Gå til innhold
Hundesonen.no

Ja til flere titler i NKK


MartineH

Recommended Posts

Men om rasen da egentlig var en arbidstype - er det ikke da showtypene som har sklidd ut og tolkningen av rasestandard samme vei?

Den optimale kropp og bygning på en brukshund må jo være den bygningen som fungerer best til å jobbe med og ikke til å stå pent med.

Les svar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 166
  • Created
  • Siste svar
Ska man då också kräva jaktprovsmeriter för att hundar av jagande raser ska få agility- eller lydnadstitlar? För det kan väl ändå inte vara så att det bara är utseendet som definierar en ras? Det är ju knappast så (i min ras) att arbetshundarna har "förlorat" exteriören, snarare har utställningshundarna avlats långt ifrån ursprunget.

Hvorfor ikke? Da kan man konkurrere, til et visst stadie, men dersom man ønsker championat så må hunden både se bra ut, og duge? Ikke dum den der. Generelt er det mange championater her i verden som er for lett å få spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke? Da kan man konkurrere, til et visst stadie, men dersom man ønsker championat så må hunden både se bra ut, og duge? Ikke dum den der. Generelt er det mange championater her i verden som er for lett å få spør du meg.

Visst, men jag fattar faktiskt inte vad ett agilitychampionat har med varken utställning eller jakt att göra. I Sverige har man nu tagit bort kravet på utställningsmerit för lydnads- och agilitychampionat och det tycker jag både är logiskt och bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig:

Er dette genet en feil, som er avlet på (bevisst eller ubevisst)?

Merle er en av to originale farger, sammen med gul/tigret. Harlekin dukket opp som en mutert farge, og ble foretrukket. Dermed ble merle en feil farge. Alle merle og harlekin har samme genet, men merlen har den dobbelt opp. Merle kan dukke opp hos avkom av svarte GD også, om de har en harlekin i de siste 5 generasjoner. En merle vil alltid gi harlekinavkom om parret med en harlekin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for "enkle" tittler da. Da jeg tror det rett og slett kan rekruttere flere yngre/nye deltagere til hundesporten.

I bruks tror jeg det blir vanskelig, ettersom det ikke er så mange stevner og dem fleste vil egentlig bare klatre i klassene. (og dem fleste ønsker det da bla D-krever mye tid ved å merke hele terrenget, folk uten rettnings sans så man må merke 300 meter før dem går osv :ahappy: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.opprop.no/opprop.php?id=jatiltitler

Da er det bare å signere og spre denne så godt dere kan, forslag til hvordan:

- Hjemmesiden din

- Bloggen din

- Hundeklubben

- Sende den på e-post til dine hundevenner

- Lagre den i signaturen din på diverse forum

Flere forslag?

Skriv gjerne i denne tråden hva dere har gjort for å spre denne :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.opprop.no/opprop.php?id=jatiltitler

Da er det bare å signere og spre denne så godt dere kan, forslag til hvordan:

- Hjemmesiden din

- Bloggen din

- Hundeklubben

- Sende den på e-post til dine hundevenner

- Lagre den i signaturen din på diverse forum

Flere forslag?

Skriv gjerne i denne tråden hva dere har gjort for å spre denne :ahappy:

Kjempe flott!

Man kan også dele den på facebook bla. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så moro! Dette må bare bli bra, om vi holder jernet varmt lenge nok til at alle får med seg denne. Ser allerede den ligger i flere blogger, på msn, facebook profiler osv osv - dette blir så bra.

Sammen klarer vi å overbevise NKK, de må jo vise at de er der for medlemmene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet under, og legger linken i msn-kallenavnet mitt. Har ikke alt for mange hundefolk på msn ennå, men de som er int. kan sjekke hva det er.

Må si jeg er veldig for at blandinger skal få titler. Jeg ville ha mye mer lyst til å konkurrere i agility med Roya om jeg faktisk kunne jobbe meg opp til en tittel, enn om vi bare konkurrerer for å konkurrere. Og seriøse mennesker som klarer å trene hunden sin opp til å få titler i agility/lydighet/whatever, er vel stort sett oppmerksomme på at de ikke bør avle på blandingshunden sin? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del ville slike titler være en stor drivkraft hva gjelder å komme i gang med konkurranser i alle fall. Og samtidig tror jeg det er et fint verktøy å ha når man skal finne avlshunder som duger til noe, men som ikke nødvendig vis er champions i det de holder på med. På min rase er vektleggelsen på bruksegenskaper så og si ikke-eksisterende hos de fleste. Men grunnen er kanskje at det jo er de færreste som står registtert som champion innen en hundesport selv om de faktsik trener aktivt og har talent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Jeg er en skikkelig downer her i denne tråden kjenner jeg.. Jeg er ikke så sikker på om jeg syns det er ok med titler til alt jeg. For meg får de en litt billig smak.. Om man ser til RIK sporten så har man noe som heter begynnerprøver som er stambokberettiget ved bestått med bokstavene AB(spor/lydighet) B (lydighet)eller ABC (spor, lydighet og figurantarbeid) Forprøver til IPO som gir IPO V tittel.. Jeg personlig syns det er litt enkle og "billige" tittler. Jeg syns det er greit med Lp Elite og tilsvarende for Agility høyeste klasse for de som ikke kan få championat, men syns det er litt unødvendig i de lavere klassene. I bruks er vel ikke det ett tema siden det kun er åpent for registrerte hunder, men kunne jo vært Brukstittel for de som ikke kan oppnå championat pga feil.

Da downer jeg sammen med deg. Føler det også litt "billig". Men klart, det ser jo fancy ut med titler på papiret for den som liker sånt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da downer jeg sammen med deg. Føler det også litt "billig". Men klart, det ser jo fancy ut med titler på papiret for den som liker sånt..

Jepp, det er billig. Men når de har det billig de som løper venstresving, så skal søren meg vi ha det også :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er billig. Men når de har det billig de som løper venstresving, så skal søren meg vi ha det også :ahappy:

Jeg vet ikke om jeg synes det er så billig jeg. "Alle" ser jo at en LP 1 tittel ikke er like bra som NLCH. Det er mange som ikke har hund/kunnskap til å komme lengre enn klasse I eller II, da kan de i det minste få ha del mål. Det er ikke alle som trenger å ha NLCH for å være fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er billig. Men når de har det billig de som løper venstresving, så skal søren meg vi ha det også :)

Hehe, opplever det alldeles ikke som lett å få titler i utstillingsringen, men at man kan bli dømt litt "billig" er en annen sak :ahappy:

Men jeg syns fortsatt at titler skal henge litt høyt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Jeg er en skikkelig downer her i denne tråden kjenner jeg.. Jeg er ikke så sikker på om jeg syns det er ok med titler til alt jeg. For meg får de en litt billig smak.. Om man ser til RIK sporten så har man noe som heter begynnerprøver som er stambokberettiget ved bestått med bokstavene AB(spor/lydighet) B (lydighet)eller ABC (spor, lydighet og figurantarbeid) Forprøver til IPO som gir IPO V tittel.. Jeg personlig syns det er litt enkle og "billige" tittler. Jeg syns det er greit med Lp Elite og tilsvarende for Agility høyeste klasse for de som ikke kan få championat, men syns det er litt unødvendig i de lavere klassene. I bruks er vel ikke det ett tema siden det kun er åpent for registrerte hunder, men kunne jo vært Brukstittel for de som ikke kan oppnå championat pga feil.

Men hvorfor ikke snu det ? Siden RIK-programmet har internasjonalt godkjente titler som folk omtrent får kasta etter seg bare de har skrittet over ei gressplen, hvorfor skal ikke folk som driver med andre aktiviteter få titler like enkelt ? Eller bør de enkle titlene være forbeholdt de høyrøsta tilhengerfolka *host* ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...