Gå til innhold
Hundesonen.no

Varmepumpe=tørr pels?


Debbie

Recommended Posts

Har ei dalmatiner tispe på 12mnd, og hun har begynt å få tørr hud, og flasser litt..

For: vogh med selolje 1ss til hvert måltid, og jeg vanner ut maten i tillegg. margbein ca 4 ganger i uka. Ellers vanlige godbiter til trening..

Noen som har ideer til hva jeg kan gi i tillegg??

Andre oljer? Mer fett?

har søkt igjennom diverse sider, men det er jo et enormt mye der ute...

Og har noen erfaringer med at varmepumpa kan gjøre pels og hud tørr?

Merker jo at jeg er tørr i huden etter den kom i hus.

har boller med vann stående rundtomkring men liten virkninger..

Takk for all hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, varmepumpen tørker ut lufta og gjør både oss og dyrene tørre i hud og pels.

Vi måtte investere i luftfukter etter vi fikk varmepumpe, for det gnistret i kattene så fort de tråkket på oss, og det smalt virkelig i nesene på dyrene når de snuste på hverandre. I tilegg ble Bridie veldig tørr i pels.

Vi har fuktmåler på stua her, og det var nede i 16% på det værste. Det blir sagt at alt under 20% er helseskadelig i lengden.

Nå står luftfuktern på og det brukes opp ca 6-7 liter i døgnet her for å holde fuktigheten på et ok nivå. Akkurat nå er det på 39. Det optimale er 40 og 55%.

Etter vi fikk luftfuktern har vi heller ikke merket noe til tørr pels eller statisk elektrisitet.

Her hadde det ikke holdt med vann i skåler rundt omkring.

Bridie er forøvrig nå blank og fin i pels, og vi bruker heller ikke olje i maten hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også varmepumpe (vp), men har ikke merket noe på huden/pelsen til hundene våre. Har hatt vp i ca 6 år og hundene i huset er (ca) 7 år, 6 år og 2,5 år. Nå står ikke vp på 24/7, men mest om natta på vinteren, fyrer med ved så lenge vi er våken.

Men kan ikke se bort fra at noen hunder reagerer når luftfuktigheten blir for lav, så en luftfukter er vel kanskje værdt å prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn rent generelt (med eller uten varmepumpe) blir i alle fall mine hunder veldig tørre i pelsen når det blir kaldere ute. Tørr vinterluft utendørs og go' varme inne = nærmest selvlysende og gnistrende beardiser...

Balsamspray i pelsene deres er det eneste som funker på mine i alle fall.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har merket at luften er tørrere med luft-luft vp, men har foreløbig ikke merket noe på hundene...

Vi bor i et litt gammelt hus (1956), så ny kald fuktig luft kommer det alltids nok av, i moderne godt isolerte hermetiske hus så kan det vel fort bli et problem med for lav luftfuktighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor et ganske fuktig sted, kjellerleilighet, så har ikke merket noe på hunden iallefall. Men jeg merker iallefall at både hud og hodebunn blir mye tørrere nå når det er kaldt og "tørt" ute, og når jeg i tillegg veksler mellom vedovn og radiator.

Blir jevnlig utsatt for regnskog-klima da, siden jeg tørker tøy på soverommet. Da er det fuktig altså he he

Så det som går ann er jo å henge opp et laken rett fra vaskemaskinen, og bare tørke det i stua eller hvor dere oppholder dere mest, blir fuktig av det iallefall. Og blir det for regnskog kan man jo prøve med litt mindre ting da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Uten kyndig, utdannet personell er det uaktuelt å sette noen av mine på kennel.
    • Vi har en gammel hund på 14 år som har hatt en vortelignende sak ytterst på øyelokket. Han har ikke virket plaget av dette, men nå har det begynt å verke og komme mye puss.  Tok han med til dyrlege. Undersøkte øye, og oppdaget at denne «vorten» kun var toppen av isfjellet. Under øyelokket fant han en større «masse». Dyrlegen gav oss alternativet å gi hunden antibiotika for øyebetennelsen som har oppstått, for så å kirurgisk fjerne massen. Denne må så sendes inn, slik at man kan avgjøre om denne celledannelsen er ufarlig eller noe man bekymre seg over.    Nysgjerrig på om noen av dere har vært borti noe lignende?? Hva har det i såfall vært?  Legger ved et bildet av øye hans. Det er kun den minste klumpen ytterst som er synlig i det daglige. Den store klumpen ligger under øyelokket. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...