Gå til innhold
Hundesonen.no

Pro Plan

BDD Girl

Recommended Posts

Skrevet

Noen med erfaring?

Brukte det selv på en hund for ca. 7 år siden, men for alt jeg vet kan de ha virdereutviklet eller forandret ingredienser på det.

Har funnet et for som jeg er kjempe fornøyd med, holder hundene i jevn vekt, lite avføring og pelsen er bra. Men foret er dyrt: 600 kr for 15 kg, og i dag fikk jeg prisliste over PP sine oppdretteravtalepriser, og det er klart det er mer fristende med å betale 520 kr for 20 kg enn 600 for 15 kg, men ser ingen grunn til å gjøre dette med mindre maten holoder god kvalitet og hundene fungerer på det. Selvsagt vet jeg at dette må testes ut, men ønsker å høre litt erfaringer fra dere som har brukt det eller bruker det fortsatt på din/deres hunder.

Skrevet

Jeg har brukt det på tre hunder, en vorsteher, en pointer og nå groenendaelen. Det har fungert veldig bra på vorsteheren og gronnisen, vi har brukt både den vanlige med kylling og ris, den med laks men for det meste Performance. Det er også performance gronnisen går på nå. På pointeren fungerte det forsåvidt også greit, men synes nok avføringen var hakket bedre på RC, så han gikk på det.

Alle fuglisene i nabolaget, 3 settere og 4 pointere gikk også på det foret og det fungerte bra på alle de så vidt jeg vet.

Skrevet

Jeg bruker det på mine, og de ser ut til å trives med det i alle fall... Enkelt å få tak i, grei pris, hundene liker det og holder seg godt i vekt og pels, samt at de er relativt stabile i magene sine.

Susanne

Skrevet
Noen med erfaring?

Brukte det selv på en hund for ca. 7 år siden, men for alt jeg vet kan de ha virdereutviklet eller forandret ingredienser på det.

Har funnet et for som jeg er kjempe fornøyd med, holder hundene i jevn vekt, lite avføring og pelsen er bra. Men foret er dyrt: 600 kr for 15 kg, og i dag fikk jeg prisliste over PP sine oppdretteravtalepriser, og det er klart det er mer fristende med å betale 520 kr for 20 kg enn 600 for 15 kg, men ser ingen grunn til å gjøre dette med mindre maten holoder god kvalitet og hundene fungerer på det. Selvsagt vet jeg at dette må testes ut, men ønsker å høre litt erfaringer fra dere som har brukt det eller bruker det fortsatt på din/deres hunder.

har veldig dårlig erfaring med det ...... myyyye møkk, dårlig poter og pels. min gamle hund ble faktisk syk av det.... vet ikke hva det var, men ble brått fin igjen da vi sluttet <_< bruker v&h på alle mine, og det kommer aldri på tale med proplan eller tørrfor i det heletatt igjen her i heimen :icon_confused:

Skrevet

Jeg har brukt en 20kg sekk med proplan på min gordon setter. Det var vanlig for i rød sekk, husker ikke hva det var jeg. Men vanlig adult tror jeg. Han fungerte ikke så bra på det. Fikk tørr pels og ble raskt tynn, men skal ikke bare skylde på fôret da han på alle andre fôr har gått på performance. Kjenner mange som fungerer utmerket på pro plan der hundene har gått på det i flere år, men kommer nok ikke til å prøve pro plan igjen selv med det første. Finnes jo så mye annet der ute, så da prøver jeg heller det på søken etter det "perfekte" fôret:P

Skrevet

Jeg har brukt Pro Plan i snart 4 år og er veldig fornøyd. Er det foret som har fungert best for min hund.

Pro Plan har beholdt risen mens de fleste andre har byttet til hvete

Noe som er veldig bra for min hund, som kan reagere på mye hvete i foret.

Så jeg har bare positive ting å si om foret.

Skrevet

Jeg er også fornøyd med ProPlan. Det er det eneste foret jeg får beingrinda Eikou til å spise noenlunde regelmessig av (Og vi har prøvd MANGE typer...)

Jeg bruker laks, både vanlig og senior.

Skrevet

Jeg bruker PP og er veldig fornøyd, men synes jo at prisen er drøy.

Men Birk fungerer bra på det, har passe avf, bra pels og poter.

Men sier vel ikke nei takk til et rimeligere fullgodt alternativ :icon_confused:

Skrevet

Schæfer'n vår gikk på det og jeg har tenkt å bytte til det foret når bikkjedyret blir eldre siden vi var så fornøyde. Men det er jo som bare svarten at det er det DYRESTE foret tilgjengelig nå... :icon_confused:

Skrevet

Vi bruker kun det og div. godbiter på våre hunder, og er kjempefornøyde! Vi bruker Laks og ris valpefor eller Performance, akkurat like fin pels på begge. Mamma selger det foret også, veldig mange i Vadsø bruker det siden mamma er den eneste dyrlegen. Tror de aller fleste er fornøyde. Vi anbefaler Laks og ris, det er mye omega 3 i det.

*PrøvPrøvPrøvPrøvPrøv* :icon_confused:

Skrevet

Jeg brukte ProPlan på Orry for noen år siden, og for vår del er det uaktuelt å prøve det igjen. For det første likte han ikke smaken, for det andre fikk han dårligere pels og mye (og ekkel) avføring. Men hunder er jo forskjellige, jeg vet om andre hunder som fungerer utmerket på ProPlan.

Skrevet

Jeg bruker ProPlan Laks, på Roya, og det fungerer veldig fint, lite avføring, fin og fast i møkka, og blank og fin i pelsen. Vi bruker også ProPlan Laks/Kylling/Senior i pensjonatet, unntatt de som har med eget fôr av en eller annen grunn, eller som vi vet er sensitive i magen, da bruker vi Josera SensiPlus(evt ProPlan Laks, da det også er bra for sensitive mager).

Stort sett alle hundene vi har her, fungerer kjempeflott på det, det er vel 2-3 jeg vet om som pleier å bruke oss 'fast', som går på Joserafôret.

Vi har en 11 år gammel Nuffe her ganske mye, som har gått på ProPlanLaks all sin tid(siden han var her første gang 6 mnd gammel), han blir fryktelig fort dårlig i magen, om han får for mye fôr, for lite fôr, eller annet fôr, godbiter, whatever. Men på Laksen fungerer han bra, og holder vekten, på 1,5 liter fordelt på 3 måltider om dagen. :icon_confused:

Med Roya, så fikk jeg med annet fôr fra oppdretteren(Lonestar, tror jeg det het), og det feis hun mye av, og hadde mye(og løs) avføring. Fiser så og si aldri på ProPlanen, så jeg må si at jeg har bare gode erfaringer. Kattene liker også fôret. :)

Skrevet
Jeg bruker ProPlan Laks, på Roya, og det fungerer veldig fint, lite avføring, fin og fast i møkka, og blank og fin i pelsen. Vi bruker også ProPlan Laks/Kylling/Senior i pensjonatet, unntatt de som har med eget fôr av en eller annen grunn, eller som vi vet er sensitive i magen, da bruker vi Josera SensiPlus(evt ProPlan Laks, da det også er bra for sensitive mager).

Stort sett alle hundene vi har her, fungerer kjempeflott på det, det er vel 2-3 jeg vet om som pleier å bruke oss 'fast', som går på Joserafôret.

Vi har en 11 år gammel Nuffe her ganske mye, som har gått på ProPlanLaks all sin tid(siden han var her første gang 6 mnd gammel), han blir fryktelig fort dårlig i magen, om han får for mye fôr, for lite fôr, eller annet fôr, godbiter, whatever. Men på Laksen fungerer han bra, og holder vekten, på 1,5 liter fordelt på 3 måltider om dagen. :icon_confused:

Med Roya, så fikk jeg med annet fôr fra oppdretteren(Lonestar, tror jeg det het), og det feis hun mye av, og hadde mye(og løs) avføring. Fiser så og si aldri på ProPlanen, så jeg må si at jeg har bare gode erfaringer. Kattene liker også fôret. :)

Jepp, kattene mine liker også foret. De bytter mellom After Care (kastrerte og stereliserte) og Delicate (sensitiv og kresen) :P

Skrevet

Jeg har nå gått over til Pro Plan igjen etter å ha brukt litt forskjellig i hele høst, vi har vunnet fôr på utstillinger.

Når ho får Pro Plan så bæsjer ho stort sett en gang om dagen og veldig lite. Senest i dag fikk vi kommentar på hvor myk og god pelsen hennes var.

Jeg har kommet i kontakt med noen som kjøper inn stort og er med på avtalen deres, så jeg syns ikke det blir så dyrt fôr sammenlignet med mange andre typer, det kommer i 20 kg sekker.

Ingen hunder er like når det kommer til fôr, så du må nok bare prøve ut hva som fungerer best på akkurat din hund, jeg har prøvd mye forskjellig her i huset og Pro Plan har nok kommet aller best ut så langt.

Var slett ikke misfornøyd med Labb, men Pro Plan går av med seieren :whistle:

Skrevet

Datteren til A gikk på det. Hun hadde en veldig liten mengde avføring, samt fin pels og kondisjon. Greit å få tak i er det og - min erfaring. Ikke all verden men :whistle:

Skrevet

Marko (schäfer) og Yippie (aussie) har gått på Pro Plan i noen mnd nå. Før dette har aussien spist Royal Canin, mens schäferen har fått Pro Pac. Felles er at begge har fått MYE rødere pels (i det brune altså), mens den sorte pelsen nesten skinner blålig! Avføring og matlyst er det ingen ting å utsette på, så for disse hundene var dette fôret veldig bra!!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Liker å se gamle brukere savne aktivitet. Min første bruker fant sonen i 2010. 16 år, av og på, teller kanskje som gammel bruker jeg også   Tror kanskje flere søker tilbake til forum etterhvert pga økende misnøye med Big Tech data harvesting. Selv er jeg i ferd med å ta spranget fra Android til et nisje operativsystem som er upraktisk fordi Vipps og BankID ikke fungerer — men det er privat. Storebror får ikke registrert hvor mye flatulens jeg har produsert for å beregne neste ukes klimakvote. Andre deler villig alt og kommer kanskje aldri tilbake fra Facebook, Google, Alexa, Copilot og Siri. Jeg var forøvrig ikke aktiv på sonen i den dramatiske perioden alle snakker om som en andre verdenskrig. Da jeg pauset pga livssituasjon var dette et av de mest aktive forumene på norsk internett. Høyt tempo, høy temperatur. Det var trist å returnere til en spøkelsesby lik Levanger sentrum etter Magneten ble bygget.  Jeg blir like glad hver gang jeg ser aktivitet her, nær samme hva det dreier seg om, så vit at det gleder selv om det kanskje ikke kommer respons. Keep sonen alive🐾 
    • Vurderer begynne oppdatere her igjen, etter en lang periode med så mye drama og alvor i privatlivet at jeg har "fått" autistisk burnout av det. Fullstendig ute av drift og knapt i stand til et absolutt minimum av nødvendigheter for overlevelse. Edeward har gått for lut og kaldt vann med kun pliktmosjon, pliktlek, sporadiske pliktturer, ytterst få opplevelser utenfor hagen og bare et absolutt minimum av stell. Han har tolerert det skremmende bra. Robust type. Så lenge han får kos, godbiter, leker å fly etter og hull å grave dem ned i er han tålelig fornøyd med livet. Mamsen hans er ikke like lett å glede. Sykdom fra forgiftninger og stress pga gjentatte innbrudd har ikke lettet den psykiske og emosjonelle byrden av samtidig alvorlig personkonflikt i nær relasjon. Forhistorien er for lang til å fortelle, men den er alvorlig nok til at jeg har riesen istedenfor dvergpuddel. Noe av det er så alvorlig, jeg tror det er direkte hensynsløst å påminne om at ting som foregår på skjerm og fremstår som en slags fiksjon i de flestes hverdag er harde realiteter for andre, som meg. Alle har lest om lastebil-Jonas, for å ta et eksempel. Sånne ting fortonet seg som en slags fiksjon for meg ihvertfall, all den tid jeg ikke var utsatt for liknende selv i min egen hverdag. En kan lese om iranske agenter og kjøkkenkjemi terrorister som skader seg selv og må ha hjelp, men skjermen skaper en betryggende følelse av at det er en slags fiksjon, selv om det er nyheter, for det skjer jo ikke her foran meg i mitt nabolag — helt til en mann med jaktrifle prøver klatre inn vinduet ens kl 05:30 på morgenen og en står der bak døren i bare trusa og venter på døden med en kjøkkenkniv i hånden, i håp om å i det minste klare merke fyren for drapsetterforskerne - og det som plager en mens en står der og rister av adrenalin er: "I'm not decent! Jeg skulle tatt på en t-skjorte. Jeg er uanstendig lite kledd for anledningen." Akkurat det plaget meg i den situasjonen.  Han klarte forøvrig ikke komme seg inn gjennom det smale vinduet jeg hadde latt stå åpent, så jeg slapp med skrekken og unngikk ydmykelsen i bli sett, drept og funnet i bare trusa, hvilket også var en lettelse. En vet aldri hvordan en reagerer på ekstreme situasjoner før en er i dem. Jeg vet st jeg sover ikke uten noe på overkroppen igjen ^^ Det neste som virkelig plaget meg overraskende var at hans samboer og to barn måtte "feire" jul alene etter at politiet skjøt og drepte ham neste gang han la seg på hjul for å prøve drepe meg igjen, fordi han ble desperat og åpnet ild mot dem først. Jeg var veldig emosjonelt berørt av de stakkars etterlatte. Gnog meg hardt, lenge. ..men det der var i 2016, og er på deilig avstand nå.  I løpet av året som har gått har jeg bare blitt kronisk blyforgiftet av at en gjøk med foil impressioned key har låst seg inn og ut av hjemmet mitt og stappet blypasta fra bilbatterier i vannrørene med ujevne mellomrom mens jeg har vært ute med Edeward, og også sprayet ALLE klær, håndklær og sengetøy med ufortynnet Karate Zeon CS 5.  Blyet oppdaget jeg omsider ved kroppslige symptomer, som akutt diabetes, metallsmak og synlige partikler i vannet. Det ufortynnede landbrukskjemikaliet i klærne oppdaget jeg ikke før uker etter å endelig ha anskaffet boligalarm. Det hadde svidd og klødd intenst veldig lenge og jeg hadde "fått" en skremmende mengde føflekker og andre hudforandringer, men jeg hadde ingen anelse om hva som var årsaken før jeg begynte skylle klær med renset vann (omvendt osmose apparat) for å få ut hva jeg trodde var bly fra vannrørene. Klærne produserte et merkelig skum. Det skummet mer jo mer jeg skylte. Viste seg etter mye undersøking å være et heslig ekkelt insekticid laget for å SITTE på planter i regn og vind. Ikke før etter hydrolyse med ekstrem pH ville noe av det slippe fra tekstilene, og de mengdene med mikrokapsel debris som kommer ut av dem etter å ha brutt ned virkestoffet forteller en skremmende historie om gjentatt sprøyting om og om igjen over tid. Alle de "små" tingene. Drama og intriger i personlige relasjoner har allikevel tæret mer. Fra å ha vært en såkalt ressursterk, høytfungerende autist som maskerte godt nok til å passere som noenlunde nevrotypisk, så har jeg kollapset til et dysfunksjonelt nivå av autisme folk flest forbinder med ordet. Knapt evnet spise. Dusjet to ganger i uka. Tror jeg brukte de samme sokkene fire dager på rad en uke. Fullstendig ute av drift. Vekslet mellom apatiske shutdowns i time etter time med samme repetitive mobilspill for å unngå hysteriske panikkanfall meltdowns fra psykologiske triggere hvis rammer fort dersom jeg ikke holder intenst fokus på noe for å hindre tankene fra å vandre og uunngåelig påminne meg noe som utløser en kaskade av akkumulativt triggende minner. Det er sluttsummen på kassalappen som teller, mente Reitangruppen. Hver enkelt vare en plukker med seg på tur gjennom IKEA gir ingen stressrespons i seg selv.  Forrige gang jeg hadde meltdowns var forøvrig i barndommen, før pubertet. Tror jeg egentlig var ganske robust jeg også. Som en abusive cluster b personlighet uttalte i irritasjon som gled over i sadistisk forventningsglede: "Sterke mennesker bøyer seg ikke, (men) de knekker (til slutt)."  Årsaken til å velge skrive her igjen nå er at den verste biten, den alvorlige konflikten i nær relasjon, den er i praksis løst. Det kan ta lang tid før det ekstremt toksiske, interpersonlige dramaet er over, men selve problemet er løst. Det praktiske problemet er uskadeliggjort. Som en litt stereotypisk praktisk anlagt og materielt fokusert asperger (tidligere vellykket maskberger) tror jeg det å ha løst det praktiske og konkrete problemet som var kilden til hele konflikten automatisk fikser konflikten etterhvert også, så det ser ut som lys i enden av tunellen, selv om det fortsatt er mørkt her inne og jeg ikke vet hvor utgangen er ennå. Naboen dukket forøvrig opp sprell levende, Edeward har vært fin i magen hele året, ikke tisset inne igjen og tar det hele overraskende fint. En virkelig god gutt med de beste intensjoner.  Jeg HÅPER vi snart har nok sjelefred og så lave blynivåer at jeg orker begynne gå turer og dele opplevelser med Edeward utenfor hagen igjen. Oppdaterer plutselig om situasjonen endrer seg så mye som jeg håper den gjør snart. Bilde hører med:  
    • Kan hunden gå på varm asfalt før den skal bade? Usikker om jeg skal ta de med fordi redd for potene, Tar hånda mot asfalt og føles ikke varm, Men hvor varmt er det før deres hund ikke går på asfalt?
    • Hvilke langhårete hunder krever minst pelsstell? Og mest pelsstell? Kun for kjekt å vite.
    • Vurderer å kun holde meg til hund. Selv om jeg også har lyst på andre typer dyr. Kjekt med litt forskjellig synes jeg men hvis det er en ulempe og til hinder for hundene går jo ikke det. De er viktigst.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...