Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaringer med reseptbelagte kurer mot kviser?


Mirai

Recommended Posts

Jeg er usikker på om det er p-pillene mine eller hva som gjør det, men uansett har jeg det siste året (begynner vel å nærme seg det nå?) fått mye mer kviser i ansiktet, ryggen og på brystet. Det startet med "vanlig" mengde kviser i ansiktet, sånn typisk ved hårfestet, nesa og haka og der folk vanligvis får kviser :P Så kom det litt på skuldrene, og jeg tenkte at det er sikkert bare en overgangsgreie, det går vekk. Men det gjorde det ikke, istedet ble det bare MER! Altså spredde seg nedover ryggen. Jeg tenkte at hey, heldigvis er det jo ikke noe forran.

Det burde jeg vel aldri ha tenkt, for nå har jeg kviser på brystet også, mellom halsen og puppene :rolleyes: Ikke like mye som på ryggen da.

Jeg har konstant kviser i ansiktet, ryggen ser helt bomba ut og jeg er dritt lei. Føler ikke for å gå med topper som har åpen rygg, og ser jeg sånn ut til sommern så skal jeg definitivt ikke på noen strand!

Samt at det er ikke så veldig gøy at samboeren har en sånn kvisete, rød rygg mot seg når man driver "voksenaktiviteter", for å si det sånn..

Har lest på et annet forum at folk som er veldig plaget først prøver noen sånne normale kurer, og hvis det ikke funker går de over på en hardcore-kur som heter Roaccutane? Den er visstnok veldig sterk da, mye bivirkninger og hard for kroppen på mange måter.

Hjeeelp, er det noen andre enn meg der ute...

Edit: Altså, det er veldig frustrerende å ALLTID ha kviser i ansiktet :wub: Særlig når man ikke er noe flink til å sminke over alt sammen med heldekkende sminke.. Jeg vil også være pen!! Veldig demotiverende å gå inn i heiser og dasser med godt lys, så ser man hvor ille det egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med reseptbelagte midler, men noe som funker og også har vært det eneste jeg har funnet som har hjulpet har vært noe som heter Silicol Skin. Man smører det på huden der man har kviser, lar det virke og vasker det bort. Vært ett forsøk kanskje? Ingen bivirkninger som jeg vet om, man kan bli litt rød i huden der man har brukt det, men det går fort over (minutter)

Eller du kan prøve å bytte p-pillemerke? Det er jo alltid sånn at noen får ekle bivirkninger av en type, men ikke av en annen...

Har desverre ikke noen andre råd :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke bytte p-pillemerke pga. faren min hadde slag da han var ung. Så selv om jeg ikke har et sånt farlig slag-gen, så kan/bør jeg ikke bytte merke da (er på Cerazette nå). Har brukt de pillene i..eh.. ja, snart fire år? Tre år hvertfall.

Spiral får jeg heller ikke, så det er utelukket. Tenkte på sånn LadyComp den dagen jeg blir littegrann rikere enn jeg er nå, det er nok det beste for min kropp.

Silicol Skin, er det for "vanlige" kviser eller sånne store utbrudd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal visst være endel bivirkninger med Roaccutan, så man bør vel ha forsøkt alt annet først før man begynner på en slik kur.

Jeg kjøpte en gang noe hos hudpleier som var vanvittig bra, mener det het MD Formulations. Det er noen år siden, så jeg er ikke helt sikker på navnet. Men produktene var veldig gode, og huden ble klar og ren uten å bli rød, sår eller flassete.

Jeg har forresten også tatt to seksmåneders kur med tetracyklintabletter for omtrent ti år siden. Problemet ble betraktelig redusert etter første kur, men jeg fikk tilbakefall. Tok da kur nummer to, og har hatt minimale plager siden (i allefall til sammenligning med før kurene).

Ellers så får du jo en krem som heter Basiron reseptfritt på apoteket, og den skal visstnok ha bevist effekt.

Men du, dette høres veldig hormonellt ut, så det er nok enten hormonene dine som løper løpsk eller så er det p-pillene som er synderen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk mindre kviser når jeg går på hormoner, nå som jeg har en periode uten har jeg fått et par kviser i ansiktet og det er dritkjipt med tilbakefall. Personlig ser jeg at når jeg svetter og trener mye da har jeg en tendens til å få mer.

Som tips har jeg at du hvertfall burde bruke mineralsminke om du ikke gjør det, det hjelper masse. Ellers har jeg vel i tenårene prøvd det meste som er nevnt over som er reseptfritt og synes egentlig svært lite hjelper. En tur i uka i solarium er også bra for å forebygge.

Selv har jeg ikke erfraring med alvorlige utbrudd slik som det kan høres ut som du har, altså at det gjør vondt og er over større deler av kroppen. Hvis det virkelig plager deg (kviser dreper jo selvtilitten) hadde jeg forhørt meg med fastlege han vil kunne se på sitausjonen og sende deg til en kvalifisert hudlege. Synes ikke man skal går og gremmes over dette mer enn nødvendig for jeg vet hvor sårt det kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del funker ikke dyr kosmetikk og blabla, selv om det får meg til å føle meg litt bedre når jeg har en god krem i trynet :P

Har gått på flere antibiotikakurer. Funket før men nå virker det ikke som om de hjelper lenger. Bruker en krem (epiduo?) som demper litt.

Har snart time hos hudlege igjen og håper på roaccutane nå :wub: Er verdt noen bivirkninger hvis jeg blir kvitt kvisene for alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men spiller det noen rolle om det er pga. hormoner eller hva grunnen er? Om det så er høyløpske hormoner, hvor lenge skal man "vente dem ut"? Dette er ikke noe jeg er interessert i å ha på ryggen og i ansiktet i mange år fremover.. :wub:

brummis: Ja, har samme inntrykk :P Har prøvd litt sånn dyre og ordentlige ting innimellom, og det føles bra. Men hjelper lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men spiller det noen rolle om det er pga. hormoner eller hva grunnen er? Om det så er høyløpske hormoner, hvor lenge skal man "vente dem ut"? Dette er ikke noe jeg er interessert i å ha på ryggen og i ansiktet i mange år fremover.. :wub:

Om det spiller noen rolle i forhold til hva slags behandling man kan få, mener du? Tja, om det er er et hormonproblem knyttet til p-piller så vil det ikke ha mye for seg å begynne på en knallhard tablettkur uten å slutte på pillene, eller hva tror du? Hvis kvisene er et symptom, et resultat av en ubalanse, så er det ikke sikkert at det har noe for seg å behandle symptomene med sterke medikamenter. Ta en prat med fastlegen din i første omgang, og hvis det ikke fører noe sted så be om en henvisning til hudlege så du får hjelp til å finne en behandling som fungerer for deg. Håper det ordner seg greit :P

Jeg er nå 30 og får fremdeles kviser både i ansiktet, på ryggen og på brystet, men er ikke plaget av det i samme grad som for ti år siden. Jeg kunne ikke få roaccutane fordi det ville forverret min psoriasis, og fikk derfor tetracyklin istedet. Takk og pris ble problemet redusert, for alternativ nummer to var nettopp å ta tiden til hjelp... Hos meg sier de (altså hudlegene) at det må være hormonrelatert, til tross for at jeg har hormonverdier innenfor normalene. Yey! <_<

Akkurat nå bruker jeg forresten den serien for uren hud fra Vichy som det reklameres om på tv, og den er skikkelig kjip. Men jeg har ikke råd til å bare kaste produktene i søpla heller..

Huffameg, jeg synes skikkelig synd på deg (og alle andre) som sliter med slike skjemmende kviser. Det er ikke noe gøy :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et rimelig og ufarlig alternativ er:Globoid! Ta to tabletter i hånda og drypp etpar dråper vann på de slik at de oppløses. Bruk dette som en skrubb på ren hud (til bryst og nakke må du nok ha etpar tab til) ca 1 min, la tørke inn ca 10 min før du skyller av. Dette er ren acetylsalisalsyre som løser opp fettplugger, demper fettproduksjon og skrubber vekk død hud slik at den får puste og balansere seg. Jeg ville smurt inn huden med jojobaolje etterpå, da kviser ofte kommer av fettfattig hud, ikke fuktfattig. Ha gjerne to dråper essensiell te tre og lavendel i oljen, det demper betennelser og renser porene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langvarig bruk av Cerazette kan gi masse rare bivirkninger, også kviser over hele kroppen.

http://www.apotek1.no/raadogtjenester/raad...CFYwH3godOy8ADA

http://www.kjerringrad.com/kviser-eller-akne-90.html

Har jeg også hørt...

Her er en tråd fra et annet forum anng den pillen http://www.ponniklubben.net/phpBB3/viewtop...p?f=6&t=905 vet at flere har hatt mye problemer med det merket <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problemet, og jeg går ikke på p-piller i det hele tatt. Jeg fikk skikkelig utbrudd etter at jeg kjøpte ryggskrubb til å ha i dusjen. Jeg ville få vekk restene av balsam på ryggen etter vask, og da fikk jeg et monsterutbrudd på forskjellige steder på ryggen. Det var helt ******. Får enda i ansiktet og er egentlig rådvill.

Takk for fin tråd med mange tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det spiller noen rolle i forhold til hva slags behandling man kan få, mener du? Tja, om det er er et hormonproblem knyttet til p-piller så vil det ikke ha mye for seg å begynne på en knallhard tablettkur uten å slutte på pillene, eller hva tror du? Hvis kvisene er et symptom, et resultat av en ubalanse, så er det ikke sikkert at det har noe for seg å behandle symptomene med sterke medikamenter. Ta en prat med fastlegen din i første omgang, og hvis det ikke fører noe sted så be om en henvisning til hudlege så du får hjelp til å finne en behandling som fungerer for deg. Håper det ordner seg greit :wub:

Jeg er nå 30 og får fremdeles kviser både i ansiktet, på ryggen og på brystet, men er ikke plaget av det i samme grad som for ti år siden. Jeg kunne ikke få roaccutane fordi det ville forverret min psoriasis, og fikk derfor tetracyklin istedet. Takk og pris ble problemet redusert, for alternativ nummer to var nettopp å ta tiden til hjelp... Hos meg sier de (altså hudlegene) at det må være hormonrelatert, til tross for at jeg har hormonverdier innenfor normalene. Yey! <_<

Akkurat nå bruker jeg forresten den serien for uren hud fra Vichy som det reklameres om på tv, og den er skikkelig kjip. Men jeg har ikke råd til å bare kaste produktene i søpla heller..

Nei, jeg har ikke tenkt til å gå til legen og klore til meg Roaccutane :P Det høres ut som noe man egentlig vil unngå, hehe.. Og som noen har nevnt, før man kommer dit så er det vel uansett sånn at man MÅ gjennom noen andre, mildere kurer?

Kommer til å ta kontakt med legen min når januarlønna kommer.

Jeg har ei venninne som brukte Roaccutan. Ganske heavy stuff. Hun tørket hardt ut, for å si det sånn... Og den er, riktig ord... Dritdyr. :P

Ja, det har jeg også lest.. Noen som får ca alt dekket, laserbehandling av arr også, men HVORDAN er jeg usikker på. Som jeg skrev over også så er det heller ikke førstevalget :P

Langvarig bruk av Cerazette kan gi masse rare bivirkninger, også kviser over hele kroppen.

Ei på et annet forum har sluttet på samme merke for godt over ett år siden, og har fremdeles plager med kviser. Så kan jo være at problemet ligger der, helt og holdent.

Et rimelig og ufarlig alternativ er:Globoid! Ta to tabletter i hånda og drypp etpar dråper vann på de slik at de oppløses. Bruk dette som en skrubb på ren hud (til bryst og nakke må du nok ha etpar tab til) ca 1 min, la tørke inn ca 10 min før du skyller av. Dette er ren acetylsalisalsyre som løser opp fettplugger, demper fettproduksjon og skrubber vekk død hud slik at den får puste og balansere seg. Jeg ville smurt inn huden med jojobaolje etterpå, da kviser ofte kommer av fettfattig hud, ikke fuktfattig. Ha gjerne to dråper essensiell te tre og lavendel i oljen, det demper betennelser og renser porene.

Hmm. Hvor får man tak i Globoid, apoteket? Har ikke sett det på vanlige matbutikker rundt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apoteket har Globoid. Noen få "apotek i butikk" har det, men ville satset på et vanlig apotek. Det kan krible og svi litt i huden, og man kan føle en lett varme, men det er normalt. Skulle det gjøre vondt, skyll av med èn gang, det kan bety at du er allergisk. (Spør mor di om du fikk globoid/dispril som liten. Fikk du det uten reaksjoner skulle det være greitt å bruke den på huden) Kjøp gjerne te tre olje i samme slengen, det fåes kun på apotek. Da kan du bruke Q-tips og doktorere nesten modne og modne kviser hver kveld. Det burde hjelpe mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan vel vel ikke ha noe med p-pillene å gjøre vel?

De har du jo brukt i 3-4år, mens kvisene har kommet det siste året.

Vis det hadde vært p-pillene, hadde du fått kviseproblemet, når du begynte med pillen :wub:

Men noe som hjelper på kvisene i ansiktet er å fukte en hånddukk med varmt vann og legg over kvisene/ansiktet.

Hvor gammel er du? Er slekta de plaget med kviser? Eks. broren min var det kvisetrynet til han runda 20, nå er han 26 og ansiktet er helt reint :P Mens vennina mi hadde ikke kviser før hun starta på ung.skolen, hun går på noe slags kvisepiller, uheldigvis for henne ligger det i slekta med kviser, faren hennes går også på disse pillene.

det finnes fresten en dekkstift som er bra for kviser, den får du enten til legen eller apoteket, husker ikke helt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan vel vel ikke ha noe med p-pillene å gjøre vel?

De har du jo brukt i 3-4år, mens kvisene har kommet det siste året.

Vis det hadde vært p-pillene, hadde du fått kviseproblemet, når du begynte med pillen :wub:

Bivirkninger kan komme etter langtidsbruk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg var hos legen fikk jeg høre at det var en av typene av p piller som hjalp mot kviser :wub: kan det ha vært jasminelle eller noe i den duren. han nevnte at de iallefall ville ha en positiv effekt mot kvisene og ikke negativ..

'Diane' vet jeg at noen har brukt mot kviser, men hjelper ikke det om hun ikke kan bruke denne type p-piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg ville prøvd å balansere huden uten all antibiotikaen legen vil anbefale. Det er ikke bra å medesinere hele kroppen for noe huden er plaget med. Enkelte salver og kremer vil hjelpe huden der og da siden den tar knekken på bakteriefloraen, men problemet vil gjenoppstå når man slutter med kremen, og noen ganger forverres, da de snille bakteriene også dør sammen med de som "danner" kviser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...