Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppdrett av blandingsvalper


PsychoLynx

Recommended Posts

Sitter å ser på finn hver dag..... En annonsør går igjen ofte. De har omplasseringshunder, valper i alle mulige blandinger, "ikke godkjente" raseblandinger (men som har fått egne navn osv) i haugevis! Kull på kull. Og nye annonser hele tiden.

JEG tenker "useriøst, valpefabrikk, tjene mest mulig penger" osv når jeg ser sånn...

Hva tenker andre?

Vanskelig å lage et sånn innlegg uten å "henge ut" noen, men... Prøv å tenke generelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg selv har vurdert blandingshund. Rett og slett fordi jeg ønsket en BC, men de er rett og slett litt for energiske. Blandet med labrador eller golden retriever (eller lignende) får du deg en utrolig hund.

Det virker jo som med renrasete hunder så handler det jo veldig mye om penger. Det er jo ikke så mye butikk i å selge valper til rundt 2-3000kr, men å selge dem til mellom 8-14000 (om ikke mer) er jo mye mer butikk. Selvfølgelig skal bra avl belønnes, man bruker jo masse tid på det.

Altså min mening er at for meg er det greit at de finnes, uten at jeg er noe spesielt for eller imot.

Dessuten er det jo via blandinger at dagens hunderaser har kommet fram..riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det mange som har kull på kull med rasehunder også, uten noen annen form for planlegging av kullene enn at foreldredyrene er noenlunde friske, og delvis ubeslektet. Avler populære raser, kun for salg/tjene penger.

Det finnes masse fine blandingshunder, og jeg har ikke noe imot at det taes blandingskull. En plan med hvalpene bør man ha uansett om det er rase eller blanding man skal finne nye hjem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker jo som med renrasete hunder så handler det jo veldig mye om penger. Det er jo ikke så mye butikk i å selge valper til rundt 2-3000kr, men å selge dem til mellom 8-14000 (om ikke mer) er jo mye mer butikk. Selvfølgelig skal bra avl belønnes, man bruker jo masse tid på det.

Ved "Seriøs" raseavl må du trekke fra utgifter til helsesjekk, utstillings- og reise ugifter, registrering i NKK, ID- chipping, muligens også vesentlige reiseutgifter for å komme til hannhund. +++ Dette er utgifter "blandindgsavleren" slipper.

På mitt siste kull med 6 valper solgt for 11.000 kr/ stk. gikk jeg med underskudd alt tatt i betraktning. (Så var utgifter for import og kjøp av sperm også en MEGET stor utgiftspost)

Så stor butikk å drive rase- avl?? Jeg vet ikke helt, jeg... Det er klart det er mulig å tjene på det- iallefall om man ikke stiller, helsesjekker og bruker egen hannhund, men det ER uansett mer utgifter når det kommer til rase- avl (i det minste ID chipping og registrering).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, hele hovedinnlegget her ble litt rart ser jeg nå. Jeg skrev noe først som passet bedre til overskriften, så fjernet jeg det og skrev noe annet og glemte å endre overskriften :icon_confused:

Men, saken her er disse halvt om halvt blandingshundene som har fått egne navn osv. (som feks boxer/rottweiler som har fått navn boxweiler, rottweiler/dober med navn rottmann osv bare får ta eksempel. Nei det er ikke disse rasene som er innblandet i det jeg hinter til)

Tydelig avl på dette, og høyere pris enn vanlig valpepris på en av rasene (evnt lik, jeg er fillern ikke sikker).

Og bare nå så jeg tre kull på 5 uker. Oppdrett av minst 5 forskjellige raser/blandinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel slik at alle raser (med unntak av urhunder, kanskje), i eldre eller nyere tid er ulike raser blandet i hop for å fremme eller hemme ulike egenskaper. Dette har ingenting med enekltpersoners useriøse rasemixing å gjøre og slike blandinger har ikke og bør slett ikke ha egne rasenavn.

Men du Yodel. Vår blandingshund er chipet, vaksinert, kastrert etc. Det eneste han ikke er, er registrert i kennelklubben. Så utgiftene er vel stort sett de samme, eller burde være det uansett om hunden er renraset eller blanding. Selvfølgelig sto og står jeg for alle utgifter siden han ble funnet, men burde ikke blandingsvalpeselgere egentlig stå for de samme grunnleggende utgiftene som de som selger renrasete valper?

Nå lurer jeg på om man i det hele tatt kan kall seg oppdretter, når man bare driver med tull og fanteri. Det er vel ikke egentlig en beskyttet tittel. Det blir litt som "terapeut". Det høres så flott ut, men kan like gjerne være ren humbug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alle bladningshunder burde kastreres jeg. Det finnes da plenty av gode hunderaser som er rene, men om man skal avle blandingshunder synes ejeg egentlig at det er bedre at man gjør det men en bevisst tanke om å bringe frem visse egenskaper. Fremfor masse produksjoner for å tjene penger/ tilfeldig kull fordi man ikke klarer å passe på bikkja:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha tilbragt noen år på hundefora og i hundemiljøer, ha motstanden min mot blandingsavl og blandingshunder helt forsvunnet. Det er vel så mye stygt i raseavlen som det er i blandingsavlen. Juks, sykdommer, svindel mm.

Det som er synd er at mange avler på blandingshunden sin, eller blander sin renrasede hund, av feil årsaker. Enten fordi hunden har godt av det, fordi den er så snill, eller fordi de synes hunden "fortjener det", eller vil ha en valp etter den fantastiske hunden sin. Og legger for lite baktanke i hva de blander hunden med, helsen til foreldredyrene osv. Men jeg synes ikke det er verre enn rasehundeierene som sier "jeg burde ikke avle på ham, han har kraftig HD. Men han er så fin ellers, så vi finner bare en tispe som er fri". I mine øyne er det verre, fordi det er bevisst. De siste par årene har vi fått mange stygge mediehistorier også, på rase-oppdrettere som har vært veldig useriøse. På nettfora har vi også fått flere triste historier om oppdrettere, forverter og valpekjøpere.

Det finnes stygge ting på begge sider her, og det finnes gode ting. Selv er jeg kritisk motstander av useriøs avl - uansett rase. Man skal tenke igjennom hva man gjør når man setter valper på en hund, og vite hva man gjør. Og penger skal ikke være motivasjonen! Om man mener at valpene blir like bra om mamma ikke er samme rase som pappa, så helt greit for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, hele hovedinnlegget her ble litt rart ser jeg nå. Jeg skrev noe først som passet bedre til overskriften, så fjernet jeg det og skrev noe annet og glemte å endre overskriften ;)

Men, saken her er disse halvt om halvt blandingshundene som har fått egne navn osv. (som feks boxer/rottweiler som har fått navn boxweiler, rottweiler/dober med navn rottmann osv bare får ta eksempel. Nei det er ikke disse rasene som er innblandet i det jeg hinter til)

Tydelig avl på dette, og høyere pris enn vanlig valpepris på en av rasene (evnt lik, jeg er fillern ikke sikker).

Og bare nå så jeg tre kull på 5 uker. Oppdrett av minst 5 forskjellige raser/blandinger.

dise hundene avles for å bli brukt som bla servicehunder, førerhund etc. kjenner etpar som har en av hvert slag. fantastiske dyr ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dise hundene avles for å bli brukt som bla servicehunder, førerhund etc. kjenner etpar som har en av hvert slag. fantastiske dyr ;)

De servicehundene jeg har sett har ikke vært blanding av disse rasene hvertfall. Jeg vet at det blir brukt noe golden/labrador, men for det meste brukes renrasede hunder. Det samme gjelder førerhundene.

Og dersom hundene annonseres på finn.no blir de ikke akkurat trent opp til å bli førerhunder eller serivcehunder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De servicehundene jeg har sett har ikke vært blanding av disse rasene hvertfall. Jeg vet at det blir brukt noe golden/labrador, men for det meste brukes renrasede hunder. Det samme gjelder førerhundene.

Og dersom hundene annonseres på finn.no blir de ikke akkurat trent opp til å bli førerhunder eller serivcehunder..

da er jeg feilinformert av eier av en slik. men uansett, en fantastisk ok "rase" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greier ikke helt å støtte blandingsavel... uhell kan skje og blandingshunder er selvfølgelig like flott som hvilken som helst annen, har hatt blanding selv. Men syns det er så mye useriøst, hunden min er jo så søt og snill og derfor vil vi ha valper på den. Jeg har selv blitt spurt av ei med ei tispe som var blanding av elghund, bc og en fuglehund om de kunne låne Tassen. De tok ikke ett pent nei for ett nei og ble til slutt kraftig fornermet for at hunden min ikke fikk humpe tispen hennes...

Det er mye hobbyoppdrett og fordi det gøy eller oj, det bare skjedde... lite planlagt og veloverveid. Min mening ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er jeg feilinformert av eier av en slik. men uansett, en fantastisk ok "rase" ;)

Jeg kjenner selv en "boxweiler" som er verdens herligste hund. Hadde ikke nølt med å ta han til meg om han skulle blitt omplassert hvertfall... ;) Men jeg er ikke for blandingsavl, selv om jeg forstår at sledehundførere vil avle alaskan husky og man vil ha "labradoodle" og golden/labrador til førerhund (selv om det ikke er så vanlig lenger) - men da er også alle valpene sikret et hjem.

Altfor mange avler blandingshunder uten å ha noen god grunn og altfor mange havner på omplasseringshjem. Det finnes seriøse "oppdrettere" som avler blandingshunder, men hvorfor blandingshund når man har så mange renrasede? Blandingshunder kan man ikke få registrert offisielt og det er ikke mange blandingshunder (ifølge annonsene) som er sjekket for arvelige sykdommer - og selv om foreldredyrene er det kan det være veldig vanskelig å sjekke hva nærmeste slekt har av sykdommer, fordi man ikke har stamtavle og register (selv om nox-registreret har begynt å komme smått igang).

Samtidig er det mange useriøse oppdrettere av renrasede hunder som har hunder som aldri burde ha blitt avlet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når det for enkelte av disse dyre blandingenes del arrangeres obligatoriske kurs for valpekjøpere, begynner vi å snakke inntekter.

Hvis vi snakker om samme "oppdretter" så er dette kurset inkludert i prisen til valpen, slik at de får oppfølging. I tillegg så er det endel utstyr og slikt som er inkl. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du Yodel. Vår blandingshund er chipet, vaksinert, kastrert etc. Det eneste han ikke er, er registrert i kennelklubben. Så utgiftene er vel stort sett de samme, eller burde være det uansett om hunden er renraset eller blanding. Selvfølgelig sto og står jeg for alle utgifter siden han ble funnet, men burde ikke blandingsvalpeselgere egentlig stå for de samme grunnleggende utgiftene som de som selger renrasete valper?

Jo da- på enkelte blandinger er det mer "utgiftsbaserte" ting som medfølger ved kjøp, men slik jeg skriver i mitt forige innlegg:

Det er defnitivt mer utgifter knyttet til raseavl- iallefall om det utføres helsetester, reiser, prøver, utstillinger med avlsdyrene o.s.v.

Men ja- det finnes helt klart blandingsoppdrettere med mer vett i hodet (og tanker bak kombinasjonen) enn enkelte oppdrettere av rene raser.

Aldri en regel uten unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dise hundene avles for å bli brukt som bla servicehunder, førerhund etc. kjenner etpar som har en av hvert slag. fantastiske dyr ;)

Valpene her står jo annonsert på finn til full valpepris og ikke med noen klausul som jeg kan huske... (titte engang til på annonsene før jeg skal være påståelig)

Edit: Nei, de selges bare som "kvikke og lærenemme hunder".....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg selv har vurdert blandingshund. Rett og slett fordi jeg ønsket en BC, men de er rett og slett litt for energiske. Blandet med labrador eller golden retriever (eller lignende) får du deg en utrolig hund.

Nuuuuuuuh ja... Jeg har hatt hund som har vært blanding av bc, golden og lab (mor bc, far blandingsslamp på tur) og jeg kan forsikre deg om at hun iallefall IKKE var mindre hund enn Buffy (ren bc) på noe som helst måte! Hun var 10 ganger så gal som valp! Nå vokste begge opp til å bli på de fleste områder veldig greie hunder da, men noe særlig forskjell i gemytt og galskap var det ikke på de to.....

Men ellers, Marit.... vi drar vel og hilser på de førnevnte plutselig? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved "Seriøs" raseavl må du trekke fra utgifter til helsesjekk, utstillings- og reise ugifter, registrering i NKK, ID- chipping, muligens også vesentlige reiseutgifter for å komme til hannhund. +++ Dette er utgifter "blandindgsavleren" slipper.

På mitt siste kull med 6 valper solgt for 11.000 kr/ stk. gikk jeg med underskudd alt tatt i betraktning. (Så var utgifter for import og kjøp av sperm også en MEGET stor utgiftspost)

Så stor butikk å drive rase- avl?? Jeg vet ikke helt, jeg... Det er klart det er mulig å tjene på det- iallefall om man ikke stiller, helsesjekker og bruker egen hannhund, men det ER uansett mer utgifter når det kommer til rase- avl (i det minste ID chipping og registrering).

Blandingshunder ID-merkes også (bare sånn at du vet det). Og nå er det påbudt å registrere blandingshunder i NOX for å være med i konkurranser. Så samme utgiftene der også. Og hvis noen avler på blanding kan det jo godt hende at de importerer de også, men som regel er det ikke så kresne (fordi det ikke er sånn hyper-seriøs avl).

Men støtter for all del IKKE useriøs blandingsavl. Som noen nevner, "men tispa mi er så snill" osv. av den typen grunner er jo ikke nok. Og man må ihvertfall sørge for at avlingen skjer like seriøst som all annen seriøst avl. Men dette kan jo også skje innen raseavl (dog ikke så vanlig) at to med samme rase bestemmer seg for å parre dem. Har faktisk sett en del renrasete settere på finn.no som ikke har hatt noe annet en to familiehunder som foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blandingshunder ID-merkes også (bare sånn at du vet det). Og nå er det påbudt å registrere blandingshunder i NOX for å være med i konkurranser. Så samme utgiftene der også. Og hvis noen avler på blanding kan det jo godt hende at de importerer de også, men som regel er det ikke så kresne (fordi det ikke er sånn hyper-seriøs avl).

Nuvel, en sannhet med modifikasjoner. NOEN blandinsvalper chippes, men det er en dråpe i havet i forhold til renrasede. Og totalt sett av alle blandingshunder er det vel ikke så mange som vil NOX registreres, da det ikke er så mange som deltar i hundesport... Det samme gjelder renrasede hunder, prosentmessig er det få som deltar i hundesport, til tross for NKK reg og chip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuvel, en sannhet med modifikasjoner. NOEN blandinsvalper chippes, men det er en dråpe i havet i forhold til renrasede. Og totalt sett av alle blandingshunder er det vel ikke så mange som vil NOX registreres, da det ikke er så mange som deltar i hundesport... Det samme gjelder renrasede hunder, prosentmessig er det få som deltar i hundesport, til tross for NKK reg og chip.

Tja, kanskje sånn at eieren kan velge. Men valpen min skal både chippes og registreres i NOX. (chip er jo bedre for forsikring, og nødvendig for reg. tror jeg)

Men ikke alle som gjør det kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yapp, det gjør vi. Ser for meg en lang tur den dagen. Shopping, besøke hunder og mulig finne en katt på samme turen? ;)

Ja, og i tillegg har jeg lovd Kongsvinger at vi skal stikke innom med pakker på vei hjem.... på omvei hjem iallefall.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...