Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva skal jeg gjøre?


Sju

Recommended Posts

Vanja, Skjønner godt at det var en tøff avgjørelse, og det står stor respekt av valget ditt!

Ønsker dere begge masse lykke til, og håper virkelig at du kommer til å fortsette å være på forumet, for det er veldig hyggelig å ha deg her!

Masse lykke til!

Endelig en fornuftig settning.. folk som ikke klarer å ta vare på sine dyr pga av sykdom skal å bør ikke ha dyr.... alt annet er bare egoistisk tankegang.

Du visste meget godt om dine vansker å skulle ALDRI gått til annskaffelse av hund.. brutalt sagt å skrevet men sånn er det bare.

Håper du ikke gjør samme tabben en gang til ... kjøp deg et kosedyr istedet til trøst

He he .. å det betydde hva ?

Er ingen vits i å pakke inn sine synspunkter i bomull å vise falsk sympati.. thats life .. å jeg personelig mener at hun aldri skulle kjøpt seg hund men heller et ksoedyr.

Og det der skjønner jeg ikke poenget med i det hele tatt. Helt unødvendig. Og lavmål, til de grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 141
  • Created
  • Siste svar

Utrolig tøff avgjørelse, Vanja. Må si jeg har veldig stor respekt for deg som klarte å ta den avgjørelsen. Det er 100 ganger enklere å få en voksen hund. Jeg fikk en unghund, godt oppdratt fra før men på vei inn i trassalder, og også det var mye lettere enn en valp. Og jeg fikk heller ikke noe negativ tilbakemelding på hunden, fordi jeg bor alene og kan ordne opp selv. En voksen hund som er godt oppdratt, som du får til våren/sommeren, tror jeg kan bli veldig bra. De fleste hunder trenger et par-tre mnd på å bli kjent med deg og de rundt deg og vite hvordan det er hos deg, deretter går alt som smør. Jeg har selv vært relativt langt nede i vinter, og Roya har av og til ikke fått mer enn sine tre turer ut daglig, men det har gått bra, for hun klarer å slappe av en hel dag, tygge på margbeina sine og ellers bare sove/sløve. Med en valp er det noe helt annet, for den krever noe hele tiden.

Du får ha lykke til med letingen etter en voksen hund etterhvert. www.finn.no, www.zett.no, www.trofast.org(synes jeg virker som et veldig bra sted), fod-gården, osv er steder der du kan finne omplasseringshunder. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig en fornuftig settning.. folk som ikke klarer å ta vare på sine dyr pga av sykdom skal å bør ikke ha dyr.... alt annet er bare egoistisk tankegang.

Du visste meget godt om dine vansker å skulle ALDRI gått til annskaffelse av hund.. brutalt sagt å skrevet men sånn er det bare.

Håper du ikke gjør samme tabben en gang til ... kjøp deg et kosedyr istedet til trøst

Skjønner ikke hvorfor du gidder.. Folk som bare skal spre dritt, skal OG bør ikke være på forum med andre som faktisk bryr seg. Alt annet er bare egoistisk og i ditt tilfelle nedverdigende....!

He he .. å det betydde hva ?

Er ingen vits i å pakke inn sine synspunkter i bomull å vise falsk sympati.. thats life .. å jeg personelig mener at hun aldri skulle kjøpt seg hund men heller et ksoedyr.

Jeg mener du skulle kjøpt deg en kosebamse i stedet for en PC! :ahappy:

Sju; flott avgjørelse, at du setter Heikki fremst.. Lykke til i jakten på ny hund, hold oss oppdatert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får si som vedkommende, det var MIN persolige mening, hvorfor pakke det inn i falsk sympati ?

Tror du ikke det er en viss mulighet for at det var mange ganger værre for Vanja å få den kommentaren nå som hun allerede er så langt nede og har tatt en så tøff beslutning ?

At det finnes ganske mange der ute som synes at folk med kroniske lidelser som kan gå utover hunden, ikke skal ha seg hund, er vel ikke veldig overraskende. Ja, det var krasst formulert, men det er allikevel et ærlig standpunkt som kan og bør debatteres. Å latterliggjøre at folk har skrivevansker er ikke det samme.

Jeg forstår det som du kjenner TS privat, og jeg skjønner at du da blir ekstra provosert. Jeg er helt for kranglete debatter hvor sarkasmene hagler, men kommentarer av akkurat den typen når folk åpenbart har et problem, bør stoppes i selvsensuren. Mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare ønske deg lykke til videre.

Et forslag for å bygge et ”hundenettverk” rundt deg kan jo være å komme seg inn i en hundeklubb. Ser at du bor i lørenskog, da har du jo kanskje kort vei til Lørenskoghundeklubb? De holder vel både kurs og felles treninger. Ellers har man jo både Stovnerhundeklubb og Oslo & omegn i nærheten. Å komme seg inn i et godt hundemiljø med faste opplegg kan kanskje gjøre hverdagen med ny hund noe enklere?

Ellers vil jeg rose flere av menneskene her inne. Flott å se at så mange her stiller opp og tilbyr hjelp (gjelder ikke bare i dette tilfellet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det finnes ganske mange der ute som synes at folk med kroniske lidelser som kan gå utover hunden, ikke skal ha seg hund, er vel ikke veldig overraskende. Ja, det var krasst formulert, men det er allikevel et ærlig standpunkt som kan og bør debatteres. Å latterliggjøre at folk har skrivevansker er ikke det samme.

Uten å snakke om tilfellet i denne tråden i det hele tatt, så er jeg enig med deg - det bør kunne diskuteres. Selv har jeg to potensielle funksjonshemmende sykdommer (vel, ikke potensielle, for jeg er funksjonshemmet - dog ikke i den grad at jeg ikke kan ha hund.. Enda), men det er en forskjell på å diskutere sånt generelt, og å svare slik vedkommende gjør. For å være helt ærlig, så syns jeg den "kjøp deg tøyhund"-type argumentasjonen er tåpelig.

Skal man førstes debattere hvorvidt folk med ymse funksjonshemninger - det være seg fysiske eller psykiske - bør og kan ta seg av hund, så får man debattere DET, å be noen om å kjøpe seg hund i lekebutikken er ikke å debattere, det er å slenge dritt.. Og i akkurat dette tilfellet, så slenges det dritt til en som allerede har det vanskelig. Det er ikke spesielt konstruktivt heller, er det vel?

EDIT: Når det er sagt, så syns jeg ikke at det er en menneskerett å eie hund, nei. Kan man ikke ta seg av dyret tilfredsstillende - det være seg på egenhånd eller ved hjelp av et nettverk - så bør man ikke ha hund. Og igjen, jeg uttaler meg generelt, ikke om denne saken spesielt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at du har kommet frem til en beslutning.

Er sikkert vanskelig og trist men du kan jo få en ny sjans senere :ahappy:

Og du Bugsy:

Endelig en fornuftig settning.. folk som ikke klarer å ta vare på sine dyr pga av sykdom skal å bør ikke ha dyr.... alt annet er bare egoistisk tankegang.

Du visste meget godt om dine vansker å skulle ALDRI gått til annskaffelse av hund.. brutalt sagt å skrevet men sånn er det bare.

Håper du ikke gjør samme tabben en gang til ... kjøp deg et kosedyr istedet til trøst

Er bare patetisk.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugsy: Det er nesten så jeg ikke gidder å kommentere det du sier engang, du kjenner meg ikke og jeg skal ærlig innrømme at på det humørnivået jeg befinner meg på nå gjorde kommentarene dine sinnsykt vondt. Du har ingen anelse om hvordan jeg har det, hvilke livserfaringer jeg har, du har faktisk ingen anelse om noe som helst som har med meg å gjøre, og selv om jeg er klar over at man må regne med å måtte tåle litt av hvert når man snakker med folk over nett, så ser jeg virkelig ikke poenget med å slå og sparke meg når jeg befinner meg så grundig langt nede fra før av.

(så fikk jeg veldig lyst til å kommentere noe Caligula sa, siden jeg likevel er i kranglehumør her: dersom det var stygt gjort av Charlott/Landy å kommentere Bugsys skrivefeil, hva er det som gjør det riktig av Bugsy å påstå at det eneste dyret jeg noen gang skulle hatt og kan ha er en teddybjørn? For 2ne har rett, det faller faktisk i kategorien drittslenging, og det trenger jeg faktisk ikke nå..!)

--

Så en generell post, bare...

Jeg er fullstendig klar over at i den tilstanden jeg er i nå vil det ikke være riktig av meg å bare skaffe meg en ny hund. Jeg er jo ikke helt dust i huet heller! På den annen side må jeg nesten få forsvare meg med at denne gangen var det verre enn noen gang og det kom helt uventet. Samtidig gjelder denne situasjonen jo også en veldig krevende valp jeg atpåtil har vært nødt til å ta meg av helt på egen hånd.

Nå som jeg har begynt på medisiner og er på "riktig side" av jula er jeg 100% sikker på at om jeg f.eks. uti april måned får meg en voksen hund jeg kan bruke hele sommeren og høsten på å bli kjent med, vil det hele gå mye bedre. Jeg har skrevet dette før, jeg syns ikke jeg trenger å gjenta meg selv...

Jeg vet veldig godt og har erfart selv at en hund hjelper enormt mye på den mentale fronten. Jeg skrev jo selv for ikke så veldig lenge siden (toppen et døgn eller to, vel?) at de alvorligste problemene starta da mamma flytta bort med sin voksne, trygge stabile hund som jeg kjente godt og som kjente meg godt..!

Så vil jeg bare si takk til alle som ønsker meg lykke til, og nei, jeg kommer ikke til å slutte å være her på doggis. Jeg trives veldig godt her og har fått venner her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man førstes debattere hvorvidt folk med ymse funksjonshemninger - det være seg fysiske eller psykiske - bør og kan ta seg av hund, så får man debattere DET, å be noen om å kjøpe seg hund i lekebutikken er ikke å debattere, det er å slenge dritt.. Og i akkurat dette tilfellet, så slenges det dritt til en som allerede har det vanskelig. Det er ikke spesielt konstruktivt heller, er det vel?

Nei, konstruktivt er det ikke, og ikke spesielt hyggelig. Men skreller vi av uhøflig retorikk er det argumenter til en debatt der. Det er mulig jeg har misforstått og at alle kjenner hverandre i denne tråden, og dermed har et mye helere bilde enn det jeg har av situasjonen. Men hvis det er flere enn meg som ikke kjenner TS, og som heller ikke kjenner nicket, så synes jeg det er litt drøyt at nærmere 90% ivrer for at TS straks skal se seg om etter voksen hund, ja nærmest heier det frem ved å legge inn linker etc. TS forteller selv at både hun og hennes far har det såpass vondt nå at det er vanskelig å ta vare på noe annet enn seg selv og at valpen til en viss grad blir forsømt. Jeg synes det er flott at hun da tar ansvar og leverer tilbake valp til oppdretter. Men når hun forteller at hun på kort tid har måttet omplassere to rotter og denne valpen, fordi hun er syk, da synes jeg det er på tide å tenke seg om før man straks begynner å se etter en ny hund. (Tror TS skrev om noen uker/måneder.)

Jeg mener overhodet ikke at folk med kroniske lidelser, det være seg psykiske eller fysiske er generelt uskikket til å ha hunder. Tvert imot, holdt jeg på å si, for eksempel uføretrygd er kanskje ikke en fest for de det gjelder, men for hundene er det jo en kjempebonus med en eier som ikke er borte 40 timer i uken. Men da er det endel ting som må være på plass. Og hvis ikke alle ting er på plass akkurat nå, hva med å vente litt? Legge det litt på is rett og slett? Vi er mange som har måttet utsette hundekjøp en stund på grunn av forskjellige omstendigheter. En kaotisk tid i livet, hvor man enda ikke har funnet den riktige behandlingen, og hvor ting er vanskelige også utenom depresjonen (hvis jeg ikke har misforstått), det er ikke helt den rette tiden for hund.

Jeg vil understreke til Sju at jeg skriver ut fra hva jeg vet generelt om eiere med kroniske lidelser, og litt mer spesifikt utifra det du skriver. Jeg kjenner ikke deg i det hele tatt. Det kan godt hende du om et par måneder blir en fantastisk hundeeier. Men jeg vil råde deg til å vente til livet ditt er mer stabilisert, og til du har funnet en behandling som gir deg mer kontroll over dårlige perioder. Det tror jeg ikke du kommer til å angre på hverken for din egen del eller hundens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg er helt enig med deg Caligula.

På en generell basis, så tror jeg at du Sju, uten at jeg kjenner deg, men det lille inntrykket jeg har fått av deg her inne, helt sikkert en dag blir en super hundeeier. Du viser stort ansvar ved å levere tilbake valpen, nå som ting er alt annet enn ideelt for deg og din familie og ha hund. Men jeg syns du skal tenke deg godt om før du får deg en ny hund, enten det er voksen eller valp. Du er fortsatt veldig ung, det er mange ting i livet ditt som kommer til å endre seg de neste årene. Da kan det være greit å "forske" litt på livet uten å være bundet av en hund. Allier deg heller med noen du kjenner som har hund, lån den, vær hundepasser, gå tur, besøk oppdrettere bare for å kline litt..

Jeg ønsker deg lykke til!

Bare så det er sagt, dette er råd jeg gir de aller fleste unge mennesker, uavhengig av mental sykdom eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker dere å diskutere sykdom i forbindelse med hundehold kan det opprettes en ny tråd for det temaet. Innlegg i denne tråden som omhandler dette vil fra nå av bli slettet uten varsel.

Dette innlegget er OT og skal ikke kommenteres, reaksjoner på moderering tas på PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du er skikkelig tøff! Kan ikke ha vært lett dette.

(Og ikke bry deg med folk som gulper opp bedritent tull her i tråden. Jeg klarer igrunnen ikke å overse det jeg heller. At folk har SÅ lite empati synes jeg er helt utrolig)

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vil jeg bare si takk til alle som ønsker meg lykke til, og nei, jeg kommer ikke til å slutte å være her på doggis. Jeg trives veldig godt her og har fått venner her.

Jeg må bare si at jeg bøyer meg i støvet! Du har gjort et utrolig tøft valg, noe du bør være stolt over :ahappy: Det er få som klarer å sette hunden først i en sånn situasjon, men det gjør du :hyper:

God å se at du forsatt kommer til å være på Doggis! Du bidrar med mye positivt her inne :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg syntes det er bra at du ser når nok er nok. Det er det som er en ansvarlig hundeeier :flowers:

Jeg har opplevd det samme som deg en gang og da ble hunden sendt tilbake til oppdretter(betyr ikke at jeg ikke skal ha hund igen tvert i mot).

Jeg tror at når du finner den rette hunden (valpen) så kommer alt til å gå kjempe bra...

Det å ha hund kan hjelpe folk med depresjoner (når de får den riktige hunden)

NB. Ikke bry deg om det de idiotene uten medmenneskelighet skriver her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden stenges da videre diskusjoner ikke har noenting med situasjonen til trådstarter å gjøre.

Fire innlegg har også blitt slettet fra tråden.

Dette innlegget er OT og skal ikke kommenteres, reaksjoner på moderering tas på PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...