Gå til innhold
Hundesonen.no

Høyrevendinger fvf


Poter

Recommended Posts

Har du tenkt på hvordan du vender og hvordan du "forbereder" deg til vendinger?

Om du bråvender, så er det neimen ikke så lett å være hund å rekke å følge med, og da får du fort en hund som tilsynelatende henger. Legger man til seg noen rutiner om å vende litt på hodet, sakke farten bittelitt o.l. så rekker hunden å oppfatte at det skal skje en endring. Jeg ville også kjørt på med forventninger til høyre. En kvart vending, hvor han fortsatt følger greit med, og rett i jakt på ball eller kamp. Og så utvikler du det derfra..

Lykke til.. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, ja, jeg tenker på hvordan jeg går og har prøvd ut ulike ting uten å helt bli fornøyd. Det som ser ut til å fungere best er om jeg rett før går litt saktere/tar et kortere steg, men vet ikke hvor gunstig det er i forhold til karakterer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, ja, jeg tenker på hvordan jeg går og har prøvd ut ulike ting uten å helt bli fornøyd. Det som ser ut til å fungere best er om jeg rett før går litt saktere/tar et kortere steg, men vet ikke hvor gunstig det er i forhold til karakterer?

Jeg tar vendinger til høyre noe saktere, og har aldri fått noe trekk for det i brukskonkurranser. Tror flere dommere vil trekke dersom du går i normalt tempo og hunden ikke klarer å henge etter, enn om du går biiittelitt saktere slik at det ser ut som hunden følger deg kjempegodt. :icon_confused: Uansett kan du jo belønne mye i vendingene og jobbe han med deg, det måtte jeg gjøre med Cane nettopp for at han skulle holde tempoet mitt i vendinger til høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, ja, jeg tenker på hvordan jeg går og har prøvd ut ulike ting uten å helt bli fornøyd. Det som ser ut til å fungere best er om jeg rett før går litt saktere/tar et kortere steg, men vet ikke hvor gunstig det er i forhold til karakterer?

Det er'ke noe jeg ville bekymret meg over. Det er bedre at du lar bikkja lykkes med å ta et kortere steg, eller går litt saktere, enn at dere vil få større trekk fordi bikkja ikke henger med. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endrer ikke tempo, jeg vender blikket mot høyre ett halvt sekund før jeg vender. Dette gjør at min hund vender rimelig kjapt for å henge med. Jeg har lært han å følge blikket mitt for å slippe å gjøre mye greier med kroppen som muligens kan gi trekk i konkurranse, alt etter hvilken dommer man går for. Dette fungerer supert for denne hunden hvertfall :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i en lydighetskonkurranse... Sier ikke dommeren "høyre mars" når man skal vende til høyre, og har man ikke lov til å gi en muntlig kommando da?

Mener jeg har sett folk gi muntlig kommando for vendinger under konk. på film rundt om på nettet... Selv er jeg bare veldig nysgjerrig altså, for hvis man kan gi muntlig kommando må det vel være veldig greit å lære hunden å "være obs" og "henge med" når vendingene kommer med en kommando som gjør at hunden blir klar over hva som skal gjøres? Klønete forklart men..

F.eks man man jo si "på plass" og trene på dette utenom, og belønne mye med lek rett etter høyrevendingene..

Kan man ikke bruke kommando, så er vel små "kroppslige" kommandoer det nest beste - men jeg ser ikke helt hva forskjellen på en muntlig og en "synspåvirket" kommando jeg da(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i en lydighetskonkurranse... Sier ikke dommeren "høyre mars" når man skal vende til høyre, og har man ikke lov til å gi en muntlig kommando da?

Mener jeg har sett folk gi muntlig kommando for vendinger under konk. på film rundt om på nettet... Selv er jeg bare veldig nysgjerrig altså, for hvis man kan gi muntlig kommando må det vel være veldig greit å lære hunden å "være obs" og "henge med" når vendingene kommer med en kommando som gjør at hunden blir klar over hva som skal gjøres? Klønete forklart men..

F.eks man man jo si "på plass" og trene på dette utenom, og belønne mye med lek rett etter høyrevendingene..

Kan man ikke bruke kommando, så er vel små "kroppslige" kommandoer det nest beste - men jeg ser ikke helt hva forskjellen på en muntlig og en "synspåvirket" kommando jeg da(?)

Det er kun lov å gi kommando ved temposkifte, fra holdt og vendinger på stedet. Andre kommandoer gir trekk.

Hva man får trekk for av kroppssignaler varierer. Dersom du ser i retningen du skal vende like før vendingen får du nok ikke trekk, men sakker du farten veldig og bruker lang tid på vendingen kan det trekke.

Jeg sakker farten såvidt rett før vendingen, da vet hundene at det skjer noe og har aldri fått trekk for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahaa, så da blir det opp til hver enkelt om man har råd til trekk ved muntlig kommando? Er nemlig ganske sikker på at jeg har sett (og hørt) folk gi muntlig kommando før vendingene altså.. men mulig jeg blander!

Ja, med mindre det er tempobytte ved vendingen. Om du f.eks er i sakte marsj og dommeren roper "ventre vanlig marsj"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, ja, jeg tenker på hvordan jeg går og har prøvd ut ulike ting uten å helt bli fornøyd. Det som ser ut til å fungere best er om jeg rett før går litt saktere/tar et kortere steg, men vet ikke hvor gunstig det er i forhold til karakterer?

Det er mer gunstig enn om hunden detter langt bak i vendingen i hvert fall :ahappy: Dog synes jeg personlig at det ser bedre ut om man tar et kortere skritt vendingen, samt vender hodet mot den retningen, fremfor å sakke farten. Jeg synes tempoendringer ofte synes bedre enn ett kortere skritt for å gi hunden en sjanse til å holde følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer gunstig enn om hunden detter langt bak i vendingen i hvert fall :ahappy: Dog synes jeg personlig at det ser bedre ut om man tar et kortere skritt vendingen, samt vender hodet mot den retningen, fremfor å sakke farten. Jeg synes tempoendringer ofte synes bedre enn ett kortere skritt for å gi hunden en sjanse til å holde følge.

Det kommer jo an på hvor mye man sakker. Jeg syns verken det ene eller andre ser bra ut om man ikke gjør det "riktig", men min erfaring er at hundene leser kroppsspråket til føreren utrolig godt. Ingen ser at jeg sakker farten såvidt skrittet før vendingen, men hunden merker det veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hvor mye man sakker. Jeg syns verken det ene eller andre ser bra ut om man ikke gjør det "riktig", men min erfaring er at hundene leser kroppsspråket til føreren utrolig godt. Ingen ser at jeg sakker farten såvidt skrittet før vendingen, men hunden merker det veldig godt.

Ja, jeg er enig, men jeg synes ofte at folk "overdriver" sakkingen og dermed nærmest stopper opp i vendingen. Man kan få til både sakking og korte skritt på en like pen måte, men hva som er det beste alternativet varierer jo fra individ fra individ på både hund og fører. På min hund fungerer det best med et bittelitt kortere skritt i vendingen, men jeg ser klart at sakking fungerer for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er enig, men jeg synes ofte at folk "overdriver" sakkingen og dermed nærmest stopper opp i vendingen. Man kan få til både sakking og korte skritt på en like pen måte, men hva som er det beste alternativet varierer jo fra individ fra individ på både hund og fører. På min hund fungerer det best med et bittelitt kortere skritt i vendingen, men jeg ser klart at sakking fungerer for andre.

Ja, jeg bruker ikke det samme på mine to.

Noe som er interessant som jeg ser mange får trekk for er når dommeren ber om holdt og fører går flere meter før de stopper. Det samme gjelder vendinger. Og dette skjer ofte uten at fører er bevisst på det overhodet (jeg har sett film fra mine første LP-konkurranser)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...