Gå til innhold
Hundesonen.no

Er vetrinærene her i Norge pliktet til å melde inn?


ipadda

Recommended Posts

Man får ingen HD-diagnose uten at det går via NKK. En veterinær har ikke lov å uttale seg om røntgenbildene som tas for HD. På den måten "rapporteres" det jo inn. Er hunden registrert havner det jo på dogweb (og nå NOX?), og så vidt jeg har skjønt må hunden være reg. i NKK for å få avlest resultatene, men her er jeg litt usikker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved de fleste tilfellene ser jo selvsagt en veterinær se at hunden har HD/AD/Spondylose osv. Men når en hund kommer for rutineundersøkelse av HD/AD vil veterinæren kun gi et hint om hvordan h*n synes det ser ut. Det er kun på NKK at den endelige diagnosen for registrering kan skje.

Men det er jo hunder med sterk grad av HD som ofte blir oppdaget før den fyller 12 mnd. I disse tilfellene er det ofte så ille at diagnosen er udiskutabel. Disse bildene blir sjelden tatt 'riktig', uten påskrevet id-nr alt det andre som skal være på plass før de sendes inn for offisiell avlesing. Det som da kan skje er at eier ikke ønsker å gå videre med saken, og veterinæren kan ikke kreve at eier ID merker ( ikke alle som er ID merket ved levering enda.. ) og gjør ting 'etter boka'. Da er det nok ikke så ofte at slike tilfeller blir rapportert inn om ikke veterinæren står på.

Nkk har mulighet for å ta i mot bilder av hunder under 12 mnd for å registrere tilfeller av sterk grad HD, da brukes egne skjema for dette.

Men det er nok ingen plikt at veterinærene melder fra om ikke eier ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved de fleste tilfellene ser jo selvsagt en veterinær se at hunden har HD/AD/Spondylose osv. Men når en hund kommer for rutineundersøkelse av HD/AD vil veterinæren kun gi et hint om hvordan h*n synes det ser ut. Det er kun på NKK at den endelige diagnosen for registrering kan skje.

Men det er jo hunder med sterk grad av HD som ofte blir oppdaget før den fyller 12 mnd. I disse tilfellene er det ofte så ille at diagnosen er udiskutabel. Disse bildene blir sjelden tatt 'riktig', uten påskrevet id-nr alt det andre som skal være på plass før de sendes inn for offisiell avlesing. Det som da kan skje er at eier ikke ønsker å gå videre med saken, og veterinæren kan ikke kreve at eier ID merker ( ikke alle som er ID merket ved levering enda.. ) og gjør ting 'etter boka'. Da er det nok ikke så ofte at slike tilfeller blir rapportert inn om ikke veterinæren står på.

Nkk har mulighet for å ta i mot bilder av hunder under 12 mnd for å registrere tilfeller av sterk grad HD, da brukes egne skjema for dette.

Men det er nok ingen plikt at veterinærene melder fra om ikke eier ønsker det.

Nei, det er ikke lov mer. Kan godt hende noen gjør det fremdeles, men de har altså ikke lov å uttale seg om bildene, verken positivt eller negativt.

Tidligere har det hendt at eier har stolt på dyrlegen, og dermed valgt å ikke sende inn på grunnlag av dyrlegens vurdering. Senere viste det seg at hunden, som ble forespeilet fri, hadde sterk HD, og at hunder som var forespeilet sterk HD var fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ingen HD-diagnose uten at det går via NKK. En veterinær har ikke lov å uttale seg om røntgenbildene som tas for HD. På den måten "rapporteres" det jo inn. Er hunden registrert havner det jo på dogweb (og nå NOX?), og så vidt jeg har skjønt må hunden være reg. i NKK for å få avlest resultatene, men her er jeg litt usikker..

vel, jeg fikk den ene hunden min HD-røntget for en tid til bake. Siden vi fikk gjort det uten å dope ned hunden, er de ikke "godkjente" og dermed ikke sendt inn. Hunden var HD-fri, det kunne veterinæren selv se (han hadde vistnok ekstra god greie på slikt), men hadde jeg hatt planer om å bruke hunden i avl hadde jeg nok fått den røntget etter NKKs krav til neddoping. (det er vel ikke særlig behagelig å bli "brettet ut" på den måten de blir når de røntges, men denne hunden var altså spesielt rolig og medgjørlig, og jeg tror det er værre å bli dopet ned enn den korte stunden den ligger der),

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, jeg fikk den ene hunden min HD-røntget for en tid til bake. Siden vi fikk gjort det uten å dope ned hunden, er de ikke "godkjente" og dermed ikke sendt inn. Hunden var HD-fri, det kunne veterinæren selv se (han hadde vistnok ekstra god greie på slikt).

Hva vil "for en tid tilbake" si? Tror ikke denne regelen er mer enn noen år gammel nemlig. Og hadde jeg vært deg, hadde jeg ikke stolt på det for fem flate øre. Hadde det vært en dyrlege som tidligere hadde jobbet som HD-avleser hos NKK, så ok, men h*n hadde neppe godtatt å røntge hunden uten dop..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil "for en tid tilbake" si? Tror ikke denne regelen er mer enn noen år gammel nemlig. Og hadde jeg vært deg, hadde jeg ikke stolt på det for fem flate øre. Hadde det vært en dyrlege som tidligere hadde jobbet som HD-avleser hos NKK, så ok, men h*n hadde neppe godtatt å røntge hunden uten dop..

h*n er kjent for å være dyktig på skjelettlidelser. Hva gjør en dyrlege som jobber på NKK så mye flinkere? Denne hadde også gått på kurs. Men som sagt, skulle jeg benyttet hunden i avl hadde jeg gjort alt etter boka. (det er snart tre år siden vi røntget hunden. til slutt fant vi ut at det var muskleknuter som var problemet, ikke HD eller forkalkninger i bein/rygg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

h*n er kjent for å være dyktig på skjelettlidelser. Hva gjør en dyrlege som jobber på NKK så mye flinkere? Denne hadde også gått på kurs. Men som sagt, skulle jeg benyttet hunden i avl hadde jeg gjort alt etter boka. (det er snart tre år siden vi røntget hunden. til slutt fant vi ut at det var muskleknuter som var problemet, ikke HD eller forkalkninger i bein/rygg)

Det sier seg vel selv? De ansetter jo ikke hvem som helst som avleser, og de må nok igjennom endel kurs før de kan settes til å "bestemme" hele hundenorges HD-resultater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier seg vel selv? De ansetter jo ikke hvem som helst som avleser, og de må nok igjennom endel kurs før de kan settes til å "bestemme" hele hundenorges HD-resultater?

vel, kurs kan vel andre veterinærer også ta? tror nok ikke kurs for veterinærer kun er åpne for dem som er ansatt av nkk- disse får sikkert egne kurs så klart, men fag er fag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan de sikkert, men jeg tror ikke de gjør det. Dette er jo spesielle kurs for de som skal avlese HD hos NKK.

[/quote

Det er det nok- men jeg har litt liten tro på at det kun er veterinæren i NKK som kan noe som helst om HD. Ja, h*n har spesialisert seg i dette, men det kan faktisk hvem som helst veterinær gjøre. Har veterinæren i NKK 100 % stilling forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke snakk om enorme kunnskaper på kun HD eller AD som gjør at det bare er veterinæren hos NKK som avleser norges bilder.

Det er hos NKK ansatt få personer som avleser røntgenbildene. Disse har selvsagt tilpasset kurs for dette. Men hovedgrunnen til at bildene skal inn til NKK er jo selvsagt at alle bildene skal avleses av de samme personene. Dette for å få en lik dømming på alle bildene. To personer kan ha forskellig oppfatning av en ting. Derfor er det også satt ned en nordisk nemd, slik at om eier (og dennes veterinær, dette er viktig, for eier kan ikke klage inn et resultat, kun veterinæren som tok bildet ) er uenig i resultatet kan dette klages inn for den nordiske nemden. Da går bildet til de nordiske avleserene som uavhengig av hverandre gir et resultat på bildet. Flertallet er da resultatet. Om hunden da får f.eks C-hofter er dette endelig og kan ikke klages inn igjen.

De fleste dyrleger i Norge i dag er såpass oppegående at de kan se om en hund har HD eller ikke... De er jo tross alt dyrleger. Men at de ikke har lov til å uttale seg er også selvsagt. Men jeg fatter ikke helt at enkelte personer skal droppe å sende inn bilder hvor deres veterinær sier at hunden er fri. Da hadde jeg i allefall ville sendt inn.. Hadde vært annerledes om dyrlegen sa at hunden hadde sterk grad, da kan jeg skjønne at folk ikke vil ha dette 'opplest og vedtatt'. men at noen skulle fått fri-diagnose fra veterinæren og Sterk grad fra NKK synes jeg høres ille ut. Da tror jeg jeg hadde troppet opp hos min veterinær og fått han til å klage gitt.. Da er det alt for store avvik.

Alle dyrleger som skal ta HD bilder i dag må være godkjente av NKK. Dette innebærer at de må ta et teorietisk kurs hvor de lærer seg hva som skal være med osv. Dette for å standarisere hvordan bildene skal taes, slik at det blir enklest mulig for veterinærene på NKK og avlese bildene. Dette kurset holdes på NVH så alle nyutdannede veterinærer i norge har det innbakt i timeplanen. Utenlandske studenter og tidligere uteksaminerte måtte ta kurset i løpet av fjoråret.

I Meg sitt eksempel vil jo aldri bildene være innom NKK. Det er ganske mange som har uregistrerte hunder som ønsker å vite uten å sende det inn. De tar bildene på akkurat samme vis, men hvor deres veterinær vil gi 'diagnosen' Jeg skjønner disse også, for om man skal bruke hunden sin f.eks til trekk eller agility er det greit å vite at den ikke har sterk grad HD når man starter. Selvsagt går det an å sende inn, og nå vil jo disse resultatene bli tilgjengelige i NOX-registret, men dette fantes altså ikke tidligere. For at resultatet skal inn i NOX må jo også hundene være registrerte der, og dette koster også endel penger. Så da er det opp til hver enkelt eier hva de ønsker eller ikke... Min mening..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinærene må vel bare melde inn til myndighetene når det er Meldepliktige sykdommer det er snakk om? Har ikkje full oversikt her, men er vel snakk om f eks skrapesyke hos sau og diverse. Mulig det finner meldepliktige sykdommer hos hund også (rabies?), men det har eg ingen oversikt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg egentlig lurer på er... hos mange raser så er det ikke påbudt, eller klubben krever ikke patella sjekk, hd rønking osv. Hvis en vetrinær kommer over et tilfelle hvor denne spesifikke hunden har nettopp det, har vetrinæren da meldeplikt, eller må h*n sitte å se på at denne hunden kanskje blir brukt i avl?

Jeg satt å tenkte litt på dette, om en hund har sterk grad patella, og de går gjennom en vanlig helsesjekk hos dyrlegen, så vil jo dyrlegen somregel være i stand til å påpeke feks patella på dette individet..... man kan jo se på hunder med sterk grad patella at dem har det liksom.....

Er de da pliktige til å melde inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtlige jeg kjenner som HD-røntger hundene sine har fått høre hvordan veterinæren synes det ser ut i alle fall. Da vi røntget Chessea sa veterinæren at "dette ser bra ut!". Tror nok de fleste veterinærer kommenterer om en ønsker det - lovlig eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ingen HD-diagnose uten at det går via NKK. En veterinær har ikke lov å uttale seg om røntgenbildene som tas for HD. På den måten "rapporteres" det jo inn. Er hunden registrert havner det jo på dogweb (og nå NOX?), og så vidt jeg har skjønt må hunden være reg. i NKK for å få avlest resultatene, men her er jeg litt usikker..

Hunden trenger ikke være registrert i NKK for å få avlest resultatene. Jeg betalte hvertfall 500kr til nkk for å få avlest både HD og AD. Vet ikke om det er normal pris også for registrerte hunder?

Jeg kan ikke skjønne hvorfor man ikke sender inn bildene av HD/AD når man først tar dem, når man har mulighet til å få dem avlest av folk som har spesial kompetanse og være 110% sikker på resultatet på hunden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg egentlig lurer på er... hos mange raser så er det ikke påbudt, eller klubben krever ikke patella sjekk, hd rønking osv. Hvis en vetrinær kommer over et tilfelle hvor denne spesifikke hunden har nettopp det, har vetrinæren da meldeplikt, eller må h*n sitte å se på at denne hunden kanskje blir brukt i avl?

Jeg satt å tenkte litt på dette, om en hund har sterk grad patella, og de går gjennom en vanlig helsesjekk hos dyrlegen, så vil jo dyrlegen somregel være i stand til å påpeke feks patella på dette individet..... man kan jo se på hunder med sterk grad patella at dem har det liksom.....

Er de da pliktige til å melde inn?

Nei, det tviler jeg meget sterkt på. En veterinær har ikke noe med avl å gjøre; de bare sjekker/behandler for sykdommer. Om man vil bruke en hund med HD C i avl, så kan ikke veterinæren si noe på det. Dyrlegen har ingenting med saken å gjøre, og det nærmeste man kommer at en dyrlege legger seg opp i avl på den måten, vil nok være om h*n som privatperson (?) tok kontakt med raseklubben og fortalte ståa. Dyrleger fungerer ikke som noe avlspoliti, for å si det sånn da. :)

Hunden trenger ikke være registrert i NKK for å få avlest resultatene. Jeg betalte hvertfall 500kr til nkk for å få avlest både HD og AD. Vet ikke om det er normal pris også for registrerte hunder?

Jeg kan ikke skjønne hvorfor man ikke sender inn bildene av HD/AD når man først tar dem, når man har mulighet til å få dem avlest av folk som har spesial kompetanse og være 110% sikker på resultatet på hunden din.

Da er det nok dyrere for deg, for jeg betalte 200kr. :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden trenger ikke være registrert i NKK for å få avlest resultatene. Jeg betalte hvertfall 500kr til nkk for å få avlest både HD og AD. Vet ikke om det er normal pris også for registrerte hunder?

Jeg kan ikke skjønne hvorfor man ikke sender inn bildene av HD/AD når man først tar dem, når man har mulighet til å få dem avlest av folk som har spesial kompetanse og være 110% sikker på resultatet på hunden din.

Helt riktig, en hund kan få avlest bildene selv om den ikke er registrert i NKK. Men om det finnes utenlandsk stamtavle på den, må den omregistreres før bildene avleses (hvis det er rase som registreres i Norge, that is).

Men det er ingen prisforskjell på registrert eller uregistrert hund - det koster 200 for hofter og 200 for albuer. Kan det være at du husker en hundrelapp feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtlige jeg kjenner som HD-røntger hundene sine har fått høre hvordan veterinæren synes det ser ut i alle fall. Da vi røntget Chessea sa veterinæren at "dette ser bra ut!". Tror nok de fleste veterinærer kommenterer om en ønsker det - lovlig eller ei.

Samme her. Men så kan det jo hende at vi litt over middels aktive hundefolk er litt mer intr enn mannen i gata som har fått beskjed av oppdretter om at dette skal gjøres. Så de har kanskje lettere for å si "dette ser ut som er bra" eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig, en hund kan få avlest bildene selv om den ikke er registrert i NKK. Men om det finnes utenlandsk stamtavle på den, må den omregistreres før bildene avleses (hvis det er rase som registreres i Norge, that is).

Men det er ingen prisforskjell på registrert eller uregistrert hund - det koster 200 for hofter og 200 for albuer. Kan det være at du husker en hundrelapp feil?

Hun husker nok riktig om hun fikk tilsendt giro fra NKK. Om du betaler over dogweb slipper du unna et gebyr på 50,- pr ledd.

Så om du betaler over nett på forhånd betaler du 200,- pr ledd. Om du betaler med tilsendt giro fra NKK betaler du 250,- pr ledd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder alle hunderaser uavhengig av om det er et krav fra raseklubben eller ikke.

Men når Linus var syk og vi tok røngten av han så oppdaget først vet'en at han hadde en uregelmessighet i hoftene som han mente kunne være svak grad HD, da spurte han først om jeg ville sende inn bildene til NKK for å få en diagnose derifra, og i tillegg fikk jeg tilbud (litt off the record) om jeg ville ha diagnosen uten at det kom på Dogweb dersom jeg syns det var dumt å få en evt. HD-grad registrert på Dogweb. Men det skal egentlig ikke gå an, så jeg vet ikke helt hva som gikk av dem. :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder dette hunder som ikke krever HD røntging også? Hvis jeg røntger Blondie så vil resultatet komme opp på dogweb selv om det ikke er krav om HD røntgen for å avle? (iike at det spiller noen rolle for meg, bare nysgjerrig :P )

Det gjelder alle hunderaser uavhengig av om det er et krav fra raseklubben eller ikke.

Men når Linus var syk og vi tok røngten av han så oppdaget først vet'en at han hadde en uregelmessighet i hoftene som han mente kunne være svak grad HD, da spurte han først om jeg ville sende inn bildene til NKK for å få en diagnose derifra, og i tillegg fikk jeg tilbud (litt off the record) om jeg ville ha diagnosen uten at det kom på Dogweb dersom jeg syns det var dumt å få en evt. HD-grad registrert på Dogweb. Men det skal egentlig ikke gå an, så jeg vet ikke helt hva som gikk av dem. :ahappy:

Hvis det blir sendt til NKK for avlesing, så havner det på Dogweb enten man vil det eller ikke. Hvis ikke så har man fått en uoffisiell avlesning av veterinæren.

At veterinæren ikke har "lov" å uttale seg.. De har ikke lov å sette en diagnose, heter det vel? De kan jo si hva de syns om bildene, det bare hjelper ikke om avleseren på NKK gir en annen diagnose, da er det hva de på NKK mener er graden som er graden, samme hvor mye fritt veterinæren har sagt at det er. Og nei, det er ikke alle veterinærer som er gode på hverken å lese bildene eller å ta de - det er noen veterinærer som har en større omrøntgingsprosent enn andre, noen som trenger flere forsøk på å få et bra nok bilde enn andre, da er det helt sikkert noen som aldri lærer seg å lese av sånne bilder også.. Tenker jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det blir sendt til NKK for avlesing, så havner det på Dogweb enten man vil det eller ikke. Hvis ikke så har man fått en uoffisiell avlesning av veterinæren.

jeg ble spurt etter at bildene var sendt til NKK, men før jeg hadde fått giro.. Da sa dyrlegen min at de pleide gjøre det sånn på ukurante raser når det ble oppdaget HD.

Det har de ikke lov til, men sånn pleide de gjøre det når det gjaldt ukurante raser som fikk diagnotisert HD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...