Gå til innhold
Hundesonen.no

V&H


tm100001

Recommended Posts

Jeg snakket med mamma om Vom & Hundemat. Jeg viste til tabellene her. Hun, og noen hundekjørere mener at det er feil forhold mellom protein og fett. Det skal visst være mer protein enn fett, noe det ikke er i v&h. Hun ville ikke gitt dette til sine hunder, siden de kan få en sykdom som heter anemi, og er blodmangel. Man vil ikke merke det på en vanlig familiehund, men på en hund som skal jobbe hardt, som trekkhunder, vil bli svekket. Ellers virket mamma interresert i foret, men dette er altså problemet...

Er det flere som har meninger om dette? Jeg vet ikke hva jeg skal tro... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, det var da noen merkelige påstander. V&H inneholder (heldigvis) ikke karbohydrater, så energiinnholdet kommer hovedsaklig fra fett. V&H nr 33 inneholder cirka 22% fett og cirka 13% proteiner. I tillegg inneholder det omlag 60% vann. Det er ikke mulig å sammenligne mengden proteiner og fett med hva som finnes i tørrfôr, med mindre man vet omlag hvor mye vann det er i tørrfôrene (også tørrfôr inneholder vann, selv om det er forholdsvis tørt).

Jeg har aldri før hørt at hundekjørere har ment at fôret til arbeidende trekkhunder skal inneholde mer proteiner enn fett. Tvert om: siden hundene skal jobbe hardt, trenger de store mengder lett omsettelig energi (fett). Hardt arbeidende hunder bør altså få ekstra fett, ikke ekstra proteiner. Noe forenklet kan man si at proteiner har som oppgave å bygge cellene i kroppen (blant annet muskelcellene), mens fett fungerer som bensin (energi) for musklene når de arbeider. For lite energitilførsel = tom bensintank!

At V&H liksom skal kunne gi anemi er noe jeg aldri har hørt i løpet av de 7+ årene jeg har fullfôret mine hunder på V&H og diverse andre animale råvarer. Anemi er en medisinsk tilstand hvor kroppens evne til å frakte oksygen til cellene er redusert, enten pga for få røde blodlegemer, eller fordi blodet inneholder for lite hemoglobin. Hemoglobin er den jernholdige substansen i de røde blodlegemene som binder til seg oksygen i lungene og frakter det ut i kroppen gjennom blodårene.

Altså: anemi skyldes enten at det er for få røde blodlegemer, eller at disse inneholder for lite hemoglobin. Hvis V&H skulle forårsake anemi, så må fôret enten inneholde for lite jern (noe som er svært usannsynlig pga kjøtt- og blodinnholdet i fôret), eller det må inneholde noe som ødelegger de røde blodlegemene.

Jeg har ei diger bok om mynder i arbeid (jakt, simulert jakt og veddeløp) med tittelen Sighthounds Afield, og der står det noe om hvordan hardt arbeid kombinert med dårlig (eller for lite) fôr kan gi diverse helseproblemer både akutt og på sikt. I boka trekkes det fram at mynder og sledehunder har ulike måter å løpe på (sprint versus maraton), og at sledehunder trenger betydelig større mengder fett for å holde kroppen gående mens de arbeider. Boka poengterer også at høykvalitets-proteiner trengs for å bygge opp nye celler i kroppen etterhvert som gamle celler dør. Hvis en arbeidende hund må yte mer enn kroppen er trent til, vil det føre til melkesyreoppbygging i cellene, noe som igjen fører til at cellene skades og dør.

Jeg vil anbefale din mor og hennes venner at de leser boka "The Nutritional Requirements of Exercising Dogs" av Richard C. Hill. Der står det blant annet: "The nutrient requirements of canine athletes are unique. Dogs have a greater capacity for fat oxidation than humans both at rest and during exercise. In dogs undertaking endurance exercise, such as sled dogs, high fat (more than 50% of energy) diets increase stamina and maximize energy production, and high protein (more than 30% of energy) diets prevent training-induced anemia."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"The nutrient requirements of canine athletes are unique. Dogs have a greater capacity for fat oxidation than humans both at rest and during exercise. In dogs undertaking endurance exercise, such as sled dogs, high fat (more than 50% of energy) diets increase stamina and maximize energy production, and high protein (more than 30% of energy) diets prevent training-induced anemia."

Hei

Så artig at du er så kunnskapsrik, vær snill og regne ut om 30% av energien i foret stammer fra animalsk protein.

-Marit

(mamma'n min :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"The nutrient requirements of canine athletes are unique. Dogs have a greater capacity for fat oxidation than humans both at rest and during exercise. In dogs undertaking endurance exercise, such as sled dogs, high fat (more than 50% of energy) diets increase stamina and maximize energy production, and high protein (more than 30% of energy) diets prevent training-induced anemia."

Hei

Så artig at du er så kunnskapsrik, vær snill og regne ut om 30% av energien i foret stammer fra animalsk protein.

-Marit

(mamma'n min :D )

I V&H er alt animalsk! (du har linken til hjemmesiden, bare les ingredienslista der)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I V&H er alt animalsk! (du har linken til hjemmesiden, bare les ingredienslista der)

Jeg og mamma sjekket linken min. Det er bare sprint varianten som holder mål i forhold til det jeg guotet i ste. Det er den eneste med over 30% av energien fra protein. Ellers er de andre på ca. 20-29%.

Mamma er interresert i sprint foret. Det er i pølser, sant? :D

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mamma sjekket linken min. Det er bare sprint varianten som holder mål i forhold til det jeg guotet i ste. Det er den eneste med over 30% av energien fra protein. Ellers er de andre på ca. 20%.

:D

Men du spurte om animalsk protein, og det kunne jeg svare på.. Såvidt jeg har forstått er alle fôrene hverdagsfôr bortsett fra sprint, som brukes i de periodene hunden trenger ekstra energi (hard trening/løp/konkurranser). Til vanlig trenger ingen hunder 30% protein om kilden er god, og V%H bruker god kvalietsprotein, ikke benmel og kyllingnebb. Mammaen din må gjerne kontakte Magne som eier V&H, han svarer gjerne på alt hun lurer på, han er koselig og grei, og veldig dyktig på ernæring!

Mamma er interresert i sprint foret. Det er i pølser, sant? :P

:P

Du får det i pølser og flate blokker, vekt på hvert alternativ står også i linken (0.5 kg, 5 kg, 10 kg og 20kg etter husken..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"The nutrient requirements of canine athletes are unique. Dogs have a greater capacity for fat oxidation than humans both at rest and during exercise. In dogs undertaking endurance exercise, such as sled dogs, high fat (more than 50% of energy) diets increase stamina and maximize energy production, and high protein (more than 30% of energy) diets prevent training-induced anemia."

Hei

Så artig at du er så kunnskapsrik, vær snill og regne ut om 30% av energien i foret stammer fra animalsk protein.

-Marit

(mamma'n min :D )

Men du spurte om animalsk protein, og det kunne jeg svare på.. Såvidt jeg har forstått er alle fôrene hverdagsfôr bortsett fra sprint, som brukes i de periodene hunden trenger ekstra energi (hard trening/løp/konkurranser). Til vanlig trenger ingen hunder 30% protein om kilden er god, og V%H bruker god kvalietsprotein, ikke benmel og kyllingnebb. Mammaen din må gjerne kontakte Magne som eier V&H, han svarer gjerne på alt hun lurer på, han er koselig og grei, og veldig dyktig på ernæring!

Du får det i pølser og flate blokker, vekt på hvert alternativ står også i linken (0.5 kg, 5 kg, 10 kg og 20kg etter husken..)

Nei, jeg spurte ikke om animalsk protein :P

Mamma ville valgt sprint til sine hunder, siden hun vil at de skal være i topp form, og hun vil være sikker på at de får nok protein. :P

En i Tana, 1 time herfra selger VogH, og vi skal tenke på å høre med ham om sprint :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg spurte ikke om animalsk protein :D

Mamma ville valgt sprint til sine hunder, siden hun vil at de skal være i topp form, og hun vil være sikker på at de får nok protein. :P

En i Tana, 1 time herfra selger VogH, og vi skal tenke på å høre med ham om sprint :P

Skal ikke kverulere mer på animalsk, men sjekk utheving på din egen quote :P Hun bør definitivt kontakte Magne også, han kan mest om sitt eget fôr. Men ønsker mor di mer muskler eller mer energi og krefter? Som Mohgrebi sa, fett gir energi og krefter, protein bygger muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke kverulere mer på animalsk, men sjekk utheving på din egen quote :D Hun bør definitivt kontakte Magne også, han kan mest om sitt eget fôr. Men ønsker mor di mer muskler eller mer energi og krefter? Som Mohgrebi sa, fett gir energi og krefter, protein bygger muskler.

Hmm. Tror hun vil ha begge deler, jeg :rolleyes:

Tror ikke hun kommer til å kontakte noen Magne, var mest jeg som var så interresert i foret... :P

Edit: Mamma ble plutselig veldig interresert i sprint typen. Vi har jo som sagt en forhandler 1 time herfra, og mamma er der ofte. Så jeg tror hun skal snakke med forhandleren, kanskje vi begynner med det som tilleggsfor (gir det under jakt, eller som lunsj) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man vil sammenligne med tørrfôr, så har jeg regnet ut hva energiinnholdet i tørrstoffet av V&H 33 er.

Ifølge analyserapporten på vomoghundemat.no er 34,2% av tørrstoffet i fôret protein.

Da må man bare gjøre sine egne beregninger på det tørrfôret man selv bruker, ved å trekke fra vanninnholdet i tørrfôret. :) Det jeg regnet ut for (33) er jo annerledes enn sprint-typen (som ikke fantes på den tiden, så vidt jeg visste om i alle fall), men man kan jo få en ganske grei pekepinn i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Takk til Huldra for godt innlegg i bloggen..

Ble dog litt forskrekket da jeg leste at vogh hadde for mye D-vitamin- hvor farlig er det i lengden for hunden??

Og er kalsiumet like høyt i alle fortypene til vogh??

Er det ikke de de sier at en ikke skal gi for mye kalsium til hurtigvoksende store valper??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med mamma om Vom & Hundemat. Jeg viste til tabellene her. Hun, og noen hundekjørere mener at det er feil forhold mellom protein og fett. Det skal visst være mer protein enn fett, noe det ikke er i v&h. Hun ville ikke gitt dette til sine hunder, siden de kan få en sykdom som heter anemi, og er blodmangel. Man vil ikke merke det på en vanlig familiehund, men på en hund som skal jobbe hardt, som trekkhunder, vil bli svekket.

...

Jeg vil heller si det motsatte - hunder som trener svært hardt har et stort behov for energi som best dekkes av fett da det har mye høyere energitetthet enn de andre hovednæringskildene og har høy fordøyelighet. (Men ja, de har også et stort behov for proteiner)

Jeg er derimot skeptisk til til å bruke et så energi- og fettrikt fôr til lite aktive familie og selskapshunder.

I så måte syns jeg det er veldig rart at standardvarantene til v&h (beregnet til vanlige hunder?) inneholder vesentlig mer fett og dermed energi enn sprintfôret beregnet på svært aktive hunder. Synspunkter?

"HUNDEMAT" (nr 33?) Protein (%) 13,5, Fett(%) 20, OE % 2250 kcal/kg, OE % fra protein 24, OE % fra fett 76

"SPRINT" Protein (%) 15, Fett(%) 15, OE % kcal/kg 1900, OE % fra protein 32 , OE % fra fett 68.

(tall fra v&h sider)

Med andre ord - til min middels aktive, kastrerte staffetispe burde jeg bruke et SPRINTfôr fordi det inneholder MINDRE energi? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå ble jeg usikker selv også, når jeg så på tallene en gang til. Men iallefall er det mer omsettelig energi fra protein i sprint-fôret, og det er jo bra for høytytende hunder, da de skal ha MINST 30% av energien fra proteiner.

Edit igjen: og så er det jo så klart mindre fettprosent i sprint-fôret da det er mer proteiner, er jo naturlig at noe synker når noe annet øker. men rart at det er mindre kcal/kg. Kanskje det er slik de MÅ gjøre det for å få protein/fett-forholdet riktig ifht OmsetteligEnergi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå ble jeg usikker selv også, når jeg så på tallene en gang til. Men iallefall er det mer omsettelig energi fra protein i sprint-fôret, og det er jo bra for høytytende hunder, da de skal ha MINST 30% av energien fra proteiner.

Edit igjen: og så er det jo så klart mindre fettprosent i sprint-fôret da det er mer proteiner, er jo naturlig at noe synker når noe annet øker. men rart at det er mindre kcal/kg. Kanskje det er slik de MÅ gjøre det for å få protein/fett-forholdet riktig ifht OmsetteligEnergi?

Et kjøttbasert fôr (uten planteråvarer, og dermed altså uten karbohydrater) som har høyere fettinnhold enn proteininnhold, vil alltid ha færre kalorier enn et tilsvarende fôr hvor fettinnholdet er lavere og proteininnholdet er høyere. Det er rett og slett fordi fett inneholder mye mer kalorier enn proteiner. En hardt arbeidende hund MÅ ha nok energi til jobben den gjør, og denne energien får den enklest fra fett. Skal du tilføre hunden den samme mengden kalorier ved hjelp av proteiner, må du gi tre ganger så mye mat. Det er fordi fett har omtrentlig tre ganger så høyt energiinnhold som proteiner.

For en hund som jobber hardt så å si daglig, hele året, er det viktig at den får tilstrekkelige mengder av både proteiner og fett. For en hund som jobber hardt innimellom (og som har muskler nok til å takle jobben) er det viktigere at den får nok fett til å gi drivstoff til musklene akkurat idet de jobber. Dvs at hvis du har en jakthund som er i god form hele året igjennom, så er fettet viktigere enn proteinene i den relativt korte perioden jakten varer. Men hvis du har en hund som skal jobbe hardt hele året, så må du gi både fett nok til å "drive" kroppen, OG proteiner nok til å holde cellene i musklene og resten av kroppen ved like.

Mine hunder er sloughier, en jaktmynderase fra ørkenstrøk, og de har mer muskler og mindre kroppsfett enn andre raser av tilsvarende høyde/vekt. For å holde kroppen ved like trenger de mye proteiner, men fordi de har så lite lagret kroppsfett trenger de også mye fett som drivstoff til musklene. Mine hunder "jobber" ikke som jaktmynder, så de trenger ikke så mye fett i forhold til tilsvarende mynder som jakter. Men de har likevel mye muskler, og musklene krever både proteiner for å holde seg ved like, OG fett som drivstoff (muskler krever energi også når de er i hvile). Jeg kan fôre de to voksne sloughiene mine med mye fett uten at de legger på seg, for musklene forbrenner fettet raskt. Men siden de ikke er "arbeidende" mynder, er jeg mer opptatt av proteinmengden enn av fettmengden de får i seg. Og yngstemann, som er 6 måneder gammel, må også ha proteiner nok til å vokse optimalt. Så for mine hunder er proteiner viktigere enn fett. Men hvis de skulle jobbe hardt, slik som bruksmynder eller sledehunder, så ville det vært utrolig viktig at de også fikk mye fett i kosten. Det hjelper ikke at hunden har fått nok proteiner til å bygge en muskuløs kropp, hvis den ikke også får nok drivstoff (fett) til å holde ut helt til mål. Selv den best trente og muskelsatte hund vil kollapse før målstreken hvis den ikke har fått tilstrekkelig energirik mat til å "fylle tanken". Det er det samme med biler: det hjelper ikke at du har en "muskelbil" med 200 hestekrefter, hvis du ikke har fyllt tanken dens med nok drivstoff (energi) til å holde gjennom hele løpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjøttbasert fôr (uten planteråvarer, og dermed altså uten karbohydrater) som har høyere fettinnhold enn proteininnhold, vil alltid ha færre kalorier enn et tilsvarende fôr hvor fettinnholdet er lavere og proteininnholdet er høyere. Det er rett og slett fordi fett inneholder mye mer kalorier enn proteiner. En hardt arbeidende hund MÅ ha nok energi til jobben den gjør, og denne energien får den enklest fra fett. Skal du tilføre hunden den samme mengden kalorier ved hjelp av proteiner, må du gi tre ganger så mye mat. Det er fordi fett har omtrentlig tre ganger så høyt energiinnhold som proteiner.

For en hund som jobber hardt så å si daglig, hele året, er det viktig at den får tilstrekkelige mengder av både proteiner og fett. For en hund som jobber hardt innimellom (og som har muskler nok til å takle jobben) er det viktigere at den får nok fett til å gi drivstoff til musklene akkurat idet de jobber. Dvs at hvis du har en jakthund som er i god form hele året igjennom, så er fettet viktigere enn proteinene i den relativt korte perioden jakten varer. Men hvis du har en hund som skal jobbe hardt hele året, så må du gi både fett nok til å "drive" kroppen, OG proteiner nok til å holde cellene i musklene og resten av kroppen ved like.

Ah okei, så derfor må trekkhunder som trenes hardt hele året, få mer proteiner i fett/proteinbalansen i fôret, enn andre hunder, f.eks?

Og ang det at det er mindre kcal per kg fôr, så er det vel egentlig bare å øke dosen litt, er det ikke det? *forvirret*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah okei, så derfor må trekkhunder som trenes hardt hele året, få mer proteiner i fett/proteinbalansen i fôret, enn andre hunder, f.eks?

Og ang det at det er mindre kcal per kg fôr, så er det vel egentlig bare å øke dosen litt, er det ikke det? *forvirret*

Trekkhunder som trenes hardt hele året, må få tilstrekkelige mengder proteiner til å bygge og vedlikeholde de musklene de trenger for jobben de utøver. Og de må også få nok fett til å holde musklene igang.

Hvis jeg hadde drevet med trekkhunder, ville jeg gitt dem et fôr med mye proteiner OG ganske mye fett som basis. I tillegg ville jeg gitt dem ekstra fett i forkant av lange treningsøkter, f.eks. hvis de skulle løpe en ekstra lang treningstur én gang i uka. Da ville jeg gitt dem mer fett ettermiddagen/kvelden før, og også ved det første måltidet etter at de er ferdig med treningen. Og hvis de skulle jobbe hardt flere ganger i uka i løpet av sesongen, så ville jeg gitt dem et spesielt fettrikt fôr hver dag så lenge sesongen varte.

Edit: jeg føler for å forklare at det er en utrolig stor forskjell mellom maratonløpere (trekkhunder) og sprintløpere (mynder), når det gjelder mengden energi de trenger. En trekkhund løper i vintervær, og den løper i timesvis. En mynde er derimot skapt for å løpe i mer behagelig lufttemperatur, og den skal sprinte eksplosivt i en forholdsvis kort og ekstrem spurt. En jaktmynde løper ikke flere kilometer etter en hare eller gaselle, men den voldsomme akselerasjonen og hastigheten, kombinert med hårreisende manøvrer i svingene, legger ekstremt press på hjertet, lungene, og også musklene og leddene. Jaktmynden må rett og slett stoppe før den overopphetes, og det kan skje lenge før de blir slitne i musklene. En trekkhund løper derimot i en jevn og forholdsvis energisparende rytme, men den løper i timesvis. Det er lengden på løpet som sliter den ut. Den går rett og slett tom for bensin. Og det er derfor at fettinnholdet i maten har så mye å si for trekkhunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Huldra for godt innlegg i bloggen..

Ble dog litt forskrekket da jeg leste at vogh hadde for mye D-vitamin- hvor farlig er det i lengden for hunden??

Og er kalsiumet like høyt i alle fortypene til vogh??

Er det ikke de de sier at en ikke skal gi for mye kalsium til hurtigvoksende store valper??

Det er slett ikke farlig. Hunder tåler 5-10 ganger daglig anbefalt mengde med vit.D, og 100 ganger daglig anbefalt av vit.A (og det sier litt om hvor "farlig" det er å gi hunden tran!). Mennesker tåler kun 5-10 ganger daglig behov av både vit. A og D, så sånn sett er det farligere for mennesker å ta for mye tran enn det er for hunder.. Men selvsagt må mengden tran (altså antall ml) tilpasses det individet som skal få tranen. For et voksent menneske holder det med en barneskje (rekk opp hånden de som tar for mye..).

Tror også du har misforstått noe, for dette skriver jeg:

V&H har analysert D-vitamininnholdet til å være 502IE, det vil si 54,6g/1000kJ.. Analyserapporten opplyser om at anbefalt tilførsel for valper og drektige tisper er30g/1000kJ, og at behovet vil være noe lavere for voksne hunder. På bakgrunn av det kan man konkludere med at både V&H og ESS inneholder for mye D-vitamin, ESS nesten dobbelt så mye som V&H.

Altså inneholder denne typen Eukanuba mye mer vit.D enn V&H. Hvis du sammenligner med det jeg skriver over her om daglig anbefalt mengde osv, så inneholder altså V&H ikke 2 ganger daglig anbefalt mengde engang, så det er ikke farlig. :) Siden Eukanuba oppga kun hva de hadde tilsatt (siden fôret ikke er analysert på samme måte som V&H), er det umulig å si noe om mengden vit.D i Eukanuba. For alt vi vet, kan det inneholde 1000ganger anbefalt mengde (sannsynligheten for det er nok noe helt annet). Men de har altså tilsatt ca dobbelt så mye som V&H inneholder totalt. Og som sagt, Eukanuba har jo ikke oppgitt totalt innhold av vit.D, men vi kan med litt grov matte si at Eukanuba-fôret jeg skrev om, inneholder fire ganger mengde daglig behov; noe som fremdeles ikke er farlig, tatt i betraktning at hunder tåler 5-10 ganger daglig behov før det er fare for forgiftning. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moghrebi! (eller andre med peiling på ernæring) Har du synspunkter på dette?

... Jeg er derimot skeptisk til til å bruke et så energi- og fettrikt fôr til lite aktive familie og selskapshunder.

I så måte syns jeg det er veldig rart at standardvarantene til v&h (beregnet til vanlige hunder?) inneholder vesentlig mer fett og dermed energi enn sprintfôret beregnet på svært aktive hunder. Synspunkter?

"HUNDEMAT" (nr 33?) Protein (%) 13,5, Fett(%) 20, OE % 2250 kcal/kg, OE % fra protein 24, OE % fra fett 76

"SPRINT" Protein (%) 15, Fett(%) 15, OE % kcal/kg 1900, OE % fra protein 32 , OE % fra fett 68.

(tall fra v&h sider)

Med andre ord - til min middels aktive, kastrerte staffetispe burde jeg bruke et SPRINTfôr fordi det inneholder MINDRE energi? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Huldra. hvor finner du sånne tall på V&H? Det som står i tabellene er jo nettopp tilsatte vitaminer og mineraler..

Dette var noe jeg fant for flere år siden, og jeg er usikker på om de fremdeles ligger ute. De tallene jeg brukte fra V&H var analysetall. Dvs de hadde analysert fôret, og skrevet hva det inneholdt. Det var ikke tilsatte vitaminer og mineraler i det tilfellet.

Edit: De har også fått nye hjemmesider etter at jeg skrev denne oppgaven, men jeg husker at analyserapporten ikke lå "lett tilgjengelig" da heller. Nå tror jeg den er tatt ned fra sidene deres (mener å huske at adressen var noe sånt som vomoghundemat.no/analyserapport). De hadde leid inn et firma, tror jeg, eller i alle fall fått fôret analysert på en eller annen måte, og det som var oppgitt i tabellen jeg brukte var analysene av fôret. Jeg tror de analyserte fôret for å se om det var store forskjeller på det de hadde oppgitt på pakken kontra det som faktisk fantes i fôret (forskjellene var veldig små og ubetydelige). På den tiden hadde de, så vidt jeg kunne se, bare nr25 og nr33, og muligens valpefôr(?). Nå har de jo endel flere varianter av våtfôret. Den tabellen som ligger ute på sidene nå, er ikke den jeg tok utgangspunkt i da jeg skrev oppgaven, for du har helt rett - den viser kun tilsatte vitaminer og mineraler. :P

Edit2:

Er det bare meg som synes det er fælt at man ikke skal bry seg om hunden ikke blir mett? :ahappy::D Husker da jeg hadde hovawarten min. Hun var et matvrak uten like, men fikk ikke hun spise seg mett, så var hun hverftfall ille.. Jeg ville heller ha gått ned på et slankefor eller et for med mindre energi i jeg, og bare blande inn bittelitt kjøtt. Selv om hun er kresen, så spiser hun nok når hun blir sulten.. Synes det høres grusomt ut å gi en boxer under 500 gr mat om dagen :wub: Hadde blitt desperat selv om jeg ikke fikk spise meg mett.... Forstår at mange hunder ikke har magemål, men...

Som jeg skrev tidligere; noen hunder blir ganske enkelt ikke mette. Noen hunder har ikke magemål, og skulle man gitt alle hunder så mye mat at de sluttet å spise når de selv syntes de hadde "fått nok", ville nok flesteparten av hundene vært smellfeite! Ville du gitt en labrador så mye mat at det ble liggende igjen mat i skåla når den var ferdig med måltidet? Hva er evt forskjellen på en labrador og en boxer, eller en hvilken som helst annen hund? Er det evt kun labradorer og andre magemåls-løse raser som ikke skal få "spise seg mette"? Og hvem skal bestemme hvilke raser dette er? Går det ikke også på individ?

Jeg forsøker bare å få deg til å tenke litt rundt logikken du bruker, for for meg er den slett ikke så logisk.. :D

Jeg vil heller si det motsatte - hunder som trener svært hardt har et stort behov for energi som best dekkes av fett da det har mye høyere energitetthet enn de andre hovednæringskildene og har høy fordøyelighet. (Men ja, de har også et stort behov for proteiner)

Jeg er derimot skeptisk til til å bruke et så energi- og fettrikt fôr til lite aktive familie og selskapshunder.

I så måte syns jeg det er veldig rart at standardvarantene til v&h (beregnet til vanlige hunder?) inneholder vesentlig mer fett og dermed energi enn sprintfôret beregnet på svært aktive hunder. Synspunkter?

"HUNDEMAT" (nr 33?) Protein (%) 13,5, Fett(%) 20, OE % 2250 kcal/kg, OE % fra protein 24, OE % fra fett 76

"SPRINT" Protein (%) 15, Fett(%) 15, OE % kcal/kg 1900, OE % fra protein 32 , OE % fra fett 68.

(tall fra v&h sider)

Med andre ord - til min middels aktive, kastrerte staffetispe burde jeg bruke et SPRINTfôr fordi det inneholder MINDRE energi? :P

Moghrebi! (eller andre med peiling på ernæring) Har du synspunkter på dette?

Nå er det ikke kun fett som angir om hunden "blir feit" av fôret eller ikke. Fett er en god kilde til energi for hunder; de omdanner fett til energi mye enklere enn de gjør med karbohydrater. Hunder vil bruke opp fett og protein før de nyttegjør seg av karbohydrater. Det fører til at hvis hunden får nok energi av kun fett+protein, vil karbohydratene omdannes til fett og lagres. Når man fôrer med tørrfôr, består dette ofte av ca 50% karbohydrater (det står ikke på pakken, man må regne det ut selv. Spør hvis du trenger hjelp.). Da sier det seg selv at tørrfôr ikke er så bra som slankekost. I tillegg er det faktisk ikke sikkert at et slankefôr ER mer slankende enn et vanlig fôr. Vi ser ofte på fett (som du gjorde), og tenker at så lenge fettmengden er redusert er alt vel og bra. Redusert fettmengde betyr også i de aller fleste tilfeller økt karbohydratmengde. Det vi heller ikke ser på, er kaloriene. Et slankefôr kan faktisk inneholde mer kalorier enn et vanlig fôr! :shocked: For den vanlige mannen i gata ser det ut som fôret er slankene og bra (les: inneholder lite fett), men egentlig inneholder det mye karbohydrater som hunden ikke trenger (og omdanner til fett), i tillegg kan det inneholde mye mer kalorier, noe som sjeldent er oppgitt på pakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...