Gå til innhold
Hundesonen.no

Når eier banker en ulydig hund...


Inustaff

Recommended Posts

Hva gjør man når man er tilskuer til at eier banker hunden sin og knøvler den i bakken,med harde tak og rister den for at den skal ligge?

Hunden vil leke og protesterer med all kraft på håndteringen.Den vil ikke gå fot,den vil ikke sitte,den vil absolutt ikke ligge!

Det er bare en valp på 7 mndr,og det er helt tydelig at hunden ikke kan noen av øvelsene som eier krever at hunden skal gjennomføre i ruta på banen.Istedenfor å legge seg gir hunden labb og begynner å leke og krafse,og bite i båndet.

Hunden er ganske stor,og kommer til å bli større.Eier har etter min mening et utydelig og truende kroppspråk mot hunden når hunden omsider vrenger seg løs for å stikke av og fortsette sin lek og morro.

Eier er rasende men prøver å roe seg ned,og han ber hunden om å sitte mens han står fremoverlent og brøler med arm og pekefinger i lufta.Han går altså rolig,fremoverlent med armen i lufta og sier :SITT.Sitt sa jeg...SIIIITT!!

Og plutselig snur det til :KOM HER!

Hunden står 2-3 meter ifra og bjeffer og gjør utfall.Jeg opplever det som om hunder er usikker på om det er lek eller alvor.

Du kan se at hunden veksler fra å være glad til å være usikker og på vakt.

Eier får ikke tak i hunden.Det må noen andre gjøre.

Dette er en glad hund,og jeg tror det er eier som har laga hunden slik.For eier banker hunden for at den ikke legger seg ned.Og når det kom til "ligg og bli" så ville selfølgelig ikke hunden bli heller.

Jeg har lysst til å hjelpe..men jeg vet ikke hvordan.Det var flere som reagerte,men ingen sa noe...

Jeg har aldri sett noen holde på sånn!

Jeg ble ikke sint på eier,for han er klart uvitende og frustrert..men jeg synes synd på hunden og vet at eier vil få seg et problem om han fortsetter slik.Så derfor hadde jeg blirr glad for tips om hvordan jeg eventuelt kan gå frem for å hjelpe...

Jeg vet at jeg kan hjelpe,om jeg bare får lov.Men det kan virke veldig frekkt å komme og fortelle folk at de gjør feil osv.

Orker ikke se på dette på hver trening jeg,men har behov for å trene selv..så jeg må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke gå bort til han og vennlig si : Hei, jeg heter xxxxx, og ser at du sliter litt med hunden din. Vil du ha noen tips om hvordan jeg gjør det med min(e) ? Svaret du får da bør vel gi deg et svar på hvordan du skal ordlegge deg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å spør..Hey..kan jeg låne hunden din litt??Og strekke meg etter båndet..

Jeg kan jo kanskje skylde på at jeg liker utfordringer og at jeg vil se hvordan det er å jobbe med den hunden??

Eller høres det helt lamt ut?

Jeg har allerede snakka med vedkommende et par ganger,men har ikke kommentert håndteringen hans...

Men så har jeg ikke sett hunden i trening før heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke bare tatt båndet og sagt at jeg ville låne/trene hunden. Kan virke veldig frekt, samt demotiverende siden hunder nesten alltid er mye mer oppmerksomme når det kommer bort en ny person.

Tror ikke jeg hadde klart å holde meg høflig gitt. Folk som røsker og river fordi hunden "kan" det burde finne på noe annet enn å pirke på lydighetsøvelser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer dette på en organisert hundetrening eller? Isåfall ville det vel vært naturlig om instruktøren tok en snakk med denne hundeeieren, som helt tydelig ikke vet hva han holder på med.

Ellers så ville jeg nok litt forsiktig prøve å ta en prat med vedkommne, og fortelle han at det han driver med ikke er hundetrening, heller hundemishandling. Og fortelle han at du vil gjerne hjelpe til, at du har masse gode triks og tips på lager.

Jeg ville nok heller ikke bare tatt båndet i fra eieren, og "vist" han. Dette kan oppfattes meget provoserende. Blir vel som at noen skal komme å fortelle deg, hvordan du skulle oppdra barna dine.

I slike situasjoner tror jeg at man må trå litt varsomt, for å ikke risikere at eieren tar med seg hunden, og aldri kommer på trening igjen. Noe som jo ville vært svært trist for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo alltid viktig å ikke sette eier i en posisjon hvor h*n vil forsvare seg selv, men jeg ville prøvd med å spørre om han syntes fremgangen i treningen går som forventet? si at kanskje en annen fremgangsmåte vil fungere bedre? Ingen hunder er like(om han har hatt hund tidligere og denne metoden har gitt resultater da). Så gå inn på eget kroppspråk, og hvordan det påvirker hunden. Hele tiden i samtalen er det viktig å ikke sette eier i forsvarsposisjon, gjør du det kommer du ingen vei med ditt budskap. Men så klart, noen mennesker godtar jo helt enkelt at andre mennesker kommer og forteller akkurat hva de gjør feil, og hva de burde gjøre, men hadde denne eier vært av den typen hadde du vell oppdaget det allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer dette på en organisert hundetrening eller? Isåfall ville det vel vært naturlig om instruktøren tok en snakk med denne hundeeieren, som helt tydelig ikke vet hva han holder på med.

Det er desverre ikke alle instruktører som gjør det.. Vet ikke om det er fordi de ikke tørr eller vil blande seg, eller hva det kan være.. Var senest i forrige uke på miljøtrening på hundeskolen og var vitne til en lignende situasjon.. Jeg hadde mest lyst til å gå hjem, fordi jeg syntes det var så ille å se på.. Instruktøren sa ingenting, selv om han så like tydelig som meg at hunden var usikker og forvirret, og ikke forsto de kravene som ble stilt til han.

Det er jo alltid viktig å ikke sette eier i en posisjon hvor h*n vil forsvare seg selv, men jeg ville prøvd med å spørre om han syntes fremgangen i treningen går som forventet? si at kanskje en annen fremgangsmåte vil fungere bedre? Ingen hunder er like(om han har hatt hund tidligere og denne metoden har gitt resultater da). Så gå inn på eget kroppspråk, og hvordan det påvirker hunden. Hele tiden i samtalen er det viktig å ikke sette eier i forsvarsposisjon, gjør du det kommer du ingen vei med ditt budskap. Men så klart, noen mennesker godtar jo helt enkelt at andre mennesker kommer og forteller akkurat hva de gjør feil, og hva de burde gjøre, men hadde denne eier vært av den typen hadde du vell oppdaget det allerede.

Skriver under på denne! Det er så fort gjort å provosere, selv om man bare mener det godt. Så det er nok best å "lure" det inn i samtalen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på valpekurs for over ett år siden. puljen etter oss var et dresskurs for noe større hunder.

Ei ung schæfertispe slet seg og kom imot min. Eieren knøvlet henne skikkelig. Jeg sa det høyt "HERREGUUUD, er det mulig. enkelte skulle ikke hatt hund??".

Jeg nevnte det til kurslederen neste kveld, og han svarte med blablabla.

HAN som leder et dressurkurs burde hatt såpass guts at han kunne sagt ifra syns jeg. Verdens dårligste kursleder var det og, viser seg at han er lydighetsdommer... det hadde jeg aldri trodd.

Jeg tier ikke når jeg ser noen som "banker" hunden sin. Jeg har flere ganger spurt hva i all verden folk holder på med, og hva de tenker med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal jeg si? heh..

Det er instruktør der,men jeg tenker kanskje at instruktøren prøver å beholde vedkommende eier for bedre læring..og er derfor forsiktig.Instruktøren prøvde å roe eier ned og hjelpe på best mulig måte,men virka paff av og til..

Ellers er instruktøren en type som trener med mye korrigering og strup...

Men ikke noe veldig voldelig og voldsomt etter det jeg har sett til nå.

Men det var andre gangen idag for meg,så jeg har liksom ikke helt sett hva det går i.

På en måte vurderer jeg å bytte sted for å slippe å se på sånt,men på en annen måte så har jeg fått god kontakt med en del folk der..og føler det er dumt å trekke seg så fort.For hvordan de trener påvirker ikke min måte,men det påvirker meg å se det selvfølgelig.Så jeg skulle ønske jeg kunne "ta over" litt.

Han fyren med den der valpen er ikke sånn kjempegammel heller(kanskje på min alder-litt mer),og jeg mistenker at det er hans første hund.Ihvertfall ser det slik ut.

Det er også en Cane Corso han eier,og ikke at bare det betyr noe i sin helhet..men det betyr at han banker en rase som normalt sett er veldig letttrent.Og at hunden kan bli veldig umulig og kanskje til og med farlig.

Jeg har tenkt på dette i hele dag,og jeg skal se hvor langt jeg kommer neste gang..Vi har ihvertfall tilbudt ham å låne saccovognen vår når hunden blir eldre,og hundene våre lekte..og vi var de siste som gikk..Det er nok en god start,men jeg vil ikke ødelegge det med en gang med å si noe feil.

Det er derfor jeg ikke har blitt sint,fordi jeg vet at da er slaget tapt og jeg kommer ingen vei...

Det burdte jo vært intruktøren som hjalp bedre da,men jeg er stygt redd for at eier til CC`en oppfatter det som at han bruker en godtatt håndtering,siden instruktør også er hard.

Sannheten er at forskjellen er ekstremt stor.

Og egentlig så kan den hunden så lite,at den burdte ha lært grunnleggende saker bedre før den kom på trening med andre.For det som skjer er at den hunden tar hele showet.

Huff..føler jeg henger ut instruktøren her,men jeg har jo egentlig ikke sagt noe om den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på valpekurs for over ett år siden. puljen etter oss var et dresskurs for noe større hunder.

Ei ung schæfertispe slet seg og kom imot min. Eieren knøvlet henne skikkelig. Jeg sa det høyt "HERREGUUUD, er det mulig. enkelte skulle ikke hatt hund??".

Jeg nevnte det til kurslederen neste kveld, og han svarte med blablabla.

HAN som leder et dressurkurs burde hatt såpass guts at han kunne sagt ifra syns jeg. Verdens dårligste kursleder var det og, viser seg at han er lydighetsdommer... det hadde jeg aldri trodd.

Jeg tier ikke når jeg ser noen som "banker" hunden sin. Jeg har flere ganger spurt hva i all verden folk holder på med, og hva de tenker med.

Tror nok pipa hadde fått en annen lyd hvis denne unge schæfertispen hadde flydd i fleisen på din hund. Da hadde du nok vært meget så fornøyd med at eieren "knøvlet" henne som du skriver. Å ikke gi hunden konsekvens på uønsket adferd er uansvarlig etter min mening - og - noen hunder er faktisk av en slik størrelse og tøffhet at de faktisk må tas litt i for at de i det hele tatt skal høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med IW ang. dette å spørre om å få ta båndet og trene med hunden. Dette vil nok fort kunne føre til rustrasjon/irritasjon hos eier dersom du får til noe han/hun selv ikke gjør med sin egen hund

En hundeskole/et kurs hvor instruktøren tillater noe slik hadde jeg sagt klart og tydelig i fra at jeg ikke ville ortsette ved! Om jeg hadde hatt god kontakt med folk der elle rikke, det hadde jeg tatt rennafart og skiti i! Et sted hvor de godtar slik behandling av hunder? Nei pokker heller!

Jeg ville heller funnet et sted hvor de hadde litt mer fornuft når det kom til trening og instruering av hundeeiere, og bedt de jeg kom overens med bli med meg på de kursene i steden.

Ang. denne eieren: jeg ville gått bort til vedkomende, fortalt at h'n neppe vil få en lydig hund som viser tillit ved en slik oppførsel. Gitt råd om hvordan h'n lettere kan jobbe med hunden og om ikke dette hadde gått inn hos vedkommende, så hadde jeg kontaktet oppdretter av huden og gitt beskjed om hvordan ene valpekjøperen behandlet hunden, videre meldt fra til mattilsynet.

Jeg mener det er greit å korrigere hunden dersom den gjør noe den ikke skal selv om den vet den ikke får lov til dette (via læring), men det er stor forskjell på å ta en hund i nakken/øret til å filleriste og knøvle den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med IW ang. dette å spørre om å få ta båndet og trene med hunden. Dette vil nok fort kunne føre til rustrasjon/irritasjon hos eier dersom du får til noe han/hun selv ikke gjør med sin egen hund

En hundeskole/et kurs hvor instruktøren tillater noe slik hadde jeg sagt klart og tydelig i fra at jeg ikke ville ortsette ved! Om jeg hadde hatt god kontakt med folk der elle rikke, det hadde jeg tatt rennafart og skiti i! Et sted hvor de godtar slik behandling av hunder? Nei pokker heller!

Jeg ville heller funnet et sted hvor de hadde litt mer fornuft når det kom til trening og instruering av hundeeiere, og bedt de jeg kom overens med bli med meg på de kursene i steden.

Ang. denne eieren: jeg ville gått bort til vedkomende, fortalt at h'n neppe vil få en lydig hund som viser tillit ved en slik oppførsel. Gitt råd om hvordan h'n lettere kan jobbe med hunden og om ikke dette hadde gått inn hos vedkommende, så hadde jeg kontaktet oppdretter av huden og gitt beskjed om hvordan ene valpekjøperen behandlet hunden, videre meldt fra til mattilsynet.

Jeg mener det er greit å korrigere hunden dersom den gjør noe den ikke skal selv om den vet den ikke får lov til dette (via læring), men det er stor forskjell på å ta en hund i nakken/øret til å filleriste og knøvle den.

Nå tror jeg det er på tide at noen sier god natt ! Både når det gjelder stavefeil og innlegg! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor god er du til småprating da? Det finnes teknikker du kan bruke for å ikke vise hvor belærende du egentlig planlegger å være. Hvis du er såpass kjent at du henger med ham i pausene, så fortell først litt om hva du trener på akkurat nå. Legg gjerne til litt anti-blæring, fortell at du slet med det og det, men da kom du på den teknikken, så da funka det. Spør hva han holder på med, og når han sier hvilken øvelse sier du empatisk at den der er skikkelig vrien. Legg gjerne til (medmindre han er sosialt knivskarp) at du også slet skikkelig med akkurat den øvelsen. MEN (og her kommer vendepunktet) så kom det en instruktør ... og her legger du ut om den fiktive instruktøren og hva han fortalte deg, og hvilket vendepunkt dette gjorde i treningen. HVIS du har skapt en form for kontakt og forståelse med ham, så kan du si: Jeg kan godt vise deg hvis du har tid? Også ufarliggjør du det ved å fortelle om hvor morsomt du synes det er å trene andres hunder.

Det virker sikkert rotete og unaturlig når jeg skrev det over. Men hovedpunktene i en slik teknikk er:

1. Det skal virke tilfeldig.

2. Du stiller deg på samme sosiale nivå, men han skjønner at du er god på lydighet, uten at du skryter av det, eller er veldig bevisst.

3. Du ufarliggjør det hele ved at det er hyggelig kaffeprat i pausen, men ender opp i trening i stedet.

4. Ved å fortelle ham indirekte at det er helt normalt å gjøre feil, får du ham ikke til å føle seg dum.

Dette er avhengig av hva slags person både du og han er. Hvis ingenting virker bør noen ta på seg å si ifra, vennlig men bestemt. Denne "treningsformen" er ikke noe valper eller hunder skal måtte gjennomgå. Jeg anbefaler ikke en vennlig tilnærming for at hundeeieren ikke skal føle seg såret, bare så det er sagt. Men de færreste slutter med en ting bare fordi en fremmed kommer og forlanger i et surt tonefall. Ikke mange mennesker lilker å bli satt på plass. Her er det målet som er det viktigste, også får man svelge noen kameler for å oppnå adekvat behandling av hund. Men virker ingenting annet må noen som sagt si ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brumme kan den nok når den er 30 kg - men kult å se om den spiser en annen 30 kg hund når den er 60 kg ;)

Unnskyld meg! Min VALP på 6mnd er 48 kg, og forventer at hun blir 65-70 kg som voksen. Om hun skulle ha løpt ned/mot en mindre hund, skulle jeg da knøvlet henne pga størrelsen? Det holder i massevis med et nei/fy/ikke/a-ah/stopp som korreksjon, så lenge den har LÆRT en slik korreks. Om hunden ikke har lært det, får man sette igang å lære den det. Det å knøvle er en uting, og iallefall som straff etter at du har fanget den inn, den skjønner jo ikke "korreksen" !! Korreksjon skal skje det øyeblikket den gjør noe galt, ikke etterpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok pipa hadde fått en annen lyd hvis denne unge schæfertispen hadde flydd i fleisen på din hund. Da hadde du nok vært meget så fornøyd med at eieren "knøvlet" henne som du skriver. Å ikke gi hunden konsekvens på uønsket adferd er uansvarlig etter min mening - og - noen hunder er faktisk av en slik størrelse og tøffhet at de faktisk må tas litt i for at de i det hele tatt skal høre.

Det finnes mange måter å få en hund til å bli "lydig" på. Men vil du ha en hund som er lydig fordi den VIL, eller fordi den MÅ for å unngå å få juling?

En annen ting, det var snakk om at en hund kom seg løs fra eieren. Hvorfor i all verden skal du "knøvle" hunden for det? Fordi at hun KUNNE ha flydd i fleisen på en annen hund? Hvis noen skulle "knøvles" burde det være eieren, for ikke ha holdt godt nok i båndet.

Og min personlige mening er at uansett hvor "stor og tøff" hunden er, så fortjener den ikke noen dårligere behandling enn andre hunder. Det du kan risikere er, at jo tøffere du er mot hunden, jo tøffere blir hunden mot deg. Litt uheldig da.

Ble rotete dette, men ble litt oppjaget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok pipa hadde fått en annen lyd hvis denne unge schæfertispen hadde flydd i fleisen på din hund. Da hadde du nok vært meget så fornøyd med at eieren "knøvlet" henne som du skriver. Å ikke gi hunden konsekvens på uønsket adferd er uansvarlig etter min mening - og - noen hunder er faktisk av en slik størrelse og tøffhet at de faktisk må tas litt i for at de i det hele tatt skal høre.

Diesel ble angrepet av en stor ridgeback her i vår. den hadde et hatforhold til min fra dag en. plutselig slet den seg og fløy på han. Jeg ble så forbanna at jeg viste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg!! Jeg ble sint på EIEREN, ikke hunden.

Jeg hadde nok IKKE blitt fornøyd med å se en hund bli filleristet uansett situasjon.

Tipper EIEREN av schæferen var den største grunnen til at den prøve å komme imot min. Det lyste usikkerhet av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Caligula!Du virker å fatte hvor jeg vil hen..men noen tips er alltid lurt å ta med seg.Jeg vil ikke virke som om jeg har tenkt på det så mye som jeg har,og planlagt så mye som jeg gjør...Så,Det hjalp bra det du skrev..

Jeg føler at jeg kommer lengre med å være utspekulert og snill,enn å være brautende og slem her.

Ja vi prater i pausene,og han har i tillegg fått passe god kontakt med min sambo pga deres interesser..noe som hjelper meg litt tror jeg!Håper jeg...

Men han er litt kort og brysk av type,og virker egentlig mer usikker enn noe annet.

Jeg syns det blir feil å bare dra derfra,for instruktør er ikke fæl eller noe..

Selv forstår jeg veldig godt hvorfor alle de andre holdt kjeft...De er alle usikre nybegynnere,som sliter..men de har et annet gemytt enn eieren til CC,og de kobler ikke ut og flipper på hundene sine.

Jeg er også nybegynner,men jeg vet såpass at den hunden ikke kommer noen vei med den håndteringen.

For jeg er jo ingen "gud" som kan alt..men jeg vet at jeg kan hjelpe hvis jeg kommer til..

Blir spennende å se.Hvis jeg sier ifra etter å ha prøvd plan A så regner jeg også med at jeg slutter der !

Er ubehagelig å gå der etter at du har sprukket,for sprekke kan jeg.

Ellers vet jeg ikke hvem som er oppdretter,for det spurte jeg om..men det visste han ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg det er på tide at noen sier god natt ! Både når det gjelder stavefeil og innlegg! ;)

Da håper jeg du fikk en god natt. :-)

Men hadde vært interessant å hørt din mening om saken da, om du har noen :-)

Skrivefeil: De har jeg nok mange av, årsaken er tastaturet mitt og virene taster, men om du nå skal henge deg opp i folks skrivefeil her inne eller på andre steder, da har du jo fylt dagene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv noen ganger gått bort til noen som man ser sliter, og sagt: Du, hva om du prøver å gjøre sånn og sånn, og prøver å komme med et råd hvis de ønsker det.

Man ser fort om de er interessert. Har ikke gått bort til slike sinte mennesker, tør ikke det. Tror mange får såret stolthet og blir mer provosert av at folk kommer å blander seg. Jeg ser det an på folkene. Noen vet jeg at det ikke nytter, andre kan man prøve seg på og gi tips.

Noen igjen tror det gjør akkurat det riktige, og da blir det som å snakke til en vegg.

Man må bare prøve..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å spør..Hey..kan jeg låne hunden din litt??Og strekke meg etter båndet..

Jeg kan jo kanskje skylde på at jeg liker utfordringer og at jeg vil se hvordan det er å jobbe med den hunden??

Eller høres det helt lamt ut?

Jeg har allerede snakka med vedkommende et par ganger,men har ikke kommentert håndteringen hans...

Men så har jeg ikke sett hunden i trening før heller..

jeg forsvarer absolutt ikke slik håndtering/behandling av hunder som det nevnes over. MEN å spørre om å få låne hunden litt og strekke etter båndet- NEI!

Har vært utsatt for det en gang- og det var IKKE noe moro. Jeg har trekkhunder, og når vi går tur går de foran meg og, ja, TREKKER. Møtte En eller annen fjott som mente dette var dumt (drev selv med LP), og før jeg rakk å reagere tok hun fra meg hunden, kommanderte den på plass (hehe, akkurat den hunden kan gå pent. kommando: PENT), og røska til i båndet så stakkaren fløy en meter bakover. GRRR.

Så nei, ikke bland deg opp i hunden på en sånn måte.

Der jeg bodde før var det en jakthundeier som var nokså hardhendt med hunden (dette gjorde han flere ganger).Hunden bjeffet på oss (Den er redd sa eier) eier tok tak i hale og nakkeskinn, løfta hunden og brølte NEI! kasta den så i bakken. Uten at jeg rakk å tenke datt det ut av munnen min" Det er ikke rart hunden er redd andre hunder om den opplever det der hver gang den møter andre"- eieren så bare på meg og gikk. Men etter det tok han aldri hunden da jeg møtte ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente ikke å ta båndet,heh..et hadde jeg ikke turdt.

Mente egentlig å spør på en sånn "jeg er interessert i rasen-hunden din er søt,kan jeg få låne den litt" måte...

Samtidig som jeg spørrende strekker ut hånden,etter båndet..Hvis du fatter?

Hadde ikke tenkt å direkte trene med den,eller noe sånt..men bare lure meg til litt omgang med den..slik at veien eventuelt blir kortere..

Men får se hvordan det går neste gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...