Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke raser er helt uinteressante?

Klementin

Recommended Posts

Klart, det er ikke like hyggelig når folk sier dritt om rasen din. Det er helt ok å ikke like raser, men trenger man å være så detaljert hehe. Sier at de er dritstygge osv. Kan heller si at de ikke tiltaler en pga utseendet. :) Men når man skaffer seg såkalte mindre pene raser, vet man jo at mange syns det og bør være forberedt og ikke klage på at folk sier det.

Og man får seg jo raser fordi man selv liker dem, ikke hva andre syns. Kommer sikkert selv til å få høre at jeg har tynn fæl hund (greyhound) (hører det mye allerede før jeg får rasen), men I dont care for jeg liker den! :yes:

Totalt uinteressante raser for meg er ganske mange egentlig. men jeg kan nevne noen:

De fleste retriver rasene

De fleste jakthund rasene

Border Collie

Bulle hunder

Mange av miniatyrhund rasene

Grunn er forskjellige.

Kan nevne kriterier: Ønsker ikke pelshund (egentlig minst mulig, men ikke naken), må ikke sikle, ikke for massiv bygd og helst over middels størrelse.

Grunn er fordi jeg liker "rensligere" type hunder, ikke så mye skitt i huset og lettere stell, og kroppsfasongen og størrelsen tiltaler meg mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 54
  • Created
  • Siste svar

For ikke å svare likt som in "hvilken rase ville du ikke hatt"-tråden, så kan jeg jo nevne raser som jeg synes er uinteressante. Det har for meg litt å gjøre med hvor vanlige de er og utseendet. Jeg sier ikke at dette er raser jeg ikke liker, men det er raser jeg ikke hadde vurdert hovedsakelig fordi de ikke vekker noen spesiell interesse i meg.

- Cavalier king charles spaniel - jeg synes det er en rase jeg ser så mye at den blir kjedelig, utseendet er så "vanlig" liksom

- Alle retrieverene (med individuelle unntak), spesielt labrador og golden - aldri vært spesielt fascinert av dem, sikkert pga at noen av dem er svært vanlige

- Tibetansk spaniel - aldri vurdert overhode, tiltaler meg ikke på flere måter, selv om de er søte

- Border collie - nok en gang, kjedelig (altså, da mener jeg fordi jeg ser dem over alt)

- Collie - liker utseendet på dem, men vil aldri ha rasen av ulike årsaker

- Sheltie - samme grunn som med collie

- Jack russel og parson russel terrier - liker ikke utseendet og temperamentet på mange av disse

- Fox terrier (og generelt, korthårede, langsnutede el. kortbente terriere) - stabeist uten sjarm :yes:

- Dansk-svensk gårdshund - utseendet er ikke min type

- Dachshund, alle varianter - kjedelig

- Alle harehundrasene (inkl. beagle, støvere etc.) - kjedelig utseende, alle likner jo!

- Shih Tzu - for lite å bruke til

+++

Som dere ser er ikke uttalelsene mine veldig seriøse eller godt begrunnede. Jeg trekkes mot litt "spennende" raser som ikke er veldig tallrike og mot raser som apellerer til meg utseendemessig. Jeg ville heller snudd meg etter en faraohund enn etter en golden liksom.

Selv om jeg nevner raser betyr det ikke at jeg ikke gir rasene en sjanse - for meg er det viktig med hvert enkelt hundeindivid. MEN skulle jeg sett meg rundt etter en ny rase å vurdere, hadde jeg aldri tatt disse rasene med i vurderingen. Det betyr som sagt ikke at jeg ikke kan like rasen. Mange av rasene jeg nevner er raser jeg liker utseendet på, men som ikke passer meg. Noen passer meg ikke heller hva gjelder utseendepreferanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit å ikke like raser eller å mene at de er uinteressante for ens eget hundehold - men når den meningen er basert på manglende fakta og kunnskap, fordommer og misforståelser, da blir i hvert fall jeg både lei meg og provosert på min rases vegne. Jeg skjønner veldig godt at for eksempel berner sennenhund (som rasen heter...) ikke passer til ethvert hundehold - men hvilken rase gjør egentlig det? Men skal en først argumentere for hvorfor en ikke vil ha en rase, får det være saklig, gjennomtenkt og jordnært. Altså ikke si i det ene åndredraget at en ikke vil ha en berner fordi de er så store, men deretter si at en ønsker seg st. bernhardshund fordi Båtsmann-serien var så koselig.

OK, nok oppgulp fra meg.

Over til å svare:

For meg er faktisk de aller, aller fleste raser uinteressante i den forstand at de ikke vurderes som min neste hund. Jeg er ikke interessert i å supplere flokken med en ny rase på det nåværende tidspunktet, og jeg har ingen rase i kikkerten som jeg vil bli bedre kjent med for å vurdere en gang i framtiden - med unntak av entlebucher sennenhund.

Jeg tenker avl og oppdrett, og for meg krever det enormt mye å sette seg inn i en ny rase - både for å kunne finne en passende valp, og dernest for å kunne drive et fornuftig oppdrett av den rasen. Per i dag har jeg mer enn nok med berner sennenhund, og ønsker å dedikere min hengivenhet, kjærlighet, kunnskap og tid til den rasen som jeg har hatt i 27 år. Jeg er ikke interessert i å begynne på nytt med en ny rase, altså er andre raser uinteressante å vurdere til flokken.

Men jeg er jo generelt opptatt av hund, synes det er spennende å lære om andre raser for dermed også å lære mer om min rase og om hund generelt. Jeg er derfor ikke uinteressert i andre raser, men de er uinteressante/uaktuelle å eie. Per i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uinterresante raser for meg er:

Border collie

Golden retriever

Labrador

Labrador retriever

Cavalier king charles spaniel

Schæfer

Shetland sheepdog

Berner sennenhund

Beagle (og lignende hunder)

Dvergschnauser

(No affence til de som eier disse hundene)

Begrunnelsen min er rett og slett fordi dette er hunder man ser over alt og er liksom ikke noe "nytt" om man ser en.

Jeg blir imponert dersom jeg ser en hund som ikke er så "vanlig" at man ser. Her om dagen så jeg en Australsk kelpie. Den var jeg villig til å klappe på og hilse på, siden det er den første kelpien jeg har sett i virkeligheten. Dèt er interresant for meg :P

Er jeg på jordet, eller er Labrador og Labrador retriever samme rase? :ahappy:

Raser jeg ikke tror jeg kommer til å få:

St. Bernhardshund

K.O. (aner ikke hvordan kaukasisk ovzarka skrives...)

Dachs

Pitbull

Rottweiler

Schnuzere

Briard, Bearded collie osv. (pelsen)

Bordeux dogge

Neopoliansk(?) mastiff

Bayersk viltsporhund osv.

Schæfer(?)

Basset hound

Fine raser sånnsett, men jeg tror aldri jeg kommer til å intressere meg nok for bruksområdene deres, eller så er det det at pelsen er altfor krevende for meg... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er BRA at ikke alle vil ha mine raser. De er overpopulære nok som de er. Selv om jeg gjerne skulle kastet noen labradoreksemplarer på flinke folk som bruker hundene sine for å vise at de virkelig kan duge utrolig bra!

Jeg ser også mer på type hund enn raser. Jeg vil ha hund som kan brukes og jeg liker ikke små hunder. De fleste selskapshunder er ikke noe for meg, det samme med mynder og hunder i gruppe 7. Ikke så begeistret for terriere heller, bortsett fra buller og bedlington (en jeg kjenner var på landslaget i lydighet med bedlington på 80-tallet, da skjønte jeg at det er en litt "glemt" rase. Hun har supre hunder hvertfall). Gruppe 4/6 er heller ikke noe for meg. Det blir for mye jakt og ikke optimale til mitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder som snorker

Hehe, håper virkelig ikke du tenker på snorking som sove-om-natta-snorking? :P Om det er pusteproblemer-snorking, så skjønner jeg det.

Når det kommer til hunder som er uinteresante, så blir det en ganske lang liste.

- Jakthunder, fordi jeg ikke jakter, og jeg mener jakthunder bør få jakte.

- De fleste små hunder. De blir for små, rett og slett. Unntaket er Schipperkee og Cairn terrier, men det er fordi jeg vet at dette er store hunder i små kropper, selv om det nok også gjelder for masse andre små hunder :ahappy:

- Raser jeg ikke har kapasitet til å gi det de trenger.

- Raser som sliter mye med helse og sykdommer, det være seg HD, allergier, hjerteproblemer osv osv. Jeg vil ha en frisk og funksjonibel rase.

- Raser som ikke kan leve et aktivt liv. Jeg vil ha en hund jeg kan bruke til kløv, snørekjøring, pulktrekking, lange turer, forskjellige hundesporter osv osv. Jeg er så sær at jeg nekter å tro at feks. en eng.bulldog kan være like aktiv, og aktiv på samme måte, som veldig mange andre raser. Bevis gjerne at jeg tar feil.

Det var vel det viktigste hvertfall... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av vennene mine har en tendens til å kalle hundene mine for sauene, og får ofte høre at de er merkelige, eller rett og slett småstygge. Jeg kunne ikke brydd meg mindre, og hadde aldri blitt påvirket om at noen ikke liker rasen min. Jeg har jo verdens herligste hund, og det vet jeg selv. Så ser ikke problemet helt.

Selv ville jeg aldri hatt en fuglehund/jakthund fordi jeg aldri kommer til å drive med jakt, og dermed passer ingen av rasene til min hverdag.

Ville heller aldri hatt en schäfer fordi jeg ikke liker utseendet eller avlen på den (bruksschäfere er jo en smule pene da).

Ville heller aldri hatt gjeterhunder som border collie, og heller ikke en belgisk fårehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare skummet igjennom tråden, men kjenner jeg blir litt sånn småkvalm av hele greia..

Dette er jo akkurat den samme typen "drittsekk-tråden" som den om hvilke raser man ikke liker (en jeg ikke takler å se engang..)

HVA er formålet med å få folk til å si hva de IKKE liker? Å rakke ned på raser som andre kanskje synes er nydelige, fabelaktige og akkurat passe perfekte?

Det finnes da ingen årsak i hele verden til å lage en tråd som enbart får endel andre til å bli lei seg??

Hvilke raser jeg (du eller dere) IKKE liker spiller da ingen som helst rolle, vel?

Nok surmuling fra meg, og dere må gjerne fortsette. Men TENK på de eierne som er glade i sine raser, da...

Susanne

(Som liker ALLE hunder, store og små, med og uten pels - så lenge de er eid og oppdratt av folk som forstår seg på akkurat DEM)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er BRA at ikke alle vil ha mine raser. De er overpopulære nok som de er. Selv om jeg gjerne skulle kastet noen labradoreksemplarer på flinke folk som bruker hundene sine for å vise at de virkelig kan duge utrolig bra!

Samme her. Håper aldri DS oppnår samme populariteten som f eks i Sverige, og heldigvis så skremmer pelsstellet bort mange useriøse kjøpere.

Og hvilke raser er helt uinteressante? For mitt vedkommende ca 400 raser - det er kun noen veldig få jeg kan tenke meg å ha selv. Det betyr ikke at jeg ikke synes andre raser er både flotte og trivelige :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

For tre år siden sa jeg at jeg aldri skulle ha miniatyrhund, men her sitter jeg med en liten tass på 5 kg gitt. Så jeg prøver å ikke være for bastant når det gjelder hvilke raser som er helt uaktuelle for meg. Hunder med mye jakt- og vaktinstinkt, hunder som sikler mye osv er ikke noe jeg kan tenke meg nå, men jeg har lært å aldri si aldri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke denne type tråder.

Men jeg liker de fleste raser.

Men det sier seg selv at jeg ikke kan ha hver eneste rase.

Så da fokuserer jeg heller på hunder jeg kan tenke meg å ha, som jeg har tro på at jeg kan leve med!

Enn å rakke ned på raser som ikke passer inn i min stue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Afghansk mynde

Basset Hound

Chow Chow

Engelsk Bulldog

Mops

Napolitansk Mastiff

Schäferhund (nesten utelukkende negative erfaringer)

Shar Pei

St. Bernard

Generelt: de fleste små sofahundene, de polare rasene (pga bruk, instinkter og at de er "utehunder") pluss en del utpregede jaktraser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke denne type tråder.

Men jeg liker de fleste raser.

Men det sier seg selv at jeg ikke kan ha hver eneste rase.

Så da fokuserer jeg heller på hunder jeg kan tenke meg å ha, som jeg har tro på at jeg kan leve med!

Enn å rakke ned på raser som ikke passer inn i min stue.

JEg liker igrunnen alt som er hund. Og alle har sine negative og positive sider. Men så er det noen raser jeg liker bedre enn andre - og det er ofte i forhold til eksteriør.......

Det eneste dyret jeg med hånden på hjertet må si at jeg føler absolutt ingenting for, må være hamstere! De er de eneste dyrene jeg vet med et totalt tomt blikk. :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er mange her som skriver at de ikke vil ha Cavalier, noe som for meg er uforståelig. Jeg har selv vokst opp med Cavalierer, og de er tidenes og verdens herligste. De er superlojale, hengivne, smarte og snille. Akkurat det jeg ser etter i en hund. De er helt fantastiske.

Det er også noen som skriver at de ikke vil ha f.eks. Cavalier fordi de er så vanlige. Dette synes jeg er VELDIG rart. Altså, kjøper man hund for bare å vise dem fram. Er jo viktig med godt temprement++.

Bare så det er sagt, så er Cavalieren en helt fantastisk rase. Det er en grunn til at de er blitt en sånn hund som mange har, for å si det sånn!

PS; Min korthårede collie er også helt fantastisk. Masse mennesker som sier at det er den mest behagelige hunden de har møtt noen gang.

SÅ! :|

Labbis har også et innmari godt poeng. Altså, selv om hundene deles inn i raser, så er hver og enkelt av dem individer som har egne personligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mange raser som er uinteresante for meg. Egentilg veldig mange, for jeg kan kun nevne en håndfull raser jeg ville hatt. Det av ulike grunner. Men det som kjennetegner hunder som for meg er uinteresante er;

-Hunder med mye pels. (Lukter ekkelt, og røyter som regel mye, og drar med seg dritt inn)

-Hunder som røyter mye uansett pelslengde. (Liker ikke masse hundehår)

-Velding mange små-hunder. (egenrådige, og fyller ikke mine krav til bruksområder)

-Jakthunder. (Mange flotte utseendemessig, men jeg driver ikke med jakt)

-Hunder med nesa inntrykt og underbitt. (Synes bare de er stygge)

-Hunder som ikke klarer å føde selv, og som menneskene har ødelagt med sin makabre avl. (Skulle vært forbudt) :|

Mange raser er innenfor disse kriteriene er jeg redd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm.... Ser det er en del som synes det er "slemt" å skrive hvilke raser man ikke liker. Jeg ser absolutt ikke noe problem i det, da det slettes ikke er personlig rettet. Jeg har selv det mange vil kalle for en "slimete boxer", og tar meg slettes ikke nær av det.

Jeg tror ikke at man blir skremt bort av den grunn. Jeg er helt ny her, og om jeg hadde sett at det sto boxer som svar i alle innleggene, ville jeg ledd litt for meg selv og tenkt at de som mener det går glipp av verdens beste rase, he, he :ahappy:

Siden jeg først har forvillet meg inn på denne tråden, får jeg også nevne hva jeg ikke kan tenke meg. Jeg synes mange små hunder er fine, men kunne ikke tenkt meg og hatt det (unntak er kanskje fransk bulldog) fordi jeg ønsker litt størrelse på hunden. Av store hunder kunne jeg ikke tenkt med kongepuddel, border collie og schäfer. Jeg ville heller ikke hatt en hund som har lang pels. I bunn og grunn tror jeg nok jeg kommer til å holde meg til boxer, noe jeg har hatt i mine 32 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er mange her som skriver at de ikke vil ha Cavalier, noe som for meg er uforståelig. Jeg har selv vokst opp med Cavalierer, og de er tidenes og verdens herligste. De er superlojale, hengivne, smarte og snille. Akkurat det jeg ser etter i en hund. De er helt fantastiske.

Det er også noen som skriver at de ikke vil ha f.eks. Cavalier fordi de er så vanlige. Dette synes jeg er VELDIG rart. Altså, kjøper man hund for bare å vise dem fram. Er jo viktig med godt temprement++.

Bare så det er sagt, så er Cavalieren en helt fantastisk rase. Det er en grunn til at de er blitt en sånn hund som mange har, for å si det sånn!

PS; Min korthårede collie er også helt fantastisk. Masse mennesker som sier at det er den mest behagelige hunden de har møtt noen gang.

SÅ! :ahappy:

Labbis har også et innmari godt poeng. Altså, selv om hundene deles inn i raser, så er hver og enkelt av dem individer som har egne personligheter.

Mange skriver vel at de ikke vil ha cavalier pga rasens helseproblemer. Det er i hvertfall en av grunnene til at jeg ikke vil ha rasen.. De er utrolig skjønne og vennelige vesener.. Nydelige! men jeg vil ha en hund som ikke er disponert for å få masse sykdommer :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok ganske "altetende" når det gjelder hunder! Vet egentlig ingen hunderase jeg kan si at jeg direkte misliker. Men det er jo noen raser jeg vet at jeg aldri kommer til å ha. Polarhunder er kjempefine, men jeg kommer aldri til å drive med hundekjøring osv., så det er uaktuelt. Typiske jakthunder er uaktuelt, selv om jeg synes mange av dem er flotte! Store raser som krever en viss styrke av eier kan jeg ikke ha, grunnet dårlige armer og knær! Men det er utrolig mange flotte store raser som jeg kunne tenkt meg hvis helsa hadde tillatt det.

Nå har jeg to glatthårete foxterriere, akkurat midt i blinken for meg! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del raser jeg ikke ville hatt ja... Kunne ikke tenkt meg å ha hunder som bulldog, mops eller boxer.. Golden eller labrador.. Alt for vanlige..

Ikke små hunder, jeg liker litt størrelse.. :ahappy: Ikke terriere eller spaniel-raser..

Har jo egentli veldig lyst på schæfer, men d blir vel ikke med d første.. Har jo så mange sykdommer også..

Ikke border collie heller.. eller fuglehunder..

Dette er vel fordi ingen av de rasende er noe for meg, pga sykdom og fordi jeg ikke liker utseende til ankelte av de.. :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...