Gå til innhold
Hundesonen.no

Har du en rar juletradisjon?


Hundepsyk

Recommended Posts

Har du en juleting som kanskje ikke så mange andre har? En juletradisjon, eller oldemors gamle julepynt som bare opp i hylla fordi du har et spsielt forhold til den?

Jeg er ikke ute etter "jeg baker alle syv slagene hver jul, det er det ikke mange som gjør lenger", men de små sære tingene som det ikke blir jul uten (for deg). Bilde er frivillig.

Jeg starter.

I fjor bestemte mamma seg for at gammel julepynt skulle ut og nytt skulle inn. Jeg fikk sponangst og ba henne spare søppelposen til jeg hadde fått gå igjennom den, og takk og pris for det!! Vet dere hva hun holdt på å kaste? Grisene!! Et stearinlys fra søtti-tallet med grisemor og tre griseunger. Grisene er rød, kraftig julerød, de sitter i noe grønt som ligner på...grønt? Det grønne ligger ihvertfall i et trau som er gul/oransje. Alt i stearin, med to veker til å tenne på. Denne skal ALDRI brenne, dette er min sære lille julesak. Jeg elsker den, det var min favoritt-julepynt da jeg var lita. Det er muligens ikke så mye julete med den, og samboer sa "skal du spare på den DER? og ta den fram HVER jul?", men det er min juleting som jeg ikke klarer å skille meg med.

Har flere! Mamma hadde også tenkt til å kaste soppene! Stearinlys dette også, sikkert fra søtti/åtti-tallet, vanlig fluesopp, men med ansikter på "stammen". To sopper, en liten og en stor. Kan dere fatte at hun ikke skulle ha dem lenger? Det kan nemlig ikke jeg, jeg tok dem også.

Tror dere jeg får til et bilde?

*hnnnnnnnng*

PC140383.jpg

Det blir ikke jul uten :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(OT: Neil Gaiman! Stardust! <333)

Min sære juletradisjon er vel at jeg har en skikkelig grell genser, den er knallblå med et påsydd juletremønster og glitter på, og den har jeg på hver dag i desember! Vel, så mye det går da, den må jo vaskes innimellom. Med denne følger jo gjerne en nisselue hver gang jeg skal ut :lol: Skal se om jeg ikke får tatt et bilde til uka en gang :(

Grisene dine var søte da! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere! Mamma hadde også tenkt til å kaste soppene! Stearinlys dette også, sikkert fra søtti/åtti-tallet, vanlig fluesopp, men med ansikter på "stammen". To sopper, en liten og en stor. Kan dere fatte at hun ikke skulle ha dem lenger? Det kan nemlig ikke jeg, jeg tok dem også.

NEI! Jeg kan ikke fatte at ho hadde tenkt til å kaste soppene. Jeg får faktisk litt vondt inni meg. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(OT: Neil Gaiman! Stardust! <333)

Min sære juletradisjon er vel at jeg har en skikkelig grell genser, den er knallblå med et påsydd juletremønster og glitter på, og den har jeg på hver dag i desember! Vel, så mye det går da, den må jo vaskes innimellom. Med denne følger jo gjerne en nisselue hver gang jeg skal ut :lol: Skal se om jeg ikke får tatt et bilde til uka en gang :(

Grisene dine var søte da! :P

AHAHAHAHAHA! Nå vurderte jeg å endre teksten til "Bilde obligatorisk!" Dette hørtes fantastisk sært ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope..Hjemme har vi svært få juletradisjoner faktisk. Annet enn at julemiddagen er pinnekjøtt.

Typen har noen helt fantastiske. Hver kveld i advent leser han Julemysteriet for ungene og de må rope " til betlehem, til betlehem" når han peker på de. Dette har de gjort i 15 år og de elsker det enda... I tilegg er det skikkelige julestrømper på peisen (hengt opp allerede) og samme pynten hvert år o.s.v. De har mange småting som bare MÅ gjøres likt. Plutselig savnet jeg å ha juletradisjoner i huset når jeg vokste opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel en ganske "sær" tradisjon med meg i lasten.... Og det er ett spesielt tilbehør til julemiddagen.... Jeg har lært det av min mor, og ho har lært det av sin mor som igjen lærte det av sin mor. Så det er noe som har vært i slekten vår leeenge, og som og mine søsken og må ha for at det skal bli skikkelig julemiddag.

Og det er brune bønner, laget på gamle måten dvs. tørre bønner som skal ligge i vann over natten og så kokes til bønnestuing.I stuingen skal det være både sukker og eddik, så dei smaker litt sur/søt. Kjempegodt! Alle mine søskens barn, og mine og bare må ha det, så det virker som om det kjem til å fortsette å være tradisjon i slekta vår... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AHAHAHAHAHA! Nå vurderte jeg å endre teksten til "Bilde obligatorisk!" Dette hørtes fantastisk sært ut :ahappy:

Her! Helt sinnsykt dårlig kvalitet på bildet og jeg ser ut som en mann (til en forandring :rolleyes:), men her er altså desemberuniformen min:

DSC00990.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vi har er ikke sær engang.. den er bare.. ja.. Den er der bare..

Vi spiser da pinnekjøtt, men ingen av oss har noensinne vært noe fan av dette med fettet på potetene, syns ikke det er så deilig liksom.. :ahappy:

Så vi lager hvit saus av pinnekjøtt skyyen/fettet.. (trykk kokt pinnekjøtt)

:ahappy: Den smaker knall digg.. Å jeg liker ikke pinnekjøtt noe særlig.. men pinnekjøtt må til, hvertfall på julaften!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle gaver er slips før de blir pakket opp :ahappy:

"Hmm, det va no et hardt slips!"

"Det slipset der va stort!"

"Nei, ditta va no et rart slips!"

"Nei, ditta va no ikkje nøke slips! Huh, så rart ... "

Tradisjon! Dessuten er det alltid litt for lite salt på pinnekjøttet. "Nei, de kunne no vør litt meir salt."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samboern har 2 litt sære tradisjoner!

Først så har de til forrett fiskepudding, reker, grønnsaker med hvit saus i skjell! Jeg syntes det ikke hører med som julemat, men den tradisjonen har de hatt lenge!

Og dems andre tradisjon er det at når det er pakkeutdeling så må de legge seg på ryggen, strekke seg under treet etter en pakke å lese opp lappen å gi til dem som pakken var til! så må neste man gjøre det samme osv...så opppakkning hos dem tar laaaaaang tid!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...