Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere som har vært på GU

Mirai

Ved gynekologisk undersøkelse  

58 stemmer

1. 1.

• Ja
      18
    • Nei
      39

Recommended Posts

• Svar 70
  • Created
  • Siste svar

He, he. Jeg var vel 17-18 år og var til gynekologisk undersøkelse på sykehuset. Da puttet gynekologen en finger inn i endetarmen og min reaksjon var å klappe sammen beina og utbryte: "FEIL HØL" :whistle: Gynekologen fortalte meg - litt forfjamsa - at det gjør det for å skyve/løfte livmoren frem/opp og derav kunne kjenne bedre.

Tror ikke det er vanlig, for det er den eneste gangen jeg har blitt utsatt for det. Heldigvis......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he. Jeg var vel 17-18 år og var til gynekologisk undersøkelse på sykehuset. Da puttet gynekologen en finger inn i endetarmen og min reaksjon var å klappe sammen beina og utbryte: "FEIL HØL" :whistle: Gynekologen fortalte meg - litt forfjamsa - at det gjør det for å skyve/løfte livmoren frem/opp og derav kunne kjenne bedre.

Tror ikke det er vanlig, for det er den eneste gangen jeg har blitt utsatt for det. Heldigvis......

Hahaha! :ahappy:

Genialt... Det hadde sikkert jeg og ropt.

Nei fytti...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på flere GU`er, både hos almenpraktiserende og ulike spesialister. Slett ikke uvanlig at de snoker inn bakveien også ..... :whistle:

Var en spesialist som forklarte hvorfor, uten at jeg husker det. Prøver å fortrenge det som skjer under selve undersøkelsen som best jeg kan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir så sint på gynekologer. Var to kvinner og en mann som var der. Mannen trodde faktisk det var greit at han stod der... Liksom at jeg blotter underlivet mitt for hvemsomhelst. Jeg ba ham om å gå ut imens kvinnene gjorde jobben sin... De kunne bare PRØVD å snoke i feil hull...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke vanlig å få en finger i rompa, hverken av leger, gynekologer eller andre..

Så sant du ikke ber om det da :whistle:

Altså, JEG ba ikke om det! Men så er det eneste gangen jeg har opplevd det.

En annen greie er jeg at fastlegen min har stadig studenter hos seg og en gang jeg skulle ha en gu-undersøkelse ble jeg spurt om det var greit at den mannlige studenten var med på undersøkelsen :shocked:

Det får da være grenser. Det er liksom ille nok om ikke du skal ha en ekstra glanene "oppi der" <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jenter - ta det fra en intensivsykepleier som selv har tatt ørten GU-er opp gjennom årene - det ER vanlig. Skal legen kunne vurdere uterus (livmor) på best mulig måte så må faktisk en finger i anus og klemming på magen. Det samme skjer hos menn som skal sjekke prostata som ligger like utenfor urinblæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på GU en gang (og aldri igjen!), og da fikk jeg ingen finger oppi feil hull nei. Genialt brølt, Stitch! :whistle: Jeg har derimot vært på øh, hva heter det (endoskopi???? skope i enden)? Ja, i alle fall tarmundersøkelse. Da stapper de en slange med et kamera på oppi stumpen, og kjører slangen mangfoldige meter opp, helt til de kommer dit de skal. Og for å gjøre det, måtte jeg faste i ett døgn, og det var etter at jeg hadde gjennomgått en "tømme-kur", dvs at jeg måtte renne på do i tide og utide, for å få tømt tarmen, som det heter på fint. Drakk et ekstremt lakserende middel som førte til at jeg til slutt bajset vann. Yømmi. <_< Men poenget er, at hadde de bare stukket en finger oppi der på et hvilket som helst tidspunkt, så skal ikke jeg klandres for at de kanskje finner noe..! :ahappy: Det er dessuten ikke spesielt hygienisk eller bra å drive å rote med begge hullene samtidig, sånt får man nemlig lett urinveisinfeksjon av, og det skal jeg ikke ha noe av. Det er aua. Når det er sagt, så tar jeg meget gjerne en tarmundersøkelse any day fremfor en GU!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GU er ikke det festligste man kan gjøre - men dere skal være sjeleglad for at man i det hele får tilbudt slike undersøkelser!

Kreft kan oppdages på såpass tidlig stadium at man ikke trenger å fjerne hverken livmor eller eggstokker og det beste av alt - man overlever... Tenk på det før dere får noja. Morsomt NEI - men nødvendig JA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel opplevd i ca halvparten av GU at det dukker opp en finger der bak. Jeg skvatt litt første gangen, men etter det tenker jeg ikke over det. Har tankene HELT andre plasser enn på det legen holder på med.. :rolleyes:

En gang har en (mannlig) student fått utføre GU på meg, alternativet var kommunelegen; som var naboen min og dattra hans hadde hest på samme stall som meg. Ikke mye aktuelt å strippe for han nei!

Ellers går jeg faktisk helst til mannlig lege, kvinnelige er mer hardhendte synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GU er ikke det festligste man kan gjøre - men dere skal være sjeleglad for at man i det hele får tilbudt slike undersøkelser!

Kreft kan oppdages på såpass tidlig stadium at man ikke trenger å fjerne hverken livmor eller eggstokker og det beste av alt - man overlever... Tenk på det før dere får noja. Morsomt NEI - men nødvendig JA.

Amen - det ER viktig. Min "svigermor" døde av livmorkreft tidlig i femtiårene og en nabo av meg, som er 36 år, måtte fjerne alt og gikk på laaaange og vonde cellegiftkurer p.g.a. kreft i livmora.

Det er det verste jeg gjør og jeg utsetter det gjerne litt, men det er faktisk veldig viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på endel GU i mitt liv...og har aldri opplevd å få en finger i rumpa.

Kanskje det kommer an på hvordan livmoren din ligger?

Har null problemer med GU..synes ikke det er flaut engang. Kanskje jeg er rar :whistle:

MR av hodet er myyyyye verre spør du meg..fikk panikk anfall i den maskinen. Grøss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hadde nettopp et mareritt av en "treningsøkt". Hadde alle favorittingene hans og lommene fulle av snacks. Godt vær og stille og rolig feriestemning. Ede åpnet med å hoppe opp og bite og bjeffe og jukke og være teit. Jeg trodde vi skulle ha en fin økt med den energien der, men da jeg ba om utgangsstilling for TREDJE GANG, så gikk han sakte og satte seg seigt ned. ... Eneste lyspunkt var en fin innkalling da han mens jeg prøvde samle meg vimsete avgårde på egenhånd inn i en luftegård jeg ikke har gitt ham lov til å gå i. Da spratt han opp fra sniffingen og kom løpende inn med en gang. Supert! ..men det var det ENESTE han gjorde riktig på cue. Han dekket hver gang jeg ba om stå. Så dumt på meg når jeg ba om utgangsstilling. La repeatedly fra seg apporten en meter fra meg i forsøk på å innkassere uten å måtte gi den fra seg. Fant plutselig ut at det var kewlere å gå fra front mellom beina mine til utgangsstilling istedenfor å svinge bakparten inn, og gjentok den der flere ganger. Nektet gå fot uten lure i hånden. Den økende frustrasjonen min gjorde ikke ting bedre. Han begynte holde hard rock konsert. Hoppet og bet og jukket. SÅ kom jeg på at han ikke har fått skjønnhetssøvnen sin. Han hadde vært våken fra kl 07 i morges uten å blunde et blunk. Aha! All made sense. Tok ham med meg inn igjen, og det tok ikke engang et minutt før han brøt ut i full raptus og fløy villmann mellom veggene i toddler tantrum. Stoppet plutselig og begynte krafse og grave som en manisk gærning på gulvet, og falt så dønn om, som et slakt, rett i søvn. — Har De forsøkt skru maskinen av og på igjen? 
    • Det er nok definitivt en del av "spøkelsesalderen", men det er også viktig å ta på alvor så man ikke ved uhell forsterker adferden så den blir en uvane.
    • Er hun ikke i den alderen? Jeg har noe liknende problemer selv, også 5 mnd. Bjeffet plutselig på en dame på bussholdeplassen i dag, uvisst av hvilken grunn. Heldigvis bare sosial bjeffing, som han gjør når han vil noe, men hun ble dessverre ukomfortabel, så måtte fortelle henne at det var vennlig kommunikasjon for å få oppmerksomhet, ikke noen trussel eller advarsel. De høres veldig annerledes ut og serveres mot "inntrengere" på "eget territorium". Kanskje sammenlignbart med hva din gjør? Fordi min er avlet for å vokte, så belønner jeg ham for å være flink gutt og gjøre jobben sin tilfredsstillende når han serverer advarselbjeff på fremmede "inntrengere". Hadde han truet og ikke latt seg avlede hadde jeg kjøpt profesjonell hjelp, men foreløpig er han tilfreds med å få respons på varselet og tar min vurdering av situasjonen som god fisk.  Kjenner du til begrepet sladretrening? 
    • Det er vanskelig å si uten å se hunden. Går dere på noe valpekurs? Isåfall er det et godt sted å spørre. Jeg tenker også at det er veldig viktig med god sosialisering med trygge hunder og folk, og på trygg avstand til "skumle" ting i ulike miljøer generelt, så ikke alt ukjent blir skummelt.
    • Hei! Har en 5 mnd gammel bc valp som knurrer og bjeffer på ting som kommer på avstand, samme om det er kjentsfolk eller fremmede.. hun syntes det er greit når de kommer nærme nok, da vil hun mer enn gjerne hilse og er fornøyd.   idag når faren min kom inn med caps knurret hun og bjeffet her inne, noe hun aldri har gjort før.. noe jeg bør gjøre for å forebygge? hun er dog lett å avbryte enkelte ganger, men mååå liksom bjeffe.. takk for alle svar
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...