Gå til innhold
Hundesonen.no

Agility øvelser for valp


SiriEveline

Recommended Posts

Jeg får meg snart valp, og planen (i tillegg til kosehund) er å drive litt med agility. Etter erfaring med forrige hunder har jeg lært at det valpen lærer de første 6 månedene, sitter som støpt. Men det er jo så helt klart ikke lurt å få valpen til å hoppe svære hinder og alt belastende.

Så hva slags øvelser kan en 8 uker gammel valp gjøre (vi snakker bare et par min om dagen). Og hvordan kan man fortsette denne utdannelsen. Har planer om å delta i valpekurs så fort som mulig (etter 12 ukers alder da). Så er jo planen å få Bronsemerke for å kunne trene ordentlig agility når hun blir litt større. Men jeg lurer på hva vi kan gjøre fram til da, altså hva er det som ikke er så belastende. Og hvordan bør man gå fram i disse øvelsene?

EDIT: Finnes det noen websider, bøker eller filmer om agility trening for valp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt og innkalling får du jo selvfølgelig masse bruk for i agility som ellers i hverdagen. I tillegg får du bruk for bli-kommando. Hunden skal jo ligge på bordet i fem (?) sekunder. Altså vanlige øvelser som alltid er greit å lære en valp. Dessuten bør du lære valpen å være alene i bilburet, det er mye venting på både valpe- og agilitykurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felt-trening; spesielt løpende felt er bra, da slipper man belastningen med bråstopp på feltet, men er det snakk om kun noen minutter pr dag går det sikkert greit med vanlig felt-trening også. Tunnel er jo enkelt; å lære valpen å gå igjennom både når den er rett og når den er buet, finne inngangen, velge mellom to innganger (du handler). Allè-slalåm kan man begynne med også, uten at man trenger å flytte pinnene nærmere hverandre før etter en god stund; bruk denne tiden på å trene innganger og fart, og at du kan bevege deg på forskjellige steder og måter selv om hunden går "slalåmen". Hopp; legg hinderpinnen på bakken, la hunden løpe over den. Etterhvert kan du også kombinere to eller flere hinder; baklengskjeding. Fx hopp og tunnel. Det skader heller ikke å begynne på vippa; la valpen lære seg at det er helt greit at vippa vipper. Pass ekstremt godt på at den ikke blir redd, og avslutt mens hunden mestrer det. Du styrer når og hvor raskt vippa skal vippe, ved å få noen til å holde igjen bak (der hunden går opp). Du forteller personen hva den skal gjøre, evt kan du kanskje klare å holde vippa selv. Du kan også begynne med "mini-vippe"; lage liten vippe-anordning; planke over en stokk. Lære valpen at det er kjempekult å bevege seg på underlag som "rører" på seg.

Ellers er kontakt og innkalling veldig viktig! I tillegg ville jeg lagt vekt på å kunne "kontrollere" hunden; dvs kunne fortelle den at den skal komme hit og gå dit, vente der og bli her. Akkurat det siste her gjør at det er mye enklere å trene en voksen hund, og at det kan bli mye "styr" med å trene en valp som ikke skjønner hva du mener når du klapper deg på låret og prøver å posisjonere den foran et hinder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for disse fine svarene.

Ja, planen er vel bare et par minutter av gangen et par ganger om dagen.

Men nå som jeg vet litt hva jeg kan trene på, er neste spørsmål.. hvordan? Dette er første gangen jeg trener agility (foruten noen småhinder med familiehunden), så erfaringen er ikke på topp. Finnes det noen websider, bøker eller filmer om agility trening for valp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet ikke om noen bøker med agilitytrening for valp, men du kan jo lese litt i "vanlige" agilitybøker og tenke deg ut hvordan du vil trene på det utifra det noen over meg har foreslått (legge pinnen til hoppehinderet på bakken, gå gjennom tunell osv..)

hvis du vil gå felt hinder anbefaler jeg å lære valpen å gå på Mønet først. sett det så lavt det går og lokk den over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet ikke om noen bøker med agilitytrening for valp, men du kan jo lese litt i "vanlige" agilitybøker og tenke deg ut hvordan du vil trene på det utifra det noen over meg har foreslått (legge pinnen til hoppehinderet på bakken, gå gjennom tunell osv..)

hvis du vil gå felt hinder anbefaler jeg å lære valpen å gå på Mønet først. sett det så lavt det går og lokk den over...

Gode forslag! Det eneste jeg er uenig i, er at man skal trene mønet først. Hvorfor mener du det? Fordi det er bredt? Husk at for en liten (papillon?)valp vil stigen være ganske bred i forhold til en stor hund. Det er heller ikke så belastende for hunden å gå stigen, i forhold til mønet. I tillegg er det slett ikke alle møner man kan sette spesielt lavt; det vi har på klubben kan man ikke regulere i det hele tatt. Har man derimot mulighet til å legge det helt flatt, er det det beste. Men hvis man først skal være nøye, er det kanskje enklere å lære hunden stigen; da må den konsentrere seg og ikke virre frem og tilbake på den, noe som er lett på mønet. Dette hinderet er det også oftere mulig å legge ned, eller i alle fall demontere og gjøre veldig lavt, ved å legge stokker under festene. Så da vil ikke valpen "falle ned", selv om den tilfeldigvis ikke skulle klare/ville holde seg på stigen. Vi har trent med stige som er max 15 cm opp fra bakken, og det tåler en liten valp fint å "falle" (hoppe) ned fra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode forslag! Det eneste jeg er uenig i, er at man skal trene mønet først. Hvorfor mener du det? Fordi det er bredt? Husk at for en liten (papillon?)valp vil stigen være ganske bred i forhold til en stor hund. Det er heller ikke så belastende for hunden å gå stigen, i forhold til mønet. I tillegg er det slett ikke alle møner man kan sette spesielt lavt; det vi har på klubben kan man ikke regulere i det hele tatt. Har man derimot mulighet til å legge det helt flatt, er det det beste. Men hvis man først skal være nøye, er det kanskje enklere å lære hunden stigen; da må den konsentrere seg og ikke virre frem og tilbake på den, noe som er lett på mønet. Dette hinderet er det også oftere mulig å legge ned, eller i alle fall demontere og gjøre veldig lavt, ved å legge stokker under festene. Så da vil ikke valpen "falle ned", selv om den tilfeldigvis ikke skulle klare/ville holde seg på stigen. Vi har trent med stige som er max 15 cm opp fra bakken, og det tåler en liten valp fint å "falle" (hoppe) ned fra. :)

for noen hunder er det jo ikke akkurat no kjekt å gå på en tynn stige da, så jeg ville begynt med møne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for noen hunder er det jo ikke akkurat no kjekt å gå på en tynn stige da, så jeg ville begynt med møne

Antar du mener "smal" og ikke "tynn"? Men nå er jo dette snakk om en phalene (sorry, var ikke papillon) valp. De er temmelig små; mindre enn min cairn som fint klarte å gå stigen. Hadde det vært en klumsete rottweiler hadde jeg vært enig, men dette er en bitteliten hund, og stigen vil være evig bred nok for den. På mønet har den jo kjempestor plass til å gjøre alt annet enn å løpe rett frem/over. Små raser har heller ikke samme grad av ukontrollerte valpebevegelser som større raser har, og vil derfor være flinkere til å balansere og holde seg på den smale sti. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut!

Men et spørsmål til:

Hvordan vil jeg trent på kontaktfelt f.eks.? Pointet er jo å at han skal passere det og ikke hoppe over, men det beste er jo kanskje å trene på ordentlig agility hinder, men muligheten for det er ikke så stor. Så hva kan jeg bruke som hjemmeversjon og hvordan bør jeg gå fram?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en 6 måneder gammel valp som jeg skal bruke til agility, og jeg har ingen planer om å la henne se en slalom på noe som helst vis før hun er mellom 10 og 12 måneder. Slalom er en stor belastning, og hunden bør være ferdig utviklet i kroppen først. Å lære hunden å løpe mellom hinderstøtter ser jeg heller ikke på som veldig nødvendig å gjøre så tidlig, dette går vanligvis fort.

Det vi fokuserer på som er det desidert viktigste for en agility-to-be-stjerne; utvikle belønninger (kommer ikke langt uten belønninger hunden vil jobbe for), kontakt, kroppskontroll, innkalling, det som etterhvert skal bli sirkeltrening, en del shapingøvelser (lære hunden å lære), og ikke minst MILJØTRENING. Hunden skal kunne fungere i et miljø med mye mennesker og hunder, jeg ønsker en trygg og fin voksen hund. Det er kjekt å lære seg litt bakpartskontroll, og andre ting som øker kroppsbeherskelsen, balansetrening etc. Også er det viktig at du har det gøy.

Ang lære hunden løpende felt etc så syntes jeg det også er tidlig. Det er også noe du har god tid på senere, hunden skal jo tross alt bli 15 år. Jeg ville heller gått turer i ulendt terreng med valpen (ikke lange turer). La den hoppe over trestammer, krype under buskas, balansere på trestammer etc på eget intiativ. Det gir veldig fin kroppskontroll på en sunn måte.

Med vennlig hilsen Tone C som har en agility-pensjonert papillon, og en ung, lovende valp hun ikke har noen planer om å ødelegge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg, ikke noe vits å overbelaste dem. Men ønsker å lære henne så mye som mulig (mest fordi jeg vet at de første 6 månedene sitter som støpt resten av livet, så ved å lære henne å lære, blir alt annet mye lettere siden).

Men å gå i ulendt terreng hørtes smart ut. Det er jo bare ha med en ryggsekk å ha henne oppi når vi er på skogstur, så ta henne ut litt av gangen så hun ikke blir så sliten. Eller så er det noe skogterreng nær der jeg bor.

Har heller ikke planer om å bli World Champion. Men kose oss å se hvor vi kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg, ikke noe vits å overbelaste dem. Men ønsker å lære henne så mye som mulig (mest fordi jeg vet at de første 6 månedene sitter som støpt resten av livet, så ved å lære henne å lære, blir alt annet mye lettere siden).

Men å gå i ulendt terreng hørtes smart ut. Det er jo bare ha med en ryggsekk å ha henne oppi når vi er på skogstur, så ta henne ut litt av gangen så hun ikke blir så sliten. Eller så er det noe skogterreng nær der jeg bor.

Har heller ikke planer om å bli World Champion. Men kose oss å se hvor vi kommer!

Når valpen er bitteliten så skal den ikke gå noe særlig med turer, nei. Men å la den traske litt og utforske ting i skogen kan du gjøre uten å gå langtur. Er bare å sette deg ned et sted og la valpen få styre i fred :whistle: Og selvom valpen lærer fort når den er 6 måneder, så lærer den fort etter det og :) Dersom du skal kunne gå agility med hunden din så må den kunne være løs, så du kan jo trene på det fra dag en at hun skal holde seg i nærheten av deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en 6 måneder gammel valp som jeg skal bruke til agility, og jeg har ingen planer om å la henne se en slalom på noe som helst vis før hun er mellom 10 og 12 måneder. Slalom er en stor belastning, og hunden bør være ferdig utviklet i kroppen først. Å lære hunden å løpe mellom hinderstøtter ser jeg heller ikke på som veldig nødvendig å gjøre så tidlig, dette går vanligvis fort.

Det vi fokuserer på som er det desidert viktigste for en agility-to-be-stjerne; utvikle belønninger (kommer ikke langt uten belønninger hunden vil jobbe for), kontakt, kroppskontroll, innkalling, det som etterhvert skal bli sirkeltrening, en del shapingøvelser (lære hunden å lære), og ikke minst MILJØTRENING. Hunden skal kunne fungere i et miljø med mye mennesker og hunder, jeg ønsker en trygg og fin voksen hund. Det er kjekt å lære seg litt bakpartskontroll, og andre ting som øker kroppsbeherskelsen, balansetrening etc. Også er det viktig at du har det gøy.

Ang lære hunden løpende felt etc så syntes jeg det også er tidlig. Det er også noe du har god tid på senere, hunden skal jo tross alt bli 15 år. Jeg ville heller gått turer i ulendt terreng med valpen (ikke lange turer). La den hoppe over trestammer, krype under buskas, balansere på trestammer etc på eget intiativ. Det gir veldig fin kroppskontroll på en sunn måte.

Med vennlig hilsen Tone C som har en agility-pensjonert papillon, og en ung, lovende valp hun ikke har noen planer om å ødelegge...

Her er jeg delvis uenig. Jeg vet ikke om du vet hva såkalt "allè-slalåm" er? Enkelt forklart så er det en allè av slalåmpinner; man setter annenhver pinne et stykke unna de andre, sånn at man danner to rekker med pinner. Mellomrommet mellom pinnene i bredde-retningen kan være en meter i starten, lengden mellom pinnene i lengde-retningen er den dobbelte av en vanlig slalåm. Man trener allè-slalåm sånn at valpen skal løpe mellom disse to rekkene med pinner, og etterhvert flytter man de to rekkene nærmere og nærmere hverandre, sånn at de til slutt flettes sammen til en helt vanlig slalåm. Å lære en valp å løpe gjennom en sånn allè kan umulig være spesielt belastende, og det er nettopp denne typen slalåm jeg snakker om når jeg mener at dette er noe valper kan begynne med. Man kan trene innganger, fart, og at fører kan bevege seg på forskjellige måter underveis i slalåmen. Det er mer belastende å ta valpen med i skogen, liksom.. :rolleyes: Så lenge man ikke overdriver (og det gjelder all form for trening med valpen), så er ikke dette skadelig. :D

Hvis man starter med vanlig slalåm, kan man også shape inn c-er, eller makaronier om du vil. Dvs at man lærer valpen å gå i bue rundt en slalåmpinne, og etterhvert flere slalåmpinner. Ser ikke problemet med dette heller, jeg, så lenge man ikke fortsetter treningen når valpen begynner å få fart, men heller da venter til valpen er blitt unghund/mer voksen, og tåler påkjenningen av å gå slalåm med litt større fart. Men å lære seg å rundt en pinne, det er ikke skadelig.

Ellers er jeg helt enig i at det er kjempeviktig å trene inn forskjellige belønninger, og spesielt å trene inn en super-duper-hipp-hurra-belønning. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg delvis uenig. Jeg vet ikke om du vet hva såkalt "allè-slalåm" er? Enkelt forklart så er det en allè av slalåmpinner; man setter annenhver pinne et stykke unna de andre, sånn at man danner to rekker med pinner. Mellomrommet mellom pinnene i bredde-retningen kan være en meter i starten, lengden mellom pinnene i lengde-retningen er den dobbelte av en vanlig slalåm. Man trener allè-slalåm sånn at valpen skal løpe mellom disse to rekkene med pinner, og etterhvert flytter man de to rekkene nærmere og nærmere hverandre, sånn at de til slutt flettes sammen til en helt vanlig slalåm. Å lære en valp å løpe gjennom en sånn allè kan umulig være spesielt belastende, og det er nettopp denne typen slalåm jeg snakker om når jeg mener at dette er noe valper kan begynne med. Man kan trene innganger, fart, og at fører kan bevege seg på forskjellige måter underveis i slalåmen. Det er mer belastende å ta valpen med i skogen, liksom.. :rolleyes: Så lenge man ikke overdriver (og det gjelder all form for trening med valpen), så er ikke dette skadelig. :D

Hvis man starter med vanlig slalåm, kan man også shape inn c-er, eller makaronier om du vil. Dvs at man lærer valpen å gå i bue rundt en slalåmpinne, og etterhvert flere slalåmpinner. Ser ikke problemet med dette heller, jeg, så lenge man ikke fortsetter treningen når valpen begynner å få fart, men heller da venter til valpen er blitt unghund/mer voksen, og tåler påkjenningen av å gå slalåm med litt større fart. Men å lære seg å rundt en pinne, det er ikke skadelig.

Ellers er jeg helt enig i at det er kjempeviktig å trene inn forskjellige belønninger, og spesielt å trene inn en super-duper-hipp-hurra-belønning. :rolleyes2:

Problemet med att börja tidigt med valpen med enkla slalomövningar är att man inte kan gå framåt i träningen. Om man jobbar med alléslalom med en valp, utan att flytta ihop raderna med pinnar på flera månader, så lär man valpen att slalom det är se pinnar-spring i full fart förbi pinnar. Det är jättefint för de första repetitionerna, men ganska snart måste hunden också lära sig att slalom handlar om att bromsa in och böja sig. Om man är kvar på första steget för länge får man lätt problem med att hunden har svårt att bromsa in och svänga in i port 2, eller att hunden springer förbi slalom när hunden kommer med för hög fart. Jag ser ingen poäng i att göra det svårare än nödvändigt för hunden (och tränaren!) bara för att man inte kan vänta tills hunden är färdigvuxen.

Samma invändning har jag mot shapingmodellen. Jag vill ha in fart i min slalomträning redan från början, jag vill inte låta hunden gå en långsam slalom i flera månader för att den inte är färdig i kroppen. Det problemet får man väl knappast med bra träning, för då kommer farten ganska direkt, men då är man ju tillbaka på punkt 1 - vänta tills hunden är färdigvuxen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med att börja tidigt med valpen med enkla slalomövningar är att man inte kan gå framåt i träningen. Om man jobbar med alléslalom med en valp, utan att flytta ihop raderna med pinnar på flera månader, så lär man valpen att slalom det är se pinnar-spring i full fart förbi pinnar. Det är jättefint för de första repetitionerna, men ganska snart måste hunden också lära sig att slalom handlar om att bromsa in och böja sig. Om man är kvar på första steget för länge får man lätt problem med att hunden har svårt att bromsa in och svänga in i port 2, eller att hunden springer förbi slalom när hunden kommer med för hög fart. Jag ser ingen poäng i att göra det svårare än nödvändigt för hunden (och tränaren!) bara för att man inte kan vänta tills hunden är färdigvuxen.

Samma invändning har jag mot shapingmodellen. Jag vill ha in fart i min slalomträning redan från början, jag vill inte låta hunden gå en långsam slalom i flera månader för att den inte är färdig i kroppen. Det problemet får man väl knappast med bra träning, för då kommer farten ganska direkt, men då är man ju tillbaka på punkt 1 - vänta tills hunden är färdigvuxen...

Jeg skjønner absolutt poenget med at man blir hindret i å gå videre i treningen, men jeg ser ikke at det skal være et problem å ha snust på slalåmtrening, latt valpen løpe gjennom en allè (og gjerne satt pinnene tettere, men dog ikke til full slalåm), eller å ha lært valpen å bøye seg rundt en slalåmpinne. Om man er nødt å ta en pause fra denne treningen, finnes det jo så utrolig mye annet man kan trene på i mellomtiden mens man venter på at valpen skal bli gammel nok i kroppen sin. Man er jo ikke nødt å trene allèslalåm fem ganger i uken i mange måneder, man kan jo ta an pause og trene på andre ting (også ting som ikke er agilityrelatert selvsagt). :D Innbiller meg det blir lettere å "plukke opp tråden" der man slapp, så slipper man å begynne helt fra scratch når valpen er gammel nok. Skrev det jeg skrev, siden trådstarter lurte på hva agility-relatert trening h*n kunne gjøre, uten at det belastet valpen. Om det finnes andre/bedre måter å gjøre det på senere, kan jo være en helt annen sak. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innbiller meg det blir lettere å "plukke opp tråden" der man slapp, så slipper man å begynne helt fra scratch når valpen er gammel nok. Skrev det jeg skrev, siden trådstarter lurte på hva agility-relatert trening h*n kunne gjøre, uten at det belastet valpen. Om det finnes andre/bedre måter å gjøre det på senere, kan jo være en helt annen sak. :)

Jeg ser fremdeles ikke poenget med å begynne slalomtreningen så tidlig. Det går veldig kjapt å få en fin og sikker slalom med 2x2-metoden til Susan, og jeg ser ikke at det skal være noen fordel om hunden tidligere har løpt mellom noen pinner. Heller tvert i mot, fordi man aldri har kunnet endre mønsteret nok (slik at det blir som ordentlig slalom), sånn at det lett blir at man må trene om.

En annen grunn til at jeg vil vente er fordi jeg ønsker meg en ferdigutvokst og frisk valp. Og jeg mener at det er mange andre måter man kan gi henne muligheten til å tilegne seg ferdigheter som man trenger på agilitybanen utenfor denne mens hun er liten. Dette vil hun få igjen for når hun begynner å trene agility "på ordentlig", fordi hun forhåpentligvis vil være frisk og rask, ha kroppskontroll og nok muskler, slik at agility blir minst mulig belastende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser fremdeles ikke poenget med å begynne slalomtreningen så tidlig. Det går veldig kjapt å få en fin og sikker slalom med 2x2-metoden til Susan, og jeg ser ikke at det skal være noen fordel om hunden tidligere har løpt mellom noen pinner. Heller tvert i mot, fordi man aldri har kunnet endre mønsteret nok (slik at det blir som ordentlig slalom), sånn at det lett blir at man må trene om.

En annen grunn til at jeg vil vente er fordi jeg ønsker meg en ferdigutvokst og frisk valp. Og jeg mener at det er mange andre måter man kan gi henne muligheten til å tilegne seg ferdigheter som man trenger på agilitybanen utenfor denne mens hun er liten. Dette vil hun få igjen for når hun begynner å trene agility "på ordentlig", fordi hun forhåpentligvis vil være frisk og rask, ha kroppskontroll og nok muskler, slik at agility blir minst mulig belastende...

Nå skrev jeg om en spesifikk metode; allèslalåm. Trådstarter lurte på hva h*n kunne gjøre med valpen i forhold til agility som ikke var belastende. Å la valpen løpe mellom to rekker pinner, er ikke belastende.

Så, man kan fint sette rekkene tettere og tettere sammen, selv om det er snakk om valp. Man kan komme temmelig langt i denne "sammensettingen" faktisk! Så at det skal være helt bortkastet skjønner jeg virkelig ikke. Det er fremdeles like lite belastende som noe som helst annet som innebærer å løpe rett frem. Hvis ditt spørsmål er "hvorfor ikke vente, man får det fint til senere også?", så blir mitt "hvorfor vente, hvorfor utsette treningen når valpen fint kan gjøre det i dag?".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva slags svar jeg har sett her i tråden og sånn. Tenker jeg at jeg også ønsker litt øvelser som kanskje ikke er 100% agility relatert. Men øvelser som kan gjøres for å bedre forholdet til hunden på agility banen. Sånn som at hun skal høre på meg osv. hvis dere skjønner hva jeg mener?

Hva kan jeg gjøre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...