Gå til innhold
Hundesonen.no

Smooth collie


eple

Recommended Posts

Hei! :whistle: Jeg har brukt søkefunksjonen for å finne en tilsvarende tråd, men har ikke lyktes. Om en slik tråd allerede finnes er det bare å vise til den!

Jeg har blitt nysgjerrig på denne rasen, jeg har aldri møtt en korthåret collie og ikke hørt om dem før jeg begynte å lese på dette forumet. Jeg har utelukket collie fordi den har så masse pels. Har utelukket sheltie av samme grunn, finnes det korthåret sheltie?

Jeg lurer på hvordan smooth collie er. Jeg har skjønt at de er mindre aktive enn flat og toller (som jeg tenker på som mulige raser for oss). Hvordan er jaktinnstinktet deres? Vokter de hus og hjem? Er de utadvente/glad i fremmede? Har de mye gjeteinnstinkt? Hvordan er rasens psykiske og fysiske helse generelt sett? Hvordan er pelsen, noe ala labrador (hår som stikker seg inn i tepper og tekstiler)? Er de lett å motivere til trening? Er de førerorienterte? Er dette en bjefferase? Er det noen her som har forutsetninger for å sammenligne rasen med de to overnevnte så hadde jeg satt stor pris på det :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger til et par spørsmål jeg ikke fikk med meg i farten. Kan man drive med rundering og spor med en korthåret collie? Lydighet og agility regner jeg med den kan brukes til!

Vil du trene og konkurrere i bruks burde du være nøye med å finne skuddfaste linjer og foreldredyr, sånn bortsett fra det (at collien kan ha en del skuddredsel) så er det vel ingenting som stopper en å trene bruks med en korthåra collie. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjempeglad i kortisen, etter min erfaring er de trygge, stø, med noe lekelyst og mye matlyst (dermed ikke noe problem å trene, men det er nok ikke rasen du kjøper for å vinne VM i rundering), herlig kosete, miljøsterke, friske fysisk og psykisk. Dessuten utrolig sjarmerende. En rase jeg har null problemer med å anbefale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt nysgjerrig på denne rasen, jeg har aldri møtt en korthåret collie og ikke hørt om dem før jeg begynte å lese på dette forumet. Jeg har utelukket collie fordi den har så masse pels. Har utelukket sheltie av samme grunn, finnes det korthåret sheltie?

Hehe, jeg har også tenkt at det ville vært genialt med korthåret sheltie. Det finnes korthåret collie, så hvorfor ikke sheltie? (de ligner jo, tross alt). Vi får begynne å avle de fram! :whistle:

Litt OT, men men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestandig sett for meg at korthårs collien er skjelden og at det ikke har vært så mange her nord. Vi har en her i Troms som jeg vet om i farta, også har faktisk svigerfar i Vadsø/Vardø hatt en sort tri en gang rett etter krigen. Han beskrev den som en fantastisk hund som var både stødig i hodet og frisk som en fisk. Ble brukt til litt lydighetstrening, og turkamerat, bærte kløv og trakk pulk. Morro å høre da jeg ikke trodde de hadde kommet til nord før nå nylig. Den her i Tromsø virker også som en trivelig kar. Skuddfast er han i alle fall, har sett MH'n hans :whistle:

Edit: Enig med Aya, de jeg har sett/møtt har ikke hatt fantastisk lekelyst akkurat, men det kan nok sikkert variere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De korthårete Colliene jeg har erfaring med er lydløse som bare det, de kan varsle når det kommer fremmede, men stopper fort. Er sjeldent det kommer noen annen lyd en kjælne gryntelyder fra min :rolleyes:

Den korthårete Collien egner seg kjempebra til alt av agility, lydighet, spor, rundering og feltsøk. De elsker å arbeide og er skikkelig matglade! Lekelysten varierer litt, dette er noe man med fordel burde "trene" inn fra man får valpen.

Det er veldig sjeldent at man finner nervøse og stressede eksemplarer av rasen, og velger man fra riktige linjer skal man få en skuddfast hund også, det er ikke vanlig med skuddredsel på korthår slik som hos langhår. Det er ganske stor forskjell på langhåret og korhåret Collie når det kommer til gemytt.

De har veldig god fysisk og psykisk helse!

Gjeterinstinktet varierer veldig, det kommer an på hvilke linjer du har fra.

De er veldig lette å trene og motivere. Har inntrykk av at det er lettere å komme langt med tispene i f.eks. lydighet og agility, men det skal ikke være noen stor forskjell der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...