Gå til innhold
Hundesonen.no

Tygg til sarte mager


ToneC

Recommended Posts

Jeg lurer på om noen har noe forslag til hva jeg kan gi Spikkedyret mitt som han kan gnage på. Han blir dårlig i magen av ben fra dyrebutikken og griseører, vi tester ut bøffelben akkurat nå, og håper det går bedre. Han får innimellom frossen v&h, er det noe annet jeg evt kan prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mange hunder som blir dårlig i magen av griseører og sånt; det er fett og det er ofte røkt. Mine hunder er sterke i magen, men selv Tulla reagerer med å bli myk i bajsen av griselabber og grisehaler. Så ikke gi det i alle fall!

Jeg ville satset på å prøve noe som var minst mulig behandlet (altså at det var tørket, men ikke røkt eller tilsatt masse rart). Håper at bøffeltyggebein fungerer for dere; en positiv ting er jo at det lager mindre merker på tøy og sånt også! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stutsesener som er tørket (men ikke krydret/marinert) er det alternativ. Kalveører, hjorteører, strutseføtter har jeg også funnet på Buddy dyrebutikker. Tørrfisk kan jo være et alternativ, altså en hel eller halv fisk, men den burde i grunn spises ute (det stinker!). Tørkede kyllingfileter og tørkede lunger har jeg også kjøpt i dyrebutikker.

I bunn og grunn ville jeg unngått alt som er tydelig farget/krydret/marinert og sterkt røkt, spesielt svin og storfe. Du må nesten bare prøve deg ut, men det jeg gjorde var å spørre i min lokale dyrebutikk om å se katalogene til de ulike leverandørene og få de til å bestille litt uvanlige produkter for meg (som struts og hjort).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt absolutt beste tips er å kjøpe en sånn eller en sånn, stapper den full med Vom&Hundemat, evt peanøttsmør, evt bananmos, evt brunost, evt kjøttdeig, evt kyllingdeig, evt kjøttbiter med Biola, evt hva ellers annet han både liker og tåler. Du skjønner tegninga, her er mulighetene mange.

Servér. Jeg lover bikkja er opptatt i timesvis (iallefall med en Everlasting Treat Ball), og får rensket tannebissene samtidig. Om du vil at han skal kose seg ekstra lenge så hiver du dingsen i fryseren noen timer før servering.

Everlasting Treat Ball var en lifesaver med en svært aktiv hund (Töddel) og for en Allmighty DestructoDog (også Töddel). Jeg kan ikke anbefale den nok egentlig.

Hvem sier at knaskegodis må spises i sin helhet? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes kong fungerer utrolig dårlig, er jo notime før bikkja er ferdig.. Hjelper å fryse det, men det glemmer jeg jo..

Kan du stappe alt mulig inni en slik everlasting ball, du trenger ikke de skrustikkene???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar.. Ser ikke ut som bøffel var tingen heller... Men en sånn everlasting treat ball så ikke dum ut! Da kan han jo få middagen sin frossen i den i ny og ne... Og en frossen kalkunhals er sikkert heller ikke å forakte. Han får greenies, men han spiser dem opp litt vel fort, og blir stående og se på valpen som koser seg med tyggebenet sitt..... *bestille sånn ball*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt; hvor dumme hunder har dere, hvis de bruker timesvis på å få ut noe fra en kong? Jeg prøvde trikset en gang; med skive med leverpostei på, stappet knallhardt inni. Det tok noen minutter det, og vips var den borte vekk.. :rolleyes: Men nå har hun ikke problemer med magen og sånt, så hun kan heldigvis få andre ting, men hvordan er denne everlasting treat ballen i forhold til kong? Hva er det hunden skal gjøre for å få ut godisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes kong fungerer utrolig dårlig, er jo notime før bikkja er ferdig.. Hjelper å fryse det, men det glemmer jeg jo..

Kan du stappe alt mulig inni en slik everlasting ball, du trenger ikke de skrustikkene???

Trikset er å kjøpe en kong størrelse størst, og stappe tingene helt inn i bunnen.

Jeg brukte de kakene som everlasting treat ball ble levert med, etter det så har jeg bare fylt den med andre ting.

Ærlig talt; hvor dumme hunder har dere, hvis de bruker timesvis på å få ut noe fra en kong? Jeg prøvde trikset en gang; med skive med leverpostei på, stappet knallhardt inni. Det tok noen minutter det, og vips var den borte vekk.. :rolleyes: Men nå har hun ikke problemer med magen og sånt, så hun kan heldigvis få andre ting, men hvordan er denne everlasting treat ballen i forhold til kong? Hva er det hunden skal gjøre for å få ut godisen?

Jeg har bullehunder. De er ganske dumme.

Om du har hele ting inni der så trenger de bare å få tak på en flik så klarer de å dra ut. Det er bedre med mooshy greier som man kliner så langt inn man klarer. Jeg pleide å smøre med peanøttsmør først og så klinte jeg små brunostskiver oppå der igjen og peanøttsmøret fungerte litt som lim. Så, riktig konsistens hjelper på.

Jeg stappet en kalkunhals inni der en gang, og gjorde en altfor god jobb. Hverken jeg eller to hunder klarte å få den ut igjen, så hele greia ble pælma når halsen begynte å lukte litt funky... Det var bullehunder med kraftige kjever, så det er mulig å føkke det opp i den retningen også.

Everlasting treatball har fire lukeaktige ting som stenger for hullet på hver side og så er den jo hul inni. Så den funker bedre enn kong. Litt mer pes å få ting inn men. Man kan putte hva man vil inni der. Også tåler den mye mer tygging enn selv de svarte kongene. De var piece of cake for Töddel, men Everlasting Treatball klarte han bare å høvle av noen biter av og det tok utrolig nok litt tid.

Den er laget av gummi, så den gnages på og slikkes i og blir dyttet rundt. Men den er ikke sånn ball som man fyller tørrfor i og så kaster hunden den rundt i stua i vill iver, velter bord og stoler og bråker sånn at man får naboklager, om man i det hele tatt har hørsel nok igjen til å høre ringeklokka. Jeg liker ikke sånne baller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste jenta her vet er ferske margbein fra slakteren - veldig billig og varer en god stund. Hun tåler det veldig bra også. Hun blir dårlig i magen av griseører og oksemuskel. Av tørkede ting funker strutsesener veldig bra, det samme med tørket kyllingmage og griselabber. :D

Sære hunden nekter å tygge på alt som er av gummi - håpløst å bruke kong både til å ha godbiter i og på trening. Hun nekter plent å bite i annet enn skinn eller bomullsmateriale (type tauknuter etc.) samt tennisballer. Hun ødelegger heller ingen ting, så tror en kong fra tier'n hadde holdt for hu ass. :P

Hadde jeg visst hun likte slike leker ville jeg testet ut everlasting ball.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm. siden du allerede kan gi han V&H så kan det hende han tåler det meste av rått kjøtt og ben? Du kan jo prøve oksehaler, det er billig og ikke så veldig fett:)

Ellers kan du kanskje prøve tørket kylling. Enten hals, mage, nakke, rygg og hode og alt det andre ekle, og om det blir for kraftig kan du forsøke å tørke kyllingfilet selv.... Snadder:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm jeg fikk også lyst på sånn everlasting ball... Men syntes det var litt morsomt at det står; Denne ballen er virkelig evigvarende! Vi gir et års garanti :D

Hehe, den kommentaren der synes jeg var ganske festlig også.

Mine hunder ER dumme på sånne "få godsakene ut av hullet"-leker, vi har noen sånne Buster Cubes (tror jeg de heter?) som ligger i et skap og støver ned. Ingen av dyra her får dem til, de river bare ned huset mens de prøver... Så ja, jeg tror jaggu vi prøver en Everlasting-ball i stedet, den høres i hvert fall bedre ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikset er å kjøpe en kong størrelse størst, og stappe tingene helt inn i bunnen.

Jeg brukte de kakene som everlasting treat ball ble levert med, etter det så har jeg bare fylt den med andre ting.

Jeg har bullehunder. De er ganske dumme.

Om du har hele ting inni der så trenger de bare å få tak på en flik så klarer de å dra ut. Det er bedre med mooshy greier som man kliner så langt inn man klarer. Jeg pleide å smøre med peanøttsmør først og så klinte jeg små brunostskiver oppå der igjen og peanøttsmøret fungerte litt som lim. Så, riktig konsistens hjelper på.

Jeg stappet en kalkunhals inni der en gang, og gjorde en altfor god jobb. Hverken jeg eller to hunder klarte å få den ut igjen, så hele greia ble pælma når halsen begynte å lukte litt funky... Det var bullehunder med kraftige kjever, så det er mulig å føkke det opp i den retningen også.

Everlasting treatball har fire lukeaktige ting som stenger for hullet på hver side og så er den jo hul inni. Så den funker bedre enn kong. Litt mer pes å få ting inn men. Man kan putte hva man vil inni der. Også tåler den mye mer tygging enn selv de svarte kongene. De var piece of cake for Töddel, men Everlasting Treatball klarte han bare å høvle av noen biter av og det tok utrolig nok litt tid.

Den er laget av gummi, så den gnages på og slikkes i og blir dyttet rundt. Men den er ikke sånn ball som man fyller tørrfor i og så kaster hunden den rundt i stua i vill iver, velter bord og stoler og bråker sånn at man får naboklager, om man i det hele tatt har hørsel nok igjen til å høre ringeklokka. Jeg liker ikke sånne baller.

Jeg må ha gjort en sinnsykt dårlig jobb med stappinga, alternativt har Tulla en tunga fra en annen verden - for tenner brukte hun i alle fall ikke! Men altså; stappe inn helt til bunnen? Bunnen er jo et hull hvor man kan knytte et tau i..? Det er jo hull rett gjennom? Nei, tror jeg må få meg sånn Everlasting-sak, for nå går begge kongene til fattige gatehunder i Estland (evt til loppemarked i klubben).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen lur måte å stappe leverpostei og sånt nedi de everlasting ballene? Jeg har en størrelse stor, og siden galskapen ikke gidder å jobbe for så mye annet enn leverposte/v&H i sånne ting, så er ikke de gobitene som man kan kjøpe til, noen suksess, og stappe myke ting nedi de ballene er noe forverdelig klin. Med mindre det bare er jeg som kløner da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også fryse ned pålegg i terninger eller i fryseposer (roastbiff ,skinkesteik osv) som du vet hunden tåler.Da bruker de litt tid på å gnage seg inn til snopet.Veldig poppis her i gården og spesiellt på sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en liten tass som ikke tåler diverse tyggegodsaker.

Ører, struper og sånne saker er helt dødfødt, dessverre, og vi har prøvd det meste.

Lykken var derfor stor da jeg fant svinehud-ruller med noe slags youghertfyll inni.

De finnes med i hvert fall 4 forskjellige smaker; vom, laks, ost, skjokolade, og de smaker søtt.

Dessverre er det mange dyreforretninger som ikke har disse.

Filip elsker dem og får èn hver dag.

Og null tannstein de siste 2 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Everlasting Treat ball til Spike, og lurer på om jeg må kjøpe til Isis også :rolleyes: Spike elsker den, og det værste er at han ser ut til å ikke bli dårlig i magen av de godbitene som følger med heller (tenkte jeg skulle prøve hvertfall). Kommer til å putte v&h i og fryse ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen lur måte å stappe leverpostei og sånt nedi de everlasting ballene? Jeg har en størrelse stor, og siden galskapen ikke gidder å jobbe for så mye annet enn leverposte/v&H i sånne ting, så er ikke de gobitene som man kan kjøpe til, noen suksess, og stappe myke ting nedi de ballene er noe forverdelig klin. Med mindre det bare er jeg som kløner da.

Jeg bruker Vita leverpostei på tube, veldig enkelt å klemme nedi (evnt kaviar/smøreost på tube) også putter jeg litt tørrfôr, frystørket vom/lever o.l for å tette til i bånn og på toppen.

Sølve fikk forresten everlasting treatball til jul og han har enda ikke skjønt at det brune harde er kjeks.. :ahappy: Så den leken er skikkelig kjedelig med mindre jeg stapper den full av lever og vom. :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Vita leverpostei på tube, veldig enkelt å klemme nedi (evnt kaviar/smøreost på tube) også putter jeg litt tørrfôr, frystørket vom/lever o.l for å tette til i bånn og på toppen.

Sølve fikk forresten everlasting treatball til jul og han har enda ikke skjønt at det brune harde er kjeks.. :ahappy: Så den leken er skikkelig kjedelig med mindre jeg stapper den full av lever og vom. :closedeyes:

Ja testa tuber - det funka bedre en boksepostei hvertfall. Men den er jo så stor at jeg bruker vel en hel tube *flire*. Kahlo syns heller ikke noe om de brune greiene - hun kan nedverdige seg til å tygge litt på dem om hun får dem separat. Hunden til bror elsker dem, så han skal få resten av kahlo sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...