Gå til innhold
Hundesonen.no

Spør for en venn..


Red Merle

Recommended Posts

En venn av meg ba meg om å lage en tråd ang rase valg:P Så jeg tar det kort egentlig, med det som er mest relevant.

Hunden skal hovedsakelig være turkamerat og følgesvenn. Men den skal ikke være noen sofa pute, den skal aktivt være med på lange turer hver dag i skogen og i terreng. Min venn ønsker også å trene den i lydighet, aglity og kanskje litt bruks. Det er forsåvidt ingen ambisjoner om å konkurre annet en å dra på en utstilling eller to.

Hunden skal være:

-Middels stor av størrelse

-Middels pelsstell

-Lettlært

-Aktiv

-Livsglad

-Førerorientert

-Famlievennlig (sosialisering har selvsagt mye og si her)

Min venn har litt erfaring, da de har hatt hund før.

Så, har dere noen forslag til rase? Jeg er helt blank selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Islandsk fårehund, bull terrier, collie korthår/langhår, dansk-svensk gårdshund, dalmatiner, entleucher sennenhund, flatcoated retriever, labrador retriever, hvit gjeterhund, lagotto romagnolo, lancashire heeler, lapsk vallhund, pinscher, stabyhound, tervueren, groendael(HVORDAN skriver du det da?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke de rasene litt sære i forhold til hva det store flertallet kunne ønske seg? Da med tanke på utseende.

Huh?

Men jeg tror nok de rasene trenger litt mer enn middels pelsstell :)

Islandsk fårehund, bull terrier, collie korthår/langhår, dansk-svensk gårdshund, dalmatiner, entleucher sennenhund, flatcoated retriever, labrador retriever, hvit gjeterhund, lagotto romagnolo, lancashire heeler, lapsk vallhund, pinscher, stabyhound, tervueren, groendael(HVORDAN skriver du det da?)

Groenendael ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg fikk plukke ut 18 raser jeg ser på som "attraktive" og vi la til en puddel og portisen så vi fikk 20 raser med bilder, hvor stor andel av de vi spurte tror du ville valgt noen av de to sistnevnte?

Portisen er ikke spesielt godt kjent for mannen i gata, men mange som sier at hvis det er noe de ikke skal ha så er det puddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg fikk plukke ut 18 raser jeg ser på som "attraktive" og vi la til en puddel og portisen så vi fikk 20 raser med bilder, hvor stor andel av de vi spurte tror du ville valgt noen av de to sistnevnte?

Portisen er ikke spesielt godt kjent for mannen i gata, men mange som sier at hvis det er noe de ikke skal ha så er det puddel.

Vel, trådstartar spørr ikkje direkte etter hunden i gata heller? Trådstarter spør om forslag til raser som kunne passe. Og då synst TollerRetriever at Puddel og Portis passa beskrivelsen (sjølv om dei kanskje ikkje gjer det :)). Sjølv om rasen er sær og litt spesiell så kan det hende at den er den perfekte rasen for trådstarter sin venn. 

Utsjånad går ikkje fyrst veit du, og ytre til hunden fortell ikkje kva eigenskapar som skjular seg bak pelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke de rasene litt sære i forhold til hva det store flertallet kunne ønske seg? Da med tanke på utseende.

Tja, om man skal følge din tankegang er det jo litt merkelig at det er såpass mange som har puddel, samt at portisen er en rase i vekst her i landet? At DU ikke liker utseendet er jo totalt irrelevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, om man skal følge din tankegang er det jo litt merkelig at det er såpass mange som har puddel, samt at portisen er en rase i vekst her i landet? At DU ikke liker utseendet er jo totalt irrelevant.

Jeg holder min egen mening delvis utenfor. Hvis du mener at puddel er populært uavhengig av eiers alder og allergi, så er det ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror generelt sett at mange puddeleiere er litt eldre enn andre hundeeiere, og det er vel ikke så mange under 30 som skaffer seg en puddel uten at det er allergi i bildet.

Da lært jeg no nytt i dag, for jeg ser endel som er yngere enn 30 med puddel. Selv trodde jeg at puddel var en ganske så utbredt rase her i Norge (uten allergi eller ikke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror generelt sett at mange puddeleiere er litt eldre enn andre hundeeiere, og det er vel ikke så mange under 30 som skaffer seg en puddel uten at det er allergi i bildet.

Akkurat der tar du helt feil. I motsetning til deg er jeg er aktiv i puddelmiljøet og kjenner mange med puddel (både under og over over 30) og flertallet av puddeleiere har ikke allergi.

Men jeg vil tro at det finnes en høyere andel hundeeiere med allergi i Puddelklubben enn i andre raseklubber. Selv er jeg allergisk, men jeg kan ramse opp i fleng andre puddeleiere som ikke er det. Jeg kjenner heller ikke så innmari mange over 60 som har puddel, derimot kjenner jeg flere barnefamilier og spreke jenter som +/- 30år som har en aktiv røytefri og lettlært hund, dvs puddel.

Tilbake til TS: Jeg jeg tror ikke puddel eller portis passer trådstarter baser på ønsker rundt pelsstell. De krever mye. Kan en labrador eller golden være et alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte puddel og jeg er da ikke allergisk. Ville ha en liten til mellomstor hund som var lettlært og da passer jo Puddelen bra. Men endte opp med en papillon da :)

Men pudler er kjempefine hunder! De jeg har møtt er værtfal det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg til en viss grad deler thomas84 (mis)oppfattning om at de som skaffer seg puddel gjerne er litt opp i årene. Men det er jo slik "myten" er da, gamle damer med blått hår, med en puddel eller to trippende ved siden av. Det er nok slik at det er endel som oppfatter puddelen som en gammeldamehund, selv om den egentlig ikke er det. (Men kanskje var den det i større grad før?).

Jeg vet også om unge folk som har puddel... eller, en person da ha ha, jente på 21. Men jeg vet om flere eldre mennesker som har puddel enn unge, men så er det uansett mest gordon settere og jakthunder her da.

Så det jeg mener er at det er nok mange som ikke vet at det er mange unge mennesker som skaffer seg puddel, det er jo den ultimate "jålerasen"da :) (og igjen, den er jo ikke det, men det er nok kanskje det stempelet rasen har fått gjennom årene?)

Men... dette var jo en liten avsporing da.

Som sagt tror jeg dalmatiner kanskje kunne passe til personen som vil ha hund, men puddel kan nok være et like bra valg.

Hva slags rase har hn erfaring med fra før da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat der tar du helt feil. I motsetning til deg er jeg er aktiv i puddelmiljøet og kjenner mange med puddel (både under og over over 30) og flertallet av puddeleiere har ikke allergi.

At jeg tar HELT feil blir i hvert fall feil å si. Bare fordi det også finnes yngre mennesker som vil ha puddel, så betyr ikke det at jeg tar feil i min teori om at snittalderen på puddeleiere er noe høyere enn for veldig mange andre raser.

Virker som at dere er så gira på å avfeie min teori at dere blir litt overivrige. Jeg tar jo ikke HELT feil, bare for å gjenta meg selv.

Er forskjell på å mene at det kun er gamle mennesker som har puddel, og mene at snittalderen er litt høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...