Gå til innhold
Hundesonen.no

Har du en rar juletradisjon?

Hundepsyk

Recommended Posts

Har du en juleting som kanskje ikke så mange andre har? En juletradisjon, eller oldemors gamle julepynt som bare opp i hylla fordi du har et spsielt forhold til den?

Jeg er ikke ute etter "jeg baker alle syv slagene hver jul, det er det ikke mange som gjør lenger", men de små sære tingene som det ikke blir jul uten (for deg). Bilde er frivillig.

Jeg starter.

I fjor bestemte mamma seg for at gammel julepynt skulle ut og nytt skulle inn. Jeg fikk sponangst og ba henne spare søppelposen til jeg hadde fått gå igjennom den, og takk og pris for det!! Vet dere hva hun holdt på å kaste? Grisene!! Et stearinlys fra søtti-tallet med grisemor og tre griseunger. Grisene er rød, kraftig julerød, de sitter i noe grønt som ligner på...grønt? Det grønne ligger ihvertfall i et trau som er gul/oransje. Alt i stearin, med to veker til å tenne på. Denne skal ALDRI brenne, dette er min sære lille julesak. Jeg elsker den, det var min favoritt-julepynt da jeg var lita. Det er muligens ikke så mye julete med den, og samboer sa "skal du spare på den DER? og ta den fram HVER jul?", men det er min juleting som jeg ikke klarer å skille meg med.

Har flere! Mamma hadde også tenkt til å kaste soppene! Stearinlys dette også, sikkert fra søtti/åtti-tallet, vanlig fluesopp, men med ansikter på "stammen". To sopper, en liten og en stor. Kan dere fatte at hun ikke skulle ha dem lenger? Det kan nemlig ikke jeg, jeg tok dem også.

Tror dere jeg får til et bilde?

*hnnnnnnnng*

PC140383.jpg

Det blir ikke jul uten :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(OT: Neil Gaiman! Stardust! <333)

Min sære juletradisjon er vel at jeg har en skikkelig grell genser, den er knallblå med et påsydd juletremønster og glitter på, og den har jeg på hver dag i desember! Vel, så mye det går da, den må jo vaskes innimellom. Med denne følger jo gjerne en nisselue hver gang jeg skal ut :lol: Skal se om jeg ikke får tatt et bilde til uka en gang :(

Grisene dine var søte da! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere! Mamma hadde også tenkt til å kaste soppene! Stearinlys dette også, sikkert fra søtti/åtti-tallet, vanlig fluesopp, men med ansikter på "stammen". To sopper, en liten og en stor. Kan dere fatte at hun ikke skulle ha dem lenger? Det kan nemlig ikke jeg, jeg tok dem også.

NEI! Jeg kan ikke fatte at ho hadde tenkt til å kaste soppene. Jeg får faktisk litt vondt inni meg. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(OT: Neil Gaiman! Stardust! <333)

Min sære juletradisjon er vel at jeg har en skikkelig grell genser, den er knallblå med et påsydd juletremønster og glitter på, og den har jeg på hver dag i desember! Vel, så mye det går da, den må jo vaskes innimellom. Med denne følger jo gjerne en nisselue hver gang jeg skal ut :lol: Skal se om jeg ikke får tatt et bilde til uka en gang :(

Grisene dine var søte da! :P

AHAHAHAHAHA! Nå vurderte jeg å endre teksten til "Bilde obligatorisk!" Dette hørtes fantastisk sært ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope..Hjemme har vi svært få juletradisjoner faktisk. Annet enn at julemiddagen er pinnekjøtt.

Typen har noen helt fantastiske. Hver kveld i advent leser han Julemysteriet for ungene og de må rope " til betlehem, til betlehem" når han peker på de. Dette har de gjort i 15 år og de elsker det enda... I tilegg er det skikkelige julestrømper på peisen (hengt opp allerede) og samme pynten hvert år o.s.v. De har mange småting som bare MÅ gjøres likt. Plutselig savnet jeg å ha juletradisjoner i huset når jeg vokste opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel en ganske "sær" tradisjon med meg i lasten.... Og det er ett spesielt tilbehør til julemiddagen.... Jeg har lært det av min mor, og ho har lært det av sin mor som igjen lærte det av sin mor. Så det er noe som har vært i slekten vår leeenge, og som og mine søsken og må ha for at det skal bli skikkelig julemiddag.

Og det er brune bønner, laget på gamle måten dvs. tørre bønner som skal ligge i vann over natten og så kokes til bønnestuing.I stuingen skal det være både sukker og eddik, så dei smaker litt sur/søt. Kjempegodt! Alle mine søskens barn, og mine og bare må ha det, så det virker som om det kjem til å fortsette å være tradisjon i slekta vår... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AHAHAHAHAHA! Nå vurderte jeg å endre teksten til "Bilde obligatorisk!" Dette hørtes fantastisk sært ut :ahappy:

Her! Helt sinnsykt dårlig kvalitet på bildet og jeg ser ut som en mann (til en forandring :rolleyes:), men her er altså desemberuniformen min:

DSC00990.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vi har er ikke sær engang.. den er bare.. ja.. Den er der bare..

Vi spiser da pinnekjøtt, men ingen av oss har noensinne vært noe fan av dette med fettet på potetene, syns ikke det er så deilig liksom.. :ahappy:

Så vi lager hvit saus av pinnekjøtt skyyen/fettet.. (trykk kokt pinnekjøtt)

:ahappy: Den smaker knall digg.. Å jeg liker ikke pinnekjøtt noe særlig.. men pinnekjøtt må til, hvertfall på julaften!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle gaver er slips før de blir pakket opp :ahappy:

"Hmm, det va no et hardt slips!"

"Det slipset der va stort!"

"Nei, ditta va no et rart slips!"

"Nei, ditta va no ikkje nøke slips! Huh, så rart ... "

Tradisjon! Dessuten er det alltid litt for lite salt på pinnekjøttet. "Nei, de kunne no vør litt meir salt."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samboern har 2 litt sære tradisjoner!

Først så har de til forrett fiskepudding, reker, grønnsaker med hvit saus i skjell! Jeg syntes det ikke hører med som julemat, men den tradisjonen har de hatt lenge!

Og dems andre tradisjon er det at når det er pakkeutdeling så må de legge seg på ryggen, strekke seg under treet etter en pakke å lese opp lappen å gi til dem som pakken var til! så må neste man gjøre det samme osv...så opppakkning hos dem tar laaaaaang tid!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Lyden av ordet diary..  Vurderte i går å oppdatere om suksessen med ris, havregrøt, gulrot og brokkoli mos, ren kyllingfilet og egg, med en gradvis reintrodusering av tørrfor. Etter 2x kakao kunstverk av perfekt konsistens, som bare var å plukke fra gresset uten any smear, så det ut som en suksess, og Ede fikk V&H blandet med litt gulrotmos til kvelds. I morges viste det seg at jeg var litt snar med å trekke konklusjoner i går, og min vurderingsevne før morgenkaffe er heller ikke noe å skryte av. Det første som kom ut var fint, så jeg avfeide den siste klatten med softis som ingenting. ..og jeg glemte å tenke på at Ede ikke har fått intimbarbering på en stund. Rævskjegget hadde rukket gro nok til å kunne forveksles med ansiktet på en nykonvertert islamist, noe jeg smertelig ble gjort oppmerksom på da jeg noen timer senere måtte tørke stumpen hans fra en ladning med viskositet lik brun kjøttkakesaus ved 278°K. Det som først så ut som en grei tørkejobb viste seg å være det verste tilfellet av danglebær jeg ikke har hørt om før. Ord kan vanskelig beskrive den følgende halvtimen.  Det ble tørket og vasket og lugget i det nyanlagte talibanskjegget uten antydning til å nærme seg måloppnåelse. Ede begynte bli sår i stumpen og protesterte mot behandlingen, men forstod alvoret i situasjonen og samarbeidet tålmodig for å la meg prøve fikse problemet med dobbel effileringssaks, noe som heller ikke var noen quick fix. Vurderer begynne kalle ham Harald nå, etter Harald Hårfagre. Etter at effileringssaksen hadde gjort hva den kunne, så var det fortsatt en absurd mengde småsmuler av brun sement stuck i fløyelen rundt kaviarstjerna på den heltemodige pompen. Å finne frem sjampoen hadde liknende effekt på Ede som på røverne i Kardemommeby. Den heltemodige roen og tålmodigheten slo over i engstelse og han ville ikke samarbeide mer. Fordi han er hjernevasket fra barnsben til å forbinde dusjen med mat, så gikk han allikevel med på å la meg lukke døren bak ham, i håp om lysere tider, men forstod han var fanget i en felle øyeblikket etter, da jeg skrudde på dusjen uten at det luktet mat der inne. Ikke tale om at han ville gå med på det der. Han er for stor til å kunne tvinges nå, så å få den stumpen der inn over kantene på dusjsonen var det bare å glemme. Løsningen ble å massere inn sjampoen midt på gulvet og omstendelig vaske den ut igjen med vaskekluter og håndklær i flertall, mens han benyttet anledningen til å styrketrene muskulaturen rundt halefestet for å være bedre rustet til fremtidige konflikter av samme art.  Da det begynte vibrere truende i halsbåndet var jobben heldigvis gjort.  Nå som veslefjeset er rent og pent og utenfor PSTs søkelys, så er neste oppgave på tapetet å overbevise Harald om at det å stå stille med halen hevet mens jeg romsterer rundt analåpningen hans med en oppladbar, vibrerende, rosa plastdings er nødvendig for å gjøre neste tømming av belgen til en mindre traumatisk opplevelse for oss begge. ..med gulrot- og havregrøt som "lokkemiddel". Godt han ikke kan skrive Finn-annonser for omplassering eller ringe Dyrebeskyttelsen selv. 
    • Jeg tror nok forslaget var å få ny hund umiddelbart etter du har mistet den du har, ikke før. Det er fordeler og ulemper. Og ikke minst, folk er forskjellige.  Nå kan ikke jeg få ny hund pga. sykdom, men selv om jeg hadde kunnet det hadde jeg nok brukt god tid før neste kom i hus. Nå er det to år(!) siden vi mistet våre, og jeg kjenner jeg er mentalt klar for en ny hund. Men for min del sier helsa nei da, så det blir ikke med det første. Uansett tenker jeg det viktigste er å sette pris på den tiden man har, og ta vare på minnene når de er borte.
    • Tankk. Skal sjekke Librela. Når det gjelder ny hund så har jeg faktisk fått det forslaget av en del. Men hu blir sjalu på andre hunder hvis jeg er for "overstrømmende" så det blir evt om lenge til.
    • Fin tradisjon! Har ikke pleid å sette noen spesielle mål for hundeholdet, men kanskje det kan hjelpe på motivasjonen for ulike ting. Så, her er mine ikke så ambisiøse mål for resten av 2025 (om enn litt sent, hehe): - Har en del hundebøker liggende som jeg gjerne vil komme gjennom. Jeg leser igrunn lite bøker generelt, så blir ganske fornøyd hvis jeg kommer gjennom 2 i løpet av de neste 5 månedene - Sydney har muligens ikke så altfor lenge igjen, så hovedmålet blir å gi henne en så god pensjonisttilværelse som mulig og gjøre mitt beste for å holde henne i god helse.
    • Ja, det ble tre dager av 2025 det... Så her må det oppdateres med nye mål for 2025 for frøken Lilje: Blodspor: - Starte AK Nosework: - LGT - Merkeprøve(r) Kurs: - Passering - Nesearbeid (spor/søk) - Apport for moro skyld?    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...