Gå til innhold
Hundesonen.no

Startpistol


Bjørg Eva

Recommended Posts

Hvordan går man fram for å kjøpe startpistol? Er det bare å kjøpe eller trenger man noen slags tillatelse osv? Og hvilket kaliber anbefales, 6 mm eller 9 mm? Mener jeg har hørt at det er 9 mm som brukes på prøver, men at man anbefaler å trene med 6 mm. Noen som vet noe? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Start pistol kan kjøpes av alle på en velassortert sportsbutikk. XXL f.eks. Jeg vil anbefale å kjøpe 9mm for den er det dypere lyd i. &mm høres mer ut som en piskesnert og hvis du skal trene IPO (eller noen i klubben) så er det en ulempe. Dessuten så er det i alle prøveprogram definert at man skal bruke 9mm, så da er anvendeligheten større om det er klubben som skal kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start pistol kan kjøpes av alle på en velassortert sportsbutikk. XXL f.eks. Jeg vil anbefale å kjøpe 9mm for den er det dypere lyd i. &mm høres mer ut som en piskesnert og hvis du skal trene IPO (eller noen i klubben) så er det en ulempe. Dessuten så er det i alle prøveprogram definert at man skal bruke 9mm, så da er anvendeligheten større om det er klubben som skal kjøpe.

Takker for svar :) 9mm it is...

Pris?

Jeg har kikket litt rundt og sett priser fra 800,- og oppover :) Søk på startpistol så kommer det opp endel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 9mm, best med skikkelige saker :) Du får kjøpt uten noen spesiell tillatelse, men mener å huske det var noen skjemaer og slikt på XXL jeg måtte fylle ut. Jeg kjøpte en slik, den er jo mye kulere(eneste måten å få med gubben...):

p99.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 9mm, best med skikkelige saker :) Du får kjøpt uten noen spesiell tillatelse, men mener å huske det var noen skjemaer og slikt på XXL jeg måtte fylle ut. Jeg kjøpte en slik, den er jo mye kulere(eneste måten å få med gubben...):

p99.gif

Det er noe sånt noe jeg har sett på og gubben er allerede klar for å bli med på trening han :o hehe. Okei, det var det jeg så skjønner du, på XXL, at det sto noe med tillatelser/skjemaer og ting så da ble jeg litt usikker på hva som egentlig krevdes for å kjøpe en slik :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker mamma kjøpte en i USA og det var null stress. Og inn i Mexico (vi bodde der en stund) måtte vi bare vise papirer på at det var en startpistol (og ikke en vanlig en). Så tilogmed det gikk supert.. så det burde ikke være noe problem å kjøpe en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker mamma kjøpte en i USA og det var null stress. Og inn i Mexico (vi bodde der en stund) måtte vi bare vise papirer på at det var en startpistol (og ikke en vanlig en). Så tilogmed det gikk supert.. så det burde ikke være noe problem å kjøpe en.

Ok :) Da bør det vel gå bra her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6mm pistoler koster fra 200kr og oppover. Kvaliteten er deretter for å si det slik :rolleyes:

9mm har jeg vært borti 700kr og opp, men der er også de billigste ofte dårligere enn de litt dyrere. Kjøp en med minst mulig plast er et godt råd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start pistol kan kjøpes av alle på en velassortert sportsbutikk. XXL f.eks. Jeg vil anbefale å kjøpe 9mm for den er det dypere lyd i. &mm høres mer ut som en piskesnert og hvis du skal trene IPO (eller noen i klubben) så er det en ulempe. Dessuten så er det i alle prøveprogram definert at man skal bruke 9mm, så da er anvendeligheten større om det er klubben som skal kjøpe.

I alle prøver i RIK programmet brukes 6 mm. 9 mm brukes på mentaltester og i NBF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6mm pistoler koster fra 200kr og oppover. Kvaliteten er deretter for å si det slik :rolleyes:

9mm har jeg vært borti 700kr og opp, men der er også de billigste ofte dårligere enn de litt dyrere. Kjøp en med minst mulig plast er et godt råd:)

Takk for råd :yes: har ikke peiling jeg, derfor jeg spør :)

I alle prøver i RIK programmet brukes 6 mm. 9 mm brukes på mentaltester og i NBF

Det som den er tenkt brukt til er jo trening ifbm NBF-programmet og jakttrening. Er det da 9 mm som er tingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
I alle prøver i RIK programmet brukes 6 mm. 9 mm brukes på mentaltester og i NBF

Da er det en sedvane og ikke en regel, for det er ikke definert i regelverket at man skal bruke 6mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det en sedvane og ikke en regel, for det er ikke definert i regelverket at man skal bruke 6mm.

Det stemmer ikke helt... Jeg orker ikke å lese igjennom hele regelverket, men feks på side 31 under beskrivelsen av utførelse av øvelsen Fri ved fot står det: " Mens HF går den første rette strekningen skal det avfyres to skudd (kaliber 6 mm) " Mener også det står beskrevet i det tyske regelverket og i og med at det er et internasjonalt program kan ikke vi i norge ha noen egne regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest Gråtass
Det stemmer ikke helt... Jeg orker ikke å lese igjennom hele regelverket, men feks på side 31 under beskrivelsen av utførelse av øvelsen Fri ved fot står det: " Mens HF går den første rette strekningen skal det avfyres to skudd (kaliber 6 mm) " Mener også det står beskrevet i det tyske regelverket og i og med at det er et internasjonalt program kan ikke vi i norge ha noen egne regler.

Takk. Da har jeg ett gammelt regelverk, for jeg har pløyd igjennom hele regelverket mitt og ikke funnet noe om det, men da skal jeg bestille nytt fra NKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 9mm startpistol (revolver) til jakttrening, men den lager faktisk skarpere lyd enn hagle med adapter og startskudd. Den er også ganske tung, og kulene setter seg fast med en gang hvis man ikke er flink til å rense etter hver gang man har brukt den. Hvis det blir liggende partikler igjen i spora så klikker den bare over skudda. Jeg har lånt 6mm en stund og jeg kommer til å kjøpe det i tillegg, for den er virkelig mye mer praktisk, og ikke så langt unna hagle lyden.

Hvis du kjøper 9mm burde du også invistere i ørepropper, man kan bli granat-døv av mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...