Gå til innhold
Hundesonen.no

Ski-kjørings-utstyr


Gjest

Recommended Posts

Hva synes folket om hoftebeltet fra Seleverkstedet da? Jeg synes det så litt pinglete ut, men til 380 kr er det kanskje verdt å prøve? Over halvparten så dyrt som baggenbeltet...

Og evt; hvordan kan man kombinere hoftebelte og ryggsekk? Er fryktelig glad i å ha ryggsekk på ryggen, og ser for meg det er bedre å ha fordelt trekkkrafta som er i bikkja (jeg takler ikke sitte på stoler med lav rygg, f.eks.)

Mamma har en liten ryggsekk, på størrelse med en skolesekk, med snørekjørings krok på :) Tror den er fra Kennel..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar
Jeg målte mitt nå helt utspendt til 132 cm. Sikkert ikke helt presis siden jeg bare fant linjal, men ganske nært. Men når det er helt utspendt tror jeg man får et problem med festeordningen som ikke virker like lang, men det er litt vanskelig for meg å si siden jeg ikke er så stor. Tror nesten du må prøve det, men skal prøve å spenne ut festekrokene å se også.

Edit: Neida, de var like lange, så bare ikke sånn ut sånn som mitt var stilt inn. Men da er beltet 132 cm på det meste :)

Takker! Da kan jeg trygt bestille et slikt baggen belte.. er det noen vanlige dyrebutikker som selger dem eller må man bestille på nettet?

Forøvrig, ser at man ikke trenger å bruke strikkbånd med baggen-beltene, så da lurer jeg på hvilke type bånd bruker dere? vanlige kobbel eller kjøper dere et annet spesialbånd av en sort?

Jeg er ganske ny på dette, men gleder meg til å begynne..

Når det gjelder innlæringsfasen så har jeg en tursele fra kennel, kan jeg bruke denne i begynnelsen eller bør jeg anskaffe nomesele med en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! Da kan jeg trygt bestille et slikt baggen belte.. er det noen vanlige dyrebutikker som selger dem eller må man bestille på nettet?

Forøvrig, ser at man ikke trenger å bruke strikkbånd med baggen-beltene, så da lurer jeg på hvilke type bånd bruker dere? vanlige kobbel eller kjøper dere et annet spesialbånd av en sort?

Jeg er ganske ny på dette, men gleder meg til å begynne..

Når det gjelder innlæringsfasen så har jeg en turs

ele fra kennel, kan jeg bruke denne i begynnelsen eller bør jeg anskaffe nomesele med en gang?

Blander meg inn her jeg:

du får kjøpt baggenbelte på canis.no- jeg har ikke funnet noen butikker der de er særlig mye billigere. Jeg bruker snørekjøringsstrikk selv om jeg har baggenbelte, men det er eeegentlig ikke nødvendig. Du kan bruke et hvilken som helst bånd bare det er langt nok slik at du ikke kommer borti hunden med skituppene (bør da være minst 2,5 m- gjerne 3).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg av ekspedisjons-typen, ei heller timesvis på fjellet hver eneste helg, så jeg synes dette fungerer helt utmerket. Kan spennes ut så det går greit rundt både velvoksne menn og kvinner :)

Holder i allefall bra til mitt bruk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blander meg inn her jeg:

du får kjøpt baggenbelte på canis.no- jeg har ikke funnet noen butikker der de er særlig mye billigere. Jeg bruker snørekjøringsstrikk selv om jeg har baggenbelte, men det er eeegentlig ikke nødvendig. Du kan bruke et hvilken som helst bånd bare det er langt nok slik at du ikke kommer borti hunden med skituppene (bør da være minst 2,5 m- gjerne 3).

Ja, er sikkert billigere på nettet men jeg ville bare prøvd det først.. jeg er litt sleip ser du.. går gjerne og prøver ting på meg selv eller vofsen i dyrebutikken først og bestiller det billigere på nettet :)

Og over på noe annet.. hvordan lære en hund som ikke trekker å trekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er sikkert billigere på nettet men jeg ville bare prøvd det først.. jeg er litt sleip ser du.. går gjerne og prøver ting på meg selv eller vofsen i dyrebutikken først og bestiller det billigere på nettet :)

Og over på noe annet.. hvordan lære en hund som ikke trekker å trekke?

det skjønner jeg.

Men jeg bare må dele mine erfaringer med beltet:

Jeg har huskyer, de trekker en del (det er det de skal gjøre:))- jeg har gått med vanlige snørekjøringsbelter, men de havner alltid rundt magen og ikke på hofta. Sånt får man vondt i korsryggen av. VEELDIG vondt i korsryggen av. Da jeg fant baggenbeltet løste det seg. Kjøp det med beinstropper, og disse holder beltet på plass over hoftene. Kjempebehagelig.

Hvor i landet bor du?

En del dyrebutikker fører baggen, men det er gjerne de små og spesialiserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i landet bor du?

En del dyrebutikker fører baggen, men det er gjerne de små og spesialiserte.

Jeg bor i Bergen.. Har vært innom et par dyrebutikker som har andre belter, disse virker litt svære og klumpete og ligner ikke på baggen-beltene.

Er ikke så mye snø her vi bor.. men jeg vil begynne å tørrtrene litt og lære kommandoer! Foreldrene mine har kjøpt hytte på fjellet nettopp som vi skal få bruke en del, skal kanskje dit i påsken.

Vurderer å kjøpe kombisele, ser disse kan brukes til ulike former for trekk, og også til tur og annet..

selen vil har er en tursele fra kennel, den er egentlig litt stor så bryststroppen er bittelitt for langt nede, dermed vil den vel ikke være noe behagelig å trekke med tenker jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm,jeg er også på utkikk etter magebelte og ser jo så mye skryt om baggen beltene!Er jo en stor utstyrs frik jeg da;)Synes også de ser litt store ut?Syntes MR beltet så veldig fint/bra ut også,er jo helfrelst på MR-kobblet så er nok bra kvalitet på det regner jeg med.

Pelsen er da blanding av Gordon Setter og Labrador!Lita og kortbeint med labrador fasong men,hodet til setter(les fugle gal!)Går ikke på ski jeg da men,mulig noen slekninger vil ha med frøkena.Grunnen til jeg tenker kjøpe det er til sommeren da hun ikke kan gå løs overalt pga fugler og da drar hun jo som en gal så tenkte blir litt mere behagelig med et belte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm,jeg er også på utkikk etter magebelte og ser jo så mye skryt om baggen beltene!Er jo en stor utstyrs frik jeg da;)Synes også de ser litt store ut?Syntes MR beltet så veldig fint/bra ut også,er jo helfrelst på MR-kobblet så er nok bra kvalitet på det regner jeg med.

Pelsen er da blanding av Gordon Setter og Labrador!Lita og kortbeint med labrador fasong men,hodet til setter(les fugle gal!)Går ikke på ski jeg da men,mulig noen slekninger vil ha med frøkena.Grunnen til jeg tenker kjøpe det er til sommeren da hun ikke kan gå løs overalt pga fugler og da drar hun jo som en gal så tenkte blir litt mere behagelig med et belte!

de skal sitte på hofta og ikke magen (de fleste snørekjøringsbelter havner merkelig nok rundt livet, de glir opp...)- og jeg har sett forskjellige personer bruke dem (fra tynne små jenter til store karer) så de skulle nok passe. :) Jeg går med tre huskyer, og det går fint takket være beltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd en del hoftebelter, men jeg forkastet alle da jeg oppdaget at det går fint an å bruke klatresele. Jeg er absolutt ikke stødig på ski, og kan i tillegg ikke skryte på meg stålkontroll på hunden, så en klatresele synes jeg er det absolutt enkleste. Den holder seg på plass uten å være i veien, og rykkene blir litt mer behagelig. Dessuten er det lettere å holde balansen. Jeg er ganske liten og tynn, så jeg synes det er vanskelig å finne noe annet som virkelig sitter. En enkel klatresele er ikke dyr heller. Verdt et forsøk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd en del hoftebelter, men jeg forkastet alle da jeg oppdaget at det går fint an å bruke klatresele. Jeg er absolutt ikke stødig på ski, og kan i tillegg ikke skryte på meg stålkontroll på hunden, så en klatresele synes jeg er det absolutt enkleste. Den holder seg på plass uten å være i veien, og rykkene blir litt mer behagelig. Dessuten er det lettere å holde balansen. Jeg er ganske liten og tynn, så jeg synes det er vanskelig å finne noe annet som virkelig sitter. En enkel klatresele er ikke dyr heller. Verdt et forsøk. :)

Baggenbeltet kommer også med lårstropper slik at det sitter bedre på:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nå har vi prøvd Jægerens kombi, seleverkstedets kjøresnøre (2,6 meter) og Haglöfs Rand i 14,5 minusgrader på ski, og HUHEI hvor det gikk! RÅMORSOMT! Nå er jeg heltent på å la Luna bli bedre trekkhund, for en iver og for en glede! Jeg turte ikke gå mer enn 10 minutter siden hun dro med max innsats hele tiden :) Hun må bli 1,5-2år fort fort fort! Og ikke minst må vi kjøpe oss ordentlig trekksele, men det orker vi ikke å gjøre før hun faktisk er i korrekt alder. Wheeeee!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd en del hoftebelter, men jeg forkastet alle da jeg oppdaget at det går fint an å bruke klatresele. Jeg er absolutt ikke stødig på ski, og kan i tillegg ikke skryte på meg stålkontroll på hunden, så en klatresele synes jeg er det absolutt enkleste. Den holder seg på plass uten å være i veien, og rykkene blir litt mer behagelig. Dessuten er det lettere å holde balansen. Jeg er ganske liten og tynn, så jeg synes det er vanskelig å finne noe annet som virkelig sitter. En enkel klatresele er ikke dyr heller. Verdt et forsøk. :)

Hørtes lurt ut! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan forøvrig bruke trekksnøret som "belte" også. Det gjør jeg på joggeturer, lager meg bare ei løkke med å føre enden gjennom "håndtaket" på båndet, og strammer det til rundt hofta. Jeg er såpass tynn at det blir litt strekk igjen i enden + ca 1 meter bånd foran meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan forøvrig bruke trekksnøret som "belte" også. Det gjør jeg på joggeturer, lager meg bare ei løkke med å føre enden gjennom "håndtaket" på båndet, og strammer det til rundt hofta. Jeg er såpass tynn at det blir litt strekk igjen i enden + ca 1 meter bånd foran meg ;)

Det gjør jeg når jeg går bilde-turer med My så jeg har frie hender :P Hvordan strikkline er det du har? Jeg har en som er garantert å ikke ryke, kjøpte den hos tjenestehund.no. Den er nok beregnet på "litt" større og kraftigere hunder enn My, men hun får da trimmet "strikken" hun også når hun rykker til :)

Når jeg fikk strikklina mi i posten trodde jeg de hadde sendt meg en ødelagt en, for strikket lå helt løst inni båndet som var laaaangt. Sendte mail til tjenestehund.no og fikk svar fra en hyggelig mann om at man måtte knyte en knute på hver side av strikken og trekke ytterstoffet sammen over strikken... Og vips hadde jeg strikkbånd! Følte meg litt teit, men-men :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd en del hoftebelter, men jeg forkastet alle da jeg oppdaget at det går fint an å bruke klatresele. Jeg er absolutt ikke stødig på ski, og kan i tillegg ikke skryte på meg stålkontroll på hunden, så en klatresele synes jeg er det absolutt enkleste. Den holder seg på plass uten å være i veien, og rykkene blir litt mer behagelig. Dessuten er det lettere å holde balansen. Jeg er ganske liten og tynn, så jeg synes det er vanskelig å finne noe annet som virkelig sitter. En enkel klatresele er ikke dyr heller. Verdt et forsøk. :)

Tenkte litt på dette og sjekket litt rundt. Jeg har klatret for mange år siden og det slo meg at det var ikke noe egnet snørekjøringsbelte. Du har IKKE støtte i korsryggen overhodet. Klatreselen er lagd til å "henge" i og ikke bli dratt i. Trekket blir da liggende feil.

Jeg sjekket prisen også, sånn for moro, og du dæven det var dyrt om du skulle ha noen skikkelig! Det billigste jeg fant var på 500,-

Man kan forøvrig bruke trekksnøret som "belte" også. Det gjør jeg på joggeturer, lager meg bare ei løkke med å føre enden gjennom "håndtaket" på båndet, og strammer det til rundt hofta. Jeg er såpass tynn at det blir litt strekk igjen i enden + ca 1 meter bånd foran meg :)

Du kan jo umulig ha en hund som trekker? For det der er skitvondt om du har en hund som trekker skikkelig selen. Det har blitt prøvd og jeg må si at jeg sjelden har hatt så vondt i hoftene og ryggen som etter den lille turen der. Måtte snu og hente beltet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør jeg når jeg går bilde-turer med My så jeg har frie hender ;) Hvordan strikkline er det du har? Jeg har en som er garantert å ikke ryke, kjøpte den hos tjenestehund.no. Den er nok beregnet på "litt" større og kraftigere hunder enn My, men hun får da trimmet "strikken" hun også når hun rykker til :)

Når jeg fikk strikklina mi i posten trodde jeg de hadde sendt meg en ødelagt en, for strikket lå helt løst inni båndet som var laaaangt. Sendte mail til tjenestehund.no og fikk svar fra en hyggelig mann om at man måtte knyte en knute på hver side av strikken og trekke ytterstoffet sammen over strikken... Og vips hadde jeg strikkbånd! Følte meg litt teit, men-men :P

Har den samme som deg! Og på toppen av det hele knøyt jeg opp de teite knutene når jeg fikk min i posten, og trodde hele greia var ødelagt jeg også. Men så undersøkte jeg bildet, og innså at jeg måtte knyte det sammen igjen... :P

Du kan jo umulig ha en hund som trekker? For det der er skitvondt om du har en hund som trekker skikkelig selen. Det har blitt prøvd og jeg må si at jeg sjelden har hatt så vondt i hoftene og ryggen som etter den lille turen der. Måtte snu og hente beltet mitt.

Jo takk du, hun trekker som det står etter! (spesielt om vi møter hundevennene hennes her i gata) :) Jeg vet ikke hvordan utstyr du har, men når jeg bruker den løsningen har jeg på meg ullundertøy + ytterbukse. Vet heller ikke hvilket tau du har, for jeg har som sagt en sånn fra seleverkstedet, og den "demper" trekkinga ganske godt. Når hun drar som verst er det jo litt "vondt", men da holder jeg bare i knuten framst og løsner på strammingen. Det er ganske tykt og godt å ha rundt hoftene. Prøvde det alene med skiene før jeg tok på sekken tidligere i dag, var helt greit, men irriterende når hun dro mens jeg sto i ro på bakken. Ikke vondt i det hele tatt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk du, hun trekker som det står etter! (spesielt om vi møter hundevennene hennes her i gata) :) Jeg vet ikke hvordan utstyr du har, men når jeg bruker den løsningen har jeg på meg ullundertøy + ytterbukse. Vet heller ikke hvilket tau du har, for jeg har som sagt en sånn fra seleverkstedet, og den "demper" trekkinga ganske godt. Når hun drar som verst er det jo litt "vondt", men da holder jeg bare i knuten framst og løsner på strammingen. Det er ganske tykt og godt å ha rundt hoftene. Prøvde det alene med skiene før jeg tok på sekken tidligere i dag, var helt greit, men irriterende når hun dro mens jeg sto i ro på bakken. Ikke vondt i det hele tatt. :)

Det er også litt forsjell på hvordan belte fungerer. OM du bare har en hund som trekker uten at du jobber selv så er det mindre belastning (iallefall på min rygg). Når jeg selv er aktiv, går på, skøyter o.l. så er belastningen større på ryggen og det er da man opplever forsjell på beltene.

Og ikke minst som du går i terreng eller lengre enn 30 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver under der, My trekker som om hun skulle fått betaling til tider men det gjør alikevel ikke vondt. Det nærmeste "vondten" jeg har kommet med kobbelet rundt hofta er hvis hun rykker til helt plutselig uten at jeg får det med meg, men til og med da må hun rykke til sinnsykt hardt for at det skal bli vondt. Strikken sluker så mye av kraften imellom oss at det blir bare et "dytt" liksom.

Også gjør jeg som wretch jeg også, har kobbelet utenpå alt av klær. Har jeg ikke boblebukse på bruker jeg det rundt midjen utenpå den tykke dunjakka mi.

Det er en fin løsning for "mindre jobber" - men jeg er helt enig med dere i at det sikkert er 10 ganger bedre med et ordentlig magebelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også litt forsjell på hvordan belte fungerer. OM du bare har en hund som trekker uten at du jobber selv så er det mindre belastning (iallefall på min rygg). Når jeg selv er aktiv, går på, skøyter o.l. så er belastningen større på ryggen og det er da man opplever forsjell på beltene.

Og ikke minst som du går i terreng eller lengre enn 30 min.

Jaja det er klart, var ikke snakk om helgeturen over fjellet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...