke, så går det ikke. Jeg har selv måttet gi abortsprøyte til bikkjen uten at hannhundeier ville betale to ganger (andre gangen rømte min hjemmefra så da er det ikke mulig å kreve av hannhundeier).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heldigvis ikkje hatt muligheit til å ha det problemet enda, siden ho er berre 7 mnd. Men hadde problemet med blandingstispa til foreldrene mine. Det er ingen rundt oss som har hannhund rundt oss, og vi bor ganske så landlig til. Så hun var ute i garden sin som alltid, såg ut og dæven steikje var det ikkje eit svært dråg av en flat der. Vanvittig mange flatter på vift ser eg. De sprang rundt hundehuset tispa var ikkje akkurat keen på han for å sei det sånn. Fekk nå inn tispa og hannen var sjølvsagt ikkje merka! Så eg skremte/jaga han eit stykke. Men neida etter 20 min satt han på terassedøra og sang for tispa :) Då tok eg han inn på vaskerommet ringte rundt og forhøyrde meg kven så kunne eiga dette dyret. Fekk han heim og gå rimeleg klar beskjed at han ikkje var ønska på privat eigendom og at dei fekk sjå til å ha kontroll på bikkja si. Ein eiger skal jo til ei kvar tid ha kontroll på vite kvar bikkja er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at slikt kan skje og at man ikke kan der og da økonomisk, og det var ikke meningen å virke frekk eller noe. Men på generelt grunnlag så syns jeg det er svært viktig å prøve å stoppe slike uønskede kull. Men går det ikke, så går det ikke. Jeg har selv måttet gi abortsprøyte til bikkjen uten at hannhundeier ville betale to ganger (andre gangen rømte min hjemmefra så da er det ikke mulig å kreve av hannhundeier).

Nå gjorde jeg det jeg kunne. Hadde det skjedd idag, ville ikke økonomi vært problemet. Dette skjedde tross alt for snart fem år siden.

Uansett så burde hannhundeiere stilles til ansvar i slike situasjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde også en hannhund på besøk i løpetida. En spinnvill beagel, som prøvde seg. Tispa vår såg ingenting bra i den hunden, som prøvde å voldta henne gang på gang. Vi kunne heller ikke lufte henne.

Og den beagelen gikk så langt at den nesten begynte å bite folk som gikk på tur utenfor.. Han trua dem i alle fall. Vi fant ut hvem eieren var, og ba dem om å holde hunden i bånd. Men de gjorde de jo selvfølgelig ikke.

Heldigvis er løpetida over da, men gruer meg til neste løpetid. (*mumle ett eller annet om at neste hund skal være hannhund :) .)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir provosert av historiene her inne. BLir reint forbanna når folk ikke bryr seg om at hundene deres virrer løse ute langt fra hus og heim. Har en hann hund jeg da, men hadde jeg hatt tispe og fått stadige besøk av hannhunder, hadde falken blitt ringt hver bidige gang selv om eieren ble aldeles forbanna. Det er jo bare slik de lærer, folka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det problemet 1 løpetid.. Det var hjemme hos mamma og pappa, og vi hadde daglig en bc/colli blanding på døra.. leverte han hjem til eier, og fikk beskjed om at hun ikke kunne noe for at han gikk på besøk til meg når jeg hadde tispe, og han var ute alene! Hun kunne jo ikke ha kontroll på hvor han var når han var ute! :) 2. gangen han kom på døra ringte jeg å ba de komme å hente bikkja, og ga beskjed om at neste gang jeg så han løs, så kom jeg til å ringe falken..

Her jeg bor nå har jeg hatt en dacs/cihuahua-blanding på døra noen ganger, men han er en jeg kjenner, s har nok litt lengre lunte med han:P

Har også hatt en boxer/bullmastiff/pointer/amstaff blanding på besøk, og han må jeg si jeg kikker litt ekstra rundt hushjørnet etter før jeg tar ut Zoey.. Men nå som hun snart står så holder jeg henne under ganske strikt oppsyn.. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det problemet 1 løpetid.. Det var hjemme hos mamma og pappa, og vi hadde daglig en bc/colli blanding på døra.. leverte han hjem til eier, og fikk beskjed om at hun ikke kunne noe for at han gikk på besøk til meg når jeg hadde tispe, og han var ute alene! Hun kunne jo ikke ha kontroll på hvor han var når han var ute! :) 2. gangen han kom på døra ringte jeg å ba de komme å hente bikkja, og ga beskjed om at neste gang jeg så han løs, så kom jeg til å ringe falken..

Det var ikke den her tilfeldigvis?

http://i41.photobucket.com/albums/e252/iwm...t/070805004.jpg

http://i41.photobucket.com/albums/e252/iwm...t/070805002.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinæren tar ikke abort på kreditt for å si det sånn. Og hvis en ikke har råd til sprøyten, hva er da alternativet?

Beklager at jeg blander meg.

Hm, men du hadde råd til å beholde noen av valpene, men ikke abortsprøyte til 4-5hundre kroner??

Tispa mi (RIP) fikk besøk av en herremann på verandaen, og hun stakk av sammen med han :) Det ble parring, og abortsprøyte like etterpå!

Jeg ble forbanna på eieren, men de var selvfølgelig ikke hjemme, og hadde hundevakt. Denne hunden stakk av heeeeeele tiden, og de har nok fått et par telefoner fra politiet opp igjennom årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg blander meg.

Hm, men du hadde råd til å beholde noen av valpene, men ikke abortsprøyte til 4-5hundre kroner??

Det tok da en tid før valpene kom. Men nei, da hun ble parret, hadde jeg ikke råd. Synd å si det, men slike folk som driver med slik dømming, håper jeg selv sitter i en slik situasjon en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var plikt for hannhundeier å betale hvis hannhunden rømmer og parrer ei tispe. Det burde være det i alle fall.

Da vi hadde en hannhund som ved en eller to anledninger kom seg løs og parret ei tispe, var det jo en selvfølge at abortsprøyte skulle betales uten sure miner. Det er bare vanlig folkeskikk, det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig at folk tør å ha hundene løse ute under oppsyn. Hadde det skjedd hunden min hadde jeg lagt meg langflat. Skjønner godt at det er irriterende. Hadde blitt rimelig forbanna selv om jeg hadde møtt en løs tispe med løpetid på tur.

Er det en tispe med løpetid som er på tur alene, er det jo eier av denne som er ansvarlig. Men hvis det er en hannhund på tur som parrer DIN tispe mens den er i egen gård. Eller dersom du har din løpetidstispe i bånd ute på tur og en hannhund prøver gjentatte ganger å parre seg. Ja, da synes jeg faktisk at hannhundeieren må stå til ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig, men jeg er heller ikke interressert i at min hanner skal parre seg med løshunder. Hadde jeg møtt en løs tispe med løpetid som hadde begynt å parre seg med min hund, hadde jeg forlanget at valpene skulle fjernes.

Hvorfor? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en tispe med løpetid som er på tur alene, er det jo eier av denne som er ansvarlig. Men hvis det er en hannhund på tur som parrer DIN tispe mens den er i egen gård. Eller dersom du har din løpetidstispe i bånd ute på tur og en hannhund prøver gjentatte ganger å parre seg. Ja, da synes jeg faktisk at hannhundeieren må stå til ansvar.

Beklager at jeg sier det, men er man så handlingslammet eller upraktisk anlagt at man ikke greier å hindre en hannhund i å parre tispa si når man selv er til stede, burde man kanskje skaffe seg en annen hobby enn hund ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...