Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan uttaler man CACIB?

PsychoLynx

Recommended Posts

Når jeg ser CACIB så får jeg alltid lyst å si tha-thibb.. er noe med så mye C-er.. (og ja som barn hadde jeg en tendens til lesping som ble plukket av meg.. men jeg får alltid voldsom lespe-lyst når det er mange potensielle s-lyder ute og går!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Certificat d´Aptitude de Championat Internationale de Beaute - det er det CACIB står for. Og ordene som starter med C har også S-/Sh-lyd, så sasib er riktig uttale.

Men jeg har også hørt folk snakke om kærtt'ene sine. Cert står altså for certifikat, og uttales særtt. (Altså ikke sært, som i rart... ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De uttales visst SASIB, men jeg har mest lyst til å si KASIB sånn rent grammatisk sett ;)

hehe, ja jeg har vel også alltid sagt KASIB tror jeg... Men har vel ant at det var feil. Nå har jeg ve strengt tatt ikke sagt dette så ofte heller da men.... ;)

SASIB er det man sier, ja. Og siden det er en forkortelse på fransk, så ville det ikke bli riktig med KASIB, da..

Susanne

Ja, hva er det egentlig forkortelse for?

Edit: ser det over her nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid sagt SASIB og SÆRT

Uttale er fryktelig morsomt til tider - måten man uttaler ord på har veldig mye å si for andres forståelse av det man prøver å formidle. Filosofi-professoren "vår" sier Galileeii med lang e (Galileo Galilei), mens jeg alltid har sagt Gallilei (med trykk på a'en). Det tok en stund før jeg faktisk skjønte hva han snakket om. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttale er fryktelig morsomt til tider - måten man uttaler ord på har veldig mye å si for andres forståelse av det man prøver å formidle. Filosofi-professoren "vår" sier Galileeii med lang e (Galileo Galilei), mens jeg alltid har sagt Gallilei (med trykk på a'en). Det tok en stund før jeg faktisk skjønte hva han snakket om. ;)

Haha, jeg satt i en hel forelesning en gang og lurte på hvem pokker denne "Dez'kaaarrrt" var - inntil jeg skjønte at det var René Descartes. Briter sier Dez'kaaaarrrrt, mens vi som har litt franskfeeling sier Dekarrrt.

Sorry OT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sert, som i sertifikat, har jeg alltid sagt. ;) Og OT; jeg sier Galilei med trykk på lei'en, jeg. GalilEo GaliLEI. Med lavere tonefall på EI'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg satt i en hel forelesning en gang og lurte på hvem pokker denne "Dez'kaaarrrt" var - inntil jeg skjønte at det var René Descartes. Briter sier Dez'kaaaarrrrt, mens vi som har litt franskfeeling sier Dekarrrt.

Sorry OT.

Jeg sier også Dekarrrt, ja. Rart dette med uttale. Mattelæreren sier (til graf i bestemt form) graaafen, altså som i "bakbein". Snodig i mine ører. :icon_confused:

Sert, som i sertifikat, har jeg alltid sagt. :ermm: Og OT; jeg sier Galilei med trykk på lei'en, jeg. GalilEo GaliLEI. Med lavere tonefall på EI'en.

Ja, sånn skriver man det kanskje. Hehe. Jeg uttaler det på samme måte.

Men jeg lurer på en ting. CERT, er det en norsk betegnelse, eller er det også en forkortelse på et annet språk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, dette var jo kjekt. Jeg har aldri uttalt det, men gått rundt og tenkt "kakib". Forøvrig, hva er cacib? Altså, er det en egen tittel a la champion eller er det noe man må ha for å få en tittel?

Man må ha 3 CACIB fra 3 forskjellige land for å bli IntUch. :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ha 3 CACIB fra 3 forskjellige land for å bli IntUch. :happy:

Nei, de fleste raser uten krav til bruksmeritter trenger 4 cacib fra 3 forskjellige land for å bli internasjonal champion. Min rase trenger bare 2 cacib fra 2 forskjellige land for 2 forskjellige dommere + bruksmeritter for å få tittelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over hvor lang tid kan man evnt samle cacib? for å bli int uch?

Det må gå minimum ett år og en dag (eller om det er endret til ett år?) fra første og siste - men om du trenger 15 år på å få de fire CACIB'ene, får du likevel tittelen - altså ingen makstid. Legg dog merke til at CACIB ikke deles ut til junior og veteran, så du må stille i åpen/champion for å kunne få det selv om hunden er over åtte år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...