Gå til innhold
Hundesonen.no

Vi har fått valp


Poter

Recommended Posts

Takk for hyggelige gratulasjoner, dere! ;)

Det dumme med å få valp i november, er at det er et håpløst fotolys! Når det i tillegg er slapsete vær som bare er grått, gjør det ikke saken noe enklere. Så antakelig blir det bare innebilder, da, de blir sånn høvelig bra i det minste.

Ia har vært i litt miljø nå. Vi bor rett ved siden av en blokk som bygges og der var hun og mannen og gikk tur i går kveld. Det er det fine med novembervalp, de får trent seg på mørke med en gang. Vårvalpene vi har hatt har jo bare fått midnattsoltrening de første viktige ukene. Hun boffet visst litt på noen søppelcontainere, men kom fort over det og spradet videre med halen til værs. Hun løper bort til de menneskene hun ser og vil gjerne ha kos. I dag tidlig hadde hun stormet rett bort til en av arbeidskarene som løftet henne opp og "nussedusset" med henne ;) Sånn skal det være! Hun løp også i hælene på et eldre par, men de merket visst ikke at hun var der ;)

Hun liker å ha det varmt, så kan ikke legge seg rett på gulvet for å sove. Der er det jo kaldt, må vite. Så på pledd må man ligge, aller helst i sofaen, da, men vi har gjort oss litt harde og oversett hennes søte forsøk på å komme opp i sofaen. Jeg har veldig lett for å tenke "jammen, hun er jo så liten!" :D Det hadde tatt seg ut om vi de nærmeste 15 årene fikk en hund som aldri kunne sovne på gulvet.

Vi har prøvd å ordne til en sokk hun kan ha som dekken, men der sa det visst stopp for våre praktiske evner :) Om noen har noen ideer til hvordan vi kan ordne til en sokk om til et dekken, si i fra!

Ellers synes jeg mannen har gode tanker rundt treningen fremover. Husker jeg ikke feil, har han en prioritert liste:

1. Mennesker

2. Miljø

3. Lek

Vi har som mål å la henne være i de miljøene hun trenger å takle i livet, samt treffe så mange ulike typer mennesker og hunder som mulig disse viktige ukene her før sosialiseringsvinduet stenger. Da blir det så mye enklere senere når hun skal gjennom spøkelsesperioden og andre redselsfaser full av hormoner. Kan hun slappe av i alle miljøer nå, samt leke i dem, blir det mye enklere å gjøre det også senere. Noe shaping blir det også og start på grunnferdighetene, men frem til hun er 12 uker er det miljøtreningen som er viktigst.

Nå skal jeg se hva den lille elektriske tannbørsten vår gjør ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun høres superherlig ut! :D

For å bruke en sokk (lester brukte jeg på Emma, men måtte bruke en stund på å finne noen som ikke var så stramme) så klipper du av en bit som er lang nok til kroppen på hunden. Prøv å finn en del av lesten som passer til kroppsfasongen på hunden. Husker jeg brukte å klippe hull til forbeina der hvor hælen er.. Det passet fint til Emma ihvertfall. Så legger du stykket langs hunden og finner ut hvor hullene til forlabbene må være, og klipper en strek (du trenger ikke klippe HULL, bare klipp sånn at det blir ET hull uten å ta noe ekstra tøy. Bare sånn at det blir en åpning rett og slett, som man kan stikke forlabbene imellom)

Kan hende du må klippe litt av bak på lesten også hvis hun har kraftige lår som lesten tar borti. Er bedre at den ligger langs kroppen der den kan og kuttes rett før bakbeina enn at de skal komme borti slik at snø og slaps kommer inn der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir vi bare mer og mer begeistret for Ia. Hun er virkelig herlig :) Hun er så sjarmerende og søt og dere skulle hørt de skjønne lydene hun lager når hun er trøtt. Også er hun så varm og god. Herlig! Det morsomme er jo at hun sjarmerer alle på sin vei. Folk blir veldig betatt av henne og mennesker som er redde for hunder, allergiske eller vanligvis ikke hilser på hunder, bare må hilse på henne :whistle: I dag ble mannen stoppet av noen russiske turister på gaten som ville ta bilder av Ia. Hun er med mannen på jobb nå og går fra fang til fang der. Ellers er hun flink og sover mye og har sin våkentid mellom kl 16 og 19-20, sånn ca. Da kan det være full fres i leiligheten, enten med en leke eller aller helst med Arn. Her er litt lekebilder av dem:

DSC_0211.jpg

DSC_0251.jpg

DSC_0252.jpg

DSC_0254.jpg

Her har han hele Ia i munnen, hehe

DSC_0258.jpg

DSC_0259-1.jpg

Som dere ser er hun en ganske "labbete" hund som leker mye med labbene

DSC_0260.jpg

DSC_0263.jpg

DSC_0264.jpg

DSC_0267.jpg

DSC_0265.jpg

Se for et godt blikk han har :P

Hun har de to siste nettene sovet hele natten. Hun er ikke særlig begeistret for å være i bur, så det trener vi på. Hun får mat i buret sitt og døren står åpen slik at hun kan gå inn og legge seg der når hun vil. Hun foretrekker nok likevel å ligge utenfor og det får hun bare gjøre. Det viktigste er at hun finner ro til å sovne av seg selv. Hun vil nok helst sove på fanget vårt, aller helst i halsgropen. Hun er jo så søt og liten, så det får hun gjøre titt og ofte. Jeg kommer til å lage oss en hund som ikke kan gå selv, som ikke kan sove på gulvet, ligge i bilbur og som må sove i dobbeltsengen om natten :rolleyes:

DSC_0194.jpg

DSC_0243.jpg

Det er flere bilder av henne i bloggen min.

PS. Bærbar brukshund var det Mailin og ToneC som kom på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer igjen! Hun er så skjønn, gleder meg til å treffe henne! Var vel Mikkel OG Mailin som kom på bærbar brukshund, men vi er glade for medlemmene vi får :whistle: For å bli godtatt som bærbar brukshund må man være god på å erte, man må være litt gal, man må være tiltenkt (om man er liten som Ia er) brukt til noe fornuftig/brukes til noe forrnuftig, men man er også nødt til å kunne beherske den obligatoriske øvelsen "fellesdekk på sofaen". Dette fordi en god brukshund, og da også en bærbar en, skal ha en god av/på knapp, så må kunne slappe av også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bli godtatt som bærbar brukshund må man være god på å erte, man må være litt gal, man må være tiltenkt (om man er liten som Ia er) å brukes til noe fornuftig/brukes til noe forrnuftig, men man er også nødt til å kunne beherske den obligatoriske øvelsen "fellesdekk på sofaen". Dette fordi en god brukshund, og da også en bærbar en, skal ha en god av/på knapp, så må kunne slappe av også..

For ikke å glemme dekk-for-skjult-fører i senga (uhm.. ble litt knotete den, høres jo ut som det er føreren som er skjult i senga.. sånn går det når man forsøker å være vittig!)

Uansett gratulerer med liten bisk som ser helt usannsynlig søt ut.. det blikket da.. kan ikke være lett å dressere noe sånt - man må jo være på konstant smelterand rundt det lille frekke nurket der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer igjen! Hun er så skjønn, gleder meg til å treffe henne! Var vel Mikkel OG Mailin som kom på bærbar brukshund, men vi er glade for medlemmene vi får :) For å bli godtatt som bærbar brukshund må man være god på å erte, man må være litt gal, man må være tiltenkt (om man er liten som Ia er) brukt til noe fornuftig/brukes til noe forrnuftig, men man er også nødt til å kunne beherske den obligatoriske øvelsen "fellesdekk på sofaen". Dette fordi en god brukshund, og da også en bærbar en, skal ha en god av/på knapp, så må kunne slappe av også..

Da tror jeg dere har fått et nytt medlem, altså, for Ia er god til å erte Arn og katten, er gal, tiltenkt (planlagt?), brukes til noe fornuftig (så fornuftig som agility kan være + at hun skal få snuse på bruks) og hun er kjempeflink til fellesdekk i sofaen. Ikke alle 9 ukers valper kan skilte med fellesdekk sammen med ei katt!

For ikke å glemme dekk-for-skjult-fører i senga (uhm.. ble litt knotete den, høres jo ut som det er føreren som er skjult i senga.. sånn går det når man forsøker å være vittig!)

Uansett gratulerer med liten bisk som ser helt usannsynlig søt ut.. det blikket da.. kan ikke være lett å dressere noe sånt - man må jo være på konstant smelterand rundt det lille frekke nurket der..

Smelterand, ja!! :D Jeg kan love deg at hun allerede snurrer oss rundt lillefingeren og får det meste som hun vil. Som sagt, den hunden blir å være 15 år + og ikke kunne sovne på gulvet!

Så utrolig søt hun er altså! Det ser jo ut til at det går bra med Arn og henne også, det er koselig å se :) Orry hatet virkelig Norma når hun var valp...

Hun er altså så søt :o I dag var mannen på tur med henne i byen og hun fortsetter med å sjarmere folk. "Alle" stopper for å kose med henne og løfte henne opp. Hun taklet forøvrig bylivet på en lørdag veldig godt. Menneskemengder, gå på kai, høre på høy musikk fra høytalere, gå ved siden av trapper (hun er for liten til å gå i selve trappen :D ) og loppemarked. Alt med halen rett til værs og fin attityd.

Arn var forresten ikke så hyggelig med henne i går kveld. Han lå i sengen sin og tygde på et bein. Noen minutter før hadde han og Ia delt på beinet og lå faktisk sammen i sengen og tygde på det i lag. Men så har vel Arn funnet ut at nok var nok og tok henne. Så ikke hva som skjedde, men Ia hylte som en stukket gris og var våt på ene øret. Litt sår og pittelitt blod. Det var som en brannalarm som gikk av, så både vi og besøket hoppet i sofaen. Ia gikk det bra med og etter litt skjelving vandret hun like lett videre og i dag er de gode venner. Arn på sin side så faktisk ut til å skjønne at han tok for hardt i, for skyldigere uttrykk skal man lete lenge etter. Engstelig så han ut til å være, med dårlig samvittighet. Fint var det, for jeg ble rimelig forbanna på slyngelen. Man trenger ikke snakke med SÅ store bokstaver. Men det gikk bra og jeg vet Arn har et godt språk og er grei med valper, så jeg tror ofte de vet best selv og uhell kan skje.

Har kjøpt ny linse og kvaliteter på bilder har økt :D Her er et lite utvalg av det jeg har tatt i dag. Mer kommer etter hvert i bloggen :)

649791d6.jpg

Skulle lært meg å fjerne røde øyner...

08240a3b.jpg

a5ec4561.jpg

4df93e05.jpg

52a22772.jpg

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søteste lille. <3 Hvordan linse har du kjøpt?

Arn skjønte kanskje at han var litt for voldsom etterpå, han er jo ikke vant til å måtte oppdra sånne små krapyler på HELTID(!) så han må vel også lære hvordan man setter på plass en så liten bult av en valp. :) My var jo som en villkatt når hun prøvde å leke med Emma som valp, men nå leker de jo utrolig fint selv om det kommer en del fnysng, nysing og leke-knurring fra Emma. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søteste lille. <3 Hvordan linse har du kjøpt?

Arn skjønte kanskje at han var litt for voldsom etterpå, han er jo ikke vant til å måtte oppdra sånne små krapyler på HELTID(!) så han må vel også lære hvordan man setter på plass en så liten bult av en valp. :o My var jo som en villkatt når hun prøvde å leke med Emma som valp, men nå leker de jo utrolig fint selv om det kommer en del fnysng, nysing og leke-knurring fra Emma. :sleep:

70-300 mm, Sigma. Veldig fornøyd så langt ;)

Ja, du har jo rett, det er en tilpasningsfase for hans del også. Han har jo bestandig vært minst, så er vel en ganske stor overgang for ham å være oppdrager på heltid. Han har jo vært med valper før, men det blir jo noe helt annet å ha dem boende hjemme hos seg selv. Er glad det går så fint mellom dem.

Ellers har jeg prøvd på det sokkeprosjektet du beskrev for meg. Fikk det ikke helt til *kløne* Men skal prøve på nytt nå etterpå. Ia fryser lett ute, så tror hun ville hatt best av å ha dekken på seg selv om hun er i bevegelse. Spørs hvor mye bevegelse det blir med en ullsokk på kroppen, da :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, Ia er definitivt med i klubben for bærbare brukshunder :ahappy: Hun høres skjønn ut. Her hjemme ble det baluba de første ukene med nytt tilskudd i flokken. Spike var konstant grinete og irritert, og det så ut som han gladelig ville spist den dotten om han fikk muligheten. Etterhvert har han skjønt at hun kan være en fellesalliert til kjøkkenbenktigging, kattejaging (sukk), fuglejaging (sukk igjen), dessuten er det jo bare å vekke valpen om man syntes det er for stille og rolig innendørs.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...