Gå til innhold
Hundesonen.no

TV2- hjelper deg


Linda Kristin

Recommended Posts

Så akkurat på TV2 hjelper deg at det er oppdrettere som ikke gir ut stamtavlen.

Vil gjerne ha en diskudjon rundt dette og hva man bør/kan gjøre i slike tilfeller eller før man kjøper hunden.

Er dette et utbredt eller stigende problem i hundeNorge?? ;)

TV hjelper deg- nattprat om hundekjøp

Så legg ut deres erfaringer her og hjelp andre til å ikke falle i samme fellen som de tre stakkars hundeeierene på TV2. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns nå NKK kunne tatt seg i nakken og laget ett system som gjorde at alle valper blir levert med papirer. Dersom de ikke blir det så bør jo betaling holdes igjen til papirene foreligger, mer bruk av depositumskontoer kanskje ;)

Hadde jo vært kjekt om NKK kunne satt registreringstopp på oppdrettere som ikke klarer å registrere kullene i tide og - slik at folk kunne ringe dit og få høre om oppdretter holder tidsfrister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge valpene blir reg. på eier, må det bare være slik det er nå. Hvis vi skal kjøre det svenske systemet, hvor eier ikke er påført stamtavlen, så får kjøpere papirene samtidig med valpen.

Selv ville jeg nok foretrekke et papir med mitt navn på, som bevis på at hunden er min. Ikke godt å si hva man skal gjøre med slike oppdrettere. Det må jo være fryktelig flaut å bli hengt ut i TV, med navn og det hele!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er 8 mnd og jeg har ikke fått stamtavlen enda. Har prøvd å ringe oppdretter 4 ganger nå i kveld, men nei ingen svar..

De som har søsknene/halvsøskene til hunden min har også dette problemet med at dem ikke får papirene...

Har ikke du samme oppdretter som IW, eller blander jeg nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke godt å si hva man skal gjøre med slike oppdrettere. Det må jo være fryktelig flaut å bli hengt ut i TV, med navn og det hele!

Jepp, men syntes faktisk at det er til pass for oppdretteren. Hun truset til og med valpekjøperene og TV 2 med saksmål hvis de kjørte repotasjen. Mn bør jo skjønne at hvis man ikke gir ut stamtavler når de er lovet og valpen kommer over 16 mnder så kommer folk til å reagere liksom <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett innslaget. Men som oppdretter selv ville jeg ha vært veldig flau om jeg ikke sendte stamtavlen innen "rimelig tid", dvs innen 1-2 mnd etter at valpene har dratt til sine nye hjem. I vårt første kull holdt vi tilbake en valp fordi vi ikke hadde funnet riktig familie til valpen. Vi hadde bestemt oss for at valpen skulle registreres på oss om den ikke var solgt når den var 10-11 uker. Som sakt så gjort, og om hunden hadde blitt solgt til noen i Norge, ville vi ha slått av kostnaden for omregistrering hos nkk. Han var hos oss til han var 5 mnd.

Før valpene her drar til sine nye hjem, skal de allerede være preregistrerte hos nkk, og vi kan vise papirer på at hundene er preregistrerte. Mens den nye eieren/familien ser på, blir navn og adresse fyllt ut og kontrollert av ny eier.

Har man råd til alle kostnadene rundt det som skal til for å pare, samt ha valpene hjemme, har man også råd til de kronene registreringen hos nkk koster (synes nå jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes personlig at NKK burde hatt egen side med useriøse oppdrettere..Slik at det blir litt lettere for hvermansen å styre unna useriøse selgere..OG at stamtavle burde komme med valpen,ikke 9mnd etter kjøp.Men så er jeg muligens litt sær..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes personlig at NKK burde hatt egen side med useriøse oppdrettere..Slik at det blir litt lettere for hvermansen å styre unna useriøse selgere..OG at stamtavle burde komme med valpen,ikke 9mnd etter kjøp.Men så er jeg muligens litt sær..

Men er en sen stamtavle det eneste kriteriet for å være en useriøs oppdretter? Eller skal en ha ulike lister, alt ettersom hva de er useriøse på? Og hva med de som det viser seg å ha en legitim grunn for å være sen? Og hva er forresten en legitim grunn?

Det er alltid vanskelig å diskutere useriøsitet, fordi det finnes vel cirka en million definisjoner og formeninger av hva det innebærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ikke..Det må være flere ting/grunner før en kan si at en oppdretter er useriøs.

Jeg personlig tenker,avl på syke dyr/eldre dyr,arvelige sykdommer som man kjenner,mentalt syke dyr

En oppdretter som ikke følger NKK lover,stamtavler som ikke dukker opp etter 9mnd-år med mindre det er gode grunner til dette (sykdom osv)

Tenker vel mest på de som lover og lover men aldri noe skjer.Hvor eier da gjør alt de kan for å få papirer lenge etter at man normalt burde ha dette.Oppdrettere som har hatt flere klager grunnet seine /aldri sendte papirer/sykdommer osv.

at ting kan ta tid og at uforutsette ting dukker opp,kan skje alle.Har ikke dermed sagt at personen er useriøs.

Men om en oppdretter gjentatte ganger avler på dårlige dyr og ikke gir ut papirer,er personen da seriøs ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ante ikke at det var et problem. Utrolig hvor mye merkelig man kan komme ut for. Alt skal det jo være problemer med *sukk*

Glad bikkja mi bare kom til meg på normal måte jeg. Om enn med noen rare tendenser, men alt papirarbeidet var da i orden :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes personlig at NKK burde hatt egen side med useriøse oppdrettere..Slik at det blir litt lettere for hvermansen å styre unna useriøse selgere..OG at stamtavle burde komme med valpen,ikke 9mnd etter kjøp.Men så er jeg muligens litt sær..

Helt enig i dette, burde nesten vært et prikksystem eller noe i den duren, jo flere prikker, jo mer useriøs.

Jeg kjøpte hunden vår når den var åtte måneder gammel, nå er han snart tretten mnd, og har fortsatt ikke fått noen papirer på han, oppdretter er vanskelig å få tak i, og alt står og henger på h*n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i dette, burde nesten vært et prikksystem eller noe i den duren, jo flere prikker, jo mer useriøs.

Jeg kjøpte hunden vår når den var åtte måneder gammel, nå er han snart tretten mnd, og har fortsatt ikke fått noen papirer på han, oppdretter er vanskelig å få tak i, og alt står og henger på h*n.

Enig med dere i at det burde være et system for seriøsiteten på oppdrettere, men dette må gjøres på en bra gjenomført måte.

Hvis en oppdretter er 9 mnder etter med stamtavle på hele valpekullet syntes jeg dette er en ganske så alvorlig glipp såfremst det ikke er en veldig god grunn til det.

Kira: Utrolig kjedelig at dere er kommet i den knipa med å ikke få papirer. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med dere i at det burde være et system for seriøsiteten på oppdrettere, men dette må gjøres på en bra gjenomført måte.

Hvis en oppdretter er 9 mnder etter med stamtavle på hele valpekullet syntes jeg dette er en ganske så alvorlig glipp såfremst det ikke er en veldig god grunn til det.

Kira: Utrolig kjedelig at dere er kommet i den knipa med å ikke få papirer. <_<

Ingen god grunn som jeg kan se i allefall.

Ser jo nå at vi burde vært enda flinkere når vi undersøkte, men jeg er ikke god på å grave frem ting om folk.

Jeg tror at hvis noen som har noe de skulle ha sagt og jobber rett sted, hadde kjempet for det, så kunne man nok klart å gjennomføre en form for system over oppdrettere og seriøsitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis årsaken til at oppdretteren ikke får reg. kullet er fordi hannhundeieren er en "d*sekk" og ikke gir ifra seg parringsbeviset?

Er oppdretteren verdt å bli hengt ut offentlig da også?

Hvem skal kunne bevise om kennelens hunder har sykdommer som ikke blir registrert noe sted, eller er dårlige i temperamentet hvis det ikke kreves testing på alle avlsdyr?

Men ja selvsagt - useriøse oppdrettere som lurer intetanende valpekjøpere burde selvsagt vært uthengt til spott og spe.

Men det er vanskelig å lage noen "kjøreregler" for en slik gapestokk som er rettferdig for alle oppdrettere, i alle situasjoner.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis årsaken til at oppdretteren ikke får reg. kullet er fordi hannhundeieren er en "d*sekk" og ikke gir ifra seg parringsbeviset?

Er oppdretteren verdt å bli hengt ut offentlig da også?

Nei, det syntes jeg ikke, men hvis f.eks oppdretteren det gjaldt igår hadde dette problemet så hvorfor ikke bare si det?? Hvorfor nekte å ta telefonen, love folk papirene, men ikke sende de inn og mest av alt, når velpekjøper drar opp dit med alle papirene som skal signeres, tror hun dro fra Oslo til Brummundal, hvorfor ikke bare åpne døren å få det unnagjort?? Nå vet jo vi fremdeles ikke hvorfor denne oppdretter valgte å unvike kjøperene, men syntes det er dårlig.

Hvem skal kunne bevise om kennelens hunder har sykdommer som ikke blir registrert noe sted, eller er dårlige i temperamentet hvis det ikke kreves testing på alle avlsdyr?

Godt poeng

Men ja selvsagt - useriøse oppdrettere som lurer intetanende valpekjøpere burde selvsagt vært uthengt til spott og spe.

Men det er vanskelig å lage noen "kjøreregler" for en slik gapestokk som er rettferdig for alle oppdrettere, i alle situasjoner.

Susanne

Skjønner det, men håper at det i fremtiden ikke er umulig. Skal selv kjøpe ny hund om to/tre år og denne skal være reg.

Selvom dette ikke er så veldig utbredt så gruer jeg meg litt til alt jeg bør sjekke ut. Siden jeg denne gangen kjøpte ureg. så visste jeg litt mer hva jeg gikk til i form av papirer o.l. Og betalte under halvparten av reg. pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er delvis enig med tidligere talere.

Oppdretter kan jo åpenbart ikke være helt seriøs når hun på tross av press fra flere valpekjøpere, samt tv2 hjelper deg, ikke enda har levert stamtavler. 16 måneder gamle hunder bør ha fått stamtavlen sin for lenge siden, og jeg tror at hvis det var hannhundeier som hadde skyld, så hadde oppdretter nevnt det til valpekjøperne - nettopp for å slippe den motbøren hun nå får.

Når det er sagt så reagerer jeg på dette "damen kan ikke være seriøs fordi hunden min er syk - opplegget". Hunder er ikke maskiner, og det vet vi så altfor godt alle sammen. Valper som var sunne og friske som få i valpekassen kan utvikle farlige og også livstruende lidelser senere. Joda, dette ligger genetisk i de aller fleste tilfeller, men likevel er det ikke gitt at hundeoppdretter i alle tilfeller vet om dette på linjene. Hadde det vært en mobiltelefon så hadde du kunnet reklamere og få ny vare - hunder kan og bør ikke sees på som ting. Du kan forsåvidt reklamere og kreve ny "vare" fra oppdretter også, men de fleste valpekjøpere knytter seg mer til hunden sin enn at de vil det. I reportasjen på tv2 hjelper deg kan det likevel virke som om oppdretter bør kompensere valpekjøper økonomisk for de medisinske utgiftene, gitt at de har dokumentasjon på at dette er ting som ikke har oppstått i ettertid. Ingen av oss behøver å slite med å forstå at oppdretter gjemmer seg unna disse menneskene - det blir litt som de personene man møter i luksusfellen på tv3. Når inkassobunker blir stor nok er det lettere å bare kaste dem og late som om de forsvinner. Dette blir nok mye av det samme..

Poenget mitt er vel at man skal passe seg for å bare lene seg på en reportasje fra TV2 hjelper deg, og dermed si at en oppdretter er useriøs eller ei. Personlig tror jeg at et seriøs/ikke-seriøs oppdretter register i Norge ville fungert mot sin hensikt. Det hadde blitt basert på subjektive meninger fra individer med ekstremt forskjellig kompetanse innen områdene. Er en oppdretter nødvendigvis seriøs fordi du får papirer?!

My few cents, anyway..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal hente en mopseblanding idag ...han har jo såklart ikke stamtavle når han er blandet,men spm mitt er tror du jeg får forsikret han?

jeg har hus forsikring i gjensidige,så jeg vil forsikre han der.

jeg må gi 15000 for valpen.

mye kan eg forsikre han for tror du.

mvh Hilma

æææh, 15 tusen for en blanding :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...