Gå til innhold
Hundesonen.no

Ja til flere titler i NKK


MartineH

Recommended Posts

Denne tråden blir startet istedet for avsporing fra denne tråden: http://doggis.no/forum/index.php?showtopic=40165&hl=

Planen er å lage et opprop(underskriftskampanje) til NKK for å få flere titler inn i NKK sitt system. Og for å få det mest mulig helhetlig med de fleste titler vi ønsker oss og de beste argumentene - er dette en idemyldingstråd. Kom igjen, enten dere har forslag eller ikke. Vi kan jo diskutere titler samtidig...

Om vi limer inn i hvert innlegg, så slipper det bli en stor jobb med oppsamling når oppropet skal lages. Vri hjernen, så får vi dette til!

Forslag til titler

Agility: AG1, AG2, AG3(oppnås ved 3xnapp i klasse 1 og 2 og 3x0 feilpoeng i klasse 3)

Hopp: HOPP1, HOPP2, HOPP3(oppnås ved 3x1.premie), Norsk hopp champion(3xCERT etter agilitychampionatets modell)

Lydighet: LP1, LP2, LP3, LPelite(oppnås ved 3x1.premie i en klasse)

Rundering: RU(d), RU©, RU(b), RU(a) (Oppnådd tittel ved opprykspoengsum i d, c og b og 3xcertpoengsum i klasse a)

Spor: SP(d), SP©, SP(b), SP(a)(Oppnådd tittel ved opprykspoengsum i d, c og b og 3xcertpoengsum i klasse a)

Titler til vinner av NM(ex: NMAG08, NMLP08)

Argumentasjon for flere titler

Rekruttering av utøvere.

Rekruttere flere med utradisjonelle raser.

Ha delmål/hovedmål som synes på papiret, noe som skaper motivasjon.

Kunne lese ut ifra en stamtavle hva hunden har oppnådd og kan, selv om den ikke har store tunge championater.

Utstilling har masse titler for alt mulig, hvorfor ikke vise at ag/lp/bruks også betyr like mye?

Eventuellt åpne for at blandingshunder som er registrert i NOX-registrene kan få titler, selv om de ikke kan få championat.

Hunder som av en eller annen grunn ikke kan oppnå blå sløyfe på utstilling, har mulighet for titler.

Ved titler vil det bli flere starter per klasse, noe som igjen fører til bedre inntekt for hundeklubbene og NKK - noe som igjen vil gi et bedre og mer aktivt hundenorge.

Titler innen agility, hopp, rundering og spor kan eventuellt fjernes når høyere tittel er oppnådd.

http://www.opprop.no/opprop.php?id=jatiltitler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 166
  • Created
  • Siste svar
Hvor skriver man under?? :lol:

Det kommer, det kommer - men vi må få til noe vi blir tatt seriøst på. Altså helhetlig tittelliste, god argumentasjon og tilslutt hersens mye underskrifter(noe som jeg tror er nada problem med de nettverkene folk her på doggis har)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukstitler? Er det noe som eventuellt brukshundforbundet må ta selv?

Brukshundforbundet registrerer ikke hunder, de er underlagt NKK, er NKK sitt prøveprogram på lik linje med LP, Ag og IPO ++++ Er NKK som står for stambokføring. Kunne jo hatt det i bruksen som i IPO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruksen er litt "værre" å tenke på fornuftige titler synes jeg, for da burde det jo være noe som inneholder spor, rundering eller rapport.

NBFSD er liksom litt merkelig.. Går jo ann med Dsp, Dru, Dra.. Csp, Cru, Cra *ler* Er enklere i IPO.

Det er jo ikke uten grunn at fler og fler bruksfolk går over til IPO, det er enklere å få titler og man slipper å være i skogen (dvs kan være i dårligere form selv? :rolleyes: ).

Edit: Ang NM tittler så går det jo ann å ha noe så enkelt som NMag, NMlp m.m.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi limer inn i hvert innlegg, så slipper det bli en stor jobb med oppsamling når oppropet skal lages. Vri hjernen, så får vi dette til!

Forslag til titler

AG1, AG2, AG3(oppnås ved 3x1.premie)

HOPP1, HOPP2, HOPP3(oppnås ved 3x1.premie), Norsk hopp champion(3xCERT etter agilitychampionatets modell)

LP1, LP2, LP3, LPelite

Titler til vinner av NM

I de høyeste klassene er det kanskje ikke nødvendig med en sånn tittel - da gjelder jo championattittelen.

I bruks kunne man jo hatt titler som følger:

SPOR:

SPH1, SPH2, SPH3

RUNDERING:

RUND1, RUND2, RUND3

Det er veldig få som stiller mer enn en gang i hver klasse i bruksen - de fleste stiller i neste klasse så snart de har fått opprykket, men man kunne hatt en poenggrense som gir tittelen kanskje, at man må ha mer enn minimums opprykkspoengsum ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de høyeste klassene er det kanskje ikke nødvendig med en sånn tittel - da gjelder jo championattittelen.

I bruks kunne man jo hatt titler som følger:

SPOR:

SPH1, SPH2, SPH3

RUNDERING:

RUND1, RUND2, RUND3

Det er veldig få som stiller mer enn en gang i hver klasse i bruksen - de fleste stiller i neste klasse så snart de har fått opprykket, men man kunne hatt en poenggrense som gir tittelen kanskje, at man må ha mer enn minimums opprykkspoengsum ?

SPH er jo tatt av RIK programmet, så det må være noe annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt vitsen med 3x1.premier i AG3; det er jo neeesten som et NACH. Så enten så syns jeg AG3 burde være enklere å få enn 3x1., eller så burde den falle vekk til fordel for NACH.

Så lurer jeg litt på; hva er kriteriet for å få AG1 og AG2? Å stille i klassen? Minimum 1. premie x antall ganger? Opprykk til neste klasse? Kanskje det burde holde med en eller to 1.premier, eller kanskje en eller to feilfrie løp? Hvordan er det det fungerer med LP i Sverige? De har jo titler der, men jeg har ikke satt meg inn i hva som skal til for å få de..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt vitsen med 3x1.premier i AG3; det er jo neeesten som et NACH. Så enten så syns jeg AG3 burde være enklere å få enn 3x1., eller så burde den falle vekk til fordel for NACH.

Så lurer jeg litt på; hva er kriteriet for å få AG1 og AG2? Å stille i klassen? Minimum 1. premie x antall ganger? Opprykk til neste klasse? Kanskje det burde holde med en eller to 1.premier, eller kanskje en eller to feilfrie løp? Hvordan er det det fungerer med LP i Sverige? De har jo titler der, men jeg har ikke satt meg inn i hva som skal til for å få de..

Kan blandingshunder får Cert i AG?

LP i Sverige er 3 x 1.premie i hver klasse. I eliten er det LPELIT for de som ikke kan oppnå S LCH...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan blandingshunder får Cert i AG?

LP i Sverige er 3 x 1.premie i hver klasse. I eliten er det LPELIT for de som ikke kan oppnå S LCH...

Nei, mixer kan ikke få cert. De kan jo ikke få noen titler som er stambokberettiget.

Takk for oppklaring ang LP-titler i Sverige, SusanneL og Nirm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikanerne har jo ett system som setter oppnådde resultater bak navnet og championat foran navnet, hadde jo vært en mulighet for bruksprøvene siden man ikke går hver klasse mer en opprykk for det meste. Mest bare som en notat da på hunden.

Norge burde jo absolutt hadd slike tittler i større grad en sverige siden vi ikke har ett fungerende prøveregister. Sverige finner man jo alle resultater på enhver hund i hundata så det er jo der mulig å sjekke hva tidligere individer har gjort. For å få vite noe her så må man jo ringe eierne av hunden.

Edit: Slike prøve notater bør jo og gå utenom etthvert krav til utseende. Slik det er nå må jo hunden oppnå noe i utstilling for å få prøve championat, og de som har hunder med feil som ikke kan få utstillingspremiering vil aldri få noe.

Henger jo ikke egentlig på greip av en hund med f.eks en tekstikkel ikke kan bli agilitychampion mens en hund med både patellalux., HD, AA, hjertefeil og øyefeil kan bli utstillingschampion - det har jo uansett ikke noe med avl å gjøre de tittlene selv om NKK framstiller det som om en utstillingstittel er ett kvalitetsstempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldra: Vedr ag-titler, er det 'ekstremt vanskelig' å få agilitychampionat om man bor på rett side av landet. Kun den feilfrie i ag3 og beste av de som ikke er champion får cert. Her på østlandet er det noenganger stevner med over 50 deltakere i klasse 3 stor. Derfor en ag3-tittel. Pluss at blandingene må jo kunne få tittel i alle klassene. AG-titlene burde kanskje være 3x0.feil, i og med at 1.premie er opp til 5,99 feilpoeng.

**

Vedr at folk tar opprykket i bruksen når de får opprykk, så blir det jo det samme med LP'en. For å få tittel, må man bli igjen i klassen - så er det opp til hver og en om man vil kjempe for tittel eller ei. Men dere bruksfolk, finn noen titler da :)

**

Sånn egentlig burde de hatt samme system i LP'en, altså 3xcert for championat. Sånn teoretisk sett kan en hund bli lydighetschampion uten å ha ligget på en eneste fellesdekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn egentlig burde de hatt samme system i LP'en, altså 3xcert for championat. Sånn teoretisk sett kan en hund bli lydighetschampion uten å ha ligget på en eneste fellesdekk.

Nirm har sitt championat med 0 i en 3verdig øvelse hver gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...