Gå til innhold
Hundesonen.no

Portugisisk vannhund og jakt


Klementin

Recommended Posts

Når man jakter med fuglehund så krever dette noen ting:

1. At hunden jakter riktig i vinden

2.Tar stand på fugl ( hunden kjenner lukta av rypa og tar stand på dette ). Derfor er det vitkig at hunden jakter riktig i vinden slik at den har sjans til å lukte fuglen og ikke bare løper de opp.

3. Har nok jaktlyst til å jakte time etter time selv om den ikke finner fugl

Disse tingene ligger instiktene til fuglehunden. Er vanskelig å lære inn hos en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er den fra noe jaktlinjer/trent til jakt?

For å svare for klementin; Nei, hennes hund er ikke fra jaktlinjer (for de linjene eksisterer nok ikke). Portugiseren har aldri vært brukt i fuglejakt, kun som apportør (og som kaninjeger). Så vidt meg bekjent finnes det ingen som avler på portiser med fuglejaktegenskaper heller.

Sjansen for å lykkes med apportering er nok større enn fuglejakt, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man jakter med fuglehund så krever dette noen ting:

1. At hunden jakter riktig i vinden

2.Tar stand på fugl ( hunden kjenner lukta av rypa og tar stand på dette ). Derfor er det vitkig at hunden jakter riktig i vinden slik at den har sjans til å lukte fuglen og ikke bare løper de opp.

3. Har nok jaktlyst til å jakte time etter time selv om den ikke finner fugl

Disse tingene ligger instiktene til fuglehunden. Er vanskelig å lære inn hos en hund.

Hmm? Det er da visselig ikke bare stående fuglehunder som kan brukes på fuglejakt! :closedeyes: Det finnes jo støtende fuglehunder også, og jeg vil tro at en portis heller kan bli brukt som det, enn som en stående. Å ta stand på jaktbare dyr/fugler er det meget få hunder som gjør, dersom de ikke er stående fuglehunder, derimot finnes det en drøss andre hunder som brukes på helt andre måter. ;)

Til TS:

Hvilke dyr/fugler er hunden opptatt av? Hva gjør hunden siden du mener den har jaktinstinkt? Kan dere videreutvikle hundens måte å jakte på til noe brukbart?

Hvis å jakte er noe som mer eller mindre blir trent inn hos hunden, så kan man sikkert ikke regne med at hunden holder like lenge, eller er like giret og engasjert, som en hund som har instinktene i behold. Men å jakte litt med hunden bør vel likevel gå an..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil det å "ta stand på fugl" si egentlig? Er det det fuglehunder gjør når de oppdager en fugl, og når flere av dem løfter den ene forlabben og "stirrer" på dyret?

Det gjør nemlig My :icon_confused:

Ehmm. Å ta stand betyr at hunde stiller seg sånn som du beskriver. På noen fugletyper/arter(?) f.eks. rype, fungerer det med at fuglen trykker. Da trykker den seg ned i bakken for å gjemme seg. Hunden står da slik til føreren kommer, og hunden springer mot fuglen, da flyr den opp (og blir skutt, hvis man er heldig). :)

(Dårlig å forklare? Næsj :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehmm. Å ta stand betyr at hunde stiller seg sånn som du beskriver. På noen fugletyper/arter(?) f.eks. rype, fungerer det med at fuglen trykker. Da trykker den seg ned i bakken for å gjemme seg. Hunden står da slik til føreren kommer, og hunden springer mot fuglen, da flyr den opp (og blir skutt, hvis man er heldig). :icon_confused:

(Dårlig å forklare? Næsj :))

Interessant å lese! :yes:

Har jo sett fuglehunder som tar stand på bilder, men har aldri vært sikker på om det er "det de gjør" på bildene - så når jeg begynte å legge merke til samme atferden på min gjeterhund(!) ble jeg nysgjerrig. Og når jeg leste denne tråden husket jeg på å spørre også :P

Vet om noen aussier som blir brukt som "jakthunder" på elg - men det går vel mer på å spore opp elgen og hjelpe jegeren å finne dyret han skal skyte.

Fuglehunder som brukes i jakt, skal de finne fugler ved hjelp av overværssøk eller lignende for så å ta stand/legge seg ned/skremme opp fuglene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å lese! :yes:

Har jo sett fuglehunder som tar stand på bilder, men har aldri vært sikker på om det er "det de gjør" på bildene - så når jeg begynte å legge merke til samme atferden på min gjeterhund(!) ble jeg nysgjerrig. Og når jeg leste denne tråden husket jeg på å spørre også :P

Vet om noen aussier som blir brukt som "jakthunder" på elg - men det går vel mer på å spore opp elgen og hjelpe jegeren å finne dyret han skal skyte.

Fuglehunder som brukes i jakt, skal de finne fugler ved hjelp av overværssøk eller lignende for så å ta stand/legge seg ned/skremme opp fuglene?

De går helst mot vinden, da kjenner de lukten med vinden :) Overværssøk? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener spor og litt rundering med min hund, og når hun ikke går spor men bruker nesa si for å "finne frem" til gjenstander, figuranter osv. så kaller man det overværssøk - siden de ikke går etter spor på bakken, men bruker vinden osv. for å finne frem til det de skal søke opp. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener spor og litt rundering med min hund, og når hun ikke går spor men bruker nesa si for å "finne frem" til gjenstander, figuranter osv. så kaller man det overværssøk - siden de ikke går etter spor på bakken, men bruker vinden osv. for å finne frem til det de skal søke opp. :)

Åja :icon_confused:

Ja, det er det fuglehunder gjør :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuglehunder som brukes i jakt, skal de finne fugler ved hjelp av overværssøk eller lignende for så å ta stand/legge seg ned/skremme opp fuglene?

Det vanlige på stående fugliser er at de skal finne fugl ved hjelp av overværssøk ja - det er ikke ønskelig med hunder med lav nese, de skal ta stand på jaktbar fugl og på kommando reise fuglen. På ny kommando skal de raskt sette seg (noen bruker sikkert dekk eller stå også, mest vanlig er sitt) slik at jegeren får skyte. Deretter skal de lete etter gjenliggere og apportere skutt fugl på kommando.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuglehunden søker på overværsøk og når den finner fuglen vil en stående fuglehund stille seg inn slik at den forteller jegeren hvor fuglen ligger. Ved hjelp av hale, kropp og nese holder fuglen "stand". Den bruker kroppen til å vise jegeren hvor fuglen ligger i terrenget og har som oppgave å opptre akkurat truende nok til at fuglen blir, men ikke så mye at den flyr. Når jegeren kommer opp til hunden og ved hjelp av hunden fått en anelse om ca hvor i terrenget fuglen ligger skal fuglen reises. Her kan jegeren velge å reise fuglen selv eller å gi hunden reisnings ordre (vanligst med det siste), da hunder løser ut av standen og raser mot fuglen for å få den i lufta så jegeren kan prøve å treffe.

En støtende fuglehund (f eks springer) jobber i grunn ganske likt, men den holder seg mye nærmere jegeren (30-40m maks ut= skuddhold) og jager opp fuglen direkte. Her ser jegeren på hunden før den reiser fuglen at fuglen er funnet.

Apporterende hunder henter viltet etter at det er det er felt. I storbritannia hender det ofte at man har støtende eller stående fuglehunder for å finne fuglen, og så brukes de apporterende hundene til å hente inn viltet (late rikmenn i storbritannia?:icon_confused:)

Tror det vil bli vanskelig å få en portis til å bli en jaktkamerat av kaliberet til en setter, men den vil nok kunne fungere kort som apporterende hund iallefall, og kanskje støtende? men det vet jeg ikke, kommer ann på hvordan de har vært avlet tidere. Det med stand er ett innstinkt som er avlet frem:)

Vet ikke om dette var gode forklaringer på noe, men håper det hjalp noen litt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvorfor man ser så mange andre raser ta stand på fugler og andre dyr. Emma gjør det av og til, og hun er jo en papillon/yorkshire terrier blanding (ikke mye jakthund er i gården *ler*) mens My gjør det nesten hver gang hun ser en fugl. Ser hun en fugl i lufta stopper hun opp uten å løfte foten, og følger fugelen med øynene til den forsvinner ut av syne...

Fugler på nært hold skal jages da, spesielt duer og måser. :) Kråker er litt ekle for de kan bli sure nemlig og jage tilbake! :P

My har vel en grei unnskyldning, hun er jo gjeterhund og er veldig opptatt av å "få alt med seg" og "holde kontrollen" på ting. Hun er veldig observant, også tror jeg hun har en god posjon jaktlyst/byttedrift for hun er veldig opptatt av ting som rører på seg. Tror fugler er "midt i blinken" for henne der siden de rører såppass raskt på seg, og har så fin størrelse. De vekker iallefall mye innstinkter i henne, det er helt sikkert..

Emma har en god del "jagelyst" i seg, er jo terrier må vite. Men jeg er faktisk usikker på hva Emma hadde gjort om hun hadde fått sjangsen til å "fullføre" en jakt... Hun har prøvd å spise en kattunge en gang så :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvorfor man ser så mange andre raser ta stand på fugler og andre dyr. Emma gjør det av og til, og hun er jo en papillon/yorkshire terrier blanding (ikke mye jakthund er i gården *ler*) mens My gjør det nesten hver gang hun ser en fugl. Ser hun en fugl i lufta stopper hun opp uten å løfte foten, og følger fugelen med øynene til den forsvinner ut av syne...

Hundene dine tar nok en slags "stand" i form av at de stopper opp ved interresante ting. Føtter ol komemr av seg selv. Men jeg tviler på at standen er lik som på en fuglehund, at hunden i samme grad forteller hvor byttet er. Men på den andre siden, standen er jo ett resultat av selektiv avl på ett instinkt. kanskje dine har dette i seg enda? hunder har jo mye av villdyret i seg fortsatt, selv om de kanskje ikke ligner så mye på dem. Fra naturens side blir vel stand brukt for å fortelle resten av jaktflokken at "her er det mat!", så kommer resten av følget for å hjelpe til:) Så er nok derfor mange hunder fortsatt stopper opp, de har det bare i seg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standinstinkten är i utgångspunkten samma beteende som vallhundens "eye", ett smygbeteende som vilda hundar och vargar har på repertoaren. Alla hundar har något av det och många hundar "vallar" även om de inte är vallhundar. Det är bara det att man hos vissa raser har selekterat på just det här sättet att jaga. Det som är unikt med de stående fågelhundarna är väl att de tar stånd på vittring, inte på syn. De flesta andra hundar visar nog mest smygbeteenden på synintryck.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm? Det er da visselig ikke bare stående fuglehunder som kan brukes på fuglejakt! :closedeyes: Det finnes jo støtende fuglehunder også, og jeg vil tro at en portis heller kan bli brukt som det, enn som en stående. Å ta stand på jaktbare dyr/fugler er det meget få hunder som gjør, dersom de ikke er stående fuglehunder, derimot finnes det en drøss andre hunder som brukes på helt andre måter. :icon_confused:

Det er helt sant, og flere som har beskrevet det her inne.

Siden typen ville ha gordon setter så forholdt jeg meg til å fortelle hva en setter gjør.

Som Fanny sier, en stående fuglehund tar stand på vittring ( lukten ) og ikke ved synet. Rypa/skogsfuglen er flink til å gjemme seg og det er en tøff oppgave for hundene noen ganger å finne dem.

En god fuglehund finner vel ca 20% av fuglene i terrenget ...... og det sier litt.

Men sånn må det være, ellers ville fuglene vært utryddet for lenge siden, om de ikke klarte å gjemme seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om en mellompuddel og flere storpudler som brukes på rypejakt. Men nå er puddelen er gammel vannapporterende fuglehund og ganske mange har mye/en del jaktinnstinkt. Til og med Sølve tar stand.. på kjøttmeis riktignok.. :icon_confused:

Men nå har kanskje puddlene mer jaktinnstinkt enn portisene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om en mellompuddel og flere storpudler som brukes på rypejakt. Men nå er puddelen er gammel vannapporterende fuglehund og ganske mange har mye/en del jaktinnstinkt. Til og med Sølve tar stand.. på kjøttmeis riktignok.. :icon_confused:

Men nå har kanskje puddlene mer jaktinnstinkt enn portisene?

Portisen er også en gammel vannapportør :P

Tviler på de har større jaktinstinkt egentlig. Det er så mye jakt i portisen min. Hun jager alt som beveger seg, fugl, mus og rådyr... hehe. Men snur på 100 meter. Hun kan ligge og lure på en fugl som tripper rundt her, og så reiser hun seg og står stiv som en stokk før hun plutselig jager.

Tenkte muligens støtende ja. Å få denna til å apportere skutt fugl tror jeg blir krevende. Hun ville mest sannsynlig stukket og gjemt seg med byttet, og fillerista det til det ikke var en fjær igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...