Gå til innhold
Hundesonen.no

hvordan kan folk dømme en rase utenom å egentlig kjenne til den?


Ross

Recommended Posts

Jeg fikk høre: "Staffordshire bull terrier? Er ikke det en sånn mini-amstaff? Sånn kamphund? Er ikke de forbudte de da? De er jo så aggressive" Ler høyt, HØYT av disse kritikkene jeg fikk. Staffe ville jeg ha, og staffe ble det. Kunne ikke vært mer fornøyd med lille valpisen min <3

En ting jeg skal love deg. Uansett hvilken hund du har, får du høre ett eller annet negativt om hunden din. Som oftest er det basert på fordommer.

Nyt hunden din. Jeg synes det er en flott rase og liker at du holder fast på h*n uansett hva folk sier! Hold hodet høyt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Fikk beskjed i hundeklubben før jeg kjøpte Boxer at jeg måtte passe på å forsikre de godt, for Boxeren var en DYR rase å ha siden den var full av sykdommer.

Nå har jeg kanskje vært veldig heldig da som ikke har hatt noen plager med mine 2 på 4.5 år * bank i bordet*

Risen er en av mine topp 5 raser, de er så utrolige flotte ! Det er jo en herlig brukshund, hadde en blind dama i gata der jeg vokste opp som ung og hun hadde en førerhund som var en flott stor hannRiesen og han var bare helt herlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var litt morsomt å snakke med noen på Vikingskipet, som fortalte at datteren i huset (voksen sådan), hadde vurdert springer. Men så hadde hun fått høre at de var så stresset, dvs "BC-stresset", og siden hun ville ha en hund som kunne takle en dag i sofan, så hadde hun droppet tanken. Så hun hadde bestemt seg for kelpie..

Jeg prøvde vel å nyansere det synet littegranne, men det fallt visst ikke i god jord.. :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo fått klar beskjed fra hundeklubben, at de ikke skjønnner hvorfor jeg gidder å bruke penger på dressurkurs. For dalmiser er noen stae jævler,og dumme som fy.... så det så...

Huff det er ganske sykt sagt av en hundeklubb.. stå på så kan du vise de at dalmiser er langt i fra det inntrykket de har;)

Ønsker deg lykke til;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo fått klar beskjed fra hundeklubben, at de ikke skjønnner hvorfor jeg gidder å bruke penger på dressurkurs. For dalmiser er noen stae jævler,og dumme som fy.... så det så...

Herregud at det går ann...

Ja, det er mye sterke viljer og personligheter ute å går, men herregud så lettlærte da! (iallefall opplever jeg det som en lettlært rase, men kan jo bare snakke utifra mitt "eksemplar")

Dumme er det siste de er! :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo fått klar beskjed fra hundeklubben, at de ikke skjønnner hvorfor jeg gidder å bruke penger på dressurkurs. For dalmiser er noen stae jævler,og dumme som fy.... så det så...

Øh, da ville jeg skiftet hundeklubb raskt som bare fy. I alle fall sluttet å betale de for kurs, og heller gått et annet sted. Sånt ville provosert meg noe langt inni granskauen! :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finske Lapphunder bjeffer masse og hele tiden. For det har man hørt. Man kan ikke trene det bort heller og dessuten er de visstnok råhissige på andre hunder (derav bjeffinga)

Jeg har en sosial piper jeg da.."pipe for atte jeg kjeder meg" "pipe for atte jeg vil hilse på Chantie" osv.. :sleep: Han er aldri noensinne sinna på andre hunder selv om han har fått seg et par riper i lakken av både tisper og hannhunder. Det skal nevnes at denne jenta her har gjort bikkja si til en skikkelig bortskjemt hund da så det ligger nok mye der. Men for all del bedre med sosial piper enn aggresiv bjeffer.. :rolleyes:

Og forresten rottweilere, schæfere osv er kun ment som vakthunder og de er overhode ikke sosiale! For noen sinna bikkjer a gitt..

Huff nei fordommer likerjeg ikke selv om jeg helt sikkert ikke er uten dem jeg heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen av mine favoritter. De er tatt fra en samletråd over idiotiske uttalelser på et raseforum jeg frekventerer. Vi har alle noe å stri med. :sleep:

Dette er faktisk uttalelser:

* Belgisk Fårehund valper må ikke tas på, løftes, eller røres av menneskehender før de er 3 måneder. Dersom man løfter dem, klapper dem osv. så blir de gale fordi hjernen er så underutviklet når de er født, at de kan bli hjerneskadet av fysisk berøring før hjernen har festet seg.

* En Pit Bull har dobbelt sett med tenner, og om en tann skulle falle ut vil det vokse ut en ny en på kort tid.

* Små hunder kan ikke brukes til noe, for de er så dumme. Dette er fordi de har små hjerner.

* Labradoren er en andehund fordi at når anda dør så svømmer den ned på bunnen av vannet og biter seg fast i sivet og da må labradoren dykke ned og hente den.

* En Pit Bull har en giftig bakterieflora i munnen, så om du mot formodning skulle overleve et bitt, vil du dø av blodforgiftning.

* Schäfere tror ofte at pelskåper med damer inni er levende dyr, som de angriper.

*Basset Hound er avlet fram for å bruke i reklame.

* Schäfere er feige, de angriper bakfra, mens Rottweilere er mer reale og

angriper forfra.

* Ingen hunderase har mer ´killer-instinkt´ enn Dobermann. Hvis du slipper alle hunderasene hver for seg løs i skogen og lar de leve der, er Dobermann den eneste rasen som overlever.

* Settere er så dumme at når du slipper dem løs nytter det ikke å kalle de inn igjen, for da har de allerede glemt navnet sitt

* Border Collie kan ikke gå ordentlig, de bare kryper.

* Alle hunder stammer fra ulven bortsett fra Chow-Chow. Dette er en liten bjørn.

* Papillon og Bichon Frisè hanner står alltid bare på forbeina når de tisser. Dette pga for mye kjønnshormoner.

* Pit Bullen er avlet opp av NASA på Area 51, for å være en av de råeste og farligste hundene i verden. En mann som jobbet hos NASA klarte å smugle en Pit Bull ut av Area 51. Men hunden han smuglet ut var ikke ferdig avlet så det var noe som manglet i hodet på hunden. Det er derfor det er så mange farlige Pit Buller på kloden vår, og det skumle er at andre folk avler videre på dette.

* Hunder fra Sør-Afrika er mye farligere enn hunder fra andre land.

* Mynder har så liten hjerne at den ikke kan ses på røntgen

* Boxere har så sammentrykt tryne at de ikke kan bite

Seriøst, folk vet ikke bedre. Så vi kan vel ikke holde det i mot dem. :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg møter lite fordommer sånn på tur i nabolaget egentlig. Og grunnen til det er at det selvfølgelig er en schäfer jeg har. Og når de får vite at det ikke er en schäfer så var den ihvertfall veldig pen :rolleyes: . Men om jeg mot formodning skulle møte noen som vet hvilken rase det var har de enten hatt eller kjent et fantastisk eksemplar eller så forventer de at den er supernervøs og redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten terrier er bare gneldrebikkje fikk jeg beskjed om da vi hadde bestillt vår cairn. Og hva skal man med slikt, det må da være bedre å få en "skikkelig" hund istedet for en pysete sofagris?

Riktig det at hun kan bjeffe, kose i sofan også, men makan til tøff liten sak skal man lete lenge etter. Kvier seg ikke for røff lek med med de store og sterke på hundtreffene hun.

Å, så koselig å høre! Håper du blir fornøyd med henne, det går sikkert bra, selv om noen av de sikkert kan være noen troll av og til..

Vår er troll omtrent hele tiden, men mye lykketroll er det jo da. :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen av mine favoritter. De er tatt fra en samletråd over idiotiske uttalelser på et raseforum jeg frekventerer. Vi har alle noe å stri med. :sleep:

Dette er faktisk uttalelser:

* Belgisk Fårehund valper må ikke tas på, løftes, eller røres av menneskehender før de er 3 måneder. Dersom man løfter dem, klapper dem osv. så blir de gale fordi hjernen er så underutviklet når de er født, at de kan bli hjerneskadet av fysisk berøring før hjernen har festet seg.

* En Pit Bull har dobbelt sett med tenner, og om en tann skulle falle ut vil det vokse ut en ny en på kort tid.

* Små hunder kan ikke brukes til noe, for de er så dumme. Dette er fordi de har små hjerner.

* Labradoren er en andehund fordi at når anda dør så svømmer den ned på bunnen av vannet og biter seg fast i sivet og da må labradoren dykke ned og hente den.

* En Pit Bull har en giftig bakterieflora i munnen, så om du mot formodning skulle overleve et bitt, vil du dø av blodforgiftning.

* Schäfere tror ofte at pelskåper med damer inni er levende dyr, som de angriper.

*Basset Hound er avlet fram for å bruke i reklame.

* Schäfere er feige, de angriper bakfra, mens Rottweilere er mer reale og

angriper forfra.

* Ingen hunderase har mer ´killer-instinkt´ enn Dobermann. Hvis du slipper alle hunderasene hver for seg løs i skogen og lar de leve der, er Dobermann den eneste rasen som overlever.

* Settere er så dumme at når du slipper dem løs nytter det ikke å kalle de inn igjen, for da har de allerede glemt navnet sitt

* Border Collie kan ikke gå ordentlig, de bare kryper.

* Alle hunder stammer fra ulven bortsett fra Chow-Chow. Dette er en liten bjørn.

* Papillon og Bichon Frisè hanner står alltid bare på forbeina når de tisser. Dette pga for mye kjønnshormoner.

* Pit Bullen er avlet opp av NASA på Area 51, for å være en av de råeste og farligste hundene i verden. En mann som jobbet hos NASA klarte å smugle en Pit Bull ut av Area 51. Men hunden han smuglet ut var ikke ferdig avlet så det var noe som manglet i hodet på hunden. Det er derfor det er så mange farlige Pit Buller på kloden vår, og det skumle er at andre folk avler videre på dette.

* Hunder fra Sør-Afrika er mye farligere enn hunder fra andre land.

* Mynder har så liten hjerne at den ikke kan ses på røntgen

* Boxere har så sammentrykt tryne at de ikke kan bite

Seriøst, folk vet ikke bedre. Så vi kan vel ikke holde det i mot dem. :sleep:

Hahahah!

Jupp, den om settere var best! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen av mine favoritter. De er tatt fra en samletråd over idiotiske uttalelser på et raseforum jeg frekventerer. Vi har alle noe å stri med. :sleep:

Dette er faktisk uttalelser:

* Belgisk Fårehund valper må ikke tas på, løftes, eller røres av menneskehender før de er 3 måneder. Dersom man løfter dem, klapper dem osv. så blir de gale fordi hjernen er så underutviklet når de er født, at de kan bli hjerneskadet av fysisk berøring før hjernen har festet seg.

* En Pit Bull har dobbelt sett med tenner, og om en tann skulle falle ut vil det vokse ut en ny en på kort tid.

* Små hunder kan ikke brukes til noe, for de er så dumme. Dette er fordi de har små hjerner.

* Labradoren er en andehund fordi at når anda dør så svømmer den ned på bunnen av vannet og biter seg fast i sivet og da må labradoren dykke ned og hente den.

* En Pit Bull har en giftig bakterieflora i munnen, så om du mot formodning skulle overleve et bitt, vil du dø av blodforgiftning.

* Schäfere tror ofte at pelskåper med damer inni er levende dyr, som de angriper.

*Basset Hound er avlet fram for å bruke i reklame.

* Schäfere er feige, de angriper bakfra, mens Rottweilere er mer reale og

angriper forfra.

* Ingen hunderase har mer ´killer-instinkt´ enn Dobermann. Hvis du slipper alle hunderasene hver for seg løs i skogen og lar de leve der, er Dobermann den eneste rasen som overlever.

* Settere er så dumme at når du slipper dem løs nytter det ikke å kalle de inn igjen, for da har de allerede glemt navnet sitt

* Border Collie kan ikke gå ordentlig, de bare kryper.

* Alle hunder stammer fra ulven bortsett fra Chow-Chow. Dette er en liten bjørn.

* Papillon og Bichon Frisè hanner står alltid bare på forbeina når de tisser. Dette pga for mye kjønnshormoner.

* Pit Bullen er avlet opp av NASA på Area 51, for å være en av de råeste og farligste hundene i verden. En mann som jobbet hos NASA klarte å smugle en Pit Bull ut av Area 51. Men hunden han smuglet ut var ikke ferdig avlet så det var noe som manglet i hodet på hunden. Det er derfor det er så mange farlige Pit Buller på kloden vår, og det skumle er at andre folk avler videre på dette.

* Hunder fra Sør-Afrika er mye farligere enn hunder fra andre land.

* Mynder har så liten hjerne at den ikke kan ses på røntgen

* Boxere har så sammentrykt tryne at de ikke kan bite

Seriøst, folk vet ikke bedre. Så vi kan vel ikke holde det i mot dem. :sleep:

;):o

Noe av det beste jeg har lest på lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fortalte mormor at jeg skulle få meg Flat/BC/Husky blanding så satt hun seg helt på bakbeina, DEN hunden kom iallefall ikke inn i hennes hus...siden det var Husky i den..for Huskyen var stri, den beit fort og var umulig å "stagge"..

Da jeg hentet Chicka så dro vi hjem på besøk til mamma for å vise frem Chicka og gjett hvem som tittet ut fra andre etage (de bor i generasjonsbolig)...jo mormor.

Ut kom hun også og hilste på Chicka og fra første møte så var alle fordommer borte vekk, mormor passer og går på tur med Chicka når jeg er borte og klarer det helt fint, hunden som liksom skulle være så vanskelig å "stagge" :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg var litt skeptisk da datteren min fortalte at hun skulle kjøpe Rottweiler (hadde egentlig bare møtt greie Rottiser før så jeg vet ikke helt hvorfor). Men dette er verdens herligste og snille hund. Det har etter hvert kommet to barn som hun elsker og hun synes alle mine hunder er kuule. Hun er snart 13 år og en sprek og blid gammel dame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk litt kommentarer på Roya, at hun kom til å bli stor og sånn, men det var jo litt av hele poenget mitt med å skaffe meg den blandingen da. Det var vel mamma som var mest bekymret, fordi hun lurte på om jeg kom til å gå lei eller ikke få tid eller ikke klare det, iom det er min første hund. Men nå har jeg jo villet ha hund siden jeg var 9-10 år gammel, og det er litt forskjell på å gå lei av halvville kaniner som knapt kan tas i, og en hund. :P

Ellers har jeg bare fått positiv respons, sjefene var litt glade for at det var mest rottweiler-gemytt i henne, for de har mye dårlige erfaringer med dobermann, om enn noen fine. Jeg har jo også dårlig erfaring med dobermann, men jeg lar ikke det ødelegge rasen for meg, jeg bare innser at det finnes noen stae, j*vlige, dominante individer som jeg IKKE ville hatt, og så ser jeg positivt på de andre inntil det motsatte er bevist.

Men jeg må jo innrømme at jeg har noen fordommer selv, som sitter i meg, og som er mitt inntrykk. Dere behøver ikke å prøve å endre min oppfatning, for jeg VET at dette bare er noen individer av rasen, og jeg er åpen for at det finnes helt andre typer, men jeg ville ikke hatt rasene av frykt for å få en slik en:

Border collier er nappete, stressete, bjeffete og veldig vanskelige å få kontakt med hvis de ikke trenes masse på det helt fra begynnelsen.

Schæfere kan være nappete, de er masete, går i beina på deg hele tiden, veldig flokkavhengige, feige, tar de som er mindre enn seg, blir fort stressete.(Og med 'stressete mener jeg ikke stresset, men sånn hyper/urolig-ish)

Settere vil jeg ikke ha, for de er så vimsete(And that's a fact! Med unntak av noen svææært få individer).

Boxere er valp hele livet, og er helt tullinger, om enn sjarmerende.

Jakthunder av diverse sort er uaktuelt, jeg vil ikke ha noe med jaktinstinkt.

Labradorer er ofte helgærne hyperaktive stressete dyr med hvitt rundt hele øyet. :P De 'hyperventilerer' og sikler overalt og er SÅ happy! Ikke noe for meg. Golden kan være noe ala det av og til.

Riesenschnauzere er ofte bjeffete, stressa, litt nervøse vesener, som gnager i stykker ting for å få ut frustrasjon, som de har mye av.

Små terriere kan være aggressive, enten pga nervøsitet, eller pga dominans.

Selskapsbikkjer(Papillon, Bichon frisé, Cavalier, osv) har ofte en utrolig enerverende bjeffing.

Dette er da de inntrykkene jeg har, det er ikke mitt inntrykk av hele rasen, men av de individene jeg har møtt, og er derfor min grunn til at jeg ikke vil ha en slik, fordi jeg er redd for å få en slik en. Jeg har møtt kjempefine BC'er, relativt kjempefine schæfere(som ville vært kjempefine med en litt mer konsekvent eier), en kjempefin setter som ikke eide jaktinstinkt og som var skikkelig sånn lydighetshund(jeg ville egentlig ha ham, for han skulle omplasseres siden eierne drev med jakt, men jeg fikk ikke lov av mamma), boxere er jo utrolig søte da, jakthunder kan være flotte hunder, men ikke for meg, labradorer fins i andre 'states of mind' også, samme med golden.

Riesen fins som kjempefine hunder, men de må brukes nok/gis nok hjernetrim, de er virkelig arbeidshunder, kan hende det blir en sånn på meg om 10-15 år. Små terriere fins som kjempesøte, sjarmerende kosetroll, som bare skal kose, leke eller finne på bøll. ;) Bichon frisé finnes det jo flotte eksemplarer av, papillon likeså, og ikke minst cavalieren.

Og nå er det mange raser jeg ikke har nevnt, som jeg også ser flere negative sider ved, og masse raser som jeg ser flest positive sider ved. Rottweilern kan være noe skeptisk til fremmede av og til, men de fleste er jo store kosegriser bare de får tødd opp litt! :P Samme med Irsk ulvehund. Og Grand Danoisen jeg har møtt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordommer ja, Mamma brøt ut i tårer når jeg kom hjem med slitter ny amstaff, Men nå finnes det ikke finere hund i verden synes hun. Men det var MANGE som advarte meg mot den rasen, ikke har det blitt noe bedre med årene heller, folk kommer stadig bort og advarer meg mot rasene mine, har jo staff også. tåpelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått overraskende lite negative kommentarer. Fikk endel da jeg kjøpte meg Am.staff for mange år siden, men egentlig ikke så mange da heller, var jo svært få av de her oppe i nord, og forbudet mot de var ikke påtenkt i den forstand at hvermansen visste hva en am.staff var.

MEN, er bare ett par dager siden samboer slengte en ganske flau kommentar til meg da:''det er jo noe galt med alle raser i følge deg'' sa han...Ehhhh, nei det mener jeg da virkelig ikke... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det ER jo en grunn til at folk dømmer utifra raser.

Det finnes jo drøssevis av hundeeiere som ikke har kustus på bikkja, eller gir den det den trenger - som fører til adferdsproblemer.

Jeg har sett grinete Schafere og Rottweilere, Border Collier som er helt teite, Schnauzere som bråker og er sta, småhunder som gneldrer å ignorerer kommandoer, Dobermann som hiver seg uprovosert etter andre hunder osv osv.

Men de er jo ikke laga ferdig sånn. Det har jo å gjøre med sosialisering/trening/aktivisering osv. å gjøre.

Jeg har jo møtt på like mange av disse rasene (som jeg brukte som eksempel) som er gode som gull.

Poenget mitt er; fordommer oppstår som regel ikke uten grunn.

Problemet er at enkelte raser er mer populære enn andre av div. grunner, som gjør at folk skaffer seg de av ymse grunner, når de egentlig ikke har kunnskap nok om rasen til å hanskes med den.

Og det er utrolig synd.

Jeg var ute å lufta Grim her en dag. Han gikk i langline fordi jeg ikke har full innkalling på han enda med andre hunder i nærheten. Jeg fikk øye på en hund lengre borte som susa rundt løs, så jeg tok på Grim båndet. Plutselig oppdager denne løse hunden Grim, og setter av gårde som en kule. De roper på han, men han ignorerte dem fullstendig. Det endte med slåsskamp før jeg greide å skille de. Hvilken rase var dette? Jo – en Kongepuddel. Jeg ble rimelig forbanna, i å med at jeg ble redd. Disse folka hadde visst hatt hund i 35 år.

De prøvde å legge skylda på Grim, fordi Schafere er jo litt kranglete.

JADDA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen Tengell, alle vet jo at schæfere er kjempekranglete, spesielt hannene, og du kan da ikke skylde på den stakkars kongepuddelen for at hunden din provoserer ham til å angripe? logik.png

Spessielt når jeg ikke HAR en Shafer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...