Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund i senga

Linda Kristin

Recommended Posts

• Svar 212
  • Created
  • Siste svar
Vi hadde planlagt at hunden skulle sove på gulvet i egen seng, og at sengen skulle være off limits. Nå har vi imidlertid begynt å la henne komme i sengen om morgenen :) Jeg lurer på hvor dette skal ende..

For vår del endte det som det måtte ende :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kahlo har ligget litt i senga og litt i stua og litt i gangen. Faste rutiner er som kjent oppskrytt. Men jeg vet at jeg sover best uten hund på soverommet og funderer hardt på om jeg skal innføre hundefritt soverom når jeg flytter. Vel, har vel bestemt meg for det, men vi får se hvor lenge det holder. :thumbs: Jeg hadde en gang en plan om ikke hund i sofaen også. Yep, sofaen min gror underull helt selv den - helt sant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kahlo har ligget litt i senga og litt i stua og litt i gangen. Faste rutiner er som kjent oppskrytt. Men jeg vet at jeg sover best uten hund på soverommet og funderer hardt på om jeg skal innføre hundefritt soverom når jeg flytter. Vel, har vel bestemt meg for det, men vi får se hvor lenge det holder. :thumbs: Jeg hadde en gang en plan om ikke hund i sofaen også. Yep, sofaen min gror underull helt selv den - helt sant!

Merkelig det der altså! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde planlagt at hunden skulle sove på gulvet i egen seng, og at sengen skulle være off limits. Nå har vi imidlertid begynt å la henne komme i sengen om morgenen :thumbs: Jeg lurer på hvor dette skal ende..

Hehe.. Jeg våkner med hundene i senga hver morgen; typen slipper de nemlig inn når han står opp. Men det sykeste av alt sykt var i går kveld - jeg skulle gå siste tur med hundene, og borte vekk var Tulla. Skjønte ikke hvor hun hadde tatt veien, og hun er ikke en sånn som sniker seg unna kveldsturen. Åpnet døren til soverommet hvor typen hadde lagt seg allerede - og hvem andre enn Tulla er det som ligger der og drar seg?!? Altså; når en fyr som generelt ikke vil ha hunder på soverommet begynner å ta med seg hunder inn i sengen helt av seg selv, så kan man virkelig lure på hvordan det skal ende opp til slutt altså! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er senga forbeholdt meg og sambo, etter sambos ønske. Jeg kunne godt hatt henne der, men en må nesten inngå kompromiss i forhold, og det er ikke veldig viktig å ha henne i senga. Hun får heller ikke sove på soverommet, det er lite nok som det er. Hun sover i gangen utenfor, og vi har døra åpen for å få nok oksygen i løpet av natta, men hun kommer - så vidt vi vet - ikke inn på soverommet i løpet av natta.

Derimot får hun gjerne ligge i senga når vi er borte, for eksempel i campinghytter på utstillingsturer. Hun blir aldri natta gjennom, men vi har en liten kosestund på kvelden og på morgenen.

Da er forresten ikke sambo med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset er det fritt fram hvor hundene får ligge. De har tilgang både til soverom, kjøkken og stue - men nå når det begynner å bli varmere i været finner jeg dem som regel henslengt på gulvet ett eller annet sted. På kvelden ligger dog Babs i fotenden av senga, inntil det blir for varmt og hun forsvinner ned på gulvet. Willy legger seg alltid bare på gulvet, men i helgene (når HAN står opp før JEG har tenkt å stå opp :thumbs: ) kommer han gjerne oppi senga for litt morgenkos. Da hender det også at Babs kommer en snartur og åler seg litt :lol:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma sover i senga, helst oppå meg eller sambo på et eller annet vis. Å ligge i armkroken eller imellom beina til noen er en klar favoritt :thumbs:

My sover der hun vil, enten i buret sitt, på gulvet eller på noen gamle skinnsofaputer som ligger nedenfor senga mi. Nå som det har begynt å blitt varmt så ligger hun mest på gulvet merker jeg, men også en del i buret.

Sambo har prøvd å fått henne til å sove i senga sammen med han, men hun går ned når man slutter å klø på henne. En gang prøvde han å si rolig "aha" når hun skulle gå ned for å få henne til å bli, men det resulterte i at hun begynte å snike seg ned av senga som et snikende ullteppe som trodde hun kom til å få kjeft for å gå ut av senga :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie var så søt når hun var valp og lå og peip for å få komme ut av burdet og heller i sengen med meg at jeg ikke kunne stå i mot. Slik ble det til at Blondie havnet i sengen min og det er sånn jeg liker det. Selv om det blir 1000 hår i kjæften hver morning så er jeg blitt vandt med dette etter hvert da. Jeg syns det er koselig å kunne våkne fra mareritt å hilse på henne, eller en god drøm for den del. Eller passe på henne når hun har mareritt og at hun varmer meg når jeg fryser =) Jeg kommer nok alltid til å ha hunden i sengen så lenge den ikke tar for stor plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi gått fra hjerterå totalnekt til at valpen får ligge i sengen så mye hun vil om dagen og om natten når vi sier hun kan få komme oppi. Hun har begynt å skjønne det for da vi skulle legge oss i går kveld hoppet hun ned av sengen og inn i huset sitt, flinke jenten. Og selvfølgelig kom hun logrende og løpende da vi ropte på henne at hun kunne få komme oppi :icon_redface:

:blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi gått fra hjerterå totalnekt til at valpen får ligge i sengen så mye hun vil om dagen og om natten når vi sier hun kan få komme oppi. Hun har begynt å skjønne det for da vi skulle legge oss i går kveld hoppet hun ned av sengen og inn i huset sitt, flinke jenten. Og selvfølgelig kom hun logrende og løpende da vi ropte på henne at hun kunne få komme oppi :blink:

:icon_redface:

Hihi, ikke lett å motstå henne kan jeg tenke meg :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Det virker som om at alle har hundene i senga mer eller mindre. Tror jeg har lest at vi er bare 2-3 stykker som har helt hundefritt område. Ikke spes. mange.. Hva er det med oss få egentlig? Følelseskalde egoer som ikke er glade i hunden våre? :D :D

Jepp :)

Neida, når jeg har hatt samboer så har hundene faktisk ikke bodd på soverommet. Men jeg liker selskapet så lenge jeg bor alene. (eller da min tidligere samboer ikke var hjemme) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulla har ligger alltid i sengen hun :) Wilma måtte ligge i buret i starten, for at hun skulle skjønne at det var der hun skulle sove. Hun peip masse, men la seg til slutt ned :D

Nå sover hun som oftest i senga mi, men om jeg legger henne i buret og sier "God natt" så legger hun seg ned der :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min hund har vært vant med og ligge i senga med meg og typen og nå har vi fått en valp til i hus og den har også i den uken vi nå har hatt fått ligge i sengen da hun pep og skrek sånn om ikke og vi må få oss søvn før jobb... men når valpen blir større så er målet og gjøre begge to vant med sengene sine :whistle::aww: (men syne det er kos med hunden i sengen også for eg liker og ha et kose dyr med meg :P hihi )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kom jeg over et forskningsbidrag til "hund-i-seng-hygiene-spørsmålet" fra Kansas University:

http://www.sciencedaily.com/releases/2009/...90127131652.htm

Seng og slikking er ok. Det er atskillig mer betenkelig å ikke vaske hendene etter å ha klappet, sies det.

Dessuten at mennesker tvertimot kan overføre sykdom til hundene ved å ha dem i senga!

ooops!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke mine hunder i senga, Max fikk komme oppi litt når han var liten, men jeg orker ikke tanken på ekle dyr som kanskje ligger å kryper i pelsen hans som kan komme over på meg når jeg sover.. iiiiiik! Men jeg lar ofte Odin og Molly få lov til å komme opp i sofaen å sitte på fånget mitt, men det er vel alt, ellers oppholder jeg meg faktisk mye på gulvet:) haha:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, jeg må le! Samboer gikk inn på doggis og åpnet denne tråden i håp om å få litt støtte i sitt synspunkt om at bikkjer i senga ikke var noe særlig :) Etter å ha lest to tre sider hører jeg bare et snurt grynt før han klapper sammen pc'en. :D Var ikke mye han kunne bruke her gitt :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie får heller ikke være i sengen.. Hun fikk en liten periode, noe som resulterte i masse sand og dritt i sengetøyet.. :getlost: Så nå får hun ikke lov å ligge der.. Hun ligger i buret sitt, på egen sommerdyne, med åpen burdør... Hender hun reiser seg og strekker seg litt, eller drikker litt vann, og så tusler hun tilbake i buret å legger seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kanskje svart her før jeg da,men husker ikke :ahappy:

Hundene ligger i senga når de blir invitert opp.Men så har de en egen reiseseng og jeg mener det burdte holde...Når de er i senga er det mer for min egen del enn for deres,siden de har det godt som de har det.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg har svart her før..?

Sita ligger ikke i senga vår. Faktisk er hele soverommet off limits for henne. Ikke fordi det er spesielt uhygienisk akkurat, men rett og slett fordi vi vil ha senga i fred, uten hund oppi. Men om vi er på telttur/hyttetur får hun sove med oss, og da er hun en veldig fornøyd liten hund :D Tidligere fikk hun ikke være i sofaen heller, men det skjer unntaksvis nå.. *kikke ned på sort, varm liten bylt som sover inntil meg..* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
    • Hei! Vi har nå fått svar fra dyrlegen - han hadde ikke kronisk betennelse i bukspyttkjertelen. Rart med det, for jeg ble nesten litt skuffet. Nå vet vi jo ikke hvorfor han stadig har slimete avføring, men kan kanskje utelukke at det har noe med fettinnholdet i maten å gjøre.  Skal snakke med dyrlege om vi kanskje kan sjekke for IBD. Vil jo i alle fall prøve å ha mest riktig tørrfor. Han har jo ikke hatt noen "alvorlige" hendelser med tørrforet han går på nå (gastrointestinal low fat), men det er stadig ganske løs og slimete avføring. Kanskje vi skulle forsøkt å bytte...
    • Noterer en nydelig dag med no stress. Virker som lysterapi, magnesium og lakseolje begynner virke. Ble bekymret da han begynte trekke i selen i forrigårs. Han har gått så naturlig pent i bånd hele tiden, som om programvaren var preinstallert da han kom ut av esken. I forrigårs begynte han plutselig trekke med viten og vilje. Flaks da, at vi hadde en privattime i går.  Hjemmeleksen vi fikk, med metoden for å reinforce krav om å holde seg bak skotuppene mine, den er litt i konflikt med stress-ned-prosjektet vårt, fordi Ede går høyt i stress når hans autonomitet blir utfordret. Peser og får virkelig vondt av det. Å bli stilt absolutte krav til er noe annet for ham å forholde seg til enn å bli tilbudt frivillige oppgaver mot god betaling.  Fordi jeg måtte ta en selvstendig avgjørelse i hva jeg oppfatter som et dilemma: belaste det nevroendokrine stressystemet ved å kreve disiplin i halsbånd, eller prioritere stress-ned-prosjektet, så valgte jeg utsette hjemmeleksene og gå rolig tur med "ikke trekke" og "ikke gå i veien for meg" som eneste krav, og så være veldig bevisst på å bare belønne når han selvstendig gjør de riktige valgene uten å bli bedt, uten godbit i hånda eller hånda i lomma.  Jeg har nemlig ikke nok erfaring til å føle meg sikker på å klare gjennomføre hjemmeleksene fra privattimen alene uten å forårsake mer stress på det endokrine systemet hans enn godt er.  Det viste seg å være en god vurdering. Foruten noen få barnlige byks av glede som i korte øyeblikk strammet båndet mer enn akseptabelt, så var Ede SÅ flink og rooolig og grei hele veien. Naturlig slak line. Når han vimser bytter han i de aller fleste tilfellene side bak meg. Kun noen få uakseptable avskjæringer rett foran meg, og de kom helt på slutten av turen, tett på hverandre, antakelig fordi han er sliten og i bakhodet husker at det der var måten å få bli plukket opp i bæreslynge på. Han velger å gå pent og pyntelig på min venstre side mesteparten av tiden, uten å forvente belønning for det. Det går nå an å hale tiden ganske lenge uten at det stresser ham når han selv velger å gå fot for å se om det kommer en utbetaling. Selv hjemveien gikk rolig og avslappet. Først 10 meter fra porten hjemme kom første stressutbrudd med trekking. Gladstress de siste meterne av en timelang spasertur i mitt tempo. En klar forbedring. Han ble skuffa og såret av grensesettingen de siste meterne, for det virket helt sykt autoritært og tyrannisk og uten mål og mening for ham å bli hindret i å gladbykse gjennom porten og døren, inn til godis og myk og varm seng, men han tok det til seg at kravet "ikke trekk" gjelder de siste meterne av turen også. Ingen raptus da vi kom inn heller. Det var en milepæl. Bare la seg rolig og pyntelig til å sove. Perfect day. ..og det er før vi har fått noen CBD i posten.  Vi fikk forøvrig mail om å huske båndtvang fra i dag. Det har Edeward tydeligvis fått med seg.  Snudde seg utålmodig mot lykkeland mens muttern fomlet med kamera:   Oppdaget at muttern begikk en kriminell handling!! Reiste seg og kom inn hver gang muttern forsøkte gå lenger unna enn båndlengden for å få tatt et godt bilde. Her har han til slutt gitt opp å få muttern på rett kjøl og bare håper hun får tatt det ***** bildet før han svimer av i bekymring for å bli tatt og få et kriminelt rulleblad. Genetikk er ingen spøk. Ede identifiserer seg som sikkerhetspersonell og tjenestehund, og han tar de oppgavene alvorlig.   
    • Ja ikke den største oppfinnelsen 😂 Men kanskje noen hadde erfaringer å komme med; kanskje de elsker det kanskje hunden ble dårlig i magen på det. Kanskje det er bløtere enn annen v&h, kanskje noen opplever å måtte fôre dobbelt så mye på det som på en annen variant. Kanskje noen var superfornøyd og andre missfornøyd. I want to know it all 😂
    • Det finnes alltid unntak, men det bør aldri være grunnlag for anbefaling av en rase. Vil man helst ikke ha lyd/røyting/whatever så velger man en rase som vanligvis ikke har tendensene til det. Oppdragelse, trening og miljø kan påvirke, men genetikken kan ikke overstyres. Lyd på riesen er ingen overraskelse for meg, det er jo en hund med mye driv.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...