Gå til innhold
Hundesonen.no

Ville du købe en voksen hund?

Tina

Recommended Posts

Skrevet

Nei, vil faktisk ikke kjøpt en voksen hund.

Vil "forme" den selv.. :)

En voksen hund kan ofte ha uvaner, og det har jeg erfart.

Så bare valper på meg.. :P

Med mindre jeg hadde falt pladask for en omplasseringshund.

Skrevet

Jeg tror ikke jeg ville kjøpt en voksen hund jeg heller.

Jeg ville hatt den fra valp av, og få formet den selv og følge hele oppveksten dens.

Skrevet

Jeg kjøpte Pito når hun var 8 mnd gammel. Så hun var en unghund. Men jeg ville ikke kjøpt noen eldre enn ett år.

Men min neste hund skal være valp. Har aldri hatt en valp før så nå vil jeg forme en hund på egen hånd :)

Skrevet

Ja, jeg ville KUN kjøpt voksen hund. I allefall over et år gammel. helst over to år også.

Klart hunden da kan ha uvaner, men det går det da an å trene på.

Min forrige hund var ei Bearded Collie tispe. Hun var 10 år da jeg overtok henne.

Min nåværende var 3 år da jeg fikk han.

Skrevet
Når du køber hund' date=' ville du da vurdere at købe en voksen hund? Med andre ord, hvor går aldersgrænsen? ... Vet det spørs på rasen men likevel. :)[/quote']

Ja, jeg hadde kjøpt en voksen hund. Men jeg hadde satt store krav til hvordan den hadde vært holdt før jeg fikk den, og jeg hadde først hatt den på prøve en stund før jeg hadde bestemt meg - der igjen hadde jeg gjerne variert lengden av prøvetid, alt ettersom. en hund som har prestert noe, folk vet hvem den er og den er testet men gode resultater hadde jeg nok ikke hatt noe lang prøvetid på.

Faren til odin ble solgt i fjor, uten prøvetid for noe over 60.000 Euro.

Skrevet

Har i grunnen endret holdning til det. :) Før kunne jeg aldri tenkt meg det. *kontrollfreak hehe* Men hadde vurdert det nå, men da hadde jeg vært ekstremt kresen på hvem forrige eier var og hvordan hunden var trent (ikke med aversiver og ikke herjet/ herset med ellers) og om den var skikkelig miljøtrent/ sosialisert. Og ville hatt hunden på prøvetid først. Ville nok kjøpt enten som liten valp 8 eller etter 12 måneder (eller 18/ 24 mnd for stor rase), ikke som halvvoksen tror jeg.

Skrevet

Jeg kunne godt kjøpt en voksen hund, så lenge jeg hadde fått hatt den på prøvetid eller i alle fall fått observert den en del så jeg visste om alle vaner og uvaner før jeg kjøpte hunden.

Skrevet

Har akkurat gjort det! :D

Ikke første gangen heller...

Skjønner ikke hvorfor alle vil ha valp?

Gamlefar var 6 år da jeg kjøpte han...

Fordelene med voksen hund er mange!For eksempel:valpetiden er noe herk...du må gå mini turer,dyret tisser inne,kan ikke være alene,piper om natten etc...

Du "vet" hva du får.Selvfølgelig er det enn viss risk.Jeg hadde ikke begrep om hva slags problemer jeg tok over da jeg fikk gamlefar men da var jeg mer uerfaren. Med Loke har jeg stort sett bare fått positive overaskelser om noen.Groenendael,14mnd,med fire hjem ingen grenser og null stimuli?Jeg "VISSTE" akkurat hvem det var jeg fikk i hus ut i fra beskrivelsene til de fortvilte foreldrene i det siste hjemmet hans.

Det er ikke så viktig for meg å forme en valp,de aller fleste mennesker (tro det eller ei) klarer helt fint å ta seg av ei bikkje det første året.

Selvfølgelig er det noen ulemper ved at jeg ikke har hatt han fra valpestadiet:han må miljøtrenes mye,han er ikke lydig og han vil jage pusekattene (det går nok over),men på den annen side kan jeg alltids skylde på at han er omplasseringshund :)

Også har valper sylskarpe tenner...

Mvh Annette

Skrevet

Jeg kunne gjort det. Men da ville jeg sørget for, som andre her, at den ikke var til omplassering/salg pga at den var mongo eller noe.

Skrevet
Jeg kunne gjort det. Men da ville jeg sørget for' date=' som andre her, at den ikke var til omplassering/salg pga at den var mongo eller noe.[/quote']

Mongo.. :)

Skrevet

Jeg kunne gått ha kjøpt en voksen hund som trenger ett nytt hjem. Det er vanskeligere for en voksen hund å finne et nytt hjem enn det er for en valp. Men ville gjerne ha formet den selv da.

Skrevet
Nei, vil faktisk ikke kjøpt en voksen hund.

Vil "forme" den selv.. :)

En voksen hund kan ofte ha uvaner, og det har jeg erfart.

Så bare valper på meg.. :D

Med mindre jeg hadde falt pladask for en omplasseringshund.

enig med Taz... selv om jeg har vurdert en unghund hanne en gang.. men jeg ombestemte meg, det er litt det at jeg vil forme hunden selv :D

Skrevet

Så lenge du kjøper hunden før den er over året har du mange muligheter til å forme hunden selv. Har enda ikke hatt valp- Puma var 9 mnd da jeg fikk han, Frøya var 4 år. Men neste hunden skal være valp..

Skrevet

ja den tanken har jeg faktisk vært inne på. men da måtte det være en som er fri for Hd og andre mindre bra ting og som jeg kunne bruke fritt til det jeg vil.

Skrevet

hmm

Astrix er nå den 3 hunden vi har mottatt som hund over 1 år.

den første var Quattro faren til Småen( :) savner han)

den andre var Bamse Liten(som han het i stamtavlen) han var 1 1/2 når vi fikk han og der fikk vi beskjed av folk at vi hadde blitt rundlurt med tanke på oppførsel og ikke minst stamtavlen(han ble avlivet like etter at han ble 2år da han beskyttet en tom matskål overfor et lite barn :-o ).

og denb 3 er Astrix som var helt vill og skulle ta alt som heter hannhunder når vi fikk han, men han har nå roet seg ned og nå er det ikke alle som skal taes bare noen(Kine sine gutter får glatt gå i fred, til og med når Speedy prøver å ta Astrix, så det kaller jeg framskritt) :wink:

så her i huset har vi ikke noe problemer med å ta til oss voksne hunder. :wink:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
    • Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...