Gå til innhold
Hundesonen.no

Ja til flere titler i NKK


MartineH

Recommended Posts

Vedr at folk tar opprykket i bruksen når de får opprykk, så blir det jo det samme med LP'en. For å få tittel, må man bli igjen i klassen - så er det opp til hver og en om man vil kjempe for tittel eller ei. Men dere bruksfolk, finn noen titler da :)

Problemet her er at i motsetning til andre konkurranser så får du bare gå samme klasse i ett år etter opprykk, så er det stopp. Får rett og slett ikke starte i klassen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 166
  • Created
  • Siste svar
Problemet her er at i motsetning til andre konkurranser så får du bare gå samme klasse i ett år etter opprykk, så er det stopp. Får rett og slett ikke starte i klassen igjen.

Jaja, da blir det jo enda mer prestasjon med små-titler da :) Haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldra: Vedr ag-titler, er det 'ekstremt vanskelig' å få agilitychampionat om man bor på rett side av landet. Kun den feilfrie i ag3 og beste av de som ikke er champion får cert. Her på østlandet er det noenganger stevner med over 50 deltakere i klasse 3 stor. Derfor en ag3-tittel. Pluss at blandingene må jo kunne få tittel i alle klassene. AG-titlene burde kanskje være 3x0.feil, i og med at 1.premie er opp til 5,99 feilpoeng.

Har jeg misfortstått så til de grader? I kl 1 er det vel en 1. premie som er et napp, mens i klasse 2 er det 0 feil. I klasse tre får man cert slik du beskriver. Stemmer ikke det?

Og de som tross alt har 3x0 feil vil jo få et nok napp til å gå opp en klasse, enten de er i kl1 eller 2; og det er jo ikke alle som gidder å vente på det i kl 1. Da hopper de altså rett over AG1-tittel og prøver seg på AG2 eller noe, da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg misfortstått så til de grader? I kl 1 er det vel en 1. premie som er et napp, mens i klasse 2 er det 0 feil. I klasse tre får man cert slik du beskriver. Stemmer ikke det?

Og de som tross alt har 3x0 feil vil jo få et nok napp til å gå opp en klasse, enten de er i kl1 eller 2; og det er jo ikke alle som gidder å vente på det i kl 1. Da hopper de altså rett over AG1-tittel og prøver seg på AG2 eller noe, da..

Nei, om man ikke gidder å vente på det i kl1 - så får man heller ingen tittel. Jeg hadde nok ventet med det, titler er titler liksom :) Så nei, du har ikke misforstått. I ag3 får man ikke cert ved å gå feilfritt løp, man må gå feilfritt og være best av de som ikke er agilitychampion fra før.

Blir det samme som i LP, der man får opprykk av 1x1.premie. Vil man ha tittel, må man få 2 unødvendige 1.premier i tillegg. Det skaper flere som starter, rett og slett. 3 ganger så mange startene om man skal overvurdere regningen på det. Og 3 ganger så mye penger til NKK(det burde være et argument som får de til å smelte litt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, om man ikke gidder å vente på det i kl1 - så får man heller ingen tittel. Jeg hadde nok ventet med det, titler er titler liksom :) Så nei, du har ikke misforstått. I ag3 får man ikke cert ved å gå feilfritt løp, man må gå feilfritt og være best av de som ikke er agilitychampion fra før.

Blir det samme som i LP, der man får opprykk av 1x1.premie. Vil man ha tittel, må man få 2 unødvendige 1.premier i tillegg. Det skaper flere som starter, rett og slett. 3 ganger så mange startene om man skal overvurdere regningen på det. Og 3 ganger så mye penger til NKK(det burde være et argument som får de til å smelte litt)

Trur forøvrig at det kan motivere enkelte til å holde seg i samme klasse litt lengre i lydighet, og kanskje unngå at disse forsvinner etter et par starter i klasse 3 etter å skynde seg opp klasse for klasse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, da blir det jo enda mer prestasjon med små-titler da :) Haha

Problemet i bruks'en er jo at det arrangeres svært få stevner i hver klasse i løpet av året innen et rimelig geografisk område, samtidig som sesongen begrenser seg til april-oktober (i beste fall), i motsetning til LP-stevner som arrangeres omtrent hver helg året gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet i bruks'en er jo at det arrangeres svært få stevner i hver klasse i løpet av året innen et rimelig geografisk område, samtidig som sesongen begrenser seg til april-oktober (i beste fall), i motsetning til LP-stevner som arrangeres omtrent hver helg året gjennom.

Så vi tar sikte på kun LP/AG da, fordi det nærmest ikke er gjennomførbart i bruks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I RIK er det jo oppnådd tittel ved godkjent poengsum... Hvorfor ikke det samme i bruks?

Mm Samme kan en jo si at i bruks så har man jo tildels faktisk klart 1 pr i 2-3 disipliner ved ett opprykk - Lydighet, Søk etter gjenstand (for B og A) samt spor/ rundering på samme dag, som i IPO/ SL - man går 2-3 ulike disipliner pr dag. Det tar jo og noe mere tid å avvikle stevner der hver ekvipasje bruker 1 time på sine disipliner framfor 30-60 sekunder. Det er i enkelte landsdeler en utfordring bare å komme med på stevnet siden det er begrenset deltagelse i hver klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden blir startet istedet for avsporing fra denne tråden: http://doggis.no/forum/index.php?showtopic=40165&hl=

Planen er å lage et opprop(underskriftskampanje) til NKK for å få flere titler inn i NKK sitt system. Og for å få det mest mulig helhetlig med de fleste titler vi ønsker oss og de beste argumentene - er dette en idemyldingstråd. Kom igjen, enten dere har forslag eller ikke. Vi kan jo diskutere titler samtidig...

Om vi limer inn i hvert innlegg, så slipper det bli en stor jobb med oppsamling når oppropet skal lages. Vri hjernen, så får vi dette til!

Forslag til titler

AG1, AG2, AG3(oppnås ved 3x0.feil)

HOPP1, HOPP2, HOPP3(oppnås ved 3x1.premie), Norsk hopp champion(3xCERT etter agilitychampionatets modell)

LP1, LP2, LP3, LPelite

Titler til vinner av NM(ex: NMAG08, NMLP08)

Argumentasjon for flere titler

Rekruttering av utøvere.

Rekruttere flere med utradisjonelle raser.

Ha delmål/hovedmål som synes på papiret, noe som skaper motivasjon.

Kunne lese ut ifra en stamtavle hva hunden har oppnådd og kan, selv om den ikke har store tunge championater.

Utstilling har masse titler for alt mulig, hvorfor ikke vise at ag/lp/bruks også betyr like mye?

Åpne for at blandingshunder som er registrert i NOX-registrene kan få titler, selv om de ikke kan få championat.

Hunder som av en eller annen grunn ikke kan oppnå blå sløyfe på utstilling, har mulighet for titler.

Ved titler vil det bli flere starter per klasse, noe som igjen fører til bedre inntekt for hundeklubbene og NKK - noe som igjen vil gi et bedre og mer aktivt hundenorge.

Kjempe flott! Har vært misunnelig på Sverige lenge. Jeg tror at mange flere hadde gått f.eks LP med sikte på en LP1 tittel (deriblandt meg selv), og når de først har den, så vil de ha LP2 ovs.

MEN; Jeg syntes ikke det må bli for mange, f.eks LP-Elite syntes jeg ikke noe om, da kan man sikte mot NLCH. Vil ikke ha noe allà Tyskland hvor det titler for alt. Men LP1, LP2 og LP3 er fine mot en mål om NLCH.

Samme i AG, f.eks AG1, AG2 deretter NACH. (Har ikke satt meg helt inn i systemet,men du skjønte tankegangen i det, håper jeg?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe flott! Har vært misunnelig på Sverige lenge. Jeg tror at mange flere hadde gått f.eks LP med sikte på en LP1 tittel (deriblandt meg selv), og når de først har den, så vil de ha LP2 ovs.

MEN; Jeg syntes ikke det må bli for mange, f.eks LP-Elite syntes jeg ikke noe om, da kan man sikte mot NLCH. Vil ikke ha noe allà Tyskland hvor det titler for alt. Men LP1, LP2 og LP3 er fine mot en mål om NLCH.

Samme i AG, f.eks AG1, AG2 deretter NACH. (Har ikke satt meg helt inn i systemet,men du skjønte tankegangen i det, håper jeg?)

Men hva med de som ikke kan oppnå N LCH? Enten pga at hunden ikke er registrert, eller at hunden ikke klarer å oppnå 2.premie på utstilling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, om man ikke gidder å vente på det i kl1 - så får man heller ingen tittel. Jeg hadde nok ventet med det, titler er titler liksom :) Så nei, du har ikke misforstått. I ag3 får man ikke cert ved å gå feilfritt løp, man må gå feilfritt og være best av de som ikke er agilitychampion fra før.

Blir det samme som i LP, der man får opprykk av 1x1.premie. Vil man ha tittel, må man få 2 unødvendige 1.premier i tillegg. Det skaper flere som starter, rett og slett. 3 ganger så mange startene om man skal overvurdere regningen på det. Og 3 ganger så mye penger til NKK(det burde være et argument som får de til å smelte litt)

Det med cert visste jeg. :)

Men det blir jo flere som starter ja, og det er jo fint. Men i agility, som slett ikke arrangeres hele året gjennom (i alle fall ikke på mine trakter), så tror jeg kanskje noen vil prioritere å komme opp i klassene når de først kan, fremfor en tittel. Men de om det. Det er ikke så himla mange stevner å være med på her, og lengre nord er det sikkert enda verre, så jeg skjønner de egentlig godt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med cert visste jeg. :)

Men det blir jo flere som starter ja, og det er jo fint. Men i agility, som slett ikke arrangeres hele året gjennom (i alle fall ikke på mine trakter), så tror jeg kanskje noen vil prioritere å komme opp i klassene når de først kan, fremfor en tittel. Men de om det. Det er ikke så himla mange stevner å være med på her, og lengre nord er det sikkert enda verre, så jeg skjønner de egentlig godt. :)

Er det ikke litt enklere med oversikten om det er opprykksreglene som ligger til grunn i de lavere klassene? I agility må en jo ha 3 napp, de burde jo da tilsvare en diplom for at man oppnådde det framfor egne regelsett. I andre land fungerer jo 3 x 1 premie for diplom, så burde jo fungere her og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt enklere med oversikten om det er opprykksreglene som ligger til grunn i de lavere klassene? I agility må en jo ha 3 napp, de burde jo da tilsvare en diplom for at man oppnådde det framfor egne regelsett. I andre land fungerer jo 3 x 1 premie for diplom, så burde jo fungere her og.

Enig! 3 x 1. premie = tittel...

Syntes også at det burde være brukstitler, slik at om man har klart et D-spor til godkjent sum så bør man få en tittel der og. Kan lett bli vanskelig å starte 3 ganger innen fristen om man har fått opprykk.

Det hadde vært morsomt å kunne få titler i de lavere klassene, så om man feks har en hund som ikke har forutsetninger for å klare seg bra i elite, så kan man klare å hale i land LP1 eller LP2.

Så jeg støtter forslaget om titler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt enklere med oversikten om det er opprykksreglene som ligger til grunn i de lavere klassene? I agility må en jo ha 3 napp, de burde jo da tilsvare en diplom for at man oppnådde det framfor egne regelsett. I andre land fungerer jo 3 x 1 premie for diplom, så burde jo fungere her og.

1.premie er ikke feilfritt, og dermed ikke napp i klasse 2 og cert i kl 3. 1.premie er til og med 5,99 feilpoeng - som dessverre er nok for napp til klasse 2(når vi er inne på ønsker, kan vi gjerne fjere det også)

Da har jeg forandret ag-titler til napp-reglene.

Brukstittel ved en bestemt poengsum høres bra ut. Da ved opprykks-poengsum, eller godkjent-poengsum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempegodt forslag- Da er det kanskje mulig for en Basenji å få en liten tittel etterhvert?? Hadde vært morsomt og motiverende, og også et fint avlsverktøy.

Det er dette jeg mener er hovedgrunnen til titler av ymse slag- et avlsverktøy for å finne de eksteriøre og bruksmessige nedarvbare egenskapene til foreldredyrene.

hvorfor man da vil tillate titler på blandingshunder skjønner jeg ikke helt- i mine øyne vil dette kun bidra til en "legalisering" og oppbakking av blandingsavl.

Ser for meg annonser som "Bruksmerritert Lab mix valper selges" Hvor er logikken? Vi har da nok av raser og ta av?

å fjerne regel om 2. premie er også gal mener jeg. Et minimumskrav om å se sånn noenlunde ut som standaren tilsier er bare med på å bevare rasens særpreg i de videre generasjoner.

jeg synes det er flott at blandingshunder får konkurrere, men hvorfor gi dem titler- som etter min oppfatning er nkk's avlsverktøy til oppdrettere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det er flott at blandingshunder får konkurrere, men hvorfor gi dem titler- som etter min mening er nkk's avlsverktøy til oppdrettere?

Om det er ett avlsverktøy - hvorfor kan da hunder med HD oppnå utstillingschampionat? Tingen med NKK er jo at alle defekter er ok så lenge innpakningen ser bra ut, så tittler kan umulig ha noe med avl å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er ett avlsverktøy - hvorfor kan da hunder med HD oppnå utstillingschampionat? Tingen med NKK er jo at alle defekter er ok så lenge innpakningen ser bra ut, så tittler kan umulig ha noe med avl å gjøre.

Det er jo likevel ikke til å stikke under en stol at en oppdretter som avler på sin 3x1.premierte tispe blir ansett som mindre seriøs enn den som velger en NUCH..

Personlig er jeg veldig delt i dette med titler som avlsverktøy. En av titlene jeg liker best er KORAD, for den sier i alle fall noe om mer enn en side av hunden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempegodt forslag- Da er det kanskje mulig for en Basenji å få en liten tittel etterhvert?? Hadde vært morsomt og motiverende, og også et fint avlsverktøy.

Det er dette jeg mener er hovedgrunnen til titler av ymse slag- et avlsverktøy for å finne de eksteriøre og bruksmessige nedarvbare egenskapene til foreldredyrene.

hvorfor man da vil tillate titler på blandingshunder skjønner jeg ikke helt- i mine øyne vil dette kun bidra til en "legalisering" og oppbakking av blandingsavl.

Ser for meg annonser som "Bruksmerritert Lab mix valper selges" Hvor er logikken? Vi har da nok av raser og ta av?

å fjerne regel om 2. premie er også gal mener jeg. Et minimumskrav om å se sånn noenlunde ut som standaren tilsier er bare med på å bevare rasens særpreg i de videre generasjoner.

jeg synes det er flott at blandingshunder får konkurrere, men hvorfor gi dem titler- som etter min oppfatning er nkk's avlsverktøy til oppdrettere?

Men om man nu har titlar i lydnad och agility, vad säger det om hundens avelsvärde? Vilka raser har lydnad och agility med i rasstandarden? Det måste väl vara möjligt att ha titlar som motiverar ägare att aktivera och träna sina hundar, oavsett om de är blandraser eller ser ut som stryk? Min hund får förmodligen aldrig ett andrapris på utställning. Varför ska hon inte kunna få ett agilitychampionat om hon är riktigt duktig på agility?

Jag tror inte heller att det är något verkligt problem med blandrasavel på titlar. De som avlar på blandraser har väl sällan intresse av att meritera hundarna i någon hundsport? Jag har väldigt svårt att tro att det skulle bli ett problem. Å andra sidan, hellre bruksmeriterade blandrasvalpar än utställningsmeriterade renrasiga border collies :) (som försäljningsargument alltså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg at om man skal gi f. eks agilitychampionat til blandinger, så vil det komme raske blandinger i perfekte størrelser. Eks. border + sheltie for å få en dritrask og lettlært hund til mellom. Er det noe man ønsker?

Om det nu var så enkelt, tror du inte att folk hade gjort det redan idag? Är det verkligen championatet som är det viktigaste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg at om man skal gi f. eks agilitychampionat til blandinger, så vil det komme raske blandinger i perfekte størrelser. Eks. border + sheltie for å få en dritrask og lettlært hund til mellom. Er det noe man ønsker?

Hva skal man med det? Jeg tror vi hadde sett det allerede, men de som satser seriøst på en sport og kjøper hund pga en sport, har ofte ambisjoner om landslag etc, det får man uansett ikke lov til.

**

Sånn litt OT i forhold til tråden så syns jeg man skal fjerne tilleggskrav for championater(svenskene har gjort det nå, mener jeg å huske). Når til og med Kokos får en blåsløyfe på 2 forsøk, hva skal man med det liksom? Man må se på hva titlene står for, og ta det for hva det er verdt. Er hunden utstillingschampion, så er hunden mye mulig pen iforhold til rasestandarden. Er hunden agilitychampion er den flink i agility. Er den begge deler er den både pen og flink i agility. Folk er ikke dummere enn at de skjønner forskjellen på et agilitychampionat og et utstillingschampionat.

**

Men tilbake til utgangspunktet, så må vi få inn brukstitler også, samt krav! Så får vi igang oppropet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang brukstitler så har Finland dette (PERA, PEHÄ, PEJÄ osv..) kanskje man kan finne ut hvordan de gjør det med resultat og oppnådd tittel?

Synes forøvrig dette er en god ide for å motivere de som ikke har noen sjanser på komme helt i toppen (som feks meg..:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så lenge siden det lå ute på finn valper av BC og sheltie, de ble avertert som veldig bra mellom hunder. Var andre gangen denne kombinasjonen var blitt gjort. Tror det var en annen hvor tre raser var miks, og man mente dette vill bli veldig gode ag-hunder.

Nå mener ikke jeg at de hundene kommer til å bli det. Men synes det er trist at man begynner å lage blandinger for så å avertere de som 'spesielle' brukshunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...