Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Jag förstår att det känns extra tungt :hug: Men då får du passa på att njuta tiden tillsammans med Grim :heart: och fryda dig över allt ni har fått till med massa, massa jobbing. Stolt ska du vara!

Jaaaa till bilder och videosnutt :D

• Like 1
  • 1 year later...
  • Svar 193
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå har jeg landa litt, og bebisen sover - så da rekker jeg å oppdatere. Turen hjem gikk veldig bra, han sov på fanget hele veien. Første kvelden synes han Grim og Frost var litt skumle, men det s

Introducing Ebène Noir Petit Norwègien - GRU Når jeg innså at jeg ikke kunne vente lenger, men det ikke passet med ny belger, fallt valget ganske enkelt på pyreneisk gjeterhund. En rase jeg har l

Verdens beste Grim har blitt 10 år han. Han nyter pensjonisttilværelsen og har ikke lenger noe til overs for strukturert trening og pirkearbeid. Han er så smart at han VET han er pensjonert. De

Posted Images

Skrevet

Og det gikk over ett år før det ble noe videosnutt. :lol: Eller, i å med at jeg ikke engang husker hva slags video jeg hadde planer om å dele, så får det bli noen bilder istede.

Fra i går. 9 år blitt.

10882366_10152881071097527_5953413528244

10417560_10152881071092527_8004574878047

10417711_10152881072087527_4802812698582

• Like 4
Skrevet

Han er fortsatt nydelig han :wub:

Jaaa :wub:

Han er en flott kar !

Takk :ahappy:

Kom forresten i kontakt med damen jeg kjøpte han av på fb! Hun hadde desverre ikke noe mer informasjon til meg, og slik jeg tolket det var hun mest opptatt av å få han vekk fra familien hans, og dermed var like slurvete som meg ved overtagelsen. :P Hun bekreftet at han hadde fått NULL sosialisering før hun hentet han, og fortalte også at han var den mest skrullete hunden hun hadde møtt - som KLATRET opp på ryggen hennes fordi noen hadde gjort sitt fornødne i grøftekanten. :lol:

• Like 1
  • 1 year later...
Skrevet

Verdens beste Grim har blitt 10 år han. :wub:IMG_0346225.thumb.jpg.d2392120f0a199060c

Han nyter pensjonisttilværelsen og har ikke lenger noe til overs for strukturert trening og pirkearbeid. Han er så smart at han VET han er pensjonert. :P Derfor koser vi oss heller med turer, tar et spor eller feltsøk i ny og ne, og triksing. Sånt er fortsatt råkult nemlig. :ahappy:

Jeg er så heldig at jeg får lov til å jobbe litt i en hunde/kattebutikk, og Grim får være med. Det betyr mye for meg. Der ligger han å sløver hele dagen, og sniker til seg litt godis innimellom. Og en leke eller ti. :icon_redface: Vi må ta buss og trikk for å komme oss dit, og der møtte vi på en utfordring. Han var livredd for trikken, som forsterket ubehaget ved å kjøre buss, og fremprovoserte samme reaksjon på tog (som har vært uproblematisk før). Første gang jeg har opplevd at han har vært genuint redd, og det var vondt å se på. Vi greide heldigvis å løse det med sladretrening, tolmodighet og en dæsj iharmoni. :thumbs:

IMG_0347786.thumb.jpg.6c65e7b14e25c5dd82

Mot slutten av oktober oppdaget jeg en kul på han, og det ble konsdatert at det var "perianal adenomas" - eller godartet svulst i stumpen som resultat av overproduksjon av testosteron. Den ble fjernet, og vi ble enige om å se det ann, men de begynte å forberede meg på kastrering. Det gav meg mildt sagt rimelig hetta. :P Allerede i januar oppdaget jeg at en ny var på vei, og gruet meg vanvittig til neste dyrlegetime. Fikk en annen vet denne gangen, og hun frarådet kastrering og ville heller sette chip! Jeg ble SÅ letta. Jeg hadde nærmest følt meg egoistisk når jeg hadde snakket med de andre vetrinærene som mente kastrering var det beste, siden jeg helst ville unngå det. :aww:

Enn så lenge ser det ut som den gjør jobben sin og svulsten holdes i sjakk. Har også merket noen positive endringer i forhold til adferd. :ahappy: Han har vært knallflink lenge, og vi har hatt et par møter med løse, unge hannhunder som har gått veldig bra - men generelt så liker han ikke å få fremmede hannhunder oppi seg. Han ber de om å pelle seg vekk, men ikke noe værre enn det. Etter chippen hadde vi fire møter på rappen med forskjellige hannhunder som alle gikk bra. Det er neppe en tilfeldighet! Han greier åpenbart å holde hodet litt kaldere, og har funnet ut at det ikke er noe vits i å lage bråk med noen som egentlig har greie intensjoner. Veldig interessant, mtp tidligere problemadferd. 

IMG_032165.thumb.jpg.a3603ab609c975ba770

Okei, tar med noen bilder til. :wub:

IMG_0537121.thumb.jpg.c5a1357b7c9aa59cdbIMG_0251534.thumb.jpg.44b988355b04c24feeIMG_0207567.thumb.jpg.5ce44e3fd0ec6b873cIMG_6977.thumb.JPG.dbcdd254e7a1029269f79

• Like 13
Skrevet
17 minutter siden, Frida og fuglehundene skrev:

Så fiiiin <3 Håper det kommer en slik hit neste år!

Så kult! Fra hvor? :D

Skrevet
6 minutter siden, Frida og fuglehundene skrev:

Jeg har sagt til Marianne i Brukbare at jeg er interessert i kullet hun skal ha våren 2017 :) Men det kommer jo litt an på jobb, hvor jeg bor osv :)

Kobra, sant? 

Skrevet
51 minutter siden, Frida og fuglehundene skrev:

Jeg har sagt til Marianne i Brukbare at jeg er interessert i kullet hun skal ha våren 2017 :) Men det kommer jo litt an på jobb, hvor jeg bor osv :)

Herlig! Krysser fingrene for at det blir noe av. :ahappy:

• Like 1
  • 1 month later...
Skrevet

Introducing Ebène Noir Petit Norwègien - GRU :D

Når jeg innså at jeg ikke kunne vente lenger, men det ikke passet med ny belger, fallt valget ganske enkelt på pyreneisk gjeterhund. En rase jeg har lite erfaring med, men jeg liker å hoppe i det med begge beina først. :ahappy: 

Mor: SE N UCH Cera Du Petit Filou Far: Cabernet Sauvage De Petit Norvégien 56f19b3e87031_ceraogbacchus.jpg.ab5725b3

Det ble født tre sorte valper den 18.02.2016 - derav en hannhund med mitt navn på. Superheldig! :thumbs: Han har hvite tasser og litt hvitt på brystet. Supersjarm. :wub:

En dag gammel

56f1a04e0e129_Gru6(dagen).thumb.jpg.7ada

Fem dager gammel

56f1a0c5d7818_Gru923.02.16.thumb.jpg.aa9

En uke gammel

56f1a102cdb27_25.02Enukegammel.jpg.b218d

To uker gammel

56f1a1329515a_03.03Toukergammel.jpg.b5ce

Tre uker gammel

56f1a2a7c4648_treuker3.jpg.58a3dc09c66de

Fire uker gammel56f1a359b72d6_19.03.162.jpg.5f271d3df4ab

Dør litt. :wub: Vi nærmer oss uke fem med stormskritt - og jeg gleder meg vanvittig til å bli kjent med han. :ahappy:

• Like 20

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
    • Tusen takk for utfyllende svar! Det er absolutt slitsomt ja.. Burde selvsagt lagt til at han er røntget og resultatene viste plettfri både AD og HD. Vi fikk i tillegg tatt et pr ekstra bilder av ryggen hans da han har hatt noe smerter i ryggen ila året, men heller ingen avvikende resultat der. Skal sies at veterinærene som har sett på han når har har hatt vondt i ryggen (ved to anledninger) kan ikke finne noe ved kontroll og de mener det kan være muskulært. Så absolutt ikke umulig at en fysioterapeut hadde vært hensiktsmessig mtp akkurat det.  Men for å gi litt mer utfyllende kontekst så skjer ikke disse utbruddene i forbindelse med noe som skulle utløse noe smerter og dermed utløse utbrudd. Som regel så kommer det i etterkant av at han har rullet i snø/gress feks, eller at vi har måttet begrense han mye, mye kort bånd. Eller hvis vi «maser» på han eller krever noe av han, gå pent og ikke dra feks. Så det lille vi ser av et mønster er at det henger sammen med stress eller frustrasjon, og overtenning. Å vi har lite tro på at han gjør det fordi det er en form for lek for han, fordi det aldri ender positivt for verken han eller oss. Han vinner aldri disse kranglene, men det gjør ikke vi heller..🥲 For å svare litt på punktene du spør om (setter stor pris på at det spørres, da vi ofte opplever at folk antar at vi er problemet og gjør alt feil, uten å spørre) 1. røntgen er tatt, og kontakte fysioterapeut er ikke en dum ide.  2.riktig og nok aktivitet synes jeg også vi har godt dekket. Han får 3 turer om dagen, en kort på morgenen og en på kvelden (ca 30 min) i tillegg til en lengre tur på 45-75 min etter arbeidstid. Vi bor for tiden i leilighet i Oslo så å lufteturene skjer i bånd. I tillegg er vi ofte i skogen og på privat hundejorde der han få løpe løst. 3. munnkurv og grime har vi også kjøpt ja, å på kurset vi gikk rett før jul fikk vi hjelp til innlæring av disse. Munnkurven har vi skjønt at er litt for liten så den har blitt tilsidesatt. Og grime øver vi fortsatt på, men den blir også et stressmoment for han og han klikker ofte både av å ha den på og få den av. Så vi har ikke kommet så langt at vi kan gå tur med den enda, da det ender mer manisk graving for å få den av, til tross for at vi prver å flytte fokuset hans fremover. Men vi håper å få den bedre til etterhvert. 4. Har vært i kontakt med oppdretter ang dette å til tross for å ha drevet oppdrett i 25år så har heller ikke hun hørt om denne oppførselen. Foreldre er helt fine. De søsknene vi vet om er ikke utenfor «normalen» av unghund oppførsel. 5. Mulig vårt neste steg igjen blir å kontakte en adferdskonsulent ja, som er spesialisert innenfor mer adferd enn trening. For som sagt så har vi forsøkt å trene dette bort på forskjellige måter uten å nå frem. Trenger nok noen som kan evaluere hele han og mønstrene hans, å det er det vi har trodd vi har fått tidligere. Men som regel er det en og en time, å om han ikke klikker ila den timen så får man heller ikke sett problemet. Å da er vi ofte like langt, å ender med å bli fortalt treningsmetoder vi kan prøve men som overhodet ikke fungerer når han tipper, å dermed blir et større stressmoment for han.    Vi holder til i Oslo nå men flytter til Nes i mai. Instruktørene vi har hatt på besøk er en vi fikk anbefalt fra oppdretter, fra Hamar. En dame fra hundeskolen som holdt valpekurset, Norges hundeskole. Og en vi fikk anbefalt, frøken dognanny.  Vi var ikke missfornøyde med noen av disse men har forstått at de kanskje ikke har den rette kunnskapen for vårt problem..
    • Dette høres slitsomt ut for dere! som du sier, dette er ikke normalt, ikke for noen raser, jeg håper dere kan få hjelp. Bra du nevner at dere har vært til veterinær. Er han røntget? Jeg ville også fått besøk av en hundefysio som kan sjekke muskulaturen, de har ofte bedre kompetanse på muskulære problemer. Kan jeg spørre hvilke instruktører dere har hatt inne og hvilken kompetanse de har? Hvor i landet bor dere? Det er stort spenn i kompetanse og metoder. Jeg stoler på de fleste jeg kjenner til som er listet på https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund, men der er det også variasjon i kompetanse. Et annet spørsmål er om dere har hatt inn instruktører som hovedsaklig driver med hundetrening, eller om dere har hatt inn hundetrenere med fokus og kompetanse på adferd. For noen er det stor overlapp, mens andre er det skille. Er det standard eller jaktgolden? Har du snakket med oppdretter? Hvordan er mentalitet på foreldre og søsken? Erfaringsmessig er det uansett dumt å vente på at en hund skal "vokse av seg" noe som helst av problemer. En del adferd må man riktignok bare forebygge og "holde ut", men jo mer en hund får "øvd" seg på adferd, jo bedre sitter den. Ting jeg ville sjekket ut/prøvd. 1. Fysioterapeut. Rønting av hofter og albuer hvis dette ikke er gjort enda. 2. Nok og "riktig" aktivisering. Utelukke ballkasting og annen jaktlek som kan forhøyd stress. Mentale oppgaver som søk, trening av triks og lydighet i korte økter hver dag, og nok fysisk aktivitet. Minst 1-2 timer tur med snusing og varierende tempo daglig. 3. Lære inn å ha på munnkurv med positive metoder og bruke den på tur. Eventuelt også grime. 4. Snakk med oppdretter, om de kan være til hjelp og kan si noe mer om foreldre og søsken. 5. Finne riktig hundetrener. Det kan dessverre være en krevende oppgave. Men jeg har enda en del kontaktnettverk hvis du oppgir hvor i landet du bor.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...