Gå til innhold
Hundesonen.no

Korsbånd/leddbånds skade


Recommended Posts

Hera har vært lenge plaget med tilbakevendende halthet, og vi har vært og undersøkt noen ganger og rønket hofter og ikke klart å lokalisere smerten. I forrige uke tok vi rønken av kneet og da viste det seg at leddbånd/korsbånd (husker ikke helt) var halveis røket/bristet. Det var ikke helt røket, pga dyrlegen tok en bevegelses test på beinet og båndet satt der.

Vi ble videresendt til en annen dyrlege som hadde mer kunnskap innen bein for konsultasjon der. Så vi må få time der etterhvert.

Imidlertidig tenkte jeg at jeg skulle høre om det var noen andre som har erfaring med slik type skade? Hvordand et ble oppdaget, symptomer. Enten at leddbånd har vært røket helt eller delvis. Ble det operasjon? Hvordan ble rehabilitering? Ble hunden helt bra osv. All erfaring mottas med takk :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja tja sier jeg da:-) Min hanhund på snart 9 røk korsbåndet for mange år siden. Det ble operert, antagelig av samme veterinær som du skal få time hos. Under rekonvalesensen røk korsbåndet i det andre kneet. Det valgte vi å ikke operere. I dag er han bedre i det kneet vi ikke opererte. Men forkalkninger har han nok i begge.

Hvis jeg i dag skulle kneoperert en hund hadde jeg nok reist til Sortland. Der opererer de etter an annen og bedre metode (TPLO). Hunder operert etter den metoden blir vistnok veldig bra i kneet.

Hvis korsbåndet ikke er røket helt av ville jeg kanskje få satt opp et treningsprogram av veterinæren (Ivar) og fysioterapeuten (Marit) på klinikken. I tillegg ville jeg gitt Glucosamin og Omega 3. Ved smerter kan NSAIDs være greit å bruke.

Men få deg en time hos den veterinæren, regner med det er Ivar. Det er han som kan bein i Bodø:-). Hør med han hva han anefaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for informasjonen! Vi håper at vi ikke trenger å operere, men vi skal høre hva veterinæren mener. Om vi kan trene det opp.

Men hvis et korsbånd blir ødelagt/svakt, blir det vel ikke bra av seg selv? Det vil vel alltid være dårlig? Er ikke så inne på dette med slike skader. Jeg håper jeg hunden skal kunne være ganske aktiv uten å få smerter.

Renate: Har alle hundene du har rehabilitert vært opererte? Blir de som normal etterpå og kan være aktive? Hvor lang tid gjennomsnitt tar en slik type rehabilitering?

jeg spør her hvis det er ok, for kanskje andre har lyst å lære mer også. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for informasjonen! Vi håper at vi ikke trenger å operere, men vi skal høre hva veterinæren mener. Om vi kan trene det opp.

Men hvis et korsbånd blir ødelagt/svakt, blir det vel ikke bra av seg selv? Det vil vel alltid være dårlig? Er ikke så inne på dette med slike skader. Jeg håper jeg hunden skal kunne være ganske aktiv uten å få smerter.

Renate: Har alle hundene du har rehabilitert vært opererte? Blir de som normal etterpå og kan være aktive? Hvor lang tid gjennomsnitt tar en slik type rehabilitering?

jeg spør her hvis det er ok, for kanskje andre har lyst å lære mer også. :o

Ja de fleste har det, man anbefaler oftest å operere hvis det er røket, kan bli mye forkalkninger og dritt hvis ikke ;)

Rehaben tar oftest 8uker +- forutsett at eier selv er flink hjemme og følger rehabplanen og ikke slipper hunden fri osv før tiden :wub:

Dersom du ikke operere så må du regne med at du har en hund du må følge mye med på når det gjelder aktivitet osv, det er slitsomt...

jeg spør her hvis det er ok, for kanskje andre har lyst å lære mer også.

Helt ok, men her kan ikke jeg svare så åpent som på PM, pga flere lesere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kuppe tråden - men hvor mye koster et røntgenbilde av kne, sånn ca? Begynner å lure på om det kan være korsbånd/leddbåndproblem vi har her i huset også, men kjekt å vite om lommeboka tåler det nå eller om man må vente til lønning..

Bare for å ha sagt det - lommeboka tas ikke hensyn til når det er akutt, om noen skulle lure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kostet 950 kr for undersøkelse med 2 rønkenbilder. Og så ble det et par hundre ekstra pga bedøvelse og oppvåkning.

Varierer nok fra sted til sted. Skjønner godt det med å ha lite penger. Må selv vente til over nyttår med å få videre undersøkelse pga penger. Men så lenge man passer på aktiviteten og er forsiktig kan man vente litt hvis man ser at hunden ikke har så vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et korsbånd som nesten er røket, ryker før eller siden. Du kan sammenligne det med en slitt gummistrikk. Jeg vil anbefale at du opererer jo før jo heller, jo lenger tid det går, jo større sjans er det for kalkdannelser og betennelse.

Etter opr. må du regne med flere mndr. rehabiliteringstid. Først bittesmå turer, ingen trappegåing eller lek. Etterhvert kan turene forlenges gradvis-hele tiden i bånd. Når hunden begynner å gå normalt, er det lurt å ha den i sele og langt bånd, slik at den får bruke beina sine på normal måte. Da kan du også gå med den i lett terreng, så muskulaturen kan bygges opp igjen.

Ha tålmodighet og is i magen, ikke kjør på for hardt for tidlig! Dessverre er det vanlig at korsbåndet i det andre beinet ryker underveis, pga feilbelastningen. Jo større og tyngre hund, jo større risiko. Hvis du er heldig, blir hundn OK igjen, men du må gjerne regne med å bruke cosequin, glukosamin, artroflex eller andre midler i lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blæh for no dritt.. Dette kommer til å bli hardt, spesielt for hunden. Allerede nå sliter vi på turer med endel stress og uro og hun hopper og styrer i båndet for den miste ting, noe som gjør det vanskelig å holde henne rolig og i rolig gange. Vi har endel trapper i huset, og bære henne opp og ned klarer ikke jeg, så dette skal bli interessant.. :P Jeg har alltid lurt på hvordan man skal holde en slik hund iro så lenge, men nå får man vel erfare det. ;)

Men skal ikke ta forhastede konklusjoner før vi har snakket med veterinæren. Må ikke bli for pessimistisk heller da.. :P

Takk for svar! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår hund har muligens svakt korsbånd... Han har vært så i ro som man får en vorsteh i 2 mnd. nå, også tok mamma han på ski tur, og da haltet han igjen ;) Vi skal se det an, men noe operasjon eller rehabilitering blir det ikke... Vi har en lang trapp i huset, og vi kan ikke bære en vorsteh på 35 kg opp og ned. Så vi får se hvordan det går... Han halter når han er aktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Buddy røk korsbåndet i kneet da han var rundt 1 år. Han begynte å halte etter en lang tur, og ble ikke bedre. Forsto på dyrelegen at det var nesten avrevet, og han mente vi burde operere snarest. Siden Buddy var så ung regnet han med at restitusjonen ville gå greit. Ca et halvt år etterpå røk korsbåndet i det andre kneet. Vi var veldig påpasselig i mellomtiden på at Buddy ikke skulle få for mye mosjon. Vi gikk korte, rolige turer og økte tiden etterhvert som musklene kom tilbake. De mister utrolig mye muskelmasse, så da må man ta opptreningen rolig. Vi var flere ganger på vanntredemølla på dyreklinikken, noe jeg anbefaler. I tillegg maserte jeg han etter tur, og la isposer på kneet etter aktivitet siden det kan hovne opp. Det var Ivar som opererte begge knærne, men han gjorde det visst på en litt annen måte andre gang, og vi merket stor forskjell. Buddy hadde mindre vondt, i tillegg til at han ble raskere bedre. Nå er det snart 1 år siden siste operasjon, og Buddy er blitt veldig bra. Mangler fortsatt litt muskler i den sist opererte foten, men de kommer sakte men sikkert tilbake. Han fikk smertestillende i noen uker etter operasjonen, men siden han ikke viste tegn til smerte valgte jeg å bare bruke den ved behov (rimadyl). Dette fordi Buddy ble dårlig i magen av medisinen, i tillegg til at jeg tror at det er bedre å kjenne litt smerte slik at han ikke bruker foten for mye.

Det har tatt lang tid å komme dit vi er i dag, og Buddy har også hatt mange uhell i mellomtiden. Så vi har vært mye på dyreklinikken. Men jeg er glad vi har tatt oss så god tid, og tatt opptreningen rolig. Du må nok regne med alt fra 6 mnd til 1 år på restitusjonen. Pga skaden belastes den andre foten mye, noe som førte til en klikkelyd i hofta hans, og at han tråkket skjevt på den ene foten. Mamma som er osteopat behandlet han 3,4 ganger og nå er Buddy krute god:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for erfaringen!

Jeg var på viderer undersøkelse igår, og det viste seg at hun har betent ledd og forkalkninger der. Om det er menisken som er skadet eller korsbåndet som har skade måtte de operere å se inni der. Så vi må ta det valget, om vi skal operere eller ikke. Er jo en ganske dyr og stor operasjon + alt i ettertid. Æsj, kjip situasjon. Vi må bare sette oss i tenkeboksen til nyåret. :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle jakthunden til pappa røk først det ene korsbåndet og så det andre rett etter rekonvalensen av det første. Hun ble operert på begge bena, og fungerte etter rekonvalens og opptrening fullt ut som tur- og trekkhund. Hun ble spart en god del på jakta etter disse skadene, men hun var da med på tur. Krevde selvfølgelig litt ekstra hensyn, men med litt medisin ved harde anstrengelser og ellers en tenksom behandling hadde hun ett fullverdig liv. Var vel 9-10 når korsbåndene røk og levde til hun var nesten 15 år.

Eldste hunden hjemme røk korsbåndet sitt nå i høst, rett før jakta (kjempe populært hos en jaktgal setter), og går enda på tre ben av og til. Hun ble også operert, men tok en stund før de bestemte seg for operasjonen. Hun er fulgt opp med fysioterapi en gang i uken etter operasjonen. Har ikke hørt siste nyt tom henne, men hun har HD så hun vil nok få en litt annen rekonvalens og liv etter skaden enn den andre hunden.

Alt i alt så er erfaringen til nå at operasjon og en god rekonvalens med opptrening fører til hunder som kan brukes nesten som normalt, bare med ett hakk mer hensyn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo en ganske dyr og stor operasjon + alt i ettertid. Æsj, kjip situasjon. Vi må bare sette oss i tenkeboksen til nyåret. :closedeyes:

Hadde det vært Cane hadde jeg avbestilt den nye valpen, brukt pengene og tid på hunden jeg hadde fra før - jeg hadde ikke tenkt to ganger på det engang. Mange her sier jo at hunden får et greit liv etter rehabiliteringen, jeg synes man skylder hunden det. Men det er jo bare min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamlegutten min er snart 9 år. Han røk korsbåndet da han var 4-5 år. Ble operert og under rekonvalesenstiden røk det andre. Vi valgte å ikke operere det. 100% bra er han ikke, men han lever et godt liv om ikke så aktivt som jeg skulle ønske.

Dobermannen din er vel ikke så gammel? Jeg ville nok forsøkt å operere hvis det er det veterinæren mener er best. Men jeg ville kanskje tenkt på om jeg skulle fått det gjort et sted der de benytter seg av den metoden TPLO da den viser seg å gi bedre resultater på lang sikt. Er hun forsikret?

Men å få en valp midt opp i dette vet jeg ikke om jeg ville orket. Jeg har en 3 mnd gammel valp nå og ser hvor hun kan "plage" gamlingen. Han tåler ikke all verden i knærne og lilleknerta driver noen ganger og terger seg på han ved å småbite han i beina.

Så dere får tenke på hva dere skal gjøre. Gi henne hjernetrim hun ikke må løpe for å gjøre. Godbitsøk innendørs. Mat gjemt i leker osv. Og ute kan dere trene lydighet i bånd og andre ting der hun ikke løper fritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hera skal opereres på Onsdag :) Skummelt! Veterinæren mente det var best å operere før vi fikk ny hund i hus, slik at hunden fikk stabilisert seg. De er jo ikke 100% sikkert hva det er som feiler henne, så det blir spennende å høre hva de finner ut av.. Jeg tror det skal gå bra med Hera og valpen. Valpen kan man ta med seg ut utenom, og de blir fort slitne av inntrykk osv. (vi er jo to stykker også) Og så lenge vi passer på at Hera får ro, skal det nok gå bra.

Det største problemet er trappen i huset som har 13 trinn. Jeg prøvde å løfte henne igår og prøve litt teknikker, men ikke fan. kanskje jeg er skikkelig svak, men jeg klarer ikke å bære henne ned trappa. Og hunden sparker ifra seg og vrir seg. :D Hmm.. Nødløsninger er at hun er bare i stua, og så får hun gå på do på varadaen de første dagene.. (samboer jobber noen dager, så da er ikke løftehjelpen hjemme) Vi får ta det som det kommer.

Det viktigste for meg er at hun blir bra! Dette er henne første store operasjon, så syns det er litt skummelt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Hera skal opereres på Onsdag :) Skummelt! Veterinæren mente det var best å operere før vi fikk ny hund i hus, slik at hunden fikk stabilisert seg. De er jo ikke 100% sikkert hva det er som feiler henne, så det blir spennende å høre hva de finner ut av.. Jeg tror det skal gå bra med Hera og valpen. Valpen kan man ta med seg ut utenom, og de blir fort slitne av inntrykk osv. (vi er jo to stykker også) Og så lenge vi passer på at Hera får ro, skal det nok gå bra.

Det største problemet er trappen i huset som har 13 trinn. Jeg prøvde å løfte henne igår og prøve litt teknikker, men ikke fan. kanskje jeg er skikkelig svak, men jeg klarer ikke å bære henne ned trappa. Og hunden sparker ifra seg og vrir seg. :D Hmm.. Nødløsninger er at hun er bare i stua, og så får hun gå på do på varadaen de første dagene.. (samboer jobber noen dager, så da er ikke løftehjelpen hjemme) Vi får ta det som det kommer.

Det viktigste for meg er at hun blir bra! Dette er henne første store operasjon, så syns det er litt skummelt. :)

Dersom hunden har ødelagt korsbånd og de skal fikse det - enten ved å sette inn plate eller strikk - så kan jeg love deg at det IKKE kommer til å holde med lufting på verandaen.

Når hunden kommer hjem så skal du første uken gå 5 minutter tur HVER time - deretter økes det til 10 minutter 6-10 ganger for dagen, deretter 15 minutter osv.

Rehab tiden er laaaaang, hunden skal holdes DØNN I RO utenom de 5 minuttene og når den går så skal dere gå så sakte at hunden MÅ bruke det opererte beinet.

Jo flinkere dere er under rehab perioden - jo bedre blir resultatet - alternativet deres bør være å sette hunden i bur i kjelleren (dvs. så hun ikke må gå opp og ned) - når hun da ikke er ute å går.

Å få en valp i hus med en hund som er korsbåndsoperert er galskap - det er nemlig viktig at beinet ikke belastet utenom når dere har kontroll og bevegelsene er rolige osv.

Jeg har hatt to korsbåndsopererte hunder - rehabiliteringtiden er ca. 2 måneder - våre hunder ble operert med to forskjellige teknikker - den ene fikk stålplate - den andre fikk bare en sånn strikk - men begge deler krever laaaaang og nøyaktig rehabilitering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, lykke til skal tenke på dere!

Vet at til gamle mennesker som ikke lenger klarer å gå i trapper der de bor, finnes det en slags heisanretning man kan instalere over trappen... Kanskje du kan undersøke litt mer å se om det kan være noe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du klarer så kan du prøve å lære henne å ligge over nakken din, type brann-grep. Ha en sammen med deg når du begynner å lære det inn, er et løft som er flott at hunden kan uansett, hvis skade skjer på tur er det jo vanskelig å få med seg hunden, men med dette løftet har man mulighet til å bære en tung hund ett godt stykke.

Lykke til med oprasjon, krysser fingrene for at det ikke er så alvorlig som de kanskje tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...