Gå til innhold
Hundesonen.no

hvordan kan folk dømme en rase utenom å egentlig kjenne til den?


Ross

Recommended Posts

Når jeg skaffet meg en Risen schnauzer fikk jeg helt villt mye negativ kritikk, de hundene var jo helt gale, de var umulige å dressere, stae og jævelige.

Dette sa alle, de kunne ikke skjønne at jeg ei jente på 24 år kunne skaffe meg en sånn tøff stor rase som min første hund.(vi har alltid hatt dverg schnauzere hjemme hos foreldra mine så jeg kjenner godt til rasen)

Ei fortalte hun hadde jobbet på hunde pensjonat og de risen som hadde vært der hadde dratt hun på tur, de hadde ikke hatt noe kontroll på hundeog de var agrasive. Andre har sagt, huffdet er vel en vanskelig rase å ha..

Har bokstavlig talt nesten ikke vært noen som har støttet meg i mitt hunde valg.

Til å med der jeg gikk på dressur kurs ble jeg dømt over tlf før de hade møtt meg eller Ross, fikk beskjed om å kjøpe strupe halsbånd og jeg måtte regne med å være hard mot bikkja for de var veldig vanskelige.

Men dette stemmer over hode ikke med min erfaring med Risen schnauzer og jeg synes det er leit at men blir dømt før man i det hele tatt har fått vist hva hunden er god for.

Er det fler med samme erfaringer?

Hvordan erfaringer har dere med Risen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Ikke bare du.. Jeg måtte ikke skaffe meg en Belger, fordi de var sånn og sånn.

Og de jeg møtte på tur var gjerne verdensmester på rasen og likte å fortelle meg hvordan den var. Meget irriterende. Og de ble rimelig paffe da jeg sa at mine erfaringer stemmer overhode ikke med disse "ryktene". Når folk kjenner EN hund som er sånn og sånn, så er gjerne alle det :D Alle raser har noen dårlige eksemplarer ute og går.

Min lille erfaring med Riesen er at den er en livlig hund, og kanskje litt "sta". Jeg har ikke møtt så mange av rasen da :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk faktisk overraskende lite negativt før jeg kjøpte valpen. Noe var det jo selvsagt, men det gikk faktisk mest på utseende, at folk ikke liker bartehunder med stålullpels. Jeg var forberedt på mye mer negativt. I ettertid har jeg heller ikke hørt så mye annet enn at "den der må du ta hardt" og sånt. Snodig. Den som var mest negativ var mamma, men det var bare pga. størrelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har jo huskyer, og får til stadig spørsmål om de er vanskelige å ha med å gjøre? "de trenger vel en fast hånd?" Haha. snakk om å ha lite peiling.

har noen damer på jobb som stadig kommenter "Fatter ikke hvorfor du vil ha slike hunder, de er jo så primitive" "kan jo ikke brukes til noe som helst". Flott at de damene kan så mye! (kremt kremt). Sh er Primitive i den grad at de er lite "modifiserte", de har et utrolig bra hundespråk, er utrolig ærlige og har jaktinstinkt. Kan så vist brukes til noe: turkamerat hele året, kløving, snørekjøring, hundekjøring, lydighetstrening og agility (dog ikke så lett å motivere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henter min Cairn tispe på fredag, å helt siden jeg viste att det var den rasen jeg ville ha har jeg bare fått høre drit fra både dyrleger, folk å gaten og folk på dyrbutikker... "off jaja, lykke til med den hunden, da får du myye å holde fingrene i" ! Jeg vet terrieren er en sta å egenrådig rase, men de som har Cairn har ingen store problemer med å hondtere de. Skjønner ikke hvorfor folk som ikke har hund engang skal liksom komme å si hvilken hund som du bør ha å ikke ha... :D Jeg ombestemte meg jo nesten, fordi jeg hørte bare drit om rasen :rolleyes2: Helt til jeg snakket med oppdrettere å huldra her på sonen... Å nå er jeg super glad for att jeg valgte den rasen :D Gleder meg til fredag :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare sånn det er - dessverre. Noen møter en dårlig representant for rasen, og tror det gjelder alle av den rasen. Noen har hørt noe, mener å ha sett - alle er verdensmestre på hund.

Da X'en var fire-fem måneder gammel (og da er bernervalper bare vakre og herlige!) gikk vi til Nationaltheateret for å ta bussen hjem derfra. Bak meg hører jeg to damer snakke sammen, og de kommenterer hvor søt og livlig valpen er. Hun var type nysgjerrig, hoppet etter duene, slikket snø, snuste rundt og var valp.

Men så kommenterer den ene at det er så skrekkelig trist at den rasen blir så redd som voksen. Søt valp, men ikke noe for framtiden.

Så jeg snur meg, jeg, og spør om det er min valp de snakker om. Jada, det er jo det. Og jeg forklarer at jeg overhørte samtalen deres, og ikke kjenner meg igjen i deres beskrivelse av rasen. Og det viser seg da at en nabo av damen hadde en bernertispe en gang, som var redd. Og ved å være frekk og grave, finner jeg ut at denne valpen er kjøpt av en oppdretter som hadde alle hundene i et fjøs, tispene ble parret på hver løpetid, og valpene så ikke mennesker før de ble solgt til ny eier. Alle hunder vi så fra denne oppdretteren var redde. Og mannen sto for mange kull da han holdt på, men at det betyr at hele rasen har redsel som karakteristikk blir feil slutning.

Men sånn er det. Noen har sett en berner tøyse i lydighetsringen, altså er den dårlig egnet til lydighet. Hey, jeg har også fått høre at min berner må være så utrolig godt egnet til agility, for det var en mann som konkurrerte aktivt med berner i AG med gode resultat for ti-femten år siden. At hans bernere veide tyve kilo mindre enn min og var av en helt annen type - det er liksom irrelevant...

En må bare heve seg over det, og gjøre sitt beste for å ha en hund som framstår som en god representant for rasen/hundeverdenen.

Og riesen har jeg sett for lite av til å ville uttale meg om rasen.

Se bare på de ulike rasetrådene her inne, når folk spør om en konkret rase eller ber om rasetips. Mange svarer, til tross for at de bare har truffet en håndfull av den rasen. Hva vet egentlig de om rasen, fordi de trener med to av dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henter min Cairn tispe på fredag, å helt siden jeg viste att det var den rasen jeg ville ha har jeg bare fått høre drit fra både dyrleger, folk å gaten og folk på dyrbutikker... "off jaja, lykke til med den hunden, da får du myye å holde fingrene i" ! Jeg vet terrieren er en sta å egenrådig rase, men de som har Cairn har ingen store problemer med å hondtere de. Skjønner ikke hvorfor folk som ikke har hund engang skal liksom komme å si hvilken hund som du bør ha å ikke ha... :D Jeg ombestemte meg jo nesten, fordi jeg hørte bare drit om rasen :rolleyes2: Helt til jeg snakket med oppdrettere å huldra her på sonen... Å nå er jeg super glad for att jeg valgte den rasen :D Gleder meg til fredag :whistle:

Å, så koselig å høre! :lol: Håper du blir fornøyd med henne, det går sikkert bra, selv om noen av de sikkert kan være noen troll av og til.. :lol:

Men sånn er det jo med alle raser vil jeg tørre å påstå; det finnes både positive og mindre positive individer i alle raser. Og har folk møtt to som ikke er så ålreite, så tror de at alle er sånn. <_< Det skal godt gjøres at alle oppdrettere i en rase alltid klarer å avle frem individer som er helt supre på absolutt alle punkt, og alle kombinasjoner er helt toppers, all sosialisering og miljøtrening går knirkefritt, og alle valpene havner i gode hjem som klarer å håndtere de og få det beste ut av sin valp. Det er liksom litt urealistisk i mitt hode.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det virker absolutt som terriere er hunder som mange mener er helt håpløse. Jeg har to foxterriere nå, og du verden så mange som lurte på hva jeg tenkte på da jeg skaffet meg min første for 6 år siden! Hadde da også en golden retriever, så en viss forskjell er det jo! Da så min gamle golden døde kjøpte jeg fox nr. 2, det er snart to år siden. " Jasså, så du vil virkelig ha den rasen da??", sa folk. Joda, de var enig i at min første terrier var strålende, snill og grei mot alle, men altså, EN TIL! :D

Vel, vel, nå har jeg da hatt to stykker i snart to år, og folk jeg møter på min vei skryter veldig av mine terriere. Mange vet ikke hvilken rase det er, så når jeg da forteller at det er foxterriere forsvinner øyebrynene omtrent opp i hårfestet!

"jammen de er vel fryktelig hissige?" mener de. Ja, det er jo stor forskjell på en golden og en foxterrier. De har kortere lunte, staere osv. Men du verden for noen kjempeglade, morsomme hunder!

Riesen, som det blir spurt om her, har jeg liten erfaring med. Har møtt noen eksemplarer, en treffer jeg ganske ofte når vi går tur. De jeg har møtt har vært greie hunder alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åjada, dette høres kjent ut. Har fått utrolig mange kommentarer om hvorfor jeg skaffer meg en cavalier til, hvordan jeg tørr det, de har jo SÅ mange sykdommer!

Ja, jeg har vært uheldig og mistet noen hunder, men ingen av de hadde "cavaliersykdommer".

Jeg har to nå som er "syke" om man kan kalle det, det... Oscar har HD, og det er ikke typisk Cavalier. Tequila har operert begge beina sine for patella luxasjon nylig og det er vel bare hun som har hatt litt typiske ting da. Men hun er friskmeldt nå og går veldig bra, ser ikke at hun har operert etter 2,5 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GJett om. Alle skulle gi meg beskjed om at dobermann var så veldig vanskelige og sånn,uten at de selv hadde erfaring. Bare noe de har hørt liksom. Samme med Greyhound som jeg skal ha nå, da er det mye kommentarer om at de krever så sinnsykt mye og er vanskelige hunder og har et sinnsykt jaktinstinkt. Også denne gangen selv om de ikke har møtt rasen engang eller snakket med folk osv. De bare antar det er sånn, og da må man belæres.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk ikke møtt noen som har kommentert min rasehund, men det er sikkert fordi de fleste ikke har hørt om rasen før. Èn person har jeg møtt på som har spurt om hvilken rase My er, og når jeg har svart "Aussie - australian shepherd" sa hun "Åja de som kan ha så mange forskjellige farger på øynene og kan være blå i pelsen?" ... Ellers er alle helt lost, og sier som regel bare "Åja" når jeg forteller hvilken rase hun er. Resten sier "det var en fin border collie!" :rolleyes: Men har ikke fått noen kommentarer fra de som tror hun er en border collie heller når jeg tenker meg om.

Med Emma har jeg fått høre at jeg ikke må gå så lange turer med henne siden hun er så lita(!) og har så små bein(!), at det er synd i henne siden hun er så lita, at hun er stakkarslig... Men også der er det mest postive ting folk har å si, som at hun er veldig glad og en veldig hyggelig hund, at hun er veldig søt og løper veldig fort :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg får høre mest er at jeg burde ha en større hund som tåler mer trening og aktivitet enn miniatyrhunder, siden jeg trener ofte med hunden, går i fjellet, går på ski ol. med hunden. Det er tydlivis helt uaktuelt å ha med en liten hund på lang fjelltur eller skiturer.

Ellers så hører jeg ofte: åja, er det den rasen så er så bjeffete og hissig det?

Aron er ALT annet enn hissig hvertfall *ler meg skakk*

Så er det mange så spør meg hvorfor jeg ikke har veske til han da :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sier at jeg har en tibbe, er det noen som svarer "Åja. En teppetisser" og lignende.

Tibber er tydeligvis veldig hissige, at de bjeffer mye. Og de hører ikke på eieren sin, og vil aldri gjøre det du ber om osv..

:whistle:

Også hører man jo slikt som "Staaaakar, hun fryser", når hun skjelver litt og er utilpass eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Er det fler med samme erfaringer?

Hvordan erfaringer har dere med Risen?

Sånn utover at jeg vet med 100% sikkerhet at det skrives Riesenschnauzer i ett ord og med en e ved siden av i'en fremmider så har jeg ingen personlig erfaring med rasen.

De jeg har truffet har vært hyggelig når jeg har truffet dem, men 4 av de jeg har hatt på kurs ble omplassert i to-års alderen (hannhunder) fordi deres søte små eiere ikke lenger klart å håndtere dem.......

Jeg liker rasen, men de er ikke for hvermansen

Ikke bare du.. Jeg måtte ikke skaffe meg en Belger, fordi de var sånn og sånn.

Og de jeg møtte på tur var gjerne verdensmester på rasen og likte å fortelle meg hvordan den var. Meget irriterende. Og de ble rimelig paffe da jeg sa at mine erfaringer stemmer overhode ikke med disse "ryktene". Når folk kjenner EN hund som er sånn og sånn, så er gjerne alle det :D Alle raser har noen dårlige eksemplarer ute og går.

Min lille erfaring med Riesen er at den er en livlig hund, og kanskje litt "sta". Jeg har ikke møtt så mange av rasen da :whistle:

Jupp - det er skjelden måte på hvor forferdelige belgere er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner også å bli rimelig lei av å høre at jeg har en ubrukelig hund..

Whippeten kan nemlig ikke gå ut på vinteren, for da blir den til is, Den kan heller ikke gå ut i regnet, for den er ikke vanntett..

Den kan heller ikke slippes løs, for da stikker den av og spiser kaniner, ei kan den heller desseres til å komme når du roper..

For ikke å snakke om at de tynne beina brekker veldig lett, så man må være veldig forsiktig med hva man gjør med de.

Pluss at man generelt får beskjed om at man må gi hunden sin mer mat :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I'll see your Schäfer and raise you a kamphoinn. :whistle:

("At du TØR!?!?!" Yea.)

Rottweilere er også farlige kamhunder, må vite..

Da hun var ca 9-10 uker var jeg utenfor her en grytidlig morgen da avisbudet kom.. han var begeistret og blid.. Spurte "er det en labrador?" (det var mørkt så den er han unnskyldt) han klappet og koste på henne.. "Nei, det er en rottweiler" sa jeg.. Da hoppet mannen formelig metervis bakover og mumlet noe om at "jammen, de er jo farlige!"..

Så ja.. man skal høre mye.. Før jeg fikk meg rottis hørte jeg mye negativt, men også litt positivt.. Men det var stor skepsis også i nær omgangskrets og familie.. Heldigvis er de alle nå sjarmert i senk av vårt "lille" bøllefrø :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. selv har jeg Jack Russel Terrier og fikk noen advarsler jeg også ja. Men i mitt tilfelle følte jeg faktisk at de dømte meg som eier av en terrier nedom og hjem. Det var akkurat som om de tenkte: DU kan vel ikke ha en JRT?? Den skal jo ha masse mosjon og hjernebry.

Så jeg følte og føler noen ganger at det er hundeeieren som blir dømt isteden for hunden.. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjett om jeg har blitt dømt! har jo flere raser jeg ønsker meg! men mest av alt chihuahua.og jeg får høre noen ganger om hva jeg skal med en sann liten hund som ikke kan gå! må jo få meg en sikkelig så man kan ta me på fjelltur!..hater det inntrykket mange folk har av chihuahua!Det er jo like mye hund i dei! er ikke alle som gårmed dei i veska

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, min bc er "sirkushund", kan ikke gå rundering fordi han er bc osv... bc'er går nemlig ikke langt nok ut i skogen og gjør de det så går de bare rett ut og inn igjen...

"Hælbiter" er han også og fullstendig gal... "at du orker en sånn rase". :D Dette kom fra ei venninne som aldri har hatt bc. Hun hadde mellomschnauser og bullterrier, men hadde jo hørt om bordere.

Merker det nå også når jeg ser etter hund nr 2 og har vurdert noen raser. Det er alltid noen som skulle ha sagt noe og uansett hva slags rase man ender opp med vil det være noen som mener noe om den... og da gjerne ikke positivt.

Klart rasene er forskjellige, men da er det godt at vi er det også :D Det er en rase eller fler for alle :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn utover at jeg vet med 100% sikkerhet at det skrives Riesenschnauzer i ett ord og med en e ved siden av i'en fremmider så har jeg ingen personlig erfaring med rasen.

De jeg har truffet har vært hyggelig når jeg har truffet dem, men 4 av de jeg har hatt på kurs ble omplassert i to-års alderen (hannhunder) fordi deres søte små eiere ikke lenger klart å håndtere dem.......

Jeg liker rasen, men de er ikke for hvermansen

Jupp - det er skjelden måte på hvor forferdelige belgere er

Hehe, jodda kan godt hende det skrives Riesenschnauzer, men her diskuterer vi vel hund og andre dyr og ikke rett skrivings feil????!!!????

Unasett, ja.. har hørt fler som omplasseres som 2 åringer, og fikk jo selv min som omplseerings hund.. meeen den BESTE bikkja etter trening asså, kunne ikke tankt meg noe annen hund;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...