Gå til innhold
Hundesonen.no

Nybyrjer!


Choovanski

Recommended Posts

Hei alle saman!

For ei og ei halv veke sidan vart det fødd ein nydeleg liten sjokoladebrun Labrador Retriever ein stad i Hardanger, som no veks seg stor og fin hjå oppdrettar. I mellomtida sit eg og mannen min spent og ventar, og les alle hundebøkene me kjem over! Like over nyttår ein gong kjem lille Balder til oss, og fram til då tenkte eg å henta så mange gode råd frå dykk her inne som eg kan.

Me har ikkje hatt hund før (eg vaks visst opp med ein Golden Retriever, men me måtte gje den frå oss før eg vart gamal nok til å hugse den skikkeleg), men har hatt lyst på i laaang tid - og endeleg er me i ein slik situasjon at det passer. Me bur landleg til med enorm hage og masse turterreng, og har både tid, lyst og råd til å få ein kvalp inn i vår lille familie - som no består av meg, min mann og kattungen Loke!

Så dersom de har gode råd å koma med, er de hjarteleg velkomne! Kanskje nokon har eit tips om kvalpekurs i Bergen og omegn?

Har lagt ved biletet me fekk av oppdrettar, så kan de sjå nurket...

Mvh Choovanski

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hit og grattis med nurk! Søkefunksjonen på dette forumet er veldig anvendelig, her finner du mange diskusjoner om valper som biter, tannfelling, hjemme-alene-trening, burbruk, foring, valpesosialisering, valpekurs, renslighetstrening og haugevis av lignende emner. Og er det noe du ikke finner, så er det bare å spørre da vet du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer - og lykke til ;)

Tid og tålmodighet har jeg hørt skal være bra den første tiden, og så får en se an sitt nye familiemedlem litt.

Første oppgaven er vel å skape tillit, og det gjør en vel med å vise at en er tilliten verdig. At du er glad i og ønsker deg hunden, og nå er i en situasjon hvor du har anledning til å ta deg av den, burde vel være et godt utgangspunkt tenker jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

No har me endeleg vore og besøkt lille Balder! Han var einaste sjokoladebrune i kullet, resten er svarte. Me var så heldige å få treffa både mor og far, glade hunder begge to, far var veldig energisk! Lille Balder var i den rolege delen av kullet, det var me veldig glade for. Frykteleg tillitsfull, eg holdt han i armane mine og då stakk han snuten laaangt inn i halsgropa og begravde seg i sjalet mitt. Han fekk snuse på ei t-skjorte som katten vår fekk herje litt med før me drog, slik at han har kjent lukta før dei møtest. Så pakka eg valpen inn i den samme t-skjorta og tok den med tilbake til pus, som snuste lenge og syntest det var frykteleg interessant! Kullet var fire og ei halv veke gamalt, så hundemor byrja å bli litt lei av dei søte små, så tenker dei er avvent etter kvart no. Berre tre veker att til lille Balder kjem til oss! Eg gler meg sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåmmis! :)

Du skal ikke bekymre deg for katten, er han som Labradorer flest vil han bare leke og kose med katten. Verst blir det nok andre veien, om katta liker den innpåslitne bikkja ;)

De er fantastisk søte i den alderen, jeg besøkte min fettklump når de var 6 uker gammel, enda ganske rolige men begynte å få bra fart i halen og beina :) Husk å legge ut masse bilder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Guest Luckystaff
Litt sent å si "velkommen til oss!", men bedre sent enn aldri :)

godt det er flere enn meg som er seint ute! ;P Velkomen skal du være...

gleder meg til å se flere bilder av den lille! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...